Wanneer een hengst castreren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wies13

Wanneer een hengst castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 16:07

Hoii,
Wanneer mag je een hengst laten castreren?
Is daar een officiële leeftijd voor?
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door wies13 op 21-12-15 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:08

Een ruin is al gecastreerd en hoeft dus niet opnieuw onder het mes ;)

wies13

Re: Wanneer een ruin castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 16:10

O, oeps
ik bedoel hengst 8)7

Eline_S_S

Re: Wanneer een hengst castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:17

Verschilt per paard (vind ik). Als het kan (vertoont geen hengsten gedrag) zou ik hem zo lang mogelijk hengst houden. Maar er zijn ook paarden die met hun 1.5/2e al merries bespringen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:20

Ik ben ook voor het langer hengst houden maar het verschilt idd per paard.
Mijn paarden zijn met 2 jaar gecastreerd in een periode dat er nog geen vliegjes zijn, volgens mij was het net na de winter.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:22

Mijn vorige paard sprong al op de merries met 10 maanden dus is met 11 maand gecastreerd. Het kan zodra beide ballen zijn ingedaald.
Het is trouwens een prachtig gespierd paard geworden.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:04

ik denk wanneer dat jouw hengstje er klaar voor is? (wanneer hij begint met hengstengedrag te vertonen!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:05

Ik ga mijn hengstje laten castreren zodra zijn ballen eronder hangen en niet pas wanneer hij al gedrag begint te vertonen. Als hij het gedrag eerder laat zien dan dat zijn ballen eronder hangen, heb ik gewoon pech.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:17

Niemand kan jou verplichten je hengst te ruinen, er is dus geen officiele leeftijd voor. Al is het wel handig als de ballen zijn ingedaald, alleen dan kan de dierenarts snijden. En tot een bepaalde leeftijd kan het in een landje, na die leeftijd zul je naar de kliniek moeten ervoor.

En tja wat is slim, heb je fokplannen met je hengst en gedraagd hij zich netjes en handelbaar? Dan is een hengst houden vaak makkelijker, mits je de juiste stalling voor hem vind en hem een waardig leven kan bieden. Wil je er totaal niet mee fokken dan goed opvoeden en dan op een leeftijd dat hij zich mooi heeft ontwikkeld de ballen eraf. En als hij zich onhandelbaar gedraagd gelijk de ballen eraf.
Bij mijne heb ik toen hij 1,5 de ballen eraf toen ik hem kocht. Hij was echt hengsthengst voor zo'n jong ding en hoewel ik hem een paardwaardig leven kon bieden wou ik niet als toen 15 jarig meisje met een hengst aan de slag. Dus heb ik hem laten ruinen, kwa gedrag geen spijt van want hij is net zo leuk en lief gebleven alleen zijn hormonen zijn weg maar kwa body mis ik het wel. Dan was ie misschien net wat mooier en breder geworden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:21

Kan idd zodra de ballen er hangen ik ben zelf fan van rond een jaar castreren dit omdat het dan makkelijker is voor de va en minder risico geeft omdat alles dan nog niet zo groot is. Heb ik bij 3 hengsten gedaan is prima bevallen.
Maar het is aan jou

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:06

Wij hebben ons paard met 7 maanden gecastreerd geloof ik, hij stond met zijn moeder en wij wilde niet het risico op een veulen uit moeder en zoon.

Zolang het paard handelbaar is en met soortgenoten kan staan kan je hem hengst laten. Kan een van beide niet dan zou ik hem ruinen.

Bespiering en breder ligt er ook maar per paard aan. Er bestaan genoeg iele hengsten.

xtamarak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:32

Er is geen officiele leeftijd voor het castreren van een hengst. Het enige wat 'moet' is dat de ballen zijn ingedaald( wat niet altijd bij allebei de ballen gebeurt)! Mijn haflinger was 1,5 toen ik hem heb laten castreren, hij was totaal geen hengst kwa gedrag maar met een merrie erbij was het toch wel verstandig. Hij is in de winter/lente gecastreerd toen het nog lekker koud was en er weinig vliegen waren. Ondanks dat hij nog vrij jong was is hij toch mooi uitgegroeid met veel body!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:48

Mijn hengstveulen is momenteel 8 maanden oud. Hij gedraagt zich erg goed en netjes en neigt alleen mijn
Shetlander merrie te willen versieren. Die staan dus altijd uit elkaar. De merrie die hij als 'moeder' ziet en hem ook opvoedt daar komt hij niet op en doet hij ook geen poging toe. Naar haar is hij heel onderdanig. Ik wil hem met een jaar gaan castreren.. Hij is van 12 april en hoop dat het zo lang aankan. Mocht het niet lukken dan gaan ze er eerder af hoor. Ze hangen gelukkig al dus dat is wel fijn :+

Er is denk ik geen echte leeftijd waarop het 'moet' of 'mag'. Ja als ze ingedaald zijn.. Qua gezondheid maakt het niet echt uit hoor. Qua bespiering en lichaamsbouw is het wel jammer dat je geen hengst meer hebt maarja het is vaak gewoon heel onpraktisch.

wies13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:22

Bedankt allemaal!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:25

Ik heb onze tinker laten castreren zodra hij beide ballen had.. Toen was hij nog geen jaar..

Ik wil gewoon straks een braaf gebruikspaard die nergens last van heeft of wat dan ook..

Kan niet zeggen dst hij last heeft van de vroege castratie.. Het is een flinke tweejarige tinker nu..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:33

Veeartsen hier doen het liever niet voordat de ballen goed zijn ingedaald, vanaf dat moment is het tijd als je dat wil.

Als je geen fokplannen hebt zou ik het zelfs zo vlot mogelijk doen, ergens rond het jaar. Jong zodat de ingreep minder zwaar is, het gewoon "thuis" kan en geen risico dat de jongeman toch onverhoopt dekt. Dan kan hij lekker in een kudde blijven staan, bij merrie's geplaatst worden, ben je overal en nergens welkom met je dier (hengsten wordt toch regelmatig moeilijk over gedaan) en heeft hij geen last van hormonen/drang waar hij toch niets mee mag.
Wil je wat langer wachten (of zelfs wil fokken in de toekomst) is een jongemannen groep met wat oudere dieren die de boel een beetje in goede banen kunnen leiden handig. Ben zelf minder fan van de alleen maar jongemannen groepen. Maar in ieder geval gericht op een goede sociale ontwikkeling zodat de hengst met andere paarden in contact kan blijven en niet geheel uit zijn plaat gaat als hij dan een keer wel een merrie ziet (ruikt).