Pijnlijke knieën bij de ruiter?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

Pijnlijke knieën bij de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:01

Hallo,

Ik ben ik. Ik ben 15 jaar, nog vrij jong dus :D. Ik rijd nu ongeveer 10 jaar paard, en spring 6 jaar. Nu niveau 1m10 met enkele paardjes. Ik rijd dus wekelijks 4-5keer per week. Ik heb het laatste jaar enorm enorm enorm pijn aan mijn knieën. Mama wil toch dat ik langs ga naar de dokter maar ik heb het zo niet op dokters ;) ik las ooit eens dat er stijgbeugels zijn die beter zijn voor je knieën, maar ben vergeten hoe ze heetten... Ik zelf heb de jin stirrup, zou ze eigenlijk niet willen vervangen vanwege de goede grip en stabiliteit, maar als het niet anders kan... :( alvast iedereen bedankt, en als iemand commentaar moest hebben: tel tot 10 en ga eventjes anders naartoe.

Groettiesss XXX /3

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:28

Ik zou toch even naar de huisarts gaan daarmee :D ik snap niet wat daar erg aan is :o misschien heb je ze overbelast of ivm de groei (veel meisjes van die leeftijd hebben last van de knieën)... Dan weet je ook wat het is, dan kun je het gaan behandelen en eventueel andere beugels doen...

Mocht je dat gaan negeren: bow balance. 160 euro uit mn hoofd. :)

Capriootje

Re: Pijnlijke knieën bij de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:40

Ik heb er ook last van, ben 21 en ook al heel wat jaartjes in de springsport. Ik heb inderdaad de bow balance beugels, zijn duur maar heb praktisch geen last meer tijdens en na het rijden. Ik ben begonnen met de 'neppe' goedkope versie van www.paardengruiter.nl . Die raad ik je aan om zeker te testen of het voor jou ook helpt :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:45

Als je de Jin Stirrup beugels wilt houden kun je GPG adapters aanschaffen. Iets voordeliger dan de Bow Balance beugels, en de veren zijn vervangbaar. De adapters doe je tussen je beugelriem en beugel.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:46

Ik snap dat je niet zo van dokters bent, maar je bent nog maar 15 en je moet je hele leven met je knieën doen. Laat het toch even nakijken.

Na dat gezegd te hebben.
Misschien moet je eens kijken naar beugels die wat meer meeveren.
Ik heb zelf GPG-beugels. En sindsdien weinig last meer van mijn knieën.
Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:52

Die beugels vind ik niet fijn. Bij mij waren andere zadels de oplossing.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:01

Mijn kraakbeen achter mijn knieschijven was toen ik 15 was ook 'ruw'. En dit deed toen ook best pijn. Dut kwam door overbelasting, turnde 15uur in de week.

Toen moest ik daarmee stoppen en nu ik 21 ben gaat het wel beter. Als ik en paar dagen op een springzadel rijd doen ze direct weer pijn. Maar op een dressuurzadel heb ik nergens last van.

Ik zou als ik jou wat gewoon even voor de zekerheid naar de huisarts, kan nooit kwaad. En anders proberen om te kijken wat de pijn minder maakt.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:07

Ik kan niet zonder mijn sprenger bow balance. Zijn flexibele beugels die de druk op ie gewrichten verminderd. Als ik er niet mee rijd kan ik de dag erna niet lopen van de pijn in mijn knie

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:20

Ik heb altijd doorgereden vroeger, liep soms met kniebrace, maar moest en zou paardrijden.
Nu kan ik bijv. Niet skiën (klap er steeds doorheen met sturen), met moeite (lang) schaatsen en wanneer ik weer eens paardrij (niet zoveel meer) klap ik erdoor met afstijgen
En kan dan de eerste paar minuten amper lopen ;)

Advies van mij zou dus zeker zijn in wel even naar de huisarts en of fysio te gaan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:29

Ik rij al jaren met GPG beugels, niet mooi wel ideaal voor mijn knieën.
Bow balance werkt niet voor mij en als ik 1 uur rij zonder GPG beugels is de pijn terug.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:26

Ik heb hele zwakke enkels en de achillespees van mijn rechter voet/been is ook al eens half doorgescheurd. Dressuur gaat nog maar met mijn springzadel kan ik na 10 minuten rijden al niks meer door de pijn, sinds ik spring met de Sprenger Bow Balance gaat het al veel beter. Ik heb al een heel aantal paarden gereden dus veel verschillende zadels maar daarin merkte ik niet veel verschil.

Zorg wel dat je beugels niet te kort zitten waardoor je je enkels 'overstrekt' , dat kan ook al een groot deel oplossen.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 15:02

Bedankt allemaal, mama leest op dit forum mee en is blij dat jullie dezelfde mening als haar hebben. Na de examens gaan we even langs bij de dokter. Is het waar dat freejumps beter zijn voor je knieën? Ik geloof dat eigenlijk niet zo maar wou toch wat meningen horen.
Te kort zit ik niet op mijn springzadel, want mijn trainer kan er van walgen als je te kort zit :=

Bedankt, grts x