Jonge hengst bij ruinen of een andere hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wech

Jonge hengst bij ruinen of een andere hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 19:07

Hoi!

Morgen komt mijn eigen pony <3

Hij is 7 maanden oud en nog hengst, de stal eigenaar wou hem met een shet hengst in de wei van (ik gok) een jaar of 7.
Maar laatst hoorde ik dat hengsten elkaar helemaal in elkaar trappen :( Is dat echt zo? Ook met een jonge hengst?

Als het niet gaat met dat andere hengstje moet hij waarschijnlijk alleen tot hij word gecastreerd... Ik heb hem liever nog met wat andere paardjes in de wei, dus kan hij dan niet bij wat ruintjes?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...

troi

Re: Jonge hengst bij ruinen of een andere hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:12

Nee hoor hengsten trappen niet per se! maar zoals altijd als je paarden samen zet moet je het wel goed in de gaten houden. Verder zou hij ook prima met ruinen kunnen in principe, de shet hengst trouwens ook. Het is voor een jong dier in elk geval wel fijn als hij wat te spelen heeft en vaak zijn de jongere paarden het meest speels.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:12

laat ze even wennen, hengsten bij elkaar kan prima hoor. ik het 2 jaarling hengsten gewoon bij mn 2,5 jarige ezel hengstje en 12 jarige ruin staan.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:21

inderdaad na even wennen denk ik dat dat prima gaat. Zeker als je veulen pas 7 maanden is, denk ik niet dat de een de ander 'helemaal in elkaar trapt' :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:40

Hey, hoe gaat het? Lukt het een beetje om ze bij mekaar te zetten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:30

Jouw pony is vooral nog een veulen op die leeftijd. Dan speelt hengst of merrie zijn nog helemaal geen rol. :)
Het is altijd even wennen en aftasten, maar als ze de ruimte hebben en gewend zijn om met andere paarden te leven dan gaat het meestal wel goed.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 04:17

Ligt helemaal aan de paarden, dat is iets wat je moet uitproberen. Wij hadden 3 hengsten samen. Een van 1 jaar en een paar maand, een van rond de 1 jaar en een mini ezel van rond de 4/5 ofzo. Ging eerst helemaal goed, maar de oudste jaarling begint nu te veel hengst te voelen en begint met dominantiespelletjes, vooal tegen de ezel. Ezel speelt terug maar is zo klein dat de jaarling op zn rug landt en de ezel dus pijn krijgt daardoor, dus we hebben dat moeten veranderen. Nu staat de oudste jaarling met 3 andere ruinen, en de ezel en de jongste staan nog goed samen. Gaat goed zo :) als de jaarling iets probeert bij de ruinen, krijgtie op zn kop. Dus hij leert nu ook dat
Hij niet zo kan doen.

Ander verhaal;
afgelopen winter waren er hier 2 (toen nog) hengsten die best buddys werden/waren. Van 3 jaar en 4 jaar. Ze waren dus super samen, zelfs al waren ze beide hengst. En 1 daarvan voelde zich ook echt flink hengst en was niet altijd zo leuk naar andere paarden.
Toen werden ze gecastreerd en gescheiden. Toen we ze weer voorzichtig aan samen probeerden te zetten, ging het mis. De dominantere jaagde de andere achterna, en de andere sprong over het hek en snee hemzelf open.
En daar waren ze dus al ruinen, maar nog nier zo heel lang (aantal weken).
Nu zijn ze wel weer best buddys.

Het is dus eht iets wat je voorzichtig aan moet proberen en kijken hoe het gaat.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 18:33

Het gaat supergoed die 2, hij staat iedere ochtend buiten met hem en ze zijn lekker aan het spelen en rennen, tussendoor wat gras eten en weer spelen :j
Ben blij dat hij een maatje heeft :D

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:42

Ben blij dat het goed gaat, in de meeste gevallen maakt het bij zo'n jonge leeftijd nog niet uit of het een hengst of merrie is. De kudde ziet ze dan nog als veulen en worden meestal wel met rust gelaten, als ze ouder worden kan het wel zijn dat ze andere paarden beginnen uit te dagen, maar dat zie je dan wel weer.

Ik moet wel zeggen dat ze beter met meerdere paarden in het land kunnen, en dan bedoel ik een hele dag en niet een paar uurtjes in de ochtend. Is voor de benen van het paard ook beter, worden ze sterker van en krijgen ze later minder problemen. Ik hoop echt dat je dit doet, uit belang van jezelf en je paard.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:29

bij ons staat er ook een jonge hengst tussen de ruinen.
gaat prima, de hengst word opgevoed door de oudere dieren! natuurlijk is er af en toe spanning maar dat is bij onze merrie groep niet anders.