Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeniiSee

Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 10:20

Een tijd terug was er sprake van veranderingen van de dressuurproeven.
Zoals halsstrekken tot en met het Z2,het bij binnenkomst niet meer groeten tot en met het ZZ-Licht, tot en met het M2 in de midden en uitgestrekte draf mogen lichtrijden.
En misschien nog wel meer wat ik dan vergeten ben.

Dit zou ingaan vanaf 1 april 2016. (Grapje zeker :') )
Het schijnt ook al dat deze proeven al geschreven zijn en dat ze zelfs al proef gereden zijn.
Maar weet iemand of die proeven al ergens te zien/in te lezen zijn?
Of wanneer deze publiekelijk bekend gemaakt zullen worden? :)

Evelijn

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:26

Ik verwacht dat dat januari wordt...
dat was volgens mij de vorige keer ook zo toen er nieuwe proeven kwamen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:37

De bijscholing voor de juryleden is rond februari.
Neem aan dat ze rond die tijd ook wel ergens opduiken.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:43

Ik ben ook erg benieuwd wanneer de nieuwe proeven in de winkel liggen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:21

DeniiSee schreef:

Alle wijzigingen mbt wedstrijdreglementen gaan in op 1 april.

De bijscholingen voor de juryleden zijn in februari en maart, dus ik ga er vanuit dat we half januari de nieuwe proeven wel kunnen bekijken via de site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:18

Anoeska27 schreef:
DeniiSee schreef:

Alle wijzigingen mbt wedstrijdreglementen gaan in op 1 april.

Of op 1 oktober. Met het wisselen van de seizoenen (winter/zomer)

Ik heb wat veranderingen te horen gekregen, in sommige dingen kan ik me goed vinden, in andere wat minder maar het zijn in mijn ogen geen domme dingen. Ze zullen idd begin 2016 bekend worden.
Jurycursussen beginnen dan ook en de juryleden zullen opgeleid worden aan de hand van de nieuwe proeven.
Tijd genoeg om ze jezelf eigen te maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:30

Ik ben erg benieuwd. Er is toch ook altijd een bijeenkomst voor de ruiters?
En een DVD? Meende dat dat in 2011 niet is gebeurd, maar toen waren de veranderingen niet zo drastisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:40

Nu gaan de veranderingen ook niet drastisch zijn.

Vanuit het kringbestuur organiseren wij 2 avonden waar van alle klasses 1 proef verreden wordt en waarbij een jurylid uitleg geeft. Hier kunnen belangstellende naar komen kijken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:51

vonneke schreef:
Nu gaan de veranderingen ook niet drastisch zijn.

Vanuit het kringbestuur organiseren wij 2 avonden waar van alle klasses 1 proef verreden wordt en waarbij een jurylid uitleg geeft. Hier kunnen belangstellende naar komen kijken

Volgens mij is het binnenkomen t/m het L2 in 2006 veranderd van binnenkomen en groeten naar binnenkomen op de hoefslag en AXC. Daar is toen een DVD met proeven van uitgekomen.
Dat is in 2011 niet gebeurd, als ik het goed heb...

Dat bedoel ik in ieder geval.

Goed om te weten, heb je enig idee of dit wordt gestimuleerd vanuit de KNHS? Ik zit namelijk in Groningen en hier is nog niets over gezegd. Die hebben het op dit moment wat drukker met andere zaken, begrijpelijk hoor.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:47

Tijdens de regiovergadering is dit aan bod gekomen, ik heb destijds genoteerd;

• Alle klassen komen binnen over AC lijn
• B t/m L2 mag men zelf per onderdeel kiezen of je wil lichtrijden of doorzitten
• M midden/uitgestrekte draf mag men kiezen lichtrijden of doorzitten.
• Per onderdeel 1 cijfer, geen of weinig combinaties mogelijk (bijv C halthouden, enkele passen achterwaarts, voorwaarts in draf, dit worden straks 3 punten)
• De proeven worden door bovenstaande korter van duur (4,5 minuut)
• In M bijv linkerhand schouderbinnenwaarts, rechterhand travers, niet meer dezelfde oefening op beide zijden.
• Verschil tussen M1 en M2 wordt verkleind
• Meer roulatie van proeven, elke 2 maanden wisselen
• Kampioenschapsproeven worden vooraf bekend gemaakt, dit is niet automatisch de proef van de maand, maar is de meeste moeilijke proef.
• ¼ keertwending komt terug
• T/m Z1 halsstrekken, zelf kiezen lichtrijden of niet
• Z2 uberstreichen in draf
• ½ punten toekennen t/m ZZL
• Sommige onderdelen worden ruimer gesteld, bijv L2 volte tussen 12 en 15 meter ipv 15 meter.
• De proeven zijn vanaf 10 februari beschikbaar
• Verplichte bijscholing voor juryleden
• Bijscholing voor instructie
• Proeven komen beschikbaar in de knhs app, ook geschikt om voor te lezen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:55

Bedankt voor alle info ingevdh :)

We moeten dus tot 10 februari wachten voordat we de proeven kunnen inzien (en oefenen).
Vind het opzich wel duidelijker dat je straks per onderdeel een cijfer krijgt ipv één cijfer voor een combinatie aan verschillende bewegingen... dat geeft duidelijker aan wat je nog moet verbeteren.
Wel benieuwd hoe het gaat zijn met het zelf kiezen voor lichtrijden of doorzitten.
En we hoeven dus geen proevenboekje aan te schaffen maar wel een knhs app (al was het lezen in het boekje al lastig... via telefoon lezen gaat niet simpeler zijn... toch maar weer printen op A4 ;) )

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:57

Thanks ingevdh!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:10

ingvdh schreef:
Tijdens de regiovergadering is dit aan bod gekomen, ik heb destijds genoteerd;

• B t/m L2 mag men zelf per onderdeel kiezen of je wil lichtrijden of doorzitten
...
• De proeven worden door bovenstaande korter van duur (4,5 minuut)
...
• Sommige onderdelen worden ruimer gesteld, bijv L2 volte tussen 12 en 15 meter ipv 15 meter.

Waarom, in godsnaam? Zeker dat eerste, tm de L2 per onderdeel kiezen of je lichtrijdt of doorzit. Lekker rommelige proef wordt dat dan. Ik snap niet waarom ze de proeven gemakkelijker willen maken, als je een bepaald niveau nog niet aankan blijf je toch thuis iets langer doortrainen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:22

Nou als ze deze "makkelijkere" proeven nou eens zo gaan jureren dat het voor iedereen duidelijk wordt wat goed en fout is dan lijkt me dat we daar toch niet minder van worden.

Mensen blijven niet thuis ... en hun nu ipv verplicht te laten stuiteren op een paard wat ze niet helemaal voor elkaar hebben (of hun eigen lichaam niet helemaal voor elkaar) maar de ruimte te geven om licht te rijden... is voor het paard een stuk prettiger. Dan kan je als jury nog steeds wel zien dat paard niet voldoende over de rug is/ontspannen maar dan gaan die ruiters thuis ook niet verkrampt proberen door te zitten ipv gewoon rustig voorwaarts te rijden met lichtrijden waar beide beter van worden.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:27

Ik vind sommige wijzigingen maar wat vreemd... Bijvoorbeeld de keuze om te lichtrijden of door te zitten.. Als de ene ruiter besluit te lichtrijden en de ander doorzitten, dan kan je de proef toch niet meer als dezelfde proef beoordelen? Het is toch veel duidelijker en eerlijker te beoordelen als iedereen hetzelfde moet doen?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:28

Evelijn: Oké zit wat in wat je zegt. Maar krijg je dan meer punten als je doorzit? Omdat dat moeilijker is? Kan een netjes ontspannen paard met een ruiter die de hele proef lichtrijdt dan boven een combi komen die ietsjes meer gespannen is maar wel netjes doorzit? En zo ja, is dat eerlijk?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:33

Tja.. ik hoop toch dat de KNHS dat wel duidelijk gaat maken aan haar juryleden en daarmee ook aan alle ruiters... ik ben van mening dat je ontspannen wel boven spanning moet zetten... en dus daarmee zal een amazone die zo slim is geweest om licht te rijden bij haar paard wel boven een ruiter komen waarbij er spanning optreedt zodra ze gaat doorzitten... echter als paard ontspannen blijft bij doorzitten zal ze dan wel weer puntje extra verdienen.

Je moet als ruiter wel meer gaan nadenken over wat de invloed is van je eigen acties op de ontspanning van je paard en dat is denk ik ook wel een voordeel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:35

Ze kijken toch naar het gaan van het paard, doorzitten of lichtrijden maakt weinig uit dan...paard is goed voor elkaar of niet!

In het welzijn van het paard/pony is het wel beter als ik sommige combinaties soms zie rijden :o

Ik dacht dat er trouwens ook gepleit was voor zweepgebruik in alle klasses? Iemand daar iets van gehoord?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:44

Maar als het paard gespannen wordt als je gaat doorzitten, of je zit zelf absoluut niet netjes erop zal je dat in de resultaten hoe dan ook terugzien. Dan moet er toch ook wel een belletje gaan rinkelen en ga je dat beter oefenen in je les? Je zegt dat mensen blijven gaan ondanks pijnlijk gehobbel op de rug en dan kan ook wel kloppen, maar ik denk dat als ze steeds lage punten/geen wp scoren ze dat vanzelf wel willen gaan oplossen. Bij de hogere klasses moet het wel nog steeds en dus zal men het ooit wel onder de knie moeten krijgen, denk ik. De motivatie daarvoor ligt nu op dat moment veel hoger door tegenvallende punten dan door de mentaliteit 'ach dat doorzitten is nog een ver-van-mijn-bed-show, dat ga ik nu dus nog echt niet doen'.

Ik vind het gewoon een beetje krom, alsof ik bij de eventing bijvoorbeeld mee zou willen doen aan een wedstrijd maar de cross niet zou willen rijden want die hebben we nog niet onder de knie..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:49

maar dat het in latere klasses gebeurt betekend ook dat ze dus langer de tijd hebben om ipv verkrampt ermee bezig zijn er rustig aan kunnen werken aan hun paard en aan hun eigen lijf... en dat het dan het doorzitten veel makkelijker is ipv als je het probeert terwijl je je paard en jezelf nog niet voor elkaar hebt.
Het is ook geen ver van je bed want je mag gaan doorzitten in die klasse als je dat prettiger vind en je paard daarbij ontspannen blijft. (en als je paard ontspannen is en de rug goed gebruikt is doorzitten zo lekker dat je toch niet gaat lichtrijden :+ )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:51

Helder Inge! Dus ook de B moet weer over AC? En L1 dus.

Ach lichtrijden in het M.... het verschil tussen een paard dat krampachtig gereden wordt en eentje die gruwelijk van het achterbeen af komt lijkt me. Vond het eerst ook vet raar, maar ik begrijp het nu wel.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:57

Wat ik begrepen heb is het hals strekken niet meer tot kniehoogte, maar tot boeghoogte.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:59

Evelijn schreef:
maar dat het in latere klasses gebeurt betekend ook dat ze dus langer de tijd hebben om ipv verkrampt ermee bezig zijn er rustig aan kunnen werken aan hun paard en aan hun eigen lijf... en dat het dan het doorzitten veel makkelijker is ipv als je het probeert terwijl je je paard en jezelf nog niet voor elkaar hebt.
Het is ook geen ver van je bed want je mag gaan doorzitten in die klasse als je dat prettiger vind en je paard daarbij ontspannen blijft. (en als je paard ontspannen is en de rug goed gebruikt is doorzitten zo lekker dat je toch niet gaat lichtrijden :+ )

Maar wat mij tegenzit is dat stuk wat ik dikgedrukt heb gemaakt. Waarom kan dat niet thuis geoefend worden in plaats van dat we de proeven maar gaan vergemakkelijken? Ik heb zelf nog niet de overstap naar het M1 gemaakt omdat we die oefeningen nog niet optimaal beheersen en ik mezelf daarom niet voor gek wil gaan zetten, en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die zo denkt. Als we zo doorgaan is de B over een paar jaar alleen nog maar stap en is de L2 de huidige B-proef, om het maar even overdreven te zeggen.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:03

Free2 schreef:
Evelijn schreef:

Maar wat mij tegenzit is dat stuk wat ik dikgedrukt heb gemaakt. Waarom kan dat niet thuis geoefend worden in plaats van dat we de proeven maar gaan vergemakkelijken? Ik heb zelf nog niet de overstap naar het M1 gemaakt omdat we die oefeningen nog niet optimaal beheersen en ik mezelf daarom niet voor gek wil gaan zetten, en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die zo denkt. Als we zo doorgaan is de B over een paar jaar alleen nog maar stap en is de L2 de huidige B-proef, om het maar even overdreven te zeggen.

Inderdaad. Dit is ook precies wat ik zo gek vind. Als je nog niet klaar bent voor een bepaald niveau, of voor het doorzitten, dan ben je er nog niet klaar voor en zou je het ook niet moeten willen rijden. Dan oefen je toch nog door?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:03

Free, moet je het de paarden dan aan doen? Ik begrijp je helemaal en ik kan me helemaal vinden in je gedachte over de verlaging van het niveau! Ik vind daarom ook dat ze het dierenwelzijn moeten doortrekken naar de beoordeling. Dus in de Z nog aan het stuiteren en verkrampt zitten? Prima, maar dat is bij elk onderdeel een halve punt er af wanneer duidelijk is dat de ruiter het paard belemmert in de beweging.