Nieuw paard bij anderen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Nieuw paard bij anderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:10

Hallo iedereen,

We hebben een nieuw drachtig paard gekocht die redelijk dominant is voor andere paarden en we zouden haar bij 3 andere zeer dominante paarden die heel erg aan elkaar gehecht zijn op de weide zetten. Voorlopig staat ze in een grote stal ver van de andere paarden tot ze bevalt. Hoe pakken dit best aan ?
/3

YoutuberPMP

Re: Nieuw paard bij anderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:25

Hoe lang is ze al drachtig? Ik zou een paard nooit lang alleen zetten, ook niet als ie drachtig is. Een paard is een kudde dier en hoort in een groep de leven.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:40

Maar een hoogdrachtig paard zou ik toch zomaar in een kudde zetten. Zeker niet als je weet dat het vuurwerk gaat opleveren.

Wij koppelen een nieuw paard altijd eerst aan een ander. Dus als je paard a bij b,c en d wil zetten, zetten we eerst a en b een week samen, dan a en c en dan a en d. En afhankelijk van hoe dat gaat direct allemaal samen, of met 2 er bij.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:27

Toen mijn veulen nieuw was bij ons , heb ik hem op een stukje weide naast de kudde gezet. En dat toch zeker 2 maanden zo gelaten. Zodat ze gewoon konden wennen, zien, beetje voelen en ruiken. Daarna heb ik 1 voor 1 de andere rustig erbij gelaten en sindsdien is het een kudde.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 19:17

Ze is al lang drachtig rond 5 januari zou ze moeten bevallen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:21

Bij ons op stal komt een nieuw paard langs de andere te staan en na enkele dagen samen. Nooit problemen gezien

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:26

Je zet haar naast de andere paarden met een dubbel lint er tussen zodat ze elkaar niet met de neuzen aan kunnen raken. Dat kun je weken lang volhouden. Zet het meest onderdanige paard bij haar voor een weekje of zo en dan voeg je samen, het liefst als ze toch naar een nieuwe weide toegaan of als de meest dominante hengstig is.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 19:42

Maar het nieuwe paard is heel braaf maar degene die er al zijn kunnen amper halster aan omdat ze zo wild zijn. Daarom zijn we bang dat er iets gaat gebeuren met het veulentje als die komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:55

Kun je geen stuk naast de rest afzetten? Goed lint er tussen, eventueel twee met een ruimte van 1,5 meter ertussen. Dan kan de merrie lekker naar buiten en is ze toch veilig. Ik zou haar er namelijk niet tussen zetten als de rest nog geen halster om kan. Als je dan wel brokken krijgt kun je niet ingrijpen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:06

Wild naar jullie wil natuurlijk wel niet zeggen dat ze dominant zijn onder elkaar.
Een merrie die zo hoogdrachtig is zou ik ook niet meer bij de rest zetten. Stroomdraad er tussen voor een hele tijd. Tot het veulen een paar weken oud is.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 09:33

Maar ze zijn ook dominant naar elkaar hoor ze moeten appart eten krijgen of ze bijten enzo naar elkaar om eten te krijgen, wil je het oudste paard een halster aan doen komen haar 2 dochters zich bemoeien met stijgeren etc en zo kan ik nog veel voorbeelden geven

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:34

WiancaR schreef:
Kun je geen stuk naast de rest afzetten? Goed lint er tussen, eventueel twee met een ruimte van 1,5 meter ertussen. Dan kan de merrie lekker naar buiten en is ze toch veilig. Ik zou haar er namelijk niet tussen zetten als de rest nog geen halster om kan. Als je dan wel brokken krijgt kun je niet ingrijpen.

Dit lijkt me inderdaad de juiste oplossing. Je wilt toch ook geen veulen geboren laten worden in zo'n groep? Veel te veel risico. Merrie moet zich veilig voelen en andere paarden moeten de merrie respecteren...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:39

Is er geen plekje te vinden met leuke opgevoede paarden? Bijv. ergens waar er nog meer drachtige merries staan zodat in het voorjaar merrie met veulen in een groep kan met andere merries met veulens zodat er lekker gespeeld kan worden.

Zou voor nu een afscheiding in de wei maken zodat de merrie er naast kan staan.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 08:38

De paarden hebben nu al 2 dagen elkaar kunnen leren kennen maar ze komen niet zo goed overeen. Ze zijn voortdurend aan het snuffelen en dan maken ze zo een geluid (niet ech gehinnik, kan het moeilijk uitleggen) en dan beginnen de 3 'wilde' te stijgeren etc
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ambertjeluna op 06-05-16 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:42

Al 2 dagen....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:44

Eng dit, met die lage draadjes. Ik krijg daar nare visioenen van:

Snuffelen, ieeeeee, maai met voorbeen, vast in draad.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 09:07

Het zijn de 3 die steigeren en die hebben een hoge draad

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:09

2 dagen is nog niks maar zou wel uitkijken met dat prikkeldraad met dat veulen als die mee gaat 'spelen' en hij erin hangt heb je fiks probleem.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 09:14

Er hangt geen prikkel draad alleen gewone zonder electriciteit (zolang dat niet nodig is) en een ja hoe noem je dit ... Ijzeren net :')

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:27

Ambertjeluna schreef:
Er hangt geen prikkel draad alleen gewone zonder electriciteit (zolang dat niet nodig is) en een ja hoe noem je dit ... Ijzeren net :')

Ik zou toch kijken of je er geen draadje voor kan plaatsen. Dat ijzeren net is levensgevaarlijk als een paard er met zijn hoef in komt. En zeker als ze staan te neuzen willen ze nog weleens maaien met de voorbenen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:29

Ik zou de afstand tussen beide weides groter maken. En duidelijk met schriklint afzetten zodat ze elkaar kunnen zien, maar niet dichter bij elkaar kunnen komen.
Moeder en veulen moeten zich niet kunnen verwonden aan lage draden oid. En over een paar weken als ze aan elkaar gewend zijn, dan verder introduceren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:55

Ok nu ik wat beter kijk... is het schapengaas... nog steeds gevaarlijk...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:18

Vooral niet wachten met stroom erop tot het te laat is. 1x gedonder is al 1x te veel. Eerst is kunnen zien al wel genoeg introductie. Beetje meer ruimte er tussen. Over een maand of zo de liefste van de 3 anderen bij de merrie in zetten. Dan is het een eerlijk 'gevecht' anders is het 3 tegen 1(en een half). Als die goed gaan hele zooitje op een goed groot stuk weiland zetten

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 14:35

Pff daarnet zijn de 3 over het hekken gesprongen dat meer da 1 m hoog is. Gelukkig waren we er optijd bij

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:21

1 meter is niets voor een paard... mijn ruin van 20 met artrose springt in vrijheid 1.30 als hij echt wil...