gedrag juryleden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jhavik

gedrag juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 12:37

Hierbij wil ik jullie mening over het gedrag van juryleden.
Ik heb al diverse keren meegemaakt dat er onderaan mijn protocol staat, het is leuk dat je het probeert
maar je hoort niet in deze klasse thuis. Of combinatie niet geschikt om aan wedstrijden deel te nemen en zo kan ik wel even doorgaan.
Ik heb de KNHS hier al diverse keren over aangesproken maar dit heeft geen zin aangezien zij zoals ze zeggen niets mee kunnen. Mijn mening is de juryleden hebben zich ook aan regels te houden en niet dit soort onzin op te schrijven. Sterker nog als je de lessen die je volgt in mijn geval gemiddeld 2 als ik een wedstrijd heb en dan ook nog je startgeld ben je € 100,00 lichter. Mede gezien het feit dat er totaal geen controle is op deze juryleden kunnen zij de grootste onzin op het protocol zetten wat ze maar willen. De KNHS heeft hierin ook een controlerende taak. Ikzelf heb dan ook besloten om dan ook met alles te stoppen aangezien je totaal geen respons krijgt van de KNHS en ten tweede zijn deze juryleden te ver gegaan.

Anoniem

Re: gedrag juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:41

Hierom ben ik gestopt met wedstrijden. Je eindigt alleen hoog als je een dure sportknol met dure spullen onder je kont hebt.

Evelijn

Wat moet de KNHS doen? Jou les gaan geven zodat je wel goed genoeg gaat rijden voor de klasse waar je aan mee doet?
Ik weet niet hoe je rijdt maar die juryleden hebben je wel zien rijden en die hebben een opleiding gehad en vinden dat je nu nog niet thuis hoort in de klasse waarin je rijdt... hebben ze het dan totaal verkeerd gezien... of moet je eens beter naar jezelf kijken (en misschien eens van instructeur veranderen etc.)

Onzin amoj, als je netjes rijdt en je paard goed voor elkaar hebt rijd je gewoon je winstpunten... en ja misschien heb je dan iemand boven je die professioneel met paarden bezig is en de nieuwe hipste uitvoering heeft.... maar als jij alles voor elkaar hebt volgens het boekje... dan rijd je gewoon nette punten.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 23-12-15 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Tja, ik neem aan dat een jury dat soort dingen niet zomaar opschrijft? Wat is er tijdens de wedstrijd dan aan de hand geweest? Een jury heeft nou eenmaal een mening.. Maar als dit meerdere keren voorkomt bij verschillende jurys lijkt me toch dat er wel iets aan de hand moet zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:42

Als meerdere juryleden dat op jouw protocol schrijven, zou je dan niet eens kritisch naar je eigen rijden kijken :)*

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:42

Tsja ze zullen het er wel niet op zetten om je te pesten.
Er zit vast een kern van waarheid in?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:43

amoj schreef:
Hierom ben ik gestopt met wedstrijden. Je eindigt alleen hoog als je een dure sportknol met dure spullen onder je kont hebt.

Hoeft niet perse.
Ik heb een niet standaard dressuurpaard onder mijn bips (Draver) en ik krijg ook geregeld complimentjes en mijn punten :).

Ook ik heb op mijn protocol gehad dat hij beter de baan op kon, maar dat was maar eenmalig. Als het elke keer er op had gestaan had ik even naar mijzelf gekeken en zou ik gewoon even stoppen en investeren in les.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:45

Na het lezen van de post over uitsluiting van TS in een ander topic waarbij het paard niet in de goede galop te krijgen was kan ik goed begrijpen dat je zulke opmerkingen krijgt.
Dat zou ik dan een gepaste opmerking vinden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:46

Een paar opmerkingen: als je een aantal keer dezelfde soort opmerking onderaan je protocol vind dan zit daar zeer waarschijnlijk een stevige kern van waarheid in. Kan pijnlijk en confronterend zijn, maar wel waar.
Jij vind het onzin, de jury is die mening toegedaan en het schrijft het op.
Dat het je geld kost klopt, maar is geen argument in deze context, dat is je eigen keuze. Dat je stopt moet je zelf weten, maar schuif de reden niet in de schoenen van de juryleden.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:46

Als dit diverse keren op mijn protocol zou staan, zou ik mezelf toch eens achter mijn oren krabben... dat je eens een keer een jurylid hebt die jou niet graag ziet, oke, maar diverse keren...
Misschien een andere instructeur zoeken en thuis doortrainen tot het beter gaat ?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:47

amoj schreef:

Ook weer zo'n trieste zielige opmerking die gewoon nergens op slaat.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:49

Ik vind het wel opmerkelijk dat als ik even in de berichten van TS kijk ik alleen berichten zie die over de wedstrijdsport gaan / negatief naar de knhs toe.
Wat is precies je bedoeling van dit topic?

Ben je al eens een gesprek aan gegaan met de juryleden?

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:49

Weer een typisch geval van de jury overal de schuld van geven. Als meerdere dit op je protocol hebben gezet zou ik toch eens kritisch naar jezelf gaan kijken. Is sowieso geen overbodige luxe om dit na een wedstrijd te doen. Neem anders de proef eens op en kijk het met het protocol ernaast nog eens terug. Als je niet tegen kritiek kan is de wedstrijdsport misschien niet jouw ding..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:50

CharleyT schreef:
amoj schreef:

Ook weer zo'n trieste zielige opmerking die gewoon nergens op slaat.

Precies ja.. Wel een lekker excuus, ik eindig nooit hoog omdat ik geen duur paard heb.. Als jouw paard kan laten zien wat hij moet kunnen laten zien rij je nog hoge punten hoor.. Een duur paard maakt nog geen winnaar..

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:51

Eerst naar jezelf kijken, dan pas naar een ander.. Wat wij altijd deden, was ieder proefje filmen van begin tot het eind. Dan kun je deze per punt naast je protocol houden. Meestal bleek dan toch dat de jury wel gelijk had. Als je erop zit, voelt het heel anders dan wanneer je aan de zijlijn staat. Mocht je het er dan alsnog echt niet mee eens zijn, kun je altijd de KNHS het filmpje + je protocol opsturen. Blijf wel realistisch, een jurylid is nooit helemaal onbevooroordeeld, maar dat ze zomaar iets opschrijven geloof ik ook niet in.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:52

Juryleden kunnen wel degelijk onzin uitkramen. Ik reed ooit eens op een kampioenschap en had toen ook geen dikke dressuurknol onder me, maar ik neem aan dat als je een regiokampioenschap rijden mag je wel degelijk in die klasse thuishoort;) 2 van de 3 jury's gaven me boven de 200 punten, bij de ander reed ik geen eens winst. Deze jury stond al bekend als een beetje een rare, en aangezien er een boel clubgenoten van me aanwezig waren hebben we even alles uitgezocht en het bleek wel degelijk zo te zijn dat mensen met de duurdere spullen en dieren die voor een kampioenschap echt niet goed genoeg liepen bij die jury hoger scoorden dan de mensen die hun paard wel prima voor elkaar hadden maar geen peperdure cap op hun hoofd hadden of een superduur paard onder hun kont. Ik werd overigens wel kampioen :)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:53

amoj schreef:
Niet mee eens, heb met een kleine D pony (1.43 groot) tussen de paarden Z1 gestart.
Vader geen ggk hengst en moeder afstamming onbekend, geen spectaculaire draf, wel goed stappen en fijne galop.
Met als commentaar van de jury, je kunt niet om hem heen want hij doet al het gevraagde.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:53

Misschien schort er dan toch wel echt wat aan je niveau.
Wij hebben vaak juist lovende woorden onder de protocollen.
Maar wat is er mis mee als een jury gewoon een heel eerlijke opmerking plaatst?

@ Amoj: Ben het niet met je eens dat je een dure knol onder je kont moet hebben om punten te kunnen scoren.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:56

Pfff, als ik me als jury ook nog bezig moet houden met wat mensen aan hebben en wat het prijskaartje daarvan is %) Nee, ik kijk liever naar andere dingen die er wel toe doen, zoals peesbeschermers nog om, zijn de sporen toegestaan, is de zweep niet te lang, zijn er geen doorprik-plekken op het paard, etc.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:56

Als het meerdere malen op je protocol staat bij verschillende juryleden, zal het dan aan hun of aan het rijden liggen? Ze schrijven het heus niet op om jou te pesten, maar juist om je te helpen. Het is een teken dat je nog even verder zult moeten trainen en dan misschien over een tijd weer terug te moeten komen.
Dat het je geld kost, dat is gewoon zo, het kost iedereen geld. Maar zou een jury je daarom punten moeten geven omdat het je geld kost? Denk het niet, zo word het wel heel makkelijk en rijd iedereen zijn punten wel.
Ik denk dat je thuis even verder moet trainen tot alles op orde is, ga oefen wedstrijden opzoek, deel mee aan een proefgerichte clinic, en kijk over een tijd of je er wel klaar voor bent.

@Amoj, onzin! Als jij een nette proef rijd en je paard goed voor elkaar hebt maakt het niet uit of je met een goed sportpaard, of met een haflinger, fjord of met een ezel (bewijze van natuurlijk) start. Als jij je oefening goed rijd, kun je daar niet om heen.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:02

Het verschilt echt per jurylid hoor. En soms heb ik echt wel het idee dat afstamming, kleding, ras ed. zeker een rol meespeeld in het beoordelen van iemand die zijn of haar proef rijd. Het zijn ook maar mensen, maar mensen met wel degelijk voorkeuren. Hebben ze goed geslapen die nacht ervoor? Thuis situatie wel oke? Tuurlijk mag het niet en zullen veel mensen nu denken dat dit niet een betrekking heeft op de qualiteit van het jureren, maar denk dat er zeker wel een kleine percentage aan factoren meespeeld als je wordt beoordeeld.
Heb het zelf ook kunnen ondervinden met 178 punten, net geen winst en dan er onder zetten als commentaar; jammer..... het zag er goed uit maar toch niet? Nou veeg me dan maar op. Zet het dan gewoon niet neer, wat moet je met zulk commentaar? terwijl het voor je gevoel super ging?
Het is en blijft een moment opname en een jurysport, spanningen en de wil om het perfect te doen maken het soms juist moeilijker om iets eruit te krijgen wat in je trainingen wel lukt.
Laatst bijgewerkt door Uprica op 23-12-15 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran

Er zullen ongetwijfeld rotte appels tussen de juryleden zitten, die heb je overal. Maar om nou te zeggen dat elk jurylid dezelfde mening is toegedaan, nee.
Mijn instructrice/manegehouder heeft een tijdje geleden een jong paard aangeschaft, bedoelt voor recreatie en meelopen in de lessen. Niets bijzonders op het eerste gezicht, allesbehalve een peperduur sportpaard ook nog een ras waar veel juryleden niet zo positief over denken. Blijkt het beestje enorm talent te hebben. Ze is hem zelf gaan uitbrengen op wedstrijden en rijdt de ene winstpunt na de andere. Ook geen negatief of raar commentaar op protocollen.

ingvdh

Als ik die opmerking meerdere keren krijg zou ik bijmezelf ten rade gaan en andere instructie zoeken.
Een keer kan gebeuren, maar bij meerdere malen is het geen toeval meer.

In plaats van boze brieven naar de KNHS sturen kan je beter na afloop naar de jury toegaan en om uitleg vragen. Als ze dergelijke dingen op het protocol zetten kunnen ze zich vast wel jouw proef nog herinneren en tips meegeven.
Ik heb regelmatig gesprekjes met juryleden na mijn wedstrijd en krijg dan vaak goede tips en opmerkingen van ze mee die ik weer kan toepassen.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:07

Als jij meerdere van dergelijke opmerkingen krijgt, misschien is de jury dan juist wel capabel en heel eerlijk.... En zou je eens een beetje aan zelfreflectie moeten doen.

Jury's schrijven echt geen lage punten en dergelijke opmerkingen om je te pesten....

En dat het jou geld kost, heeft de jury geen boodschap aan. Dat weten ze en jij kiest er zelf voor. Misschien een keer een andere instructeur proberen en die een keer kritisch laten kijken naar jou rijden en je paard.

Als jij een nette proef rijdt, krijg je daar de punten voor die daarbij horen. Netjes aan het been, stil in de hoofd-stalhouding, goed aan het been, ronde voltes, hoeken rijden, goede galop, nette gehoorzame overgangen en het rijtechnisch netjes oplossen van zaken die zich voordoen (hoe ga je om met een bokkesprong, schrikreactie, omspringen in galop, taktfouten in middendraf etc).

Neem het op film, kijk kritisch naar je zelf en wees eerlijk. Misschien kom je inderdaad wel (veel) te kort voor de klasse waar je in start.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:19

Ik heb het nog nooit mee gemaakt. Heus wel eens dat ik een andere mening had dan een jury, maar nooit derelijke opmerkingen. Maar ik vind het wel buitengewoon eerlijk en waardevol dat dergelijk commentaar wordt gegeven. Denk dat zelfreflectie wel op zijn plek is als je dit van verschillende juryleden hoort. Misschien achteraf eens een jurylid benaderen voor een toelichting?