rechts in de trailer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

rechts in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 15:54

Hoe gevaarlijk is het om een paard alleen in een twee paardjes trailer rechts te zetten?
Aan de linker kant is een deel weggerukt van het zij schot waardoor de stang niet stevig meer vast zit.
Zou het te gevaarlijk zijn op der rechts te zetten?

NotYourLine

Re: rechts in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:55

Kan prima hoor.

Mungbean

Als jij geen berm raakt dan kan je paard ook gewoon rechts.
Rechts zetten is niet zozeer gevaarlijk, maar links is net wat veiliger.

Brainless

Ik zou zelf in zo'n trailer mijn paard helemaal niet neerzetten.
Vaak is heeft de constructie ook een tik gehad waardoor de veiligheid niet meer te garanderen is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:56

Normaal geen probleem denk ik, iets groter risico op kantelen ivm de bolling van de weg.
Ik zou me eerder zorgen maken om de trailer zelf.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:57

De achterliggende logica ervan is dat wegen aflopen naar de zijkant en dus dat als er sprake is van een flinke wiebel, bijvoorbeeld door een hobbel in de weg of door harde wind, de trailer sneller kantelt als het paard rechts staat. In alle eerlijkheid zie ik niet zo bijster veel wegen die echt sterk aflopen naar rechts en valt de wind momenteel ook nogal mee. Ik denk dat als je voorzichtig rijd het wel wat meevalt eigenlijk.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 17:48

Brainless schreef:
Ik zou zelf in zo'n trailer mijn paard helemaal niet neerzetten.
Vaak is heeft de constructie ook een tik gehad waardoor de veiligheid niet meer te garanderen is.

Verder is der trailer prima onderhouden en gewoon goed

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:50

Een (dichte)stang zorgt voor stevigheid van de trailer; als deze niet meer goed vastzit is hij dus niet prima.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:55

Mensen denk ook even aan rotondes. Dat is even een tip.

ssofan_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:11

Rechts zetten kan inderdaad prima echter zou ik je paard wel liever in de linker zetten maar omdat dit niet kan, kan het prima

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:15

Een trailer met een deels weggerukte zijkant en een onstabiele stang is geen veilig vervoermiddel voor een paard!

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 23:21

Shirley schreef:
Een trailer met een deels weggerukte zijkant en een onstabiele stang is geen veilig vervoermiddel voor een paard!

Sorry auto correct fout. Ik bedoel weggerot en dan ook geen groot stuk maar precies rond de aanhechting van de stang. Behalve dat stukje is er niks rot (ze mijn paard niet in een trailer met een gat er in). Stang kan wel dicht heel stevig is het niet alleen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:24

De stangen horen bij de constructie van de trailer.
Die zorgen voor de stevigheid.
Als de stang niet stevig vastzit, mist de constructie een stuk stevigheid.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:37

Ik zou toch eerst de trailer laten maken!

Rechts neerzetten is vooral gevaarlijk op rotondes, zeker als ze heel schuin zijn. Je paard zal hier sowieso iets naar rechts vallen, maar als hij rechts staat is de kans groter dat het zwaartepunt naast de trailer komt.. en dan gaat het mis.

Verder moeten inderdaad alle stangen goed stevig vastzitten, dit is de constructie van de trailer. De trailers zijn zó gemaakt dat er zo weinig mogelijk stangen zijn, maar dat dus wel alle stangen nodig zijn voor de stevigheid.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 01:17

Weggerot vind ik denk ik nog gevaarlijker dan weggerukt. Het zal echt niet alleen op die plek rotten :n

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 01:25

Rare plek om te rotten, ik denk dan gelijk aan de meer logische delen die normaal wegrotten zoals onderkant wanden en de bodem! Eerst trailer maar eens kritisch na laten kijken voordat je er een paard in zet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 01:28

Urielle schreef:
Normaal geen probleem denk ik, iets groter risico op kantelen ivm de bolling van de weg.
Ik zou me eerder zorgen maken om de trailer zelf.

Vlak de rare acties van medeweggebruikers niet uit.

Links bij een paard of bij 2 de zwaarste heeft altijd invloed op de stabiliteit van de trailer en dat heeft invloed op hoeveel rariteiten je auto ervan kan hebben om over de trailerervaring van het paard maar te zwijgen. Zeker bij een trailer die al niet geheel in orde is, zou ik geen afwijkende dingen gaan doen. Als links plaatsen niet kan (en als de stang niet stevig vast zit is dat dus niet mogelijk), zoek dan een andere trailer of repareer deze eerst. Als er kennelijk rot is ontstaan (door de gaten voor de bevestigingsbouten?), dan kan dat ergens anders ook gebeurt zijn en is de trailer niet betrouwbaar te noemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:13

Gothico schreef:

En denk dan ook even aan de klaverbladlussen van snelwegen - die maken de bocht nl naar rechts en kunnen dus niet gereden worden met een paard solo links in de trailer :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:30

Ibbel schreef:
Gothico schreef:

En denk dan ook even aan de klaverbladlussen van snelwegen - die maken de bocht nl naar rechts en kunnen dus niet gereden worden met een paard solo links in de trailer :+

Niet? Of niet zo hard als je zou doen met een auto zonder trailer erachter?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:33

Ibbel schreef:
Gothico schreef:

Moet dat niet solo rechts in de trailer zijn?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:37

Ibbel schreef:
Gothico schreef:

Volgens mij heeft dat weer te maken met positieve en negatieve wegverkanteling....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:55

Wat ik maar even wilde zeggen dat als je zó hard over rotondes rijdt dat je trailer dreigt om te lazeren met een paard solo rechts (of zó hard over klaverbladen rijdt met een paard solo links) je uberhaupt niet met een trailer moet rijden...

Een lege 2-paards trailer weegt 800 kg, paard 600 kilo. En dan zal dat gewicht (gemiddeld hooguit 50 cm) verschoven van links naar rechts uit gaan maken of een trailer instabiel wordt op rotondes? Laat me niet lachen...

Ik zou de statistieken wel eens willen zien waarbij aangetoond kon worden dat een trailer gekanteld is met een paard solo rechts ómdat het paard rechts stond.

En zélfs bij uitwijken de berm in, míts je dit aan ziet komen, gebeurt er niets. En op het moment dat er onverwachts iets gebeurt en je geeft in een reflex een ruk aan het stuur gaat het sowieso fout, links óf rechts.
Je moet dan ook geen ruk aan het stuur geven :+ En dat heet goed autorijden en je reflexen afleren voordat je er een paard achter hangt.

Ik rijd met paarden die weinig trailerervaring hebben áltijd rechts in de trailer als ze alleen mee gaan. Juist rechts. Waarom? Dan kunnen ze het verkeer achter zich zien aankomen. Dat kunnen ze nl niet als ze links staan. Een huppend paard links dat zich bij iedere passerende vrachtwagen het schompus schrikt rijdt een stuk onstabieler. En dan kan je dat beter voorkomen, dan bang zijn voor de totaal irreële aanname dat een trailer om kan flikkeren op een rotonde.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:21

Of je de trailer wel of niet veilig kunt gebruiken, daar laat ik mij niet over uit.
Rechts neerzetten heb ik persoonlijk geen grote moeite mee, mijn paard is gewend om rechts te staan.
Als hij alleen mee gaat dan loopt hij automatisch naar rechts, ik laat hem dan lekker staan.
Het gaat in ons geval om kleine stukjes over een bekende weg.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:29

Ik heb altijd geleerd dat je paard links moet staan. Dit ivm eventueel uitwijken op smallere wegen waar je dan even de berm in moet, zou het paard dan rechts staan, heb je grotere kans op kantelen of vastrijden door het gewicht.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:34

Het lijkt mij inderdaad beter om eerst de trailer op te knappen.
Rechts zetten kan als je voorzichtig doet (maar dat moet ook als ie links staat), hoewel links wel absoluut de voorkeur heeft. Maar in een anderhalf paards trailer gaat een paard vaak ook zelf aan 1 kant tegen de wand staan dus zo erg kan het niet zijn