Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EngeltjeS schreef:Ze is 4 jaar, wat betekend dat de kans groot is dat ze inderdaad nog aan het wisselen is.
Dit kan ook met een bitloos hoofdstel aan het licht komen. Ze wisselt denk ik meer achter in, en dit kan inderdaad heftige reactie's geven tijdens het rijden.
Een (over)gevoelige paardenmond is voor het paard erg vervelend.
Nou moet ik zeggen, dat er veel paarden momenteel last kunnen hebben van de seizoenovergang.
Er zijn veel paarden die nu frisser zijn.
bruintje123 schreef:Voltes en wendingen is Super!
Persoonlijk zou ik geen uur rijden met een vier jarige.
Op het moment dat ze even niet rennerig is goed belonen. Ook al zijn dat maar 4 passen. En ook op zo'n moment stoppen.
Dan beloon je haar goede gedrag.
Esaqar schreef:Ze staat van 10 tot 5 buiten met een fries en een kwpn'er.
Verder krijgt ze zelfgemaaid hooi.
Ook krijgt ze een paar handjes biks.
Maar dit kreeg ze ook al.
Het is wel sinds ik veranderd ben van stalling.
Eerst stond ze bij ons 24/7 buiten met een 23 jarige appaloosa merrie en was het minder.
En als ze wil rennen stuur ik haar in de volte en probeer veel bochten en voltes te rijden.
Ik stop wel altijd eerder met rijden dan zij moe is, zonet een uur gereden (als het niet meer was...) maar ze was nog steeds niet moe.
Normaal rijd ik een halfuur.
Amanda schreef:Esaqar schreef:Ze staat van 10 tot 5 buiten met een fries en een kwpn'er.
Verder krijgt ze zelfgemaaid hooi.
Ook krijgt ze een paar handjes biks.
Maar dit kreeg ze ook al.
Het is wel sinds ik veranderd ben van stalling.
Eerst stond ze bij ons 24/7 buiten met een 23 jarige appaloosa merrie en was het minder.
En als ze wil rennen stuur ik haar in de volte en probeer veel bochten en voltes te rijden.
Ik stop wel altijd eerder met rijden dan zij moe is, zonet een uur gereden (als het niet meer was...) maar ze was nog steeds niet moe.
Normaal rijd ik een halfuur.
Wanneer ben je verhuisd? Verhuizing kan sowieso al spanning opleveren en dat heeft echt tijd nodig. Zeker als ze van 24/7 buiten naar grotendeels binnen gaan. Ze kunnen minder hun ei kwijt.
Wat is een paar handjes biks? Een paar handjes per dag, een paar handjes per keer? Wat voor biks?
Je zou er eens aan kunnen denken om alleen ruwvoer met een vitaminebrokje te voeren waar verder geen energie in zit. Eventueel met wat magnesium er overheen. Misschien heeft ze ook wel rijker hooi waar ze meer uit kan halen, dat is ook wennen.
Verder zit je paard ook wel in een leeftijd dat ze aan het wisselen zijn. Daar kan ze ook last van hebben.
En het is nog een jong paard met een probleem in de balans. Met inrijden zijn ze vaak braaf, het is nieuw, spannend, je overdondert ze iets.
Later krijgen ze een sterker lijf, maar nog niet sterk genoeg om complete trainingen aan te kunnen. Ze hebben ook nog veel energie nodig om in de hoogte te groeien en niet in de spieren. Een paard in disbalans gaat ook sneller lopen om de balans weer te vinden.
Wat doe jij verder behalve voltes rijden? Hou je je handen er strak aan of juist los? Geef je ophoudingen en hoe dan? Wat doe je met je benen?
Amanda schreef:Oh dat zou het heel goed kunnen zijn
Het is een lastig probleem hoor. Vaak rijtechnisch, maar vaak ook niet. Of een combinatie van. Kom er dan maar eens achter
Rizette schreef:Hoeveel rij ervaring heb je zelf? Je bent w.s. een instructeur nodig die je kan leren rust op een paard over te brengen. Dat is niet alleen figuren sturen maar vooral de rust in het rechtuit er in te krijgen. Als je een instructeur kunt vinden met veel ervaring ook met jonge paarden dan zal het goed komen. Als een instructeur zelf een keer jouw paard rijdt zie je snel genoeg of dat resultaat heeft. Die instructeur moet je hebben , iemand die het zelf niet kan oplossen kan het jou ook niet leren. Dan ga ik er even vanuit dat er geen lichamelijk probleem is en je paard voldoende beweging krijgt buiten het rijden om
idylle schreef:Begrijp ik nu goed uit je OP dat je zelf last hebt van je schouder?
Het kan namelijk zijn dat je doordat je last hebt van je schouder je de boel onbewust vast gaat zetten om je pijn te verlichten en dat je paard hierop reageerd.
Nies_ schreef:Hoe is ze aan de longe? Als het echt zo erg is dat je zo af moet stappen zou ik voorlopig inderdaad even niet meer alleen rijden. Er zijn nog zoveel andere dingen te doen en dit is niet leuk voor jou, maar ook niet voor het paard.
VivaByoux schreef:Ik heb dit momenteel ook maar hij begint al in te dimmen. Het is een koude maand en in de zomer is het logisch dat ze slomer zijn, dan vraagt de warmte meer energie.
Ik hoop dat de tandjes de problemen zijn maar anders toch proberen te minderen op het krachtvoer en misschien toch te longeren voor het rijden. Zodat grootste ernergie eruit is.
Wat ik tegenwoordig doe is als hij echt knetterhard wil dat k achterover ga zitten, mezelf zwaar maak en de teugels toch wat losser laat. Zo kan hij de frustratie eruit, kan ik nog beetje sturen en dus de schade beperken en kunnen we daarna weer verder. Dit kan je ook nog proberen.
lolotjeh schreef:ff een goede tip met een dribbelend paard.
ga pas draven waneer het paard twee rondes rustig stapt. als ze boven jou tempo loopt ga je het moeilijk maken door aan het werk te zetten. als ze op je tempo loopt ga je het makkelijk maken en laat je de teugels wat langer worden maar houd licht contact met de mond.
biscaya schreef:Waarschijnlijk is dit paard uit balans. .Ze is nog erg jong! Kijk een bij een goeie rechtrichtinstructeur bijvoorbeeld http://www.atletischerijkunst.nl
Leo schreef:Hoe lang is ze onder het zadel en hoe vaak per week rijd je haar?
Als ik het zo lees helpt je eigen spanning nu ook niet mee, vervelend probleem zeg. Misschien kun je in overleg met de instructrice de focus even verleggen, niet op het rijden maar bijvoorbeeld het grondwerk en longeren en dus even een stapje terug naar de basis.