Hoi, ik heb nog maar 1 wedstrijd gehad (op ponykamp) en ik wil graag tips voor als ik nog eens een wedstrijd mag rijden, dus rijd je al vaker wedstrijd, en heb je nog een handige tip? Graag reacties!
als er iets fout gaat denk dan niet dat alles fout meteen niet goed is het is gebeurd en rij dan gewoon de rest af en beloon je paard het maakt niet uit je moet er van kunnen genieten dat is het belangenrijkste van alles
De tijd nemen. Ik zie bijna altijd stress door tijdsdruk bij mensen die pas net op wedstrijd gaan. Reken de tijd ruim en tel er nog een half uur bij op. Dan ben je zeker op tijd en na een paar keer kun je dat half uur mooi inkorten omdat je door ervaring precies weet hoeveel tijd je echt nodig hebt.
Goed voorbereiden als je een figuur moet rijden, zoals hier boven staat de tijd nemen. Heel belangrijk, goed ademhalen Ontspannen dus en doen alsof je het proefje thuis oefent. En het belangrijkste plezier erin hebben en lekker genieten
Wat mij altijd helpt is goed voorbereid op pad gaan. Dus de avond of dag van te voren alles klaarzetten wat mee moet, en dat niet de ochtend van vertrek nog doen. Op tijd bij je paard of pony zijn. Je zult het altijd zien, heb je de dag ervoor nog zo goed gepoetst en gewassen, ze zijn altijd wel weer vies. Als je op tijd bent, kan je er nog genoeg aan doen.
En bij de wedstrijd zelf ook, er op tijd zijn. Dan kan je kijken of het uitloopt, of dat er misschien uitvallers zijn waardoor je eerder moet starten. Niks is zo vervelend om er achter te komen dat je binnen 5 minuten je proef moet rijden
Maak van tevoren een lijstje wat je allemaal mee moeten nemen, zoals zadel, dekje, paardenpaspoort etc. Dit voorkomt dat je dingen vergeet. Daarnaast gewoon lekker rijden zoals je altijd doet. En lachen naar de jury!
Kijk even op youtube bij het kanaal paardenpraattv. De video over wedstrijdeb hele handige tips
Dorine92
Geplaatst: 27-01-16 11:39
Elk onderdeel voor zich rijden. Elk onderdeel is weer opnieuw een potentiële 8. Dus ook al mislukt er iets, kun je alsnog een goede prestatie neerzetten. Verder alles SUPER OVERDREVEN rijden. Bijna alle beginnende wedstrijdruiters denken dat ze heel wat laten zien (qua verruimingen of halsstrekken bijvoorbeeld), maar eigenlijk zie je amper tot geen verschil. Dus met halsstrekken liefst zn neus over de grond (als je denkt dat zn neus over de grond gaat dan loopt ie waarschijnlijk net op kniehoogte, wat perfect is). En met uitgestrekte gangen van tevoren een rustig tempo, en dan vanaf een bepaald punt heel flink laten strekken. Probeer in de training eens een paar rondjes hem zo ruim mogelijk te laten stappen/draven/galopperen. Je zult zien dat ie meer kan dan je denkt. En vergeet in de proef vooral niet om ook weer terug te rijden. Je cijfer is zegmaar voor 1/3 gebaseerd op het wegrijden, voor 1/3 op de verruiming zelf en voor 1/3 op het terugrijden. Doe je dit allemaal goed dan heb je in de B zo een 8 of 9 te pakken. Succes
Wat ook kan helpen is om goed geconcentreerd te zijn voor je op je paard stapt: zodanig dat het lijkt alsof je thuis in je eentje rijdt, alleen jij en je paard zijn er als het ware. En bij een foutje je niet van je stuk laten brengen, thuis is dat meestal ook geen ramp natuurlijk
TS, heb je ondertussen al een wedstrijd kunnen rijden? Heb je wat aan de tips hierboven gehad?