Haflinger nu 24/7 buiten zetten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bellizdej

Haflinger nu 24/7 buiten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 13:09

Hallo,
Ik heb een beetje een dillema, door redenen wil ik mijn haflinger nu 24/7 buiten zetten.
Ze staat nu in een buitenstal en gaat van 07-13/14 naar buiten en elke avond krijgt ze flink beweging.
Het zou een grote paddock zijn waar ze in komt te staan met grote schuilstal met vriendjes. Ze hebben constant hooi in een ruif en de plek van de ruif is betegeld. De rest is wel blubberig ( de wei waar ze nu in staat is ook blubberig).
Daarnaast is mijn haflinger geschoren en was het eigenlijk de bedoeling om haar in de kerstvakantie weer te scheren.
Is dit realistisch? Hoor graag jullie meningen

Mvg,
Kelly

Bowen

Re: Haflinger nu 24/7 buiten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:16

Kijk of ze het red zonder deken, anders deken opdoen.
Verder opletten of het inscharen normaal kan, dat er geen ongelukken gebeuren door gladheid e.d.. Let er ook goed op dat er voldoende ruwvoer naar binnen gaat, een nieuwe kudde is altijd een beetje stressvol en dat kan de voerbehoefte wat omhoog gooien tijdelijk. In de winter kan dat het verschil tussen red het prima en heeft het koud/valt in zijn.

Maar als ze nu de hele dag zonder deken buiten loopt zal dat stukje nacht niet veel uitmaken waarschijnlijk. Zolang ze droog kunnen staan en kunnen liggen komt het helemaal goed.

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 13:28

Het staat er niet zo duidelijk in zie ik maar ze staat nu wel met deken op omdat ze dus een tijd geleden geschoren is. Ze heeft 300g op zonder hals.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:30

kellyxx schreef:
Het staat er niet zo duidelijk in zie ik maar ze staat nu wel met deken op omdat ze dus een tijd geleden geschoren is. Ze heeft 300g op zonder hals.

Waarschijnlijk doet ze het daar prima mee, zeker als ze een goede schuilstal hebben.
Maar hou het gewoon een beetje in de gaten, anders iets warmer aankleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:32

Goede waterdichte deken erop en met verstand introduceren in de groep. Het is nu nog hartstikke mild qua temperatuur. Eerste tijd goed in de gaten houden of 'ie goed op gewicht blijft. Bij invallen warmere deken erop.

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 13:34

Dankjewel voor je reactie. Ik ben vooral bang dat het een te grootte verandering is van stal naar 24/7 op de paddock met modder, ondanks dat ze natuurlijk wel droog kan staan en niet in de modder staat te eten.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:35

Die van mij ga ik zo verhuizen naar 24/7 en is gedeeltelijk geschoren. Stond overdag wel al langer buiten. Deken erop en moet prima gaan mits ze kan schuilen, en zo te lezen is dat het geval.

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 13:36

@Sonja, op welke manier zou jij het doen: 'met verstand introduceren in de groep' ?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:47

Het is een paard, niet van suiker of glas. De 24/7 situatie die je beschrijft klinkt uitstekend, ik zie niet in waarom het niet goed zou gaan. Wel even wennen in het begin misschien aangezien paarden gewoontedieren zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:56

kellyxx schreef:
@Sonja, op welke manier zou jij het doen: 'met verstand introduceren in de groep' ?

Niet in de baggerbende in 1x in de groep knikkeren onder het motto 'succes en tot morgen'. Dat staat garant voor glibberpartijen en blessures.
Rustig naast de groep introduceren met een draadje ertussen, indien mogelijk alvast koppelen aan eentje die niet al te laag in de rangorde staat, en pas daarna de groep in.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:54

Gewoon buiten zetten en als er meer dan 5 mm regen voorspeld wordt regendekentje op doen :j

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:03

Ook ik denk dat dit een realistische keuze is. Het weer is bijzonder zacht en de nieuwe optie klinkt zeer prettig voor het paard. Zou het zeker doen en op het begin in de gaten houden of ze wel aan het voer mag van de rest, anders aparte hoopjes maken in overleg met de stal eigenaar. Dit omdat er waarschijnlijk niet zo veel gras te vinden is als je het over blubber hebt. Succes! :)