Mijn pony heeft hoogtevrees

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Mijn pony heeft hoogtevrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 08:23

Sinds een paar maanden ben ik van stal verhuisd.
Nu staan we aan de Veluwezoom, een prachtig gebied.
Zelf had ik hier heel erg naar uitgekeken want ik rijd graag buiten, mijn pony is erg fijn buiten.
Super relaxt, kan je rijden met een losse teugeltje.

Het nieuwe gebied heeft veel heuvels en hoogteverschillen.

En dat is nu precies het probleem want mijn pony heeft hoogtevrees :+
Wanneer zij bovenop een heuvel staat waar er beneden dingen bewegen (auto's, wielrenners etc) gaat het mis. Ze word extreem gespannen, wil alleen nog maar snel voorwaarts (niet persé naar huis maar wel weg van de enge plek). Wanneer dit gebeurt sluit ze zich extreem af voor de buitenwereld, ze heeft amper door dat ik er nog ben. De spanning zakt pas af wanneer we bijna bij stal zijn.

Ik kan haar gelukkig wel bij mij houden maar ik wil dit graag oplossen, want in piaffe terug naar stal is niet mijn idee van een fijne buitenrit.

Wie heeft tips over hoe ik door kan dringen bij mijn pony, hoe kan ik haar sneller laten ontspannen zodat we ook daadwerkelijk aan dit probleem kunnen werken.

Tips zijn welkom, zowel training/ gedrag gerelateerd als kruiden (die ik voor de rit zou kunnen voeren).

Ik heb dit topic bij BRT gezet omdat het probleem alleen op buitenrit voorkomt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:52

Hier een Arabier zonder hoogtevrees, maar wel met dezelfde reactie op stress.

Wat bij mij nog wel eens wil helpen is hem aan het werk zetten. Dus beetje wijken zigzag over het pad, schoudervoor, etc. Als hij dan even weer stapt even ontspannen. Maar niet te lang, dan valt de concentratie weer weg. Zodra we kunnen stappen ga ik vaak over op schakelen (ook halt en achterwaarts).
Is ook niet heel ontspannen buitenrijden, maar vaak kan ik na een tijdje de teugels weer lang maken en kunnen we op een hand en rustig tempo weer verder.

Ik weet ook niet of je het fijn vindt om aan de hand te werken? Ik probeer zo af en toe ook wandelend op pad te gaan om even basis opvoeding te herhalen en eventuele enge dingen te confronteren. Maar ik ben ernaast handiger dan erop (voor mijn gevoel), dus dat is maar net wat je fijn vindt.

Wat je ook nog kan proberen is je paard leren op commando zijn hoofd naar beneden te laten doen. Dit geeft rust wanneer hij stil staat. Wordt ook veel gebruikt door de schrikTrainers.

Marije_jiplover

Re: Mijn pony heeft hoogtevrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:18

Mijn jonge haf heeft (in hetzelfde gebied) ook nog wat moeite met dingen die onder hem, of juist hoog boven hem, bewegen.
Ik wandel veel met hem aan een leadrope, zo kan hij om zich heen kijken, steun zoeken in mijn binnenzak, en een beetje op onderzoek uit als we gewoon aan de stap zijn.

En als handpaard mee met mijn andere haf werkt ook om hem dit soort dingen vertrouwd te laten worden.
Onder het zadel heb ik nu pas 2 korte ritjes gemaakt, waarbij het ook een keer voorkwam dat er zowel wandelaars beneden hem liepen, als boven hem. Toen had hij het ook even moeilijk.
Heb hem teruggenomen, teruggestuurd naar zijn maatje (mijn andere haf was mee voor mentale ondersteuning) en weer terug de ontspanning aangeboden.
Tot nog toe lijkt dit redelijk te werken.

Als hij zich echt afsluit werkt het wellicht om vóór je beneden je al wat spannends kunt zien, zijn aandacht bij jou te vragen en op te eisen en hem dan aan het werk zetten middels pasje schouder voor of wijken, stelling links, stelling rechts, gewoon alsof je in de bak rijdt.
En ik weet niet of je alleen rijdt, of samen met stalgenoten? Samen rijden met paarden die het doodnormaal vinden kan ook goed helpen om de rust over te laten springen.

Sleeper

Re: Mijn pony heeft hoogtevrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:24

Dat komt omdat een paard geen diepte kan zien. Kan je niet eens met haar gaan wandelen, voor haar of samen naar beneden lopen? Of met een ander paard dat ze kan volgen? Gewoon om te laten zien dat het niet eng is?