hoe bijten afleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

hoe bijten afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 22:26

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb een jaarling mini die 14 juni 2014 geboren is.
Ik heb haar sinds 25 mei 2015, toen is ze ook van haar moeder afgegaan.
Ze heeft in dat kleine jaar bij haar moeder nagenoeg geen menselijke aandacht gehad en heb haar dan ook met achterstallig onderhoud opgehaald. Zo waren haar hoeven echt veeel te lang, haar vacht was helemaal vervilt en ze liep weg voor mensen.
Na een maand was ze weer helemaal opgeknapt en kwam ze naar je toe gelopen in het land ipv weg te lopen van je.
Nu is haar hoofd altijd een probleem geweest. Zo kun je haar moeilijk een halster om doen en vindt ze het niet fijn als je haar hoofd aait.
Ook dit gaat momenteel allebei redelijk.
Nu is het probleem als je met haar wandeld of haar poetst bijt ze overal in en het liefst in jou ;)
Nu wil ik haar dit graag afleren. Normaal gesproken geef ik een rukje aan het halster touw en zeg daarbij uhhh of als dat niet helpt krijgen ze een tik op de neus (afhankelijk op welke manier ze bijten ,gemeent of speels en hoe hard het gaat) en zeg daarbij ook weer uhhh. Vaak helpt daarna uhhh zeggen wel, maarja zei is bang voor d'r koppie en ik weet dus niet op welke manier ik haar het beste duidelijk kan maken dat dit niet mag. Ik wil haar namelijk niet weer kopschuw hebben.
Kan iemand me tips geven hoe ik dit op kan lossen ?
Alvast bedankt!

Jes

Re: hoe bijten afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:29

Als je geen tik wilt geven zou je kunnen proberen om in de hals te knijpen alsof je terug bijt.

Ik snap dat je een tik niet graag doet, maar is uit mijn ervaring toch hetgeen het beste werkt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:30

Zoek even op google "ducktape paard" of "ducktape horse" i.p.v ducktape kun je ook schilderstape gebruiken dit laat sneller los

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 22:43

Een tik geven heb ik ook de beste ervaring mee bij andere paarden, bij haar ook wel geprobeerd, maar dan duurt het weer een maand voordat ik aan haar hoofd kan komen en ze komt dan overeind . Steigeren doet ze uit protest als er iets gebeurd wat ze niet leuk of eng vindt of iets niet begrijpt. Zij is heel anders als m'n vorige pony's en heeft ook een heel ander verleden dus is het bij haar even zoeken wat wel en niet werkt. Inmiddels is ze al heeeeeel erg bijgetekend kwa doen en laten, alleen het bijten moet er nog uit.

Ik denk dat ik haar moeilijk continu met Duct tape kan laten lopen als ik met haar bezig ben, het bijten moet er gewoon uit en het moet niet zo zijn dat zoals tape haar afleiding van het bijten, maar het bijten zelf moet opgelost worden

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:49

Mijn pony was ook heel gevoelig naar haar hoofd. Als ze iets stouts deed was het genoeg om heel snel m'n hand op te tillen en alleen doen alsof ze een tik op haar hoofd kreeg, dan deinsde haar hoofd terug en kwam de boodschap gelijk door.
Als ze probeert speels in je arm te bijten bijvoorbeeld en je voelt haar snoet, snel je arm tegen de snoet aan 'stompen' en als ze hier van schrikt snapt ze het misschien wel zonder echt een tik te hoeven geven.
Mocht ze je echt raak bijten zou ik toch wel degelijk een tik geven zodat ze wel weet dat het echt niet mag, doen paarden onder elkaar ook!

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:52

Waarom perse een tik op de neus? Als die van mij bijt of iets anders waar ik niet mee eens bent krijgt hij gewoon een tik op zijn schouder of borst. Van op de neus zou die van mij ook op een gegeven moment schuwer worden.

Het gaat meer om dat je laat weten dat je er niet mee eens bent, dan dat het perse op de neus ofzo moet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:55

Hoezo kan dat niet? Jij wilt haar geen tik verkopen, maar je wilt een andere optie dus ook niet eens proberen? Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar waarschijnlijk leert ze gewoon rustig te doen en misschien ook wel minder kopschuw.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:56

Waarom bijt ze?... wil ze je terug poetsen maar doet ze dat iets te hardhandig... of bijt ze omdat ze iets anders van je wil of wil ze spelen of is het uit frustratie of nog iets anders... als je beter weet wat de achterliggende reden is kan je het gedrag ook eerder ombuigen... door bijv. iets vervangends ervoor in de plaats te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:57

Hoe lang wandel en poets je haar?
Na 10 minuten vervelen die jonkies zich namelijk gruwelijk en gaan ze je uitdagen waar happen bij hoort.
Staat ze bij andere ponies?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:00

Als mijn paard bijt, krijgt hij een tik op neus. Als een kopschuw paard bijt, ontvangt die de tik ergens anders.

Heb ook een keer een paard uit staan mesten dat ineens naar mij beet toen ik met mn rug naar m toe stond. Helaas voor hem tilde ik net de riek op waarbij zijn tande tegen de houten steel klapte. Meneer heeft nooit meer gebeten tijdens het uitmesten :')

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:11

Misschien heeft ze gewoon last van der tanden. Omdat ze ook dus in andere dingen bijt behalve jouw... mijn jaarlinger bijt ook in dingen. Deed ook bij mij met met een paar tikken was het bij mij over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:12

Happen als spel is op te vangen door haar meer afstand te laten houden en als ze het toch probeert meteen vlot achterwaarts te zetten. Geklooi tijdens poetsen, etc. is zowel stoppen als ze zich netjes gedraagd als terugbijten door bv in de kin te knijpen. Gefruts aan je kleding waar tandjes bij komen kan je onprettig maken door met beide handen even stevig over de hele neus/mond/kin te wrijven. Timing is in alle gevallen nogal kritiek. Ze moet tijdens het gedrag al de correctie krijgen, liefst al in de aanzet. Jouw aandacht en concentratie moeten dus 200% bij haar zijn, want als je (soms) te laat bent, zijn je correcties niet voorspelbaar en blijft ze het proberen. Let ook scherp op dat je correct gedrag beloond, bv door op te houden met poetsen als ze netjes & ontspannen stil staat. Ze moet niet alleen leren wat niet mag, maar juist ook wat wel gewenst en dus voor haar prettig gedrag is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 23:32

Als ik haar op haar hals of borst een tik geef, komt ze omhoog. Ik ben inmiddels al wel zo ver dat ik haar in d'r achteruit kan zetten, want ook daar kwam ze eerst omhoog.
Ik heb zelf heel erg het idee dat ze het doet uit onmacht, omdat ze niet snapt wat de bedoeling is. Momenteel zeg ik steeds maar uhhh als ze bijten en doe verder niet veel ertegen, omdat ik niet precies weet hoe ik haar op een duidelijke manier af wil straffen zonder dat ze bang wordt. Waarom ik denk dat het steigeren frustratie of het niet begrijpen van iets is, omdat ze d'r beentjes netjes bij zich houd en je absoluut niet probeerde te raken. Ik doe haar in de winter nog geen 5 minuten poetsen omdat haar vacht vaak nat is (staat 24/7 buiten met een andere shet) dan ga ik een stukje wandelen (denk 5 minuten heen en 5 minuten terug) dan laat ik haar even in de berm eten (lekker lang gras) en dan gaat ze 't land weer op. Met wandelen wil ze achter je lopen, als je naast haar gaat lopen, dan wil ze gericht in je been bijten. Wat harder kriebelen in de nek vindt ze heerlijk en dan gaat ze terug poetsen. Eerst met haar lip en dan voorzichtig d'r tandjes erbij, als ik dan uhhh zeg gaat ze weer verder met d'r lip. Dus het bijten wat ik bedoel is echt bijten, ( het is eigenlijk meer willen happen, omdat ik steeds optijd weg ben, maar als ik niet optijd weg ben is het echt bijten, maar dan op een manier dat de beweging op happen lijkt)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:35

Belangrijkste vraag hier: staat ze alleen of met een maatje?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:41

Werk aan de gevoeligheid op het hoofd. Begin bij de schoft/hals, als ze daar ergens een 'lekker' plekje heeft is dat geweldig. Dan steeds naar het hoofd en weer terug naar het 'lekker' plekje of plek waar ze zich wel relaxed bij voelt. Dat steeds uitbreiden tot meer en directer aan het hoofd tot ze dat accepteerde (niet alleen tolereert). Zoek ontspanning en acceptatie, nieuwe 'lekker' plekjes dichter bij of zelfs op het hoofd zijn zelfs geweldig.
Check of je nog meer van dit soort 'liever niet' plekken op het lichaam hebt en los die op, blijf veilig, gebruik evt een grondwerkstok (die je eerst moet introduceren als 'kriebelstok', fijn voelend dus) om buiten bereik van tanden/hoeven te blijven.
Doe hetzelfde met zaken zoals je halster, gebruik die eens om haar lekker te roskammen op de schouders of dat lekkere plekje bovenop haar bil mee te schuren. Hou eens een brokje in je hand om haar te leren haar eigen neus in het halster te steken, echt actief mee te werken met dat halster aandoen. Daarvoor beloond te worden (kan ook anders als je liever geen eten gebruikt). Als ze snapt wat je bedoeld te belonen voor dat zo mooi en netjes mogelijk te doen.

Voor het bijten...
Maak het minder persoonlijk, zwaai gewoon rond met je leadrope. Wapper rustig wat met je zweepje zonder op je paard te richten, maar wel zo dat als je paard in jouw ruimte komt hij in aanraking komt met je gedraai, gewapper en/of zacht geflapper. Hij is niet blind, kiest zelf.
Komt je paard feller in dan wapper je ook feller en wapper je voor wat meer persoonlijke ruimte voor jezelf.
Leer haar dus vooral maar eens om netjes met je mee te lopen, niet in je persoonlijke ruimte.
Als ze netjes uit je ruimte kan blijven (ook als je zijwaarts/achterwaarts gaat, verschillen in tempo goed gaan) dan eens kritischer zijn over waar ze precies loopt. Jij net achter het oog, zij schuin achter jou, jij naast haar schouder, meer of minder afstand tussen jullie (beginnend met net buiten je persoonlijke ruimte zodat je niet gebeten/geschopt kan worden, dan verder weg, dan dichterbij, dan echt ver weg) en ga zo maar door.
Wees vooral duidelijk in wat je wel wil en geef richting. Maar is de nood aan de man, doe dan wat nodig is om schade aan jouw kant te voorkomen. Probeer te voorkomen, maar wees niet bang om jezelf te verdedigen als dat nodig is. Weg uit jouw ruimte dus, zodat ze je niet kan raken, verder zelfs als ze echt naar blijft doen.
Hoe meer jij jouw voeten op de plaats houdt en haar weg laat bewegen, hoe sneller het zal gaan.

Heef ze algemeen de neiging dingen in haar mond te stoppen doe daar dan wat leuks mee. Je kan paarden leren apporteren bv, is echt heel erg grappig en bij paarden die graag van alles vastpakken/in de mond stoppen vaak best makkelijk aan te leren. Borstels aangeven, iets wat je weggooit ophalen, eigen touw dragen, er zijn vele leuke toepassingen te bedenken.
Maak van haar idee jouw idee.

Ga er ook niet teveel tegenin, als ze op het touw gaat kauwen zeg dan niet nee niet doen! Zeg, he wat een goed idee, hier heb je nog meer touw, hoeveel past er in je mond voordat je het uit wil tuffen? Of zeg, ja, je hebt gelijk, je was echt toe aan een flosbeurtje, laten we dat even doen ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 00:04

Wat ik in m'n vorige post al zei, ze staat met een maatje 24/7 buiten.

Bowen, bedankt voor je tips! Daar kan ik wat mee zegt m'n gevoel!

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:45

Evelijn schreef:
Waarom bijt ze?... wil ze je terug poetsen maar doet ze dat iets te hardhandig... of bijt ze omdat ze iets anders van je wil of wil ze spelen of is het uit frustratie of nog iets anders... als je beter weet wat de achterliggende reden is kan je het gedrag ook eerder ombuigen... door bijv. iets vervangends ervoor in de plaats te doen.

Ik sluit mij hierbij aan. Door een correctie dmv een tik bestrijd je alleen het gevolg, niet de daadwerkelijke oorzaak. Als je daar achter kunt komen, kun je gerichter aan de slag en wellicht met positieve beloningen gaan werken.
Succes!