Puber gedrag? Uitproberen? gedragsverandering

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluche_pluus

Puber gedrag? Uitproberen? gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 21:08

Dag bokkers,
Wil graag jullie mening en ervaring over gedragsverandering tijdens pubertijd bij jullie paardenpubers.

Even kort mijn verhaal,
Heb een 5 jarige merrie, niet de makkelijkste. Ze is lief, maar ook ontzettend eigenwijs. De grens, ik snap het niet - ik doe het niet is ontzettend dun. Op eigen terrein is ze ontzettend dominant en voor de duvel niet bang. Afgelopen keren met buitenrijden, een druktemaker, bang voor dingen waar ze normaliter niet voor weg zou rennen. Op volledig vreemd terrein gaat ze haar eigen route en hangt ze niet op andere paarden.
Op dit moment met rijden in de bak gaat het ontzettend fijn, ze begrijpt wat ik van haar vraag. Galopperen gaat steeds beter, ze wordt steeds sterker.
Echter met het buiten rijden gaat compleet tegengestelde richting in. Schrikken van stomme dingen waar ze eerder nooit van schrok.
Meestal kan ik er wel om lachen, ben niet zo bang aangelegd. Maar het buitenrijden verlies ik op deze manier wel aardig het vertrouwen.

Is dit pubertijd, hormonen? Is het uitproberen? Is het gewoon tutten?
Hoe gaat dit met jullie paarden? Merk of merkte je echt verschil? Hoe gaan jullie hiermee om?

ninji

Re: Puber gedrag? Uitproberen? gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:15

Als ik het zo lees, denk ik aan een combinatie van tutten (en een vleugje onzekerheid) en nog niet zo vaak op de weg geweest? (neem ik aan omdat ze pas 5 jaar is:))
En omdat jij het vertrouwen verliest vertrouwt zij het ook minder snel en schrikt van dingen die onbenullig zijn.
Ik denk dat het een goed idee is om buiten rijden te oefenen met een kalm, bomproof paard ernaast dat niet meer zo snel opkijkt. Daar kan ze dan een voorbeeld aan nemen zodat ze weet hoe ze zich buiten moet gedragen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:23

Door jouw vermindering in vertrouwen, gaat ook je leiderschap achteruit. Dus zal het paard de leiding over moeten nemen. Paarden worden dan alert, schrikkerig.
Het is zaak om je vertrouwen weer te verbeteren. Eerst thuis, en dan aan de hand buiten en zo verder. Ook denk ik dat je paard nog wel een stukje respect mag bijbrengen. Ga ook daarmee aan de slag.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:33

5 jaar is geen pubergedrag/uitproberen meer. Dat past meer bij 2/2,5 jarigen.
Wat jij (waarschijnlijk) hebt is een verstoorde verstandhouding. Het lijkt of is het dier autonoom en vertrouwt ze niet op jou om de leider te zijn. Misschien helpt het om een keertje boos te worden bij haar kippige gedrag en verder gewoon een slagje stoerder (meer vastberaden) te rijden.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 21:38

HorseRituals schreef:
Als ik het zo lees, denk ik aan een combinatie van tutten (en een vleugje onzekerheid) en nog niet zo vaak op de weg geweest? (neem ik aan omdat ze pas 5 jaar is:))
En omdat jij het vertrouwen verliest vertrouwt zij het ook minder snel en schrikt van dingen die onbenullig zijn.
Ik denk dat het een goed idee is om buiten rijden te oefenen met een kalm, bomproof paard ernaast dat niet meer zo snel opkijkt. Daar kan ze dan een voorbeeld aan nemen zodat ze weet hoe ze zich buiten moet gedragen. Succes!

Dat was ook mijn plan :j
Eerst aan de hand weer naar buiten, daarna erop naast een bom proof paard. Zelf is ze normaliter ook behoorlijk bom proof maar nu dus even niet.

Joolien schreef:
Door jouw vermindering in vertrouwen, gaat ook je leiderschap achteruit. Dus zal het paard de leiding over moeten nemen. Paarden worden dan alert, schrikkerig.
Het is zaak om je vertrouwen weer te verbeteren. Eerst thuis, en dan aan de hand buiten en zo verder. Ook denk ik dat je paard nog wel een stukje respect mag bijbrengen. Ga ook daarmee aan de slag.

Ik pak dit stukje er even uit omdat ik mij hierin niet herken.

Het leiderschap heb ik wel aan de hand buiten maar onder het zadel dus blijkbaar buiten iets minder. Goede om mee aan de slag te gaan :)
Op bekend terrein zijn er tot nu toe geen problemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:39

Ik vind 5 juist het typische jaar dat paarden hun grenzen zoeken.
Ze hebben dan meer kracht en evenwicht en verliezen hun schuchterheid.

Waarschijnlijk is het een combinatie van alles. Thuis is ze zelfverzekerd dus hangt ze weinig aan je. Op buitenrit blijkt het dan spannend maar omdat ze gewend is op zichzelf te vertrouwen let ze te weinig op jou en wordt dan schrikkerig.
Oefenen oefenen oefenen.
Gewoon regelmatig ook een klein stukje buiten uitstappen bijvoorbeeld. Zo wordt het een plek waar je ontspant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:49

pluche_pluus schreef:
HorseRituals schreef:

Dat was ook mijn plan :j
Eerst aan de hand weer naar buiten, daarna erop naast een bom proof paard. Zelf is ze normaliter ook behoorlijk bom proof maar nu dus even niet.

Joolien schreef:

Ik pak dit stukje er even uit omdat ik mij hierin niet herken.

Het leiderschap heb ik wel aan de hand buiten maar onder het zadel dus blijkbaar buiten iets minder. Goede om mee aan de slag te gaan :)
Op bekend terrein zijn er tot nu toe geen problemen.

Het is interessant om te kijken naar je gedachtes en je gedrag als je naar buiten gaat. Een minimale verandering in je gedrag kan al grote gevolgen hebben voor de communicatie met je paard.
Voorbeeld: Als jij al een negatieve gedachte hebt in de zin van 'oh jeej wat gaat er vandaag gebeuren'. Dan is er al automatisch spanning in je lijf, hoe minimaal ook. Je krijgt een wat afhankelijkere houding, gaat er minder aan rijden etc. Als je die eerste 'oh jeej' gedachte kunt herkennen, kun je je gedrag hierop aanpassen en het buiten rijden anders benaderen.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 22:11

Dat begrijp ik :j paard spiegelt de mens.
Ik denk dat als we weer bij de basis gaan beginnen, dat ik ook vanzelf weer de zelfverzekerde leider kan worden.
Hoewel ik mijzelf hierin niet herken heeft mijn paard blijkbaar toch een nog sterkere overredingskracht nodig dan ik naar mijn mening ben. Ik eis dat ze langs bijv eng object gaat. Ze mag even snuffen en stilstaan. Hierna moet het ook over zijn en moet ze door. Ook eventueel met tikje of stemverheffing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:04

Ik weet niet of eissen nou datgene is wat handig is als ze buiten omzeker is.
Je kunt haar beter laten merken dat ze bij jou veilig is en zij zich dus niet druk hoeft te maken.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 08:23

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen hoor Sizzle.
Doordat ik de leider ben, bepaal ik wat eng is of niet. Hierdoor bij niet enge dingen moet ze gewoon er langs.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:51

Welnu, daar heb je de crux: jij bent in de combinatie niet de leider :D