Tips of waar hulp zoeken verkeerde omgang geblesseerd paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meloi_1990

Tips of waar hulp zoeken verkeerde omgang geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 00:35

Op onze huidige stal ( we gaan per januari weg en paard in kwestie is helaas niet van ons) staat een paard met een schouder die ooit volgens de vorige eigenaresse uit de kom is gegaan. Er is mij verteld dat dat zelden voorkomt. ( draver merrie van ca 19 jaar). Dit is ongeveer januari februari gebeurd tijdens het springen. Nu weet ik ook wel daf ik me er misschien niet mee moet bemoeien maar er wordt nu volop met haar gereden wel elke dag 45 tot 60 minuten.. had vreselijke mok van de zomer gehad. Nu met de kou zit zij nog steeds niet in haar wintervacht. Het meisje wat er op rijdt blijft volhouden dat ze niets mankeert want in de bak en wei rent ze als een veulen. Ik begin toch aan men hart te voelen dat dit niet lang goed gaat. Let op deze stal heeft een niet al te beste bak. Deze is eigenlijk altijd veel te nat wij rijdrn veel al nu buiten omdat de bak niet te doen is ( nog een reden waarom we weg gaan). Ze rijden buitenritten in de volle galop soms wel 3 uur weg... ik overweeg om een profesionele hulp in te gaan schakelen om dit arme meissie haar rust te gaan gunnen maar misschien iemand hier die me kan vertellen wat een goeie aanpak is. We hebben geprobeerd met de boer en de verzorgster te praten en heb zo voorzichtig mogelijk mijn woorden gekozen... nu gaan wij weg. Aangezien de sfeer verpest werd sinds we (letterlijk hebben gezegd) na een flinke glij partij door de bak hebben gezegd of ze alsjeblieft voorzichtig wilde doen. Mijn eigen paard werd zenuwachtig van een paard wat alsmaar als een gek door de bak heen denderde. Het leek als of ze probeerde te ontsnappen. Ze vloog steeds op de draadjes en hekken af als of ze wilde gaan springen.... ik kan op deze manier niet zelf rijden omdat ze elke keer als wij rijden de bak in komt. Wie kan me verwijzen naar hulp of heeft tips. Men intentie is echt puur om hulp te bieden niet om iemand op te zadelen met problemen. Ik ben ff t einde zoek.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 10-12-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:45

Helaas is dit war je tegenkomt op pensionstallen. Ik hoop dat je het op je nieuwe stal beter treft, maar de paardenwereld is geen leuke. Veel onprofessioneel gepruts met paarden, onveilige situaties en slecht gereden worden. Je kunt er nog een keer wat van zeggen maar je kunt er niet veel aan doen ben ik bang.
Sorry ik ben geen optimist als het om dit soort dingen gaat.
Check wel of je goed geïnformeerd bent, dat je niet onterecht iemand ergens van beschuldigd.

Zoe_97

Re: Hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:53

Het enige wat je voor het paardje zou kunnen proberen te doen is proberen haar te kopen volgens mij. Tenminste als dit in je mogelijkheden zit en de eigenaar haar wil verkopen.
Voor de rest je niet bemoeien en genieten van jou paardje. Je kan hier toch niets aan veranderen, instanties zullen er niets mee doen hoogstwaarschijnlijk en door het je aan te trekken gaat je eigen plezier eraan.

Urielle

Re: Hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:46

RT-D ---> TAO

RianneH

Re: Tips of waar hulp zoeken verkeerde omgang geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:55

Het schouder van een paard zit toch helemaal niet in een kom..?

Verder kan je er weinig aan doen. Manier van omgang en training is heel subjectief en tenzij er duidelijke verwaarlozing of mishandeling gaande is kunnen instanties eigenlijk niets doen, en zelfs al was het wel mishandeling/verwaarlozing dan lees je ook veel verhalen waarbij instanties alsnog niets deden.

Inderdaad kan je er iets van zeggen, maar meestal jaag je mensen nog sneller in het harnas. Soms helpt het om hulp aan te bieden, maar het is een mentaliteit die anders moet, gezien men vaak zelf niet vindt dat ze het fout doen. Ik besteed mijn energie er niet meer aan en doe mijn eigen ding, en hoop dan maar dat ik daarin een goed voorbeeld geef..
Verstandig dat je gaat verhuizen, dit kost je vooral veel energie, maar zal je weinig tot niets opleveren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:56

De schouder van een paard kan niet uit de kom schieten; die kom is er simpelweg niet.

RianneH schreef:

Verder kan je er weinig aan doen. Manier van omgang en training is heel subjectief en tenzij er duidelijke verwaarlozing of mishandeling gaande is kunnen instanties eigenlijk niets doen, en zelfs al was het wel mishandeling/verwaarlozing dan lees je ook veel verhalen waarbij instanties alsnog niets deden.

Inderdaad kan je er iets van zeggen, maar meestal jaag je mensen nog sneller in het harnas. Soms helpt het om hulp aan te bieden, maar het is een mentaliteit die anders moet, gezien men vaak zelf niet vindt dat ze het fout doen. Ik besteed mijn energie er niet meer aan en doe mijn eigen ding, en hoop dan maar dat ik daarin een goed voorbeeld geef..
Verstandig dat je gaat verhuizen, dit kost je vooral veel energie, maar zal je weinig tot niets opleveren.

En daar kan ik niks meer aan toevoegen.
Als je je druk moet gaan maken om alles wat echt fout gaat in de paardenwereld, dan moet je eruit stappen. Er lopen meer sukkels dan kenners rond.........

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:00

RianneH schreef:

Ik denk dat de TS "ontwricht" bedoelt en dat kan geloof ik met elk gewricht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:07

Is het paard op dit moment kreupel dan? Want dat haal ik niet uit de OP.
En is de mok nu weg?

Ja erg vervelend dat ze hem niet onder controle heeft tijdens het rijden. Meer dan advies geven zal niet gaan.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:26

Je beschrijft voor bij een beeld waar een paard overvraagt wordt. Natuurlijk is dit subjectief, ik lees ook dat je voorzichtig je woorden kiest. Hierdoor krijg ik de indruk dat je wel open staat voor andere visies op omgang met paarden. Maar dit is natuurlijk ook weer mijn subjectieve indruk :)

Je maakt je zorgen, naar mijn idee terecht (subjectief gezien hè).

Ik ben zelf van mening dat een houding van 'dat gebeurt nu eenmaal n de paardensport' jouw zorgen en goede bedoelingen geen recht doen. Ik vind dat iedereen -of het nu gaat om kinderen, ouderen of dieren- zijn zorgen mag uiten als je ziet dat kwetsbare mensen of dieren niet met respect behandeld worden. Natuurlijk gaan we geen mensen uitschelden, maar zorgen uiten, alternatieven aandragen, wat mij betreft kan dat.
Er niets van zeggen betekent voor mij dat je dit toestaat en okee vindt. Al heb je het iig grobeerd. En misschien worden ze boos, of niet.

Maar ik heb best wel een rechtvaardigheidsgevoel: zie recht in de regio dochter moet paard te veel slaan op manege. Ja misschien ben ik een bemoeial, maar paardenwelzijn bereik je van binnenuit door met elkaar het gesprek aan te gaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:59

Hoe naar het ook voor jullie is, naar mijn idee kan je het beter erbij laten om deze mensen iets wijzer te maken. Overal kom je mensen tegen die hun paarden anders behandelen dan je zelf zou doen, helaas kan je daar vaak niets aan doen.

Voor wat betreft de schouder: Hoe denken jullie dat het schouderblad met de opperarm ( humerus) verbonden is? Dit is echt door middel van een gewricht ( het boeggewricht). Qua bouw is het een kogelgewricht, maar qua werking grotendeels een scharniergewricht. De kop is groter dan de kom, dus ik kan me voorstellen dat het bij iets heel raars wel uit elkaar kan raken.
Nu denken mensen vaak al snel omdat het paard geen pijn laat zien dat het wel weer goed is om lekker aan de slag te gaan, kan dat natuurlijk ook te snel en te veel zijn. Maar dan zou dat toch wel weer aan het paard te merken moeten zijn lijkt me.
Je ziet het trouwens bij peesblessures ook: in de meeste gevallen is het na 9 maanden tot 1 jaar genezen, maar heel veel denken dat met 3-6 maanden alles weer gedaan kan worden met het paard.

RianneH

Re: Tips of waar hulp zoeken verkeerde omgang geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:10

Ik heb speciaal opgezocht hoe het voorbeen aan het schouder zit toen ik dit las, maar ik begrijp nog niet hoe het 'uit de kom' bedoeld wordt. Ik begrijp de type gewrichten, maar hoe is dit gekoppeld aan deze blessure? Welk deel is uit de kom geweest? Hoe kan dit, deze blessure ken ik niet bij paarden. Welk effect heeft dit, etc?

Mede doordat men bekend is met bepaalde blessures kan je als dat zo zijlings genoemd wordt meenemen in de inschatting van de ernst van de druk die er nu op het paard ligt.
Bij zo'n onbekende (of verkeerd begrepen?) blessure kan je (of in elk geval ik) niets zeggen over de verkeerde omgang met dit paard. Wat eigenlijk ts d'r vraag is. Plus ik ben wel nieuwsgierig wat voor blessure het nou eigenlijk kan zijn..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:50

http://www.vetmed.auburn.edu/wp-content ... t-1997.pdf , hier vind je er wel wat informatie over, het hangt dus van verschillende factoren af ( als het echt een "schouder uit de kom" was) of een paard daarvan kan genezen en hoe snel.
Ik persoonlijk kan me best voorstellen hoe TS daarin staat en voor het paard wil opkomen hoor, maar ik vrees dat dat bij dit soort eigenaren vechten tegen de bierkaai is...