Paard verkopen naar Duitsland > Kosten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Paard verkopen naar Duitsland > Kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 16:00

Hoi,

Wij kunnen onze sportpony naar Duitsland verkopen, echter wordt ik niet veel wijzer van de tarieven die genoemd worden op de website van de NVWA https://www.nvwa.nl/onderwerpen/hoe-nvw ... ieven-nvwa

Onderstaand mail heb ik van ze ontvangen. Naar mijn inziens kan ik dus e.e.a. bij elkaar optellen.
Als ik kijk op pagina 3 van de PDF met tarieven, dan kom ik op:

Starttarief 103,64
2x kwartier inspectie/Keuring a 37,03 (per kwartier)
Exportcertificaat toeslag 5,14
Supplement invoer Traces 37,03
Aanvraag registratie 37,03
Vergunning voor vervoerder ?? 74,05

Al met al een aardig bedrag wat ik dan bovenop de verkoopprijs moet leggen.

Iemand ervaring hiermee en klopt mijn berekening ongeveer?

Landeneisen
De eisen voor verkeer van landbouwhuisdieren zijn na te lezen in ons webdossier Export landenoverzicht. Hier vindt u alle veterinaire eisen waaraan u moet voldoen voor de uitvoer van uw landbouwhuisdier. Leest u deze informatie goed door voordat u start met het aanvragen van een keuring.

Keuring aanvragen
Het aanvragen van een veterinaire keuring kan via onze website. U leest meer hierover in ons webdossier Digitale formulieren.
Aan een keuring zijn kosten verbonden. U vindt de tarieven op de website van de NVWA in het webdossier Tarieven.

Transport
U moet ook voldoen aan de Transportverordening (EG) nr. 1/2005. Deze verordening, de werkvoorschriften hierover en een aanvraagformulier voor een transportvergunning vindt u in ons webdossier Vervoer levende dieren.

Klantnummer aanvragen
Om een keuring te kunnen aanvragen, moet u een klantnummer hebben van de NVWA. Op de website van de NVWA vindt u het aanvraagformulier voor een klantnummer.
Bedrijven moeten beschikken over een eHerkenningsmiddel om vervolgens een klantnummer te kunnen aanvragen. Op de NVWA-website vindt u meer informatie over het aanschaffen van eHerkenning.
TRAde Control and Expert System (TRACES) is een computersysteem dat wordt gebruikt om alle vervoersbewegingen van bepaalde dieren of producten van dierlijke oorsprong te registreren zowel binnen als buiten de Europese Unie, om uitbraak van dierziekten te monitoren. Dit is vastgelegd in Beschikking 2004/292/EG betreffende de toepassing van het TRACES-systeem.

Deel 1
Uit dit computersysteem komt een TRACES certificaat. Deze bestaat uit een Deel 1 en een Deel 2. Voor bedrijven bestaat de mogelijkheid dat als zij een TRACES account hebben en op die manier Deel 1 van het TRACES certificaat zelf kunnen invullen en klaarzetten. Dit deel gaat over het wat, waarheen, hoeveel, etc.

Deel 2
De bevoegde autoriteit van het exporterende land (in Nederland de NVWA) maakt het TRACES certificaat Deel 2. Deel 2 is de eigenlijke gezondheidsverklaring. Dit kan alleen via de bevoegde autoriteiten van het exporterende land.

Hoeveel tijd
Voor een exportkeuring moet u het aantal kwartier opgeven dat u wilt reserveren voor de exportkeuring. Als het om 1 paard gaat, dan moet u minimaal 2 kwartier aanvragen. Als het om meer dieren gaat, moet u ook meer tijd aanvragen. In het algemeen geldt dat voor bestemmingen buiten de EU méér moet worden gecontroleerd en verklaard, waardoor de certificeringstijd langer wordt.
Wij adviseren u om voor aankomst van de dierenarts voor de keuring, het paard alvast te stallen en het paspoort bij de hand te houden. Dit zorgt ook voor een spoedig verloop van de keuring. Als een keuring uitloopt omdat er te weinig kwartieren aangevraagd zijn, betaalt u de extra kwartieren die de dierenarts bezig is, dubbel.
Wij kunnen u niet zeggen hoeveel kwartier u precies moet aanvragen. Dit is namelijk afhankelijk van verschillende factoren. Aan bovenstaande indicatie kunnen dan ook geen rechten ontleend worden.

Meer informatie
Meer informatie over het TRACES gezondheidscertificaat kunt u nalezen op onze site via www.nvwa.nl > Home > Dier > Regels voor ondernemers > TRACES.
De minimale kosten voor de exportkeuring van levende dieren zijn het 'starttarief per persoon' plus minimaal 2 'kwartieren medewerker keuring of inspectie'. Indien van toepassing worden er ook toeslagen in rekening gebracht.
Deze kosten kunt u inzien op pagina 3 in het overzicht NVWA-tarieven (met uitzondering van laboratorium, herinspectie en fytosanitair) per 1 april 2015 (pdf, 100 kB) in ons webdossier Tarieven NVWA.

Als u niet zelf over het TRACES-systeem beschikt, rekent de NVWA ook kosten voor het aanmaken van het TRACES-gezondheidscertificaat. Deze kosten staan ook vermeld in het Tarieven overzicht vermeld op pagina 3 onder Overige tarieven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Paard verkopen naar Duitsland > Kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:41

Ik verplaats dit topic van ED naar TAO.

Marije_jiplover

Re: Paard verkopen naar Duitsland > Kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:12

Ga je de pony zelf afleveren, of komt de nieuwe eigenaar hem halen?
Als de nieuwe eigenaar de pony zelf ophaalt is er geen sprake van commercieel vervoer en is er derhalve geen vergunning etc nodig voor het vervoer.
Wanneer je als verkoper het paard tegen betaling gaat wegbrengen, is dit wel een commercieel transport en dien je aan alle eisen van de transportverordening (VO (EG) 1/2005) te voldoen.

Voor het gezondheidscertificaat zelf krijg je de kosten van 1x starttarief, 2x een kwartier en óf registratiekosten van Traces (dat je vervolgens zelf de certificaten zelf kunt aanmaken in traces) óf de kosten om het certificaat door de NVWA aan te laten maken in Traces.
Ik meen dat die toeslag voor exportcertificaat alleen van toepassing is op exporten die niet binnen de EU blijven, volgens mij geldt die toeslag niet voor intraverkeer, waar Duitsland onder valt (maar pin me er niet op vast, ik zie de facturen niet die de deur uitgaan).

Wanneer je de pony niet zelf gaat brengen, maar er wel een commercieel transporteur wordt ingehuurd voor het transport, dienen de gegevens van de transporteur doorgegeven te worden bij de aanvraag voor de keuring.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 13:15

De nieuwe eigenaar komt de pony ophalen. Ze nemen de trailer gelijk me wanneer ze komen proefrijden als als het ze bevalt, dan willen ze hem gelijk meenemen.

Ik heb net even gebeld met het NVWA en ook als particuliere verkoper, moet je de stukken in orde hebben. Dus registratie + aanvraag keuring voor de gezondheidsverklaring en dan de invoer van de Traces deel 1 en 2. Rekening houden met een bedrag tussen de 190 - 250 euro om alles op orde te hebben.
Laatst bijgewerkt door Padoertje op 30-12-15 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:17

Gezondheidsverklaring wel.
Maar geen transportvergunning etc ivm commercieel transport.
Je moet alleen de keuring van te voren aanvragen en de gezondheidsverklaring moet je hebben (dus keuring al hebben plaatsgevonden) op moment dat nieuwe eigenaar ermee wil vertrekken.

Ook als ze de pony niet mee willen nemen, zit je dan toch aan die kosten vast.
Gezondheidsverklaring mag binnen 48 uur voor vertrek worden afgegeven, keuring moet de werkdag voorafgaande aan de keuring voor 8:00 worden aangevraagd bij de planning.
Keuring zelf houdt in: pony wordt bekeken, chip wordt uitgelezen, paspoort wordt gecontroleerd op overeenstemming met de pony en volledigheid en geldigheid.
Alles in orde, dan wordt het gezondheidscertificaat afgegeven.