wie rijdt in een 2 paards veewagen van bijvoorbeeld Nuyts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shuhi

wie rijdt in een 2 paards veewagen van bijvoorbeeld Nuyts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 00:54

hallo allemaal
ik heb een vraag wij hebben reeds een paarden vrachtwagentje 2 paards 5 jaar geleden gekocht ( nieuw) maar deze doet niet geheel meer aan onze wensen.
de pony's zijn paarden geworden en de indeling in het paarden verblijf zou ik graag anders willen. waar onder een zo genaamd hengstenschot.
een soort afgesloten box binnen in de wagen.
en wat meer opbergruimte voor de spullen.

nu zijn wij in de mogelijkheid om een nieuwe wagen aan te kopen maar de vraag is welke?
welke ervaringen hebben jullie met een bepaald merk?
ik hoor dat heel graag.
oja wij zijn bekend met alle gewichten etc voor de wagens. en willen bijvoorbeeld niet over stappen naar een vrachtwagen of auto trailer combi.
ben echt op zoek naar ervaringen
wie wil dat met ons delen ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:26

Koop dan in ieder geval een wagen op C-rijbewijs!!

Twee paarden op een B-rijbewijsgebakje is simpelweg onmogelijk!
Bovendien zijn die B-rijbewijsgebakjes in precies dezelfde uitvoering ook te koop op C-rijbewijs en dan heb je "opeens" wel voldoende laadvermogen (en scheelt je de BPM).

Voor zolang de wet het nog toestaat, zijn er wel mogelijkheden op B-E rijbewijs, maar de gemiddelde paardengebakjesbouwer is blijkbaar niet intelligent genoeg om dat te bedenken.

http://www.kav.nl/speciale-voertuigen
De tweede en derde auto in dit lijstje zijn volgens dit principe gebouwd. Denk in plaats van de bak een opbouw erop en je hebt een paardenwagen die wel voldoende laadvermogen heeft. Zo'n wagen zul je wel in opdracht moeten laten bouwen; daar zijn geen kant-en-klare ontwerpen voor.

Bedenk wel dat door de constructie deze wagens geen aanhanger meer kunnen en mogen trekken.

shuhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 00:58

fijn dat je mee denkt maar een vrachtwagen is voor ons onhaalbaar omdat er altijd maar 1 paard mee zal gaan
en niet iedereen over een c rijbewijs beschikt bij ons thuis. en dit ook niet gaan halen.
en daar zullen de meningen over verdeeld zijn maar zo is onze situatie nu eenmaal. :-) en die zie ik niet zo snel veranderen.

jou standpunt is mij duidelijk maar voor ons niet wat we zoeken.

misschien zijn er toch nog mensen hierop bokt die met een rijbewijs b wagen rond rijden en hun ervaringen willen delen. ....

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 01:08

Rijbewijs b-wagentjes zijn leuk, maar zodra je een volle tank zijn ze qua gewicht vaak al te zwaar om mee te rijden met een B, laat staan met twee paarden. Het kan nu eenmaal niet dat je vrachtwagen + 2 paarden + mensen + spullen minder dan 3500 kilo weegt.. Die wagentjes zijn vaak leeg al tussen de 2300 en 2800 kilo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:51

shuhi schreef:
fijn dat je mee denkt maar een vrachtwagen is voor ons onhaalbaar omdat er altijd maar 1 paard mee zal gaan
en niet iedereen over een c rijbewijs beschikt bij ons thuis. en dit ook niet gaan halen.
en daar zullen de meningen over verdeeld zijn maar zo is onze situatie nu eenmaal. :-) en die zie ik niet zo snel veranderen.

jou standpunt is mij duidelijk maar voor ons niet wat we zoeken.

misschien zijn er toch nog mensen hierop bokt die met een rijbewijs b wagen rond rijden en hun ervaringen willen delen. ....

Geef ik je nog een hele serieuze tip mee: weeg de wagen voordat je 'm koopt!!!!

Het gewicht van de auto is zoals die ooit door de RDW is goedgekeurd, maar zegt niks over wat er op dat moment wel of niet in die auto zat.
Meest trieste voorbeeld daarvan is die Bokker die dat op mijn advies gelukkig deed en tot de schokkende ontdekking kwam dat de auto 3800kg leeg woog!!! Gezien het geen teruggekeurd chassis was, was de auto daarmee in een klap waardeloos.

Als je met een paard wil reizen, laat de auto dan aanpassen zodat het paard in het midden staat, anders krijg je een scheve belasting op de auto en dat uit zich bij dat lichte spul onmiddellijk in het rijgedrag.

Tot slot: ga volgend jaar naar de Equitana open air en ga kijken wat er te koop is en wat de verschillen zijn tussen de B-rijbewijsgebakjes en dezelfde versies op C-rijbewijs (dat verschil is namelijk niet zichtbaar). Het halen van je C1 kost minder dan het prijsverschil van een auto op B-rijbewijs en eentje die op C-rijbewijs gereden mag worden.
Bovendien doet een C-rijbewijs het altijd goed op je CV. Elke sollicitatie die ik deed nadat ik m'n C-rijbewijs had, werd daar iets over gezegd of ernaar gevraagd en dat was altijd positief.

http://www.bokt.nl/markt/ad/385415/ivec ... -rijbewijs een voorbeeld van een auto op B-rijbewijs maar enig onderzoek bij de RDW leerde dat het een 4,9-tons chassis is (merk op: de auto heeft een tachograaf in plaats van een gewone snelheidsmeter!) en zou dus vrij simpel op te keuren moeten zijn. Levert je "gratis" 1400kg laadvermogen!!

shuhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 08:27

gelukkig hebben wij maar 1 paard. en is de situatie voor ons om met 1 wagen en 1 paard op pad te gaan meer dan ruim voldoende.
en ik heb 5 jaar geleden alles al uit gezocht met gewichten etc weet het als geen ander. en inderdaad wil je met 2 paarden op pad zijn deze wagens absoluut niet geschikt. Maar nogmaals voor ons is dat niet relevant. wij hebben de wagen voor ons zelf en niet om taxi te zijn voor andere.
de vraag blijft dat ik op zoek ben naar mensen die dus met een 2 paards wagen rijden.om hun ervaringen te vragen over de indeling.
en hoe welk merk en bevalt.

_lautje_

Re: wie rijdt in een 2 paards veewagen van bijvoorbeeld Nuyts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:11

Ik rij in een Mercedes 2 paards-wagen. Dat was voor mij een harde eis. Ik wilde niet rijden in een Renault.
Die van mij is opgebouwd door iemand in Schiedam. Heel netjes gedaan. Heb heel veel kastruimte, wagen is net iets hoger dan de standaard en heel praktisch ingericht. Is een super mooie wagen geworden die niet onderdoet voor een Nuyts. Als je wilt kan ik je zijn naam geven.

Ik rij er ook mee met 1 paard en ga er mee naar internationale wedstrijden. Kan alles ruim mee. Die van mij heeft een laadvermogen van net geen 1300kg. Voor 1 paard en spullen ruim voldoende dus.
Ik wil echt nooit meer anders.

Ik heb hem zo laten indelen dat de paarden met de kont naar voren reizen. De zadelkamer is zo ingedeeld dat de kasten (van een 70cm diep) gelijk ook het schot zijn waar de paarden met de boeg tegen aanstaan. Daar zit een grote kast in voor 2 zadel, hoofdstellen en nog ruimte zat voor beschermers, poetsspullen, etc. En dan heb ik nog 2 kasten waar in de ene dekjes (3) en dekens (3) liggen. In mijn derde kast liggen al mijn crosspullen, caps, etc. De ruimte die dan nog overblijft is ruim genoeg om te staan en kan net (indien nodig) een 1 pers. luchtmatras. In de kasten zitten ook nog 2 voerbakken voor de paarden. Dus mocht je lang op concours zijn kan je daar water in doen.