Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
HiFive5 schreef:@ Sonja het is een droge hoest. Ze doet haar mond echt zo wijd open en doet haar hoofd horizontaal met haar lijf. Het is een lange hoest. Te vergelijken met een droge rokershoest. Er komt geen snot bij. Briesen erna doet ze niet. Hoe kan je zien of het een diepe hoest is ?
Sonja schreef:HiFive5 schreef:@ Sonja het is een droge hoest. Ze doet haar mond echt zo wijd open en doet haar hoofd horizontaal met haar lijf. Het is een lange hoest. Te vergelijken met een droge rokershoest. Er komt geen snot bij. Briesen erna doet ze niet. Hoe kan je zien of het een diepe hoest is ?
Klinkt als een hoest 'van binnen uit'. Zo'n hoest waarbij ze je uit het zadel sleuren zeg maar.
Als het van zo diep komt, en ook geen bries er achteraan, dan zou je toch denken richting een irritatie aan de diepere luchtwegen en/of longen.
Heeft de VA niet voorgesteld om toch eens een kuurtje Sputolysin te proberen, om te zien of er slijm loskomt? Ze stoppen door dat spul niet met hoesten, het maakt echt alleen slijm los wat vanbinnen zit en irriteert. Als je paard na een paar dagen Sputolysin na het hoesten wel gaat proesten en wat snot op gaat geven, weet je in ieder geval waar je het probleem moet zoeken.
Ik denk dat ik gewoon eens wat zou gaan experimenteren als ik jou was, als de veearts er ook niet echt de vinger op kan leggen en jij zeker weet dat het niet aan hooi/stro/hoeveelheid buitenstaan ligt.
Gentlegiant schreef:Lastig heb je al eens een endoscopie overwogen?
Dekens kunnen een optie zijn maar let dan wel op dat het paard zichzelf niet meer kan isoleren en je dus moet gaan wisselen als het warmer of kouder word anders heeft het geen zin en kun je t paard beter zonder laten staan
Je kunt prima nu met dekens beginnen zolang je maar de temperatuur in de gaten houd
Als je andere merrie m sloopt n smerig goedje d'r op spuiten anti bijt bv
Dan is het normaal gezien zo afgelopen of je moet echt een hardnekkige merrie hebben
Ir111 schreef:Ik had met mijn vorige paard hetzelfde probleem. Toen ik stopte met dekens (ook geen uitrijdekens, zweetdekens etc) was het over, nooit meer gehoest. Zeg zeker niet dat het voor jou paard precies zo al werken hoor. Maar voor mij was het de oplossing, ik had ook al van alles geprobeerd zoals jij hier boven beschrijft.
Je heb waarschijnlijk niet zoveel aan mijn bijdrage. Maar ik was zelf erg verrast door het resultaat, juist omdat je eerder naar een deken grijpt bij hoesten. Voor mijn paard gold; hoe bloter hoe beter. Soms best lastig om hem nog klam terug te zetten in de wei bij regen... Ir111 schreef:Ja, sorry.Je heb waarschijnlijk niet zoveel aan mijn bijdrage. Maar ik was zelf erg verrast door het resultaat, juist omdat je eerder naar een deken grijpt bij hoesten. Voor mijn paard gold; hoe bloter hoe beter. Soms best lastig om hem nog klam terug te zetten in de wei bij regen...
Ik deel alleen mijn eigen ervaring.