DIY: paarden B-camionette

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

DIY: paarden B-camionette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 07:08

hello allemaal,

zijn hier mensen die ervaring hebben met het ombouwen van een kleine vrachtwagen of grote camionette voor paardenvervoer?

Mijn vader en ik zijn al even op zoek naar een goede oplossing voor ons probleem, ik wil veilig mijn paard vervoeren en mijn vader wil een werkvoertuig die zijn werkmateriaal kan vervoeren.
We hebben momenteel een trailer maar geen voertuig die het veilig kan trekken.
Dus waren we al even op zoek en we hebben al veel auto's bekeken met alle voor en nadelen.

Gisteren had mijn vader het fantastische idee om gewoon een b-paarden camionette om te bouwen voor 1 paard. Ik weet dat er in de handel veel zijn voor 2 paarden, maar die is dan al direct te groot en te zwaar.

Ik kan aannemen dat veel mensen even met hun ogen gaan rollen na het lezen van deze post, (waarschijnlijk ikzelf ook) maar ik kan u verzekeren, mijn vader is een uitstekend lasser en klusser.

Mijn vragen hierover (en het zijn er wat:)

- hoe zit dat met verzekering
- hoe moet je dit laten keuren
- handige tips voor het ombouwen
- mensen die een 1paards-camionette hebben en ze willen verkopen, pb aub!

en vooral bedankt voor het lezen <3

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 07:20

Een kennis had dit ooit gedaan, en die kocht een bestaande bus, heeft er veel aan verspijkerd en liet deze keuren bij der rijksdienst van wegverkeer.
Dat kost geld best wat maar rijdt hier al bijna 18 jaar mee met d pony en menwagen of 2 b ponys en toebehoren met suky.

Iris82

Re: DIY: paarden B-camionette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:05

Er zijn hier wat oudere topics over met veel tips. Moeite waard om goed te zoeken. In NL heet het gewoon een vrachtwagen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:15

Hoe groot is je paard? Ik weet wel iemand die zijn VW busje om had laten bouwen en daar kon zijn hackney pony (125 cm) prima in. :D

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 09:28

blij te lezen dat het kan en dat nog mensen de uitdaging aangaat.

HippoLogic schreef:
Hoe groot is je paard? Ik weet wel iemand die zijn VW busje om had laten bouwen en daar kon zijn hackney pony (125 cm) prima in. :D

t gaat over kleine quarters, ik gok dat ze net geen 1,45m zijn.
we hebben een verhoogde camionette op het oog, ik moet eens vragen hoe hoog ze binnenin is, ik denk een 1,80m

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:10

Op de stal waar ik vroeger stond hebben ze ook een vraxhtwagentje omgwbouwd, ik pb je de boktnaam misschien kan je via haar aan meer info komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:00

Allemaal niet precies wat je zoekt, maar wellicht geeft het je voldoende inspiratie:
http://www.vdweijdenbedrijfsautos.nl/Re ... 9&so=lijst
http://www.bokt.nl/markt/ad/99445/paard ... s-verkocht

Ik weet van iemand die een Sprinter heeft laten ombouwen en ik heb ooit gekeken voor iemand om een VW transporter dubbel verhoogt om te bouwen. Dat zou goed te doen zijn, maar die persoon moest er mede om financiële redenen toch vanaf zien.

de enige echte tip die ik je mee wil geven: zijladers zijn voor sukkels; niet omdat het niet werkt, maar omdat je het jezelf onnodig moeilijk maakt in de constructie. Je gaat namelijk zagen in de dragende constructie (dakbalk) en dat zul je op moeten vangen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 07:11

Polly schreef:
Op de stal waar ik vroeger stond hebben ze ook een vraxhtwagentje omgwbouwd, ik pb je de boktnaam misschien kan je via haar aan meer info komen.

bedankt !

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 07:13

ikke schreef:
Allemaal niet precies wat je zoekt, maar wellicht geeft het je voldoende inspiratie:
http://www.vdweijdenbedrijfsautos.nl/Re ... 9&so=lijst
http://www.bokt.nl/markt/ad/99445/paard ... s-verkocht

Ik weet van iemand die een Sprinter heeft laten ombouwen en ik heb ooit gekeken voor iemand om een VW transporter dubbel verhoogt om te bouwen. Dat zou goed te doen zijn, maar die persoon moest er mede om financiële redenen toch vanaf zien.

de enige echte tip die ik je mee wil geven: zijladers zijn voor sukkels; niet omdat het niet werkt, maar omdat je het jezelf onnodig moeilijk maakt in de constructie. Je gaat namelijk zagen in de dragende constructie (dakbalk) en dat zul je op moeten vangen.

bedankt ikke! zoiets heb ik inderdaad voor ogen.

ik heb ondertussen een paar firma's gevonden die kunnen helpen, nog even kijken of het sop de kolen wel waard is, zeker met die keuring voor veevervoer.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:48

Wij zijn nu aan het ombouwen van vrachtwagentje tot paardenwagen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 16:19

Hoi Jeannette, waar laat je deze keuren?
Ik ben toch ook stiekem ook aan het kijken voor een kleine camionette voor paarden / pony's tweedehands want ik zie op tegen de papierwinkel.
Dus mocht er iemand ééntje in aanbieding hebben, pb aub :-)

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:45

Wij moeten foto's opsturen voor de wegenbelasting dat het een paardenwagen is ivm speciaal tarief.
Verder gewoon de jaarlijkse apk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:29

Jeannette schreef:
Wij moeten foto's opsturen voor de wegenbelasting dat het een paardenwagen is ivm speciaal tarief.
Verder gewoon de jaarlijkse apk.

Nope, je moet formeel ook het kenteken aan laten aanpassen bij de RDW......

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:59

Dmv foto's. Was met onze vorige wagen ook. Zure was toen dat hij hestolen werd toen hij net klaar was.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:21

Wij hebben hier destijds ook naar gekeken, maar in België krijg je dat bijna niet door de keuring heen blijkbaar. Zo'n busje bedoel ik dan. Wij hebben uiteindelijk maar een andere auto en trailer gekocht.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:15

Jeannette schreef:
Dmv foto's. Was met onze vorige wagen ook. Zure was toen dat hij hestolen werd toen hij net klaar was.

Foto's is alleen voor de wegenbelasting, ook als hij als veewagen op kenteken geregistreerd staat. Volgens mij moet je als je een wagentje ombouwt altijd laten keuren bij de rdw. De wagen moet namelijk aan eisen voldoen voor het veilig vervoeren van dieren. Als je die keuring doet komt hij pas als veewagen op papier..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:56

Je hebt al een trailer? Waarom niet gewoon een busje kopen om die trailer te trekken? Dan heeft je vader z'n vervoer voor z'n werkmateriaal (zonder dat-ie eerst iedere keer stro of zaagsel uit je paardenvrachtwagentje moet halen voordat hij wat kan vervoeren) en jij kan je paard (desnoods twee) vervoeren. Meeste busjes mogen 2 tot 2,5 ton trekken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:06

Ik denk inderdaad ook dat bus + trailer handiger is dan een B vrachtwagentje. Nadeel is hooguit dat TS E achter B moet gaan halen, maar als je veilig kunt rijden is die drempel wel te overkomen.

TS is aan taalgebruikt te lezen van België, daar zullen inderdaad net even andere regels en (belasting)kosten gelden dan in NL. Wat blijft is dat om te mogen rijden met B vrachtwagen plus laadvermogen niet meer dan 3500 kg mag bedragen. En dat is uitkijken, een berucht voorbeeld is iemand die na een tip van ikke de vrachtwagen die ze op het oog had laten wegen: die kwam leeg al boven de 3½ ton uit...

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 13:55

Rex_Rolfo schreef:
Ik denk inderdaad ook dat bus + trailer handiger is dan een B vrachtwagentje. Nadeel is hooguit dat TS E achter B moet gaan halen, maar als je veilig kunt rijden is die drempel wel te overkomen.

TS is aan taalgebruikt te lezen van België, daar zullen inderdaad net even andere regels en (belasting)kosten gelden dan in NL. Wat blijft is dat om te mogen rijden met B vrachtwagen plus laadvermogen niet meer dan 3500 kg mag bedragen. En dat is uitkijken, een berucht voorbeeld is iemand die na een tip van ikke de vrachtwagen die ze op het oog had laten wegen: die kwam leeg al boven de 3½ ton uit...

helemaal juist, ik ben van belgië :-)
we hebben al een trailer maar we willen er van af want ik heb dus geen BE en we hebben ook geen stalling, hij staat nu buiten maar (volgens alwetende vader) is dat niet goed voor de trailer en slijt hij veel sneller door het vocht.

Maar toen ik dit topic startte was dat het plan, nu ben ik eigenlijk het noorden wat kwijt, zelf maken zie ik al niet meer zitten dus ik denk dat we inderdaad OF een goed busje met voldoende koppel kopen OF een paardencamionette rijbewijs B.

Maar bedankt om mee te denken en alle tips !!
Ik laat zeker weten wat het uiteindelijk toch zal worden want de juiste paardencamionette vinden is blijkbaar moeilijk, ze worden weinig aangeboden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:33

Wij hebben onze trailer ook buiten staan maar je hebt grote plastic zeilen, daar kun je hem makkelijk onder zetten. Blijft hij droog. Paardenvrachtwagentje vinden met genoeg laadvermogen + degelijk materiaal voor een normale prijs is bijna onvindbaar. Wij zijn er bij enkele wezen kijken met een budget van 4500,- in België en alles wat aangeboden werd had niet genoeg laadvermogen voor 2 quarters.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:04

Vicky_Belle schreef:
we hebben al een trailer maar we willen er van af want ik heb dus geen BE en we hebben ook geen stalling, hij staat nu buiten maar (volgens alwetende vader) is dat niet goed voor de trailer en slijt hij veel sneller door het vocht.

Geen E is wat aan te doen.
Geen stalling is ook geen ramp. Natuurlijk is het mooier als de trailer droog en uit de zon staat, maar een moderne trailer blijft ook bij buitenstalling in prima conditie. De onze mag al vier jaar niet meer binnen staan maar is nog steeds een hele goede en nette trailer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:05

Ach, mijn eerste trailer is 25 geworden met continu buiten staan. Zó hard slijten ze er nou ook weer niet van. Banden moet je tóch iedere 7 jaar vervangen, of ze nu versleten zijn of niet. Zorgen dat de banden niet in de volle zon staat scheelt wel, maar voor de rest is goed uitmesten na gebruik belangrijker dan dat het ding in de regen staat.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:17

Ik ga maar weer even dit topic volgen. Ik heb vorig jaar ook het plan gehad een bestelbus om te bouwen tot pony+ menwagen -bus. Is dus wel eens waar een iets kleinere ' doelgroep' dan quarters....

Ik heb er vanaf gezien (voor nu dan, ik wil het alsnog wel doen, maar nu even van de baan geschoven) omdat ik al een trailer had; dus aanschaffen trekauto was voor nu toch duidelijk wel een makkelijkere en voor nu goedkopere oplossing. En gezien we graag willen verhuizen ging dat even voor.

Als we straks verhuist zijn wil ik alsnog een bus aanschaffen. Ik heb wel ondertussen wat informatie verzameld.

je kan idd beter geen zijlader maken vanwege de kosten. Je sloopt de hele stevigheidsconstructie van zo'n bus, en dat moet je ook allemaal weer terug neerzetten, one way or the other. Een achterlader is veel goedkoper te realiseren...

Voor een paard is het misschien het makkelijkst een bus met meubelbak te kopen, vloertje, geschikte klep en een stand erin maken en je bent er eigenlijk al. Natuurlijk wel de gewichten even in de gaten houden, ik heb geen idee hoe die regels voor Belgie zijn.

In mijn geval (NL) wil ik er 2 pony's van max 300 kg en mijn koets van 110 kg en wat spullen + 2 personen in kwijt kunnen. dus 900 kg laad vermogen. Nja goed verbouwen kost waarschijnlijk ook nog wel wat gewicht, dus het mooist is als ik onder de 2 ton vind aan bus; dan zit ik veilig.

Het liefst zou ik de koets via 2 rijplaten via schuifdeur naar binnen halen en de 2 pony's achterin met een achterlader. Maar ik geloof dat de meeste schuifdeuren daar niet breed genoeg voor zijn :(

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:55

In België is het bijna onmogelijk om een zelf omgebouwde wagen te laten goedkeuren.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:03

Rex_Rolfo schreef:
Vicky_Belle schreef:

Geen E is wat aan te doen.
Geen stalling is ook geen ramp. Natuurlijk is het mooier als de trailer droog en uit de zon staat, maar een moderne trailer blijft ook bij buitenstalling in prima conditie. De onze mag al vier jaar niet meer binnen staan maar is nog steeds een hele goede en nette trailer.

het is jammergenoeg een oude maar zeer degelijke trailer, gekocht van een goede kennis die hem steeds binnen had staan.
Het is volgens mijn pa vooral de electronica die afziet van het vocht.
T is een twee-paards dus moet ik wel een BE hebben om er mee te rijden, mijne pa heeft BE maar die heeft soms ook wel betere dingen te doen dan te chauffeurs :-)

maar we zijn er nog steeds niet uit...