verhuizing

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 20:18

3 weken geleden is mijn haflinger van 3,5 verhuisd naar een andere stalling. Hij was altijd erg braaf, rustig maar alert en 100% te vertrouwen.
Sinds hij verhuisd is is hij meer onvoorspelbaar. Hij is brutaler, ontploft steeds in de grote rijbak tijdens longeren, zelfs tijdens stappen aan de hand. Het ene moment dribbelt hij lekker ontspannen los met t hoofd mooi laag, t andere moment springt en bokt hij en trekt zich los, wat best voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
We denken dat hij dit doet door een teveel aan prikkels die de verhuizing met zich mee brengt, dat hij het allemaal nog niet verwerkt heeft.
Hij krijgt net als op zn oude stalling paardenkuil en zn eigen muesli.

Graag zou ik meer ervaringen horen over paarden wiens gedrag veranderde na een verhuizing.
En misschien wat tips om dit in goede banen te leiden?
Laatst bijgewerkt door Searcher op 20-12-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanniej_

Re: verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:20

Hoe is zijn stal management nu?
Komt hij minder buiten, rijker hooi, kuil voer?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:21

Staat je haflinger op stal? Wellicht is het een idee om hem meer buiten te laten lopen. En heb je al gekeken naar de voeding? Misschien voert je nieuwe stal ander soort brok wat meer energie bevat.
Verder zou ik hem even de tijd geven om te wennen, dat kan nog wel een aantal weken duren :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:27

Dat van mij was de eerste 3 maand veel onrustiger en drukker dan ik van haar gewend was.
In eens wat daar weer de rust en het karakter wat ik kende.

Plekje vinden in de kudde en wennen aan een andere stal kosten tijd. Voor het ene paard meer dan voor het andere.

Ondanks dat het voor een ander niet zichtbaar was merkte ik zelf absoluut het verschil. Vooral in het werken.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 20:36

Hij krijgt t zelfde voer en krachtvoer. We zijn verhuisd mede omdat hij hier meer buiten komt.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:41

Die van mij zijn in november verhuisd en ook een stuk frisser. Juist doordat ze vaker buiten komen zitten die van mij lekkerder in hun vel. :)

Geef het de tijd, wennen aan nieuwe omgeving, mensen, gewoonten op stal is niet niks.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:51

Mijn nuchtere fries is eind augustus naar zijn nieuwe stal verhuisd en is nu pas weer relaxed aan het worden.
Vooral op de poetsplaats heeft het erg lang geduurd voordat ze op dr gemak was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:59

[HA] verhuizing is een topic dat je hebt geopend op het Haflinger forum. Dubbeltopics zijn niet toegestaan daarom hier een slotje.