Ontploffen na sedatie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shelly21

Ontploffen na sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:54

Hallo,

Afgelopen dinsdag is mijn paard onder handen genomen door de tandarts. Hierbij is hij gesedeerd (intraveneus).
Ik kreeg het advies 1 dag geen bit in. Heb me hier dan ook aan gehouden.
Donderdag weer opgezadeld en wilde lekker rustig aan doen. Ik was wat aan het draven en ineens ontplofte hij volkomen. Ik kan me geen aanleiding bedenken hiervoor. Ben er ook hard afgevallen toen.
Net weer onder het zadel gehad en er was niks aan de hand. Nu heb ik gelaten vertellen dat een paard kan ontploffen na sedatie. Klopt dit?

Anoniem

Re: Ontploffen na sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:56

Dat lijkt mij sterk.. Mijn paard is een heel sensibel ding die van vanalles ontploffen kan. Maar van sedatie? Nee hoor daar ontploffen ze echt niet 2 dagen later van.

Eerder van het feit dat die 2 dagen stilgestaan heeft in combi met de flinke wind oid.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:57

Hij kan natuurlijk ook "ontploffen" omdat er nog iets zeer doet in zijn bekkie. Ik heb nog even wat vragen: Wat heeft de tandarts gedaan en was er een specifieke reden voor een intraveneuze sedatie?

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 17:00

mrie schreef:
Hij kan natuurlijk ook "ontploffen" omdat er nog iets zeer doet in zijn bekkie. Ik heb nog even wat vragen: Wat heeft de tandarts gedaan en was er een specifieke reden voor een intraveneuze sedatie?

De tandarts sedeerd alle paarden. Hij zegt dat hij anders niet helemaal achter in de mond kan komen. Het viel mop dat hij er enorm lang in bleef hangen en hij ook na een tijdje een grom geluid begon te maken. Hij heeft alles weer glad gemaakt. Hij had een aantal haken op de kiezen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:00

mrie schreef:

Als er elektrisch geveild wordt, wordt er altijd intraveneus gesedeerd...

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 17:03

Rindin schreef:
mrie schreef:

Als er elektrisch geveild wordt, wordt er altijd intraveneus gesedeerd...

Is inderdaad Elektrisch gebeurd

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Ontploffen na sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:24

Paar jaar geleden mijn ruin ook gesedeerd maar voor het scheren. Savonds klapte hij ook helemaal door, kwam steigerend de poetsplaats uit. Dus het kan wel

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:40

Al onze paarden worden jaarlijks gesedeerd door de tandarts en ik heb zelf nog nooit iets raars aan ze gemerkt. Over het algemeen rijden we de volgende dag weer net zo als anders, tenzij de tandarts anders adviseert. Moet ik er wel bij zeggen dat onze paarden iedere dag buiten komen, dus ze hebben dan al wel vrije beweging gehad voor het rijden aan. Grommen heb ik ze ook nog nooit horen doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:20

Nou mijn tandarts sedeert wel maar intramusculair. Dan moet je wel even wachten, ik zie verder geen verschil met intraveneus. Behalve dat ik mocht er een ontsteking ontstaan liever niet zie dat die op een plek zit die intraveneus geprikt is. Na een uurtje alles wer bij het oude en dus mogen ze weer eten en de wei op.
Ik heb nog nooit naeffecten meegemaakt van het sederen

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:01

Ja, een paard kan wel degelijk heel heftig reageren tijdens of na sedatie. Maar niet twee dagen hierna. Dit heeft imo toch een andere oorzaak.

Heb met mijn eerste paard wel gehad dat die compleet flipte toen hij na de castratie bij kwam uit narcose. Maar dat schijnt ook vaker voor te komen helaas

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:09

mrie schreef:
Nou mijn tandarts sedeert wel maar intramusculair. Dan moet je wel even wachten, ik zie verder geen verschil met intraveneus. Behalve dat ik mocht er een ontsteking ontstaan liever niet zie dat die op een plek zit die intraveneus geprikt is. Na een uurtje alles wer bij het oude en dus mogen ze weer eten en de wei op.
Ik heb nog nooit naeffecten meegemaakt van het sederen

Weet je zeker dat het wel een veearts is?

Iv geeft normaal ook geen neveneffecten. Voordeel van iv is dat het binnen 1 A 2 minuten werkt ipv 30 minuten voor Im.

Veel mensen die eigenlijk niet mogen verdoven doen dat IM.