Nieuw keurmerk cap, verzekeringstechnisch gevolgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Nieuw keurmerk cap, verzekeringstechnisch gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 21:48

Goedenavond allemaal,

Ik hoop natuurlijk dat jullie een fijne kerst hebben.

In november ging ik naar de ruitersportzaak om een nieuwe cap aan te schaffen, maar veel caps waren toen uit het assortiment gehaald in verband met een nieuw keurmerk voor veiligheidshelmen (waaronder caps) wat in 2016 ingaat.
Er was weinig keuze, dus toen geen nieuwe cap gekocht, ik wacht wel tot het nieuwe jaar.

Na een tijd te hebben nagedacht, vraag ik me af of er verzekeringstechnisch gevolgen zitten aan het nieuwe veiligheidskeurmerk. Ik heb hiervoor internet en de zoekmachine hier op Bokt geraadpleegd, maar kon geen antwoord op mijn vraag vinden.

Stel: mijn huidige cap heb ik gekocht in 2012. Ik val in maart van mijn paard, krijg een klap op mijn hoofd, cap doormidden en een breuk in mijn schedel (of iets dergelijks. In elk geval krijg ik een 'verwonding' aan mijn hoofd waardoor ik in elk geval een nachtje in het ziekenhuis moet blijven).
Krijg ik hier verzekeringstechnisch gedonder mee omdat ik een 'oude' cap heb die tot november 2015 nog gewoon werd verkocht in de ruitersportzaak?
Onder het mom van: 'je kunt niet de volledige ziekenhuiskosten bij ons komen declareren, omdat je niet een cap op had met het nieuwste veiligheidskeurmerk. En 'had je maar een goede cap op moeten hebben, eigen risico'.

Nogmaals, ik heb gezocht maar kon niet exact een antwoord op mijn vraag vinden. Misschien zijn er bokkers met dezelfde vraag en/of hebben hier al een antwoord op?

Iedereen nog een prettige avond, tweede kerstdag en alvast een goede jaarwisseling.

_Annemiek

Re: Nieuw keurmerk cap, verzekeringstechnisch gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:50

dat is wel een interesante vraag, ze kunnen neem ik aan niet van iedereen verlangen dat ze per direct een nieuwe cap gaan aanschaffen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 21:53

Nee inderdaad. Het is niet zo dat ik de hierboven geschetste situatie in werkelijkheid wil brengen, liever niet zelfs, maar ergens kan ik het me ook wel voorstellen dat een verzekeringsmaatschappij zo zou reageren.

Aan de andere kant zou het heel vervelend zijn voor mensen die in oktober bijvoorbeeld een nieuwe cap hebben gekocht, niets wisten van het nieuwe veiligheidskeurmerk en in het nieuwe jaar weer een nieuwe cap moeten kopen omdat hij niet meer voldoet aan de eisen.
Laatst bijgewerkt door moelly op 25-12-15 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:53

ligt eraan wat er anders is aan het keurmerk moelly en welke eisen je verzekeraar aan een cap stelt, als die al eisen stelt op dat gebied.

vaak is het zo dat een manege of paardenhouderij alleen verzekerd is voor ongevallen met klanten en of werknemers als deze voldoende beschermd zijn, bijvoorbeeld door het dragen van een cap..

er is dan een lijst met goedgekeurde types en keurmerken.

Een keurmerk is iets dat de branch samen beslist en tot stand brengt..
dat betekent niet ineens dat het oude keurmerk onveilig is,
maar dat er, bijvoorbeeld in bepaalde situaties nu verscherpte veiligheidseisen zijn en daarmee een verscherpt keurmerk..

ik denk niet dat het oude keurmerk daarmee van de baan is voor verzekeraars.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:54

Nee hoor, je verzekering stelt geen eisen zoals cap-dracht of bodyprotector.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:57

even snel googlen levert op iets meer info op..

Het andere keurmerk bestond zelfs niet meer, ook al werd het nog wel verkocht..

ik neem aan dat het over dit keurmerk gaat?

De Europese Unie heeft op 13 oktober bekend gemaakt dat de EN 1384-norm voor veiligheidshelmen ingetrokken is. Hieronder vallen ook de paardrijcaps. Het gevolg hiervan is dat fabrikanten de paardrijcaps geen CE-label kunnen geven. Er is geen reden voor paniek; de caps die in de verkoop zijn mogen nog steeds verkocht worden, ze zijn niet ineens onveilig geworden.

Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS: dat geeft aan dat hoofdbescherming dient te voldoen aan de ‘laatst gepubliceerde veiligheidsnorm’, dat zou dus de verouderde EN-norm zijn.

omdat er dus geen geldend keurmerk was tussen maart volgend jaar en oktober vorig jaar?

Het zal dus meer een issue van de bond worden, dan verzekering..

Het hele artikel:
http://paardrijcap.nl/blog/ce-en-1384-k ... n-door-eu/

13 oktober 2014 wel te verstaan.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 22:02

Bedankt Elena, dat artikel heb ik inderdaad ook gelezen, maar als ik het goed begrijp kan ik mijn vraag het beste stellen bij de bond? Of de bond er een probleem van zou maken?
Ik zal toch voor de zekerheid de verzekeringsmaatschappij bellen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:08

Je zorgverzekering vergoed gewoon, cap, geen cap, daar worden geen eisen aan gesteld.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:19

moelly schreef:
Bedankt Elena, dat artikel heb ik inderdaad ook gelezen, maar als ik het goed begrijp kan ik mijn vraag het beste stellen bij de bond? Of de bond er een probleem van zou maken?
Ik zal toch voor de zekerheid de verzekeringsmaatschappij bellen.

de bond zou de enige kunnen zijn die problemen zou kunnen maken, zodra het nieuwe keurmerk er is..
omdat er in hun regels staat dat het laatste keurmerk het enig geldende is.

dus niet vanwege verzekeringsissues, maar vanwege wedstrijdissues zou je dan aan een nieuwe cap moeten..

de vraag aan de bond zou dan zijn: Is het huidige (dus verouderde keurmerk) nog geldig voor op wedstrijden nadat het nieuwe keurmerk definitief erdoor is?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 23:55

Super! Dankjewel!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:01

Ik volg even, met betrekking tot de opmerking van elenaMM77.
Mijn eerste veiligheidscap kocht ik al in 2000, bij de KNHS werd het pas in 2006 verplicht om een veiligheidshelm/cap te dragen.
Maar tijden zijn wel veranderd, ben benieuwd of er iets mee gaat gebeuren.

Mijn Charles Owen heeft wel heel erg veel keurmerken, dus ik neem aan dat dat wel in orde is verder. Maar een goede reden om een nieuwe wedstrijdcap aan te schaffen is altijd welkom :Y) En op tijd weten dat dat gaat gebeuren, zodat ik kan gaan sparen.