Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
troi schreef:Pijn is altijd mogelijk maar in de eerste instantie vind ik dit klinken als een slim paard die geleerd heeft om onder het werk uit te komen. Ik zou een goede lesgever vragen mee te kijken en zijn/haar mening te geven. Daar heb je waarschijnlijk veel aan.
elenaMM77 schreef:sluit mij bij troi aan..
om een paard al geinteresseerd te krijgen aan de longeerlijn, kun je ze beter goed aan het werk zetten...
stappen en in een sukkeldrafje rond laten lopen is feitelijk: rondslingeren aan een touwtje..
wij zouden gymnastiek ook bar vervelend vinden als we alleen rondjes rond de zaal moesten hobbelen toch?
waarom gebruik je eigenlijk geen longeerzweep? dat is het verlengstuk van je arm, waarmee je heel precies aanwijzingen kunt geven aan je paard wat je precies van hem verlangd (je kunt op die manier als een paard eenmaal goed oplet en goed aan de longe loopt, ook de schouder verplaatsen, het achterbeen beter laten ondertreden etc).. Ik zou er wel les bij nemen, want ik denk dat het schort aan je basis in het grondwerken.
elenaMM77 schreef:laatste stuk lijn gebruiken, daar verstoor je je eigen handhouding en het andere deel van de longeerlijn mee, dan kun je dus geen stabiele verbinding houden.
gebruik van jouw lichaam en schouders is ook belangrijk, maar ik had het over de controle over het lichaam en de schouders van je paard..
ik gebruik zelf een longeerzweep.. achter de achterhand omhoog is al versnellen, omlaag houden is tempo aan houden.. als hij over zijn schouder naar binnen denkt te kunnen vallen verplaats ik de longeerzweep richting de schouder om daar 'druk' uit te oefenen.
ik zou je instructrice niet 'vragen'.. maar gewoon een rijles omruilen tegen een les grondwerken.. dat zal een hoop helpen denk ik.
Ess_Ramona schreef:Ik zou wel een longeerzweep pakken. Het is niet voor niets een menzweep.
Als ik longeer longeer ik vaak met balkjes. Die van mij worden er wat heter en enthousiaster van, en het is ook nog eens een fijne training.
pien2010 schreef:Even een update. Olga bleek vreselijk slechte knieën te hebben waardoor ze zo vervelend was. Ze mag nu alleen nog recht uit en zo min mogelijk bochten.
Ik voel me echt schuldig dat ze door moest gaan van mij terwijl ze aangaf dat ze pijn heeft...
Dus als iemand nog tips voor mij heeft om de achterhand te verbeteren met zo min mogelijk bochten en het liefste aan de hand hoor ik het graag...
troi schreef:pien2010 schreef:Even een update. Olga bleek vreselijk slechte knieën te hebben waardoor ze zo vervelend was. Ze mag nu alleen nog recht uit en zo min mogelijk bochten.
Ik voel me echt schuldig dat ze door moest gaan van mij terwijl ze aangaf dat ze pijn heeft...
Dus als iemand nog tips voor mij heeft om de achterhand te verbeteren met zo min mogelijk bochten en het liefste aan de hand hoor ik het graag...
Poe das heftig zeg! Goed dat jullie het uitgezocht hebben!
Verder denk ik dat het heel lastig is om een achterhand te versterken zonder de knieen te belasten. De standaard oplossingen zoals balkjes lopen, veel overgangen maken en veel achterwaarts zijn allemaal juist ook zwaar voor de knieen. Misschien is het tijd voor haar pensioen?