Paard steigert tijdens buitenrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renekel

Paard steigert tijdens buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 13:16

Ik heb sinds februari een schat van een verzorgpaardje. Het is een 10-jarige Morgan-kruising merrie. En het is echt een schat. Altijd braaf, altijd vrolijk en je kunt er alles mee doen. Dressuur, springen, buitenrijden, noem het maar op. En ze is ook zo bomproof als het maar zijn kan.

Sinds ik ben begonnen met haar te rijden is haar conditie er flink op vooruit gegaan. Ik heb hier ook bewust met de eigenaresse aan gewerkt, aangezien zij mee ging doen aan springwedstrijden en paardje dan net 1 rondje kon doen en daarna helemaal bekaf was. Dus wij aan de slag, buikje is eraf en ze ziet er nu echt mooi en atletisch uit. Ze kan nu veel langer lopen en er zit meer pit is. Nu merk je daar thuis in de bak niet veel van, behalve dat ze iets voorwaartser is.

Buiten is alleen een ander verhaal. Ze heeft nu namelijk met mij 2x buiten gesteigerd... Eerste keer bleef ze erg lang omhoog, met maaiende voorbenen en alles. Ik had geen idee wat ik moest doen dus toen ze eindelijk naar beneden kwam en er nog even fijn een bok achteraan gaf ben ik er met een mooie voorwaartse salto afgevlogen. Gelukkig niks aan overgehouden en er gewoon weer opgegaan en daarna was het goed.
Gisteren was het weer raak. Gelukkig was ik nu beter voorbereid dus toen ze omhoog kwam om haar nek gegrepen en ze ging meteen weer omlaag en ik bleef zitten. Rest van de buitenrit is ze heel 'danserig' gebleven maar zodra we weer thuis waren en ik de bak in ging was ze weer helemaal het ouwe trouwe paardje wat ik ken. En dan kan ik haar pesten door dingen te vragen die ze moeilijk vind en dan word ze wel boos maar niet zoals buiten.

Ik heb eens na zitten denken en die 2x steigeren hadden wel iets gemeen: het was allebei nadat ze net een zware inspanning had geleverd en ik haar terugvroeg. Ze was beide keren enorm aan het pompen. Eerste keer hadden we ergens anders in een (zware) buitenbak gesprongen en tweede keer mocht ze van mij een lang zandpad even lekker helemaal los galopperen.
Als ik haar dan terugvraag is ze het er niet mee eens, gaat ze kleine pasjes maken, wijken enz. (dit doet ze overigens alleen buiten. Als ik thuis ga springen en ze net zo aan het pompen is en ik haar laat stappen wil ze meteen met haar hoofd laag lekker ontspannen rondjes stappen)
Ik had zelf al bedacht dat ik misschien anders moet afbouwen. Haar eerst nog een stuk laten draven zodat ze iets rustiger wordt en haar daarna pas laten stappen.

Omdat dit echt alleen bij het buitenrijden zo is denk ik niet dat het iets met de gezondheid te maken heeft.

Ik hoor graag wat jullie er nog over te zeggen hebben want ik vind buitenrijden erg leuk, en paardje ook. In het begin is ze lekker ontspannen, hoofd laag, goed luisteren enz. En dan na het springen/galopperen opeens helemaal gespannen en hyper zijn en niet luisteren…

pelka

Re: Paard steigert tijdens buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:33

Ik zou eens proberen om met andere paarden buiten te gaan rijden sommige paarden vonden het niet fijn om alleen buiten te rijden en gaan dan dit soort problemen vertonen. Als het met een ander maatje buiten rijden niet helpt heb ik gern idee wat het kan zijn uit ervaring zou ik eerst dit eens proberen hoop dat het helpt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:44

Zou gewoon eerst maar eens vermijden om haar te rijden over haar grens (het pompen) ...
dus gewoon iets rustiger aan... met het steigeren lijkt me dat ze aangeeft dat ze het niet grappig vind.. dus volgende keer niet zo lang doorgaan... eerder stoppen en het gedrag dus niet opzoeken... voor beide leuker.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:56

Vraag anders eens of je instructrice of iemand anders die veel kijk op paarden heeft een keer mee wil gaan. Die kunnen misschien aan het paard al zien dat ze iets niet prettig vind zodat je haar voor kan zijn :)

Denk idd niet dat het aan haar gezondheid ligt omdat ze het enkel buiten doet. Mijn paard heeft een periode van staken gehad op buitenrit, zowel alleen als met anderen. In de bak niks aan de hand. Heb met behulp van meer ervaren mensen hem een paar keer wat strenger aangepakt en sindsdien gaat het weer beter

ssofan_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:01

pelka schreef:
Ik zou eens proberen om met andere paarden buiten te gaan rijden sommige paarden vonden het niet fijn om alleen buiten te rijden en gaan dan dit soort problemen vertonen. Als het met een ander maatje buiten rijden niet helpt heb ik gern idee wat het kan zijn uit ervaring zou ik eerst dit eens proberen hoop dat het helpt

Helemaal mee eens. Hoop dat het heeft geholpen en kan je nu rustig buiten rijden met je paard