eerste auto, die trailer mag trekken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siendaniels

eerste auto, die trailer mag trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:27

Hallo!
Ik heb een vraagje, ik word eind volgend jaar 18 en we zijn aan het kijken voor een auto.
Nu ik heb een paard en ik mag van mijn ouders niet met hun auto rijden om hem te vervoeren.
Dus hadden ze voorgesteld om een auto te zoeken die een twee paards trailer kan trekken.
liefst tweedehands te vinden oner de 10 000 euro. Mag al wat ouder zijn en wat blikschade hebben.
Iemand een idee of goede ervaringen met een auto?

Alle ideeën zijn welkom :D :D

davinci2412

Re: eerste auto, die trailer mag trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:29

Ik heb zelf een suzuki vitara gehad, mag je een trailer met 1 paard mee trekken zonder E rijbewijs. Nu heb ik een ford focus, die mag wat minder trekken, maar dat is geen probleem met een pony. Een klein paard zou ook nog wel mogen maar dan zit je wel op de rand

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:30

siendaniels schreef:
Hallo!
Ik heb een vraagje, ik word eind volgend jaar 18 en we zijn aan het kijken voor een auto.
Nu ik heb een paard en ik mag van mijn ouders niet met hun auto rijden om hem te vervoeren.
Dus hadden ze voorgesteld om een auto te zoeken die een twee paards trailer kan trekken.
liefst tweedehands te vinden oner de 10 000 euro. Mag al wat ouder zijn en wat blikschade hebben.
Iemand een idee of goede ervaringen met een auto?

Alle ideeën zijn welkom :D :D

Oudere Ford Mondeo Ghia met een 2.5 (of zoiets) V6; geen automaat. http://www.gaspedaal.nl/Ford/Mondeo/?tr ... n&srt=pr-a

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:48

Ga eens kijken naar een Subaru Forester of Outback, zijn zeer goede trek auto's en erg betrouwbaar.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:50

davinci2412 schreef:
Ik heb zelf een suzuki vitara gehad, mag je een trailer met 1 paard mee trekken zonder E rijbewijs. Nu heb ik een ford focus, die mag wat minder trekken, maar dat is geen probleem met een pony. Een klein paard zou ook nog wel mogen maar dan zit je wel op de rand

Kan dit ja? Het is toch max 750 KG zonder E ?

Ik zit te twijfelen mijn E te halen, maar moet het wel nodig zijn.

Kost zoveel geld....

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:50

Ik ga met MarcR mee, ik heb zelf een Subaru legacy zeer fijne auto en ook makelijk te rijden ondanks dat hij lang lijkt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:52

92smartie92 schreef:
davinci2412 schreef:

Kost zoveel geld....

Nee dat willen ze wel ooit gaan doen, maar is nog niet zo.
Via vakantieveilingen is het niet zo duur en is wel fijn om te hebben, je weet tenminste goed waar je mee bezig bent dan.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:53

off topic:
Ik zou met je paard geen risico gaan lopen en geen E-rijbewijs halen.
Je leert onder andere hoe je moet handelen mocht er iets gebeuren.
Het lijkt me alleen maar een investering.

on topic:
geen tips wat betreft een auto, maar laat je goed informeren en neem bij het kijken iemand mee die iets van auto's af weet om een miskoop te voorkomen.
Zeker omdat je aangeeft dat het niet zon mooie nieuwe hoeft te zijn ;)
Laatst bijgewerkt door NiNa_14 op 14-12-15 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:53

Ja, ik ben altijd zo afhankelijk.

Nu ik wedstrijden ga starten lijkt het me fijn om gewoon zelf pony rond te kunnen rijden.

Bedankt voor de tip, zal eens kijken op vakantieveilingen.
(Meestal is het daar toch, lees de kleine lettertjes :Y) )

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:54

valt wel mee, staat vrij duidelijk hoe of wat

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:55

NiNa_14 schreef:
Ff offtopic:
Ik zou met je paard geen risico gaan lopen en geen E halen.
Je leert hoe je moet handelen mocht er iets gebeuren.
lijkt me alleen maar een investering.

ontopic:
geen tips wat betreft een auto, maar laat je goed informeren en neem bij het kijken iemand mee die iets van auto's af weet om een miskoop te voorkomen.
Zeker omdat je aangeeft dat het niet zon mooie nieuwe hoeft te zijn ;)

Heb je zeker gelijk in! Scheelt dat ik veel zou kunnen oefenen met trailer op eigen terrein, en dat ik wel mensen om me heen heb die ook trailer rijbewijs hebben. Dus dit zou ook voldoende kunnen zijn qua inzicht. Maar houd niet tegen dat het alsnog een goede investering is.

TS: Daihatsu Feroza is misschien een idee? Heeft mijn zus ook altijd gehad.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:57

92smartie92 schreef:
davinci2412 schreef:

Kost zoveel geld....

niet meer, kijk maar op rijksoverheid,,
Het is bijna niet meer interessant om je rijbewijs te halen. Behalve dat je dan er mee leert rijden...

Auto tip heb ik niet echt.. Hier rijden we peugeot,, Maar geen trailer en paard. wel mag onze 307 break(2.0HDI) 1500 kg trekken.
Let wel op,, niet iedere autoverzekering accepteert je als je diesel rijd en geen 25 bent.. Spreek helaas uit ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:58

Waarom wil je een tweepaards kunnen trekken? Je gaat maar met 1 op stap toch? Dan zijn er veel meer mogelijkheden namelijk. Voor een tweepaards kom je al snel op een jeep o.i.d.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:00

De forrester is een hele fijne trekauto.

Ik heb de mijne alleen wel weg gedaan omdat ik er woon/werk mee reed en ze toch wel een aardig beetje benzine lusten...

Wat dat betreft ben ik ook meer richting de Ford Mondeo station aan het kijken wat Ikke al aangeeft. vaak mogen de dieseltjes iig (ik rij zelf diesel nu) 1800 KG trekken voor mij met 1 paard prima. en het verbruik van de diesel versie vind ik voor mijn woon-werk verkeer ook goed te doen!

Verder heb ik geen idee of er verschil tussen de Benzine en Diesel wagens is omdat ik echt alleen naar de Diesels gekeken heb.

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:11

Om te beginnen, haal alsjeblieft je E-rijbewijs. Ik heb hem ook gehaald en heb er zoveel van geleerd. Kijk als je met een aanhanger zand op pad gaat zou het een heel ander verhaal zijn maar ik zou het niet gedurfd hebben om meteen met een paard op pad te gaan. Natuurlijk leer je het meeste als je kilometers gaat maken, net zoals je B-rijbewijs, maar zo'n instructeur geeft je wel even handvaten qua snelheid, achteruit rijden etc. De meeste mensen hebben overigens niet zoveel moeite met het achterruit rijden maar met het vooruit rijden, daar ben ik zelf een voorbeeld van. Heb zelf 4 keer moeten afrijden voor mijn E ( :( ) maar de keren dat ik gezakt was ben ik gezakt op het vooruit rijden. Bij mij was echter meer het probleem dat ik het prima kon maar dat als er een examinator naast zat de zenuwen toesloegen en het vervolgens verkeerd ging dus dat is een heel ander verhaal. De laatste keer had ik een super leuke man als examinator, vooraf even de stress besproken etc. heel fijn gereden en gewoon dik gehaald. Hij kon ook niet begrijpen dat ik daar nou 4 keer over moest doen. Instructeur zei ook wel dat ik t kon maar die stres...

Goed, terug op je vraag voor de auto...
Kijk wel goed naar de wegenbelasting en verzekering. Ik ben 19 en ook aan het rondkijken voor een eerste eigen auto maar ik wil echt een auto die max 1050 kilo weegt.. Verzekering heeft ook met gewicht van je auto te maken en je ervaring omdat je risico bent etc. Wordt een duur kostenplaatje bij elkaar.
Ik ben nu aan het oriënteren op een Daihatsu Terios, mag geloof ik 1400 kg trekken dus als je een 1,5 paard trailer hebt mag je daar mee rijden met deze auto (mits gewicht van de trailer het toelaat etc).
Ik vind het gewoon fijn om hoog te zitten, koop de auto ook niet voor het trekken van een trailer, m'n vader heeft een Mercedes Sprinter die ik mee mag nemen, mocht het nodig zijn en zo vaak ga ik niet weg. Heb me ook verder niet verdiept in de trekcapaciteiten van deze auto (kogeldruk etc). Maar misschien is het wat voor je.

Succes met je zoektocht!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:33

Je mag auto + aanhanger maximaal 3500 kilo wegen als je overal maximaal gewicht bij elkaar optelt. Dus auto 1400 en trailer 2000 is 3400 kilo en dat mag je met je B rijbewijs trekken. Maar natuurlijk is een E een goede investering. Ik vond het overigens niet echt veel toevoegen qua leren.. Alleen dat je leert met een grotere combi te rijden en het achteruit rijden natuurlijk.

Voor precieze cijfers enzo over trekken kan je het beste even op de site van de overheid kijken.

Succes met je zoektocht

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:37

Met een tweepaardstrailer zal je ook met de nieuwe wetgeving nog altijd je E nodig hebben - je komt nl altijd aan meer dan 3,5 ton totale mogelijke massa. Een 2 paardstrailer is altijd 2 ton of meer, en het trekkende voertuig zit ook altijd wel aan een maximaal toegestane massa van meer dan 1,5 ton. Gaat niet om leeggewicht auto, maar inclusief toegestane maximale laadvermogen!

Maar mét E is een Ford Mondeo een goede keus. Oudere BMW kan ook nog leuk zijn (7-serie), of een oudere Mercedes E-serie. Die zitten allemaal rond de 1800 kg of meer toegestaan trekgewicht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:42

davinci2412 schreef:
Je mag auto + aanhanger maximaal 3500 kilo wegen als je overal maximaal gewicht bij elkaar optelt. Dus auto 1400 en trailer 2000 is 3400 kilo en dat mag je met je B rijbewijs trekken. Maar natuurlijk is een E een goede investering. Ik vond het overigens niet echt veel toevoegen qua leren.. Alleen dat je leert met een grotere combi te rijden en het achteruit rijden natuurlijk.

Voor precieze cijfers enzo over trekken kan je het beste even op de site van de overheid kijken.

Succes met je zoektocht

Nee hoor. Maximaal 750 kilo. Misschien was dat vroeger zo bij jou, niet beledigend bedoeld wegens je leeftijd

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:45

purny schreef:
davinci2412 schreef:

Succes met je zoektocht

Nee hoor. Maximaal 750 kilo. Misschien was dat vroeger zo bij jou, niet beledigend bedoeld wegens je leeftijd

Ik ben 21.... Wij hebben het helemaal laten uitzoeken door een rijschoolhouder..

De maximaal toegstane massa van een suzuki vitara is 1400 kilo en de gemiddelde twee paarden is 2000 kilo dus zit je op 3400 kilo. Wij hebben zoals nu met onze ford de trailer laten terug keuren naar 1800 waardoor we met onze ford ook de tweepaards trailer mogen trekken met een B rijbewijs. Zoals ik al eerder zei kan de ford wel onze pony trekken of een klein paard maar geen groot paard of twee paarden.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:49

purny schreef:
davinci2412 schreef:

Succes met je zoektocht

Mag wel, totale combinatie mag niet zwaarder wegen dan 3500 kilo. Dan mag je met B rijbewijs trekken.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:56

Zelf rij ik smart.. :Y) En heb mijn E-rijbewijs ook nog niet. Wel eerst heel veel geoefend met een gewone aanhangwagen, zowel voor- als achteruit rijden. Daarna eerst met een trailer leeg en daarna volgeladen met hooi/stro. Toen pas met een pony erin geprobeerd. (nu is mijn pony totaal niet moeilijk op de trailer, gelukkig. En super voorzichtig rijden natuurlijk)

Maar ik mag de auto van mijn ouders pakken daarvoor.. Wij hebben een Mercedes C-klasse met 3.2L motor waardoor hij 1500 kg mag trekken. Onze trailer heeft een max gewicht van 1300 kg (1-paards), dus dit gaat prima. Auto heeft er ook geen moeite mee. Ik denk dat als je bv een daihatsu terios zou nemen om een trailer te trekken dat je echt niet prettig in de auto zit...

Evt. als de auto niet bereikbaar is heeft mijn vader nog een mercedes sprinter staan. Vind ik persoonlijk minder prettig rijden. Daar voel je echt niks van de trailer achter je, en je ziet de trailer alleen als je door de bochten gaat.. Vind ik toch niet fijn rijden..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:03

Met een tweepaardstrailer heb je E achter B nodig.

Er zijn vast uitzonderingen te bedenken maar of je dat moet willen? Neem die Vitara van 1400 kg TMM. Ik weet niet welke uitvoering het is, maar zeker niet één van de grotere. Dus zit je met een auto die licht, smal, hoog en kort is. En wat is nu juist het meest stabiel? Zwaar, breed, laag en lang ......

Daarbij weegt een lege trailer vaak meer dan het leeggewicht op papier ivm rubber mat, tussenschot en/of zadelkamer enz. Dat moet allemaal meegerekend worden bij het gewicht dat de auto mag trekken. En dan hebben we nog zo'n detail als maximale kogeldruk.

@Loretteeee: let je er wel op dat TMM auto + TMM trailer onder de 3500 kg blijft? Met 1300 kg voor de trailer gaat dat bij de C 320 -afhankelijk van uitvoering- waarschijnlijk nèt lukken (net goed is ook goed ;) ), bij de Sprinter met zekerheid niet.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:07

Ik heb een auto die een trailer met 2 pony's kan trekken, met een maximaal aanhanger gewicht van 1800 kg. Dat voldoet prima voor mij aangezien ik ofwel 1 paard mee neem of 2 pony's. Ik heb wel een grote tweepaardstrailer dus had wel een BE nodig.

Mijn auto is een oudere BMW X1, die ik vrij goedkoop heb kunnen kopen omdat hij al wat kilometers heeft. Hier in België liggen de prijzen natuurlijk lager, maar ik heb ruim onder de 10 000 betaald hoor :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:08