gedrag veulen tegen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mapartepe

gedrag veulen tegen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 17:18

Hallo,
Sinds kort heb ik een soort van verzorgpony die samen met mijn paard op stal / in de wei staat. Het is een merrieveulen van ongeveer 8 maanden. Als ze samen in de wei staat en mijn paard komt in haar buurt begint ze haar mond snel Open en dicht te doen. Nu vroeg ik mij af waarom ze dat doet. Iemand die mij kan helpen ?

Vjestagirl

Re: gedrag veulen tegen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:19

Teken van onderdanigheid

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:20

Daarmee toont ze dat ze respect heeft voor jouw paard.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:24

mijn jaarling hengst doe dit ook tegen mijn andere paarden hij wil hiermee zeggen dat hij een baby is en ze hem niks moeten doen dat hij onderdanig is, wat ik vrij verstandig vind want de dames hier zijn heeel ergg dominant :Y)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:25

Hengstige merries kunnen dat gedrag ook vertonen, maar dat zal bij een veulen van 8 maanden oud waarschijnlijk nog niet spelen.
Je kunt het daarom ook vertalen als een soort bereidwilligheid, of overgave, t.o.v. het andere paard.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:48

Het is een goed teken! Veulens horen onderdanig en volgzaam te zijn naar volwassen paarden, immers ze moeten leren van de volwassen paarden. Die horen daar dan vervolgens vriendelijk en niet-agressief op te reageren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:54

Inderdaad een teken van onderdanigheid. Alle paarden kunnen dit gedrag laten zien, maar je ziet het vooral bij veulentjes.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:58

Onderdanig inderdaad. Doet mijn 6 maanden oud veulen ook tegen mijn merrie, wist het tot voor kort ook niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:05

"Ik ben nog klein doe mij niks" is dat. Voorkomt dat volwassen paard veulen als volwassen dier corrigeerd waar het lijfje niet tegen kan en zo'n baby kent de regels nog niet goed. Meestal is dit gedrag voor 2-3 jaar geheel verdwenen. Dan is en lijf robuster, maar ook hoort een paard dan de regels te kennen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 07:07

Inderdaad wat iedereen zegt. Erg grappig om te zien is het wel. Erg interessant vind ik zelf. Soms sta, zit of lig ik wel eens voor een tijdje in het weiland en tis erg interessant om te zien. Ook wat jij daar beschrijft zie ik vaak, en je ziet dan dat het (volwassen) paard het veulen dan idd niks doet.
Zie hier ook wel eens een jaarling die het naar een jongere jaarling/veulen doet :')

Ken ook een merrie van rond de 5 jaar die dit regelmatig doet. Deze merrie was net 2 toen ze al een veulen had en is nog erg puppy (en onzeker) in haar gedrag en looks. Ze doet t ook erg vaak als ze "mijn" paard hier ziet. Dit paard was tot dik halfjaar geleden hengst (laat gecastreerd, 5 jaar oud) en gedraagt zich ook als een hengst. Ze wordt spontaan hengstig en doet t zelfde met haar mond. Is de enige merrie die ik kem die dit doet als ze hengstig is.
Kan ook wel eens komen doordat ze dus altijd met (alleen?) een hengst stond toen ze zo jong was.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:31

Aha, nu snap ik waarom mijn veulen dit ook naar mij deed. Ik heb hem toen ook onmiddellijk met rust gelaten, want ik wist wel dat het met onderdanigheid te maken had. Het was bij de eerste keer hoefje geven, ik leer m meteen dat hoe wild hij ook doet, ik niet los laat. Hij deed iets te wild en viel op zijn zij en vertoonde toen het kauwen naar mij toe. Ik heb hem toen los gelaten en ruimte gegeven om op te staan en sinds die tijd weet hij dat het niks is als ik om een hoefje vraag.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:40

Mijn vijfjarige merrie doet het nog steeds, bij dr moeder die in dezelfde kudde staat. Voor de anderen heeft ze helaas (voor hen) minder respect

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:33

Zowel mijn merrie van 11 als een ruim 20-jarige merrie bij ons op stal doen dit als ze hengstig zijn en er staat een knappe ruin vlakbij. Leeftijd hoeft dus geen rol te spelen.