Moeite passende rijbroek vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AmberG

Moeite passende rijbroek vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 19:57

Na aanleiding van mijn jacht naar een passende rijbroek vandaag, zal ik het ook eens hier vragen.

Ik zal maar beginnen met het vermelden dat ik een extreem beginnende ruiter ben (zo'n 11 lessen gehad) en dus geen idee heb hoe zo'n broek nou eigenlijk moet zitten... Maar goed, ik had er één nodig dus ik ging op jacht, wat moeilijker leek dan gedacht. Bij de ene maat kreeg ik hem niet om mijn heupen heen, een maar groter dan weer wel, maar die zat veel te los en de volgende broek die ik paste kon ik niet eens mee door de knieën. Uiteindelijk, na aardig wat gepast te hebben, vond ik er eentje die paste. Maar nu vroeg ik me af of het normaal is hier zoveel moeite mee te hebben of dat ik een apart figuur heb (wat bij normale broeken wel zo is) en zo ja, of hier ook een manier voor is om passende rijbroeken te vinden

Dreamybol

Re: Moeite passende rijbroek vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:00

Mijn grootste nachtmerrie, een fatsoenlijke rijbroek vinden. Ik haat het als het echt weer eens nodig is. Heb nu een broek die fijn zit en heb er na een paar maanden dus nog exact zo eentje bij gekocht. :P
Nu heb ik ook dikke bovenbenen, maar dan nog. Maatvoering snap ik niets van, het is of te strak rond mijn bovenbenen, of rond mijn kuiten (wtf?), of te wijd in mijn taille, of me te laag (wie heeft een heup-paardrijbroek bedacht?!), of te duur.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:02

Herkenbaar probleem... Maar ik weet niet of je na 11 lessen mijn oplossing wilt...
Ik ben overgestapt op Anky rijbroeken. Wat een verademing! Heb er nu maar ééntje.
Hierna moet er eerst een nieuwe witte komen en natuurlijk nog een Anky rijbroek voor training.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:04

Ik pas dus expres geen broeken duurder dan wat ik wil/kan uitgeven, ben bang dat ik dan ook val op broeken uit de categorie 'onbetaalbaar'. :=

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:09

Gelukkig ben ik niet de enige! Ik dacht al dat ik extreem veel moeite zou moeten gaan doen om een passende rijbroek te vinden.

Anky rijbroekken had ik nog niet geprobeerd, dus de volgende keer dat ik er één moet, ga ik daar denk ik het eerst naar kijken en hopen dat die wel passen!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:16

Ik pak eigenlijk altijd de spijker rijbroeken uit de rekken. Dat past altijd.
La valencio is trouwens ook heel fijn! Neem wel een maat groter dan je normale maat.
Anky spijkee heb ik ook, enige nadeel is dat ze langer lijken dan de andere broeken die ik heb. Maar hij gaat al jaren mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:17

Ik kan je probleem niet helemaal opmaken uit de OP, maar heb je ook gewoon flinke bovenbenen? Dat is mijn probleem dan. Ik ben daarbij ook nog eens behoorlijk lang, lengtematen van Eurostar zijn niet groot genoeg, in maat 88 en 92 passen mijn bovenbenen niet.

Terwijl ik van Anky broeken maat 42 aan de ruime kant vind.

Dreamybol, je valt er niet op, je hebt gewoon de pech dat het het enige passende is :P Kwaliteit is prima, dus dat maakt de uitgave wel goed :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:18

Neem je normale broekmaat, als je dan een rijbroek neemt moet je zeker 1 of 2 maten gróter bestellen, een rijbroek valt 9 van de 10 keer kleiner dan je normale burgermaat, zeg maar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:23

terpentijn schreef:
Neem je normale broekmaat, als je dan een rijbroek neemt moet je zeker 1 of 2 maten gróter bestellen, een rijbroek valt 9 van de 10 keer kleiner dan je normale burgermaat, zeg maar.

Verschilt per merk hoor...
Net als in de gebruikelijke broekmaten. Met name damesmaten zijn vreselijk uiteenlopend... :n Alles om de koper te pleasen, zullen we maar zeggen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:28

passende rijbroeken vinden is een ontzettend drama als je geen standaard confectiemaat heeft.
Ook zijn er verschillende modellen met andere pasvormen wat het nog eens extra lastig maakt.

Met name Italiaanse merken staan erom bekend echt voor ranke lange dennen te zijn. Terwijl bijvoorbeeld Harry's Horse gemaakt is voor Hollandse welvaart.
Het is dus echt zoeken zoeken zoeken en passen.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:37

Ik heb vaak dat broeken niet om mijn kuiten passen of zo strak zitten dat ik binnen een paar minuten striemen op mijn kuiten heb zo strak zitten ze dan. HV polo kan ik vergeten, Harry's Horse ook, Pikeur eveneens, la Valencio is niet aan te krijgen. Horka is vaak goed en Montar ook wel maar weer niet alle modellen. Ik word er ook vaak niet goed van. Goedkopere broeken eens in een kinky kleurtje zit er voor mij dus ook niet in. Eigen merk van Divoza is ook bagger .... ik kan zo wel even doorgaan. Eurostar is wel weer oke meestal maar ik wil niet altijd zulke duren broeken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:37

Oh het is vreselijk! Ik krijg ze nooit dicht bij m'n middel. Passen ze daar wel, dan lubbert het voor de rest.

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:55

Altijd fijn om te weten dat ik tenminste niet de enige ben! Het lijkt dus gewoon een kwestie te zijn van passen en bidden dat iets goed zit :P Dan weet ik voortaan alvast waar ik me op voor moet bereiden

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:34

Herman97, echt bijzonder, bij is het juist mijn (witte) eurostar die idioot strak om mijn kuiten zit. Sowieso een ramp om die broek aan te trekken als die net uit de was komt, maar ja, zo vaak draag ik geen witte broek, dus heb ook geen zin om te investeren in een nieuwe. :+
Ik ben nu erg blij met de broeken van Copperfield, te krijgen bij EJ, weet alleen nog niet hoe slijtvast te zijn, maar hoog genoeg in de taille, en veel rek en ook nog betaalbaar. Ben ook nog eens gezegend met een idioot gevoelige huid, dus een stukje stof dubbel oid en ik lig open. Bij deze broeken ging het goed in de zomer.

AmberG, ik moet vooral mensen die met me mee gaan erop voorbereiden dat het een eindeloze zoektocht is. Maar gelukkig hebben de meeste vrouwen eindeloos geduld als het op winkelen aankomt. Ikzelf alleen niet...

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 21:36

Ja, de eindeloze zoektocht heeft mijn moeder ook zeer goed gemerkt := Die heeft helemaal niets met paardrijden of paarden in het algemeen dus die was het helemaal zat

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:40

Ik moet eerst 50 broeken passen voor ik er 1 vind die goed past. Helaas vallen ze vrijwel altijd in de hogere klasse (pikeur is 'mijn' merk). Is normaal :j als je eenmaal weet welke wel en welke niet passen wordt het gelijk een stuk makkelijker! :)

Dat het lang duurt was ik al wel achter :') vandaag ging ik jodphurs en chaps kopen, heb anderhalf uur in die winkel gestaan...

Ik raad je trouwens wel aan om het echt in een winkel te passen, de maten vallen zo erg uiteen bij verschillende merken! Had een mondoni broek gekocht (vanwege dat hij lang uitvalt) en die zit perfect! En tegelijk een andere broek, maar deze is veels te kort en er zit teveel stof rond mn kont :+ (ik heb broekmaat 38, maar dat is mijn kont dus niet :'))

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:25

Ik rijd al heel lang, maar vind rijbroeken kopen ook een ramp, enig voordeel is dat ik ondertussen goed weet wat ik wel en niet wil. Ik wil volledig stof, geen leren stukken (wondjes bij m'n knie) niet teveel katoen ( wordt vaal) vrij hoge taille en geschikt voor hele lange benen... Was laatst bij een zaak en gaf m'n hele eisen pakket en de winkeldame had zowaar een hele fijne broek voor me, en die was nog heel betaalbaar ook! Zoek dus een fijne zaak op en laat je adviseren, misschien scheelt dat tijd en ergernis

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 02:48

Altijd een ramp. Jullie dames hebben iig nog de keuze om broeken te passen. :P

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:09

Mijn maat hebben ze gewoon meestal niet in de winkel. Ik ben bijna verplicht het bij de leverancier te bestellen, daar veel winkels divoza bvb. een aankoop verplichting hebben voor speciaal bestelde artikelen.
Ik heb een heren rijbroek nodig in maat 58.
Dat is voor mij de enigen die vaak passen.
j.l. een nieuwe beschadigde rijbroek oud model van pikeur voor weinig gekocht.
Zit als gegoten, alleen ritsje stuk. Zat met een klein uurtje een nieuwe in...

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:50

Ik herken dit ook wel een beetje. Merk het vooral bij mijn broek van Pfiff (bij Agradi gekocht), die zit beduidend minder lekker dan mijn andere broeken. Ik heb nu rijbroeken van de Epplejeck en Mondoni waarmee ik erg blij ben. En ik jaag altijd veel op kortingsacties, altijd handig om even te checken!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:00

Heb nog nooit een echt passende rijbroek gevonden. Dikke bovenbenen, dikke kuiten, een standaard model kont en klein. Kom altijd op het probleem of te lang of past om mijn benen maar zakt van mijn komt af in pasvorm. De enige goed passende was een broek van bijna 200 euro Italiaans model met afschuwelijke print.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:06

Janine1990 schreef:
Herkenbaar probleem... Maar ik weet niet of je na 11 lessen mijn oplossing wilt...
Ik ben overgestapt op Anky rijbroeken. Wat een verademing! Heb er nu maar ééntje.
Hierna moet er eerst een nieuwe witte komen en natuurlijk nog een Anky rijbroek voor training.

Jaa precies dit!
Ik had altijd van de budget broeken.....Maar dan moest ik na een seizoen weer een nieuwe en ze zaten lang niet zo mooi. Meestal had ik er hoog water in. En als er een struik in bleef haken kon ik bijna weer een nieuwe kopen.

Toen ging ik voor de grap een rijbroek van een wat duurder merk passen....En uitgekomen op een Anky.
Hij heeft ook anti slip dingen en ik wil echt niet meer anders <3
Hij kostte me wel wat geld maar ik verwacht dat ik hier wel een paar jaar mee vooruit kan.
En hij zit als gegoten!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:12

Heb dat probleem nog nooit gehad met rijbroeken terwijl gewone spijkerbroeken bij mij altijd drama is. Ik laat me altijd helpen in de ruitersportzaak :j wij hebben hier een winkeltje met hele goede service en ook rare afwijkende maten in normale neutrale kleuren.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:12

Amber, ik weet niet waar je weg komt? Bij divoza hier in leek kan je ze passen, en dan heb je een zadel op een houten ding bij de paskamers om op te zitten om te kijken of hij ook goed zit als je zit.

Je zou kunnen zeggen dat een rijbroek bijna als een legging moet zitten. Als je in het zadel zit mag hij nergens lubberen maar ook nergens knellen.
Heb persoonlijk echt baat gevonden bij een rijbroek met een hoge taille http://www.riderpro.nl/nl-nl/productdet ... c17o795s1/
Deze zakt bij mij een stuk minder af. Valt hier niet zo te zien maar de achterkant loopt omhoog en er is een v-tje uit gehaald achter in het midden. hij valt bij mij vrij groot lijkt het, maar zodra in in het zadel zit is daar niks meer van te merken.

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 17:51

@Lara: Ik ben voorheen naar de Divoza in Staphorst geweest, maar had daar geen rijbroek gekocht. Aangezien we gisteren toch in Zwolle waren zijn we bij de Eppeljeck langsgeweest, maar denk dat ik dan de volgende keer Divoza weer ga proberen