Paard blijft druk.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Paard blijft druk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 16:40

Hallooo,

Sinds eind april heb ik een 4 jarige barock pinto merrie.
Destijds was ze verschrikkelijk sloom en lui.
Dat luie is nog steeds wel een beetje, ze heeft geen zin om aan het werk te gaan.
Het slome is vergaan als sneeuw voor de zon en er zit geen houden meer aan.
Hoe ze eerder het liefst thee stond te drinken bij de mensen aan de rand van de bak, wil ze nu enkel hard rennen.

Wij dachten dat ze misschien last had van haar tanden, maar ze doet dit ook bij een bitloos hoofdstel.

Zadel is recent gechecked en moet weer worden gechecked rond februari.

Verder is dit aan de gaan nadat ik last geen van mijn schouder en 3 weken niet mocht rijden...

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ze is verder wel heel braaf in de omgang.
Niet vervelend, happerig, loopt niet naast je te stuiteren.

Daihyo

Re: Paard blijft druk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:41

Wat krijgt ze aan voer en hoe is de huisvesting? Krijgt ze nog beweging naast het rijden?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:42

Hoeveel voer krijgt ze?
Kan ze buiten met andere haar energie kwijt?
Hoe los jij het rennen op?

:)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 16:48

Ze staat van 10 tot 5 buiten met een fries en een kwpn'er.
Verder krijgt ze zelfgemaaid hooi.
Ook krijgt ze een paar handjes biks.

Maar dit kreeg ze ook al.
Het is wel sinds ik veranderd ben van stalling.
Eerst stond ze bij ons 24/7 buiten met een 23 jarige appaloosa merrie en was het minder.

En als ze wil rennen stuur ik haar in de volte en probeer veel bochten en voltes te rijden.
Ik stop wel altijd eerder met rijden dan zij moe is, zonet een uur gereden (als het niet meer was...) maar ze was nog steeds niet moe.
Normaal rijd ik een halfuur.
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 09-12-15 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:49

Ze is 4 jaar, wat betekend dat de kans groot is dat ze inderdaad nog aan het wisselen is.
Dit kan ook met een bitloos hoofdstel aan het licht komen. Ze wisselt denk ik meer achter in, en dit kan inderdaad heftige reactie's geven tijdens het rijden.
Een (over)gevoelige paardenmond is voor het paard erg vervelend.

Nou moet ik zeggen, dat er veel paarden momenteel last kunnen hebben van de seizoenovergang.
Er zijn veel paarden die nu frisser zijn.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 16:50

EngeltjeS schreef:
Ze is 4 jaar, wat betekend dat de kans groot is dat ze inderdaad nog aan het wisselen is.
Dit kan ook met een bitloos hoofdstel aan het licht komen. Ze wisselt denk ik meer achter in, en dit kan inderdaad heftige reactie's geven tijdens het rijden.
Een (over)gevoelige paardenmond is voor het paard erg vervelend.

Nou moet ik zeggen, dat er veel paarden momenteel last kunnen hebben van de seizoenovergang.
Er zijn veel paarden die nu frisser zijn.

Oke dat wist ik niet.
En ja, dat snap ik, maar ik kan er nu gewoon helemaal niks mee... en kan me niet voorstellen dat het zo erg is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:52

Voltes en wendingen is Super!
Persoonlijk zou ik geen uur rijden met een vier jarige.

Op het moment dat ze even niet rennerig is goed belonen. Ook al zijn dat maar 4 passen. En ook op zo'n moment stoppen.
Dan beloon je haar goede gedrag.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 17:01

bruintje123 schreef:
Voltes en wendingen is Super!
Persoonlijk zou ik geen uur rijden met een vier jarige.

Op het moment dat ze even niet rennerig is goed belonen. Ook al zijn dat maar 4 passen. En ook op zo'n moment stoppen.
Dan beloon je haar goede gedrag.

Nee ik wou ook geen uur rijden maar wou het goed afsluiten.
Dat is het punt.
Op dat moment beloon is... alleen dan moet ik nog terug naar stap, en dat is haast onmogelijk.
Is stap doet ze het niet. Dan dribbelt ze alleen wat op haar plek, maar in draf en galop doet ze het wel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:56

Esaqar schreef:

Eerst stond ze bij ons 24/7 buiten met een 23 jarige appaloosa merrie en was het minder.

En als ze wil rennen stuur ik haar in de volte en probeer veel bochten en voltes te rijden.
Ik stop wel altijd eerder met rijden dan zij moe is, zonet een uur gereden (als het niet meer was...) maar ze was nog steeds niet moe.

Wanneer ben je verhuisd? Verhuizing kan sowieso al spanning opleveren en dat heeft echt tijd nodig. Zeker als ze van 24/7 buiten naar grotendeels binnen gaan. Ze kunnen minder hun ei kwijt.
Wat is een paar handjes biks? Een paar handjes per dag, een paar handjes per keer? Wat voor biks?

Je zou er eens aan kunnen denken om alleen ruwvoer met een vitaminebrokje te voeren waar verder geen energie in zit. Eventueel met wat magnesium er overheen. Misschien heeft ze ook wel rijker hooi waar ze meer uit kan halen, dat is ook wennen.

Verder zit je paard ook wel in een leeftijd dat ze aan het wisselen zijn. Daar kan ze ook last van hebben.
En het is nog een jong paard met een probleem in de balans. Met inrijden zijn ze vaak braaf, het is nieuw, spannend, je overdondert ze iets.
Later krijgen ze een sterker lijf, maar nog niet sterk genoeg om complete trainingen aan te kunnen. Ze hebben ook nog veel energie nodig om in de hoogte te groeien en niet in de spieren. Een paard in disbalans gaat ook sneller lopen om de balans weer te vinden.

Wat doe jij verder behalve voltes rijden? Hou je je handen er strak aan of juist los? Geef je ophoudingen en hoe dan? Wat doe je met je benen?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 16:06

Amanda schreef:
Esaqar schreef:

Wanneer ben je verhuisd? Verhuizing kan sowieso al spanning opleveren en dat heeft echt tijd nodig. Zeker als ze van 24/7 buiten naar grotendeels binnen gaan. Ze kunnen minder hun ei kwijt.
Wat is een paar handjes biks? Een paar handjes per dag, een paar handjes per keer? Wat voor biks?

Je zou er eens aan kunnen denken om alleen ruwvoer met een vitaminebrokje te voeren waar verder geen energie in zit. Eventueel met wat magnesium er overheen. Misschien heeft ze ook wel rijker hooi waar ze meer uit kan halen, dat is ook wennen.

Verder zit je paard ook wel in een leeftijd dat ze aan het wisselen zijn. Daar kan ze ook last van hebben.
En het is nog een jong paard met een probleem in de balans. Met inrijden zijn ze vaak braaf, het is nieuw, spannend, je overdondert ze iets.
Later krijgen ze een sterker lijf, maar nog niet sterk genoeg om complete trainingen aan te kunnen. Ze hebben ook nog veel energie nodig om in de hoogte te groeien en niet in de spieren. Een paard in disbalans gaat ook sneller lopen om de balans weer te vinden.

Wat doe jij verder behalve voltes rijden? Hou je je handen er strak aan of juist los? Geef je ophoudingen en hoe dan? Wat doe je met je benen?

2 handjes pavo basisbrok wat alle paarden krijgen als ze naar binnen gaan, zodat ze ook naar binnen willen en de pensionhouder ze niet hoeft te vangen.

Ik ben 20 november verhuisd, dus nog niet lang geleden. Maar ze heeft al eerder op deze stal gestaan aan het begin van het jaar in de winter dus ze kende het er al wel opzich.

Vandaag is ze naar de tandarts geweest en ze had inderdaad twee wolfstandjes. Ik hoop dat dit het probleem was! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:08

Oh dat zou het heel goed kunnen zijn :j

Het is een lastig probleem hoor. Vaak rijtechnisch, maar vaak ook niet. Of een combinatie van. Kom er dan maar eens achter :D

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 16:13

Amanda schreef:
Oh dat zou het heel goed kunnen zijn :j

Het is een lastig probleem hoor. Vaak rijtechnisch, maar vaak ook niet. Of een combinatie van. Kom er dan maar eens achter :D

Ja inderdaad.
Ik had die wolfstandjes nog niet echt verwacht omdat ik haar nog maar een half jaar heb en ze daarvoor ook naar de tandarts is geweest. Maar toch maar even laten checken, en gelukkig maar.
Mocht dit het niet zijn gaan we natuurlijk verder kijken (: de dierenarts komt de tandjes er sowieso uit halen dus misschien merkt hij wel wat op.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:13

Het rennen kan ook komen omdat je misschien teveel van haar vraagt en ze haar balans niet kan vinden. Je zegt dat je voltes rijd als ze rent. Misschien wilt ze dan alleen maar harder, omdat ze haar evenwicht niet kan vinden met jou op haar rug.
Ze is pas 4, misschien heeft ze ook meer uitdaging nodig en dan bedoel ik dat zeker niet in de vorm van rijden, maar wandelen, grondwerk, spelletjes doen.
4jaar is nog erg jong, je moet niet vergeten dat het nog een kleuter is en kleuters gaan ook huilen/krijsen/schreeuwen als ze het niet snappen of hun zin niet krijgen. Nu zijn paarden gelukkig niet zo ingesteld dat ze vervelend gaan doen als ze hun zin niet krijgen, maar als ze iets niet snappen of overvraagt worden, is dit wel de enige manier die duidelijk is. Rennen, bokken, stilstaan of steigeren.
En jij zegt dat ze niet moe is, misschien lichamelijk niet, maar als jij een uur rijd, dan is ze geestelijk zeer zeker wel moe.

Hoelang is ze al onder het zadel?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:14

Hoeveel rij ervaring heb je zelf? Je bent w.s. een instructeur nodig die je kan leren rust op een paard over te brengen. Dat is niet alleen figuren sturen maar vooral de rust in het rechtuit er in te krijgen. Als je een instructeur kunt vinden met veel ervaring ook met jonge paarden dan zal het goed komen. Als een instructeur zelf een keer jouw paard rijdt zie je snel genoeg of dat resultaat heeft. Die instructeur moet je hebben , iemand die het zelf niet kan oplossen kan het jou ook niet leren. Dan ga ik er even vanuit dat er geen lichamelijk probleem is en je paard voldoende beweging krijgt buiten het rijden om

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:49

Er hoeft echt niet perse iets mis te zijn hoor. Mijn merrie is altijd druk in december. Al jaren. Ik zet haar gewoon flink terug in krachtvoer zodat het nog handelbaar blijft.

Medische zaken uitsluiten is nooit slecht natuurlijk, maar probeer er gewoon zo goed mogelijk de rust in te brengen en denk er (nog) niet te veel van.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:14

Rizette schreef:
Hoeveel rij ervaring heb je zelf? Je bent w.s. een instructeur nodig die je kan leren rust op een paard over te brengen. Dat is niet alleen figuren sturen maar vooral de rust in het rechtuit er in te krijgen. Als je een instructeur kunt vinden met veel ervaring ook met jonge paarden dan zal het goed komen. Als een instructeur zelf een keer jouw paard rijdt zie je snel genoeg of dat resultaat heeft. Die instructeur moet je hebben , iemand die het zelf niet kan oplossen kan het jou ook niet leren. Dan ga ik er even vanuit dat er geen lichamelijk probleem is en je paard voldoende beweging krijgt buiten het rijden om

mijn paard had twee wolfstanden, volgende week komt worden deze verwijderd, dan mag ik een week niet met bit rijden en dan ga ik inderdaaf weer lessen.

met een bitloos hoofdstel is er inderdaad helemaal niks mee te beginnen.

ik heb een goede instructrice gelukkig :) ga haar inderdaad vragen of ze er ook op zou willen omdat ik nu het gevoel heb dat of het aan mijn paard liggen (4,5... puber...) of dat het gewoon aan mij ligt en dat ik het niet kan handelen. :( ga het nu sowieso niet alleen doen want ben vandaag alweer jankend afgestapt, durfde er echt niet meer op. keihard rennen en niet willen stoppen... en bitloos dan al helemaaaal niet meer willen stoppen. volgensmij neemt ze ook gewoon een loopje met me.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:26

Ik heb dit momenteel ook maar hij begint al in te dimmen. Het is een koude maand en in de zomer is het logisch dat ze slomer zijn, dan vraagt de warmte meer energie.
Ik hoop dat de tandjes de problemen zijn maar anders toch proberen te minderen op het krachtvoer en misschien toch te longeren voor het rijden. Zodat grootste ernergie eruit is.
Wat ik tegenwoordig doe is als hij echt knetterhard wil dat k achterover ga zitten, mezelf zwaar maak en de teugels toch wat losser laat. Zo kan hij de frustratie eruit, kan ik nog beetje sturen en dus de schade beperken en kunnen we daarna weer verder. Dit kan je ook nog proberen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:26

Hoe is ze aan de longe? Als het echt zo erg is dat je zo af moet stappen zou ik voorlopig inderdaad even niet meer alleen rijden. Er zijn nog zoveel andere dingen te doen en dit is niet leuk voor jou, maar ook niet voor het paard.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:32

ff een goede tip met een dribbelend paard.
ga pas draven waneer het paard twee rondes rustig stapt. als ze boven jou tempo loopt ga je het moeilijk maken door aan het werk te zetten. als ze op je tempo loopt ga je het makkelijk maken en laat je de teugels wat langer worden maar houd licht contact met de mond.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:33

Begrijp ik nu goed uit je OP dat je zelf last hebt van je schouder?
Het kan namelijk zijn dat je doordat je last hebt van je schouder je de boel onbewust vast gaat zetten om je pijn te verlichten en dat je paard hierop reageerd.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:24

idylle schreef:
Begrijp ik nu goed uit je OP dat je zelf last hebt van je schouder?
Het kan namelijk zijn dat je doordat je last hebt van je schouder je de boel onbewust vast gaat zetten om je pijn te verlichten en dat je paard hierop reageerd.

niet meer dus dat is de reden niet :)
Nies_ schreef:
Hoe is ze aan de longe? Als het echt zo erg is dat je zo af moet stappen zou ik voorlopig inderdaad even niet meer alleen rijden. Er zijn nog zoveel andere dingen te doen en dit is niet leuk voor jou, maar ook niet voor het paard.

aan de longe is ze braaf maar wel vlot, dat was ze eerst niet... daarom denk ik ook dat ze een loopje met me aan het nemen is met het rijden.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:28

VivaByoux schreef:
Ik heb dit momenteel ook maar hij begint al in te dimmen. Het is een koude maand en in de zomer is het logisch dat ze slomer zijn, dan vraagt de warmte meer energie.
Ik hoop dat de tandjes de problemen zijn maar anders toch proberen te minderen op het krachtvoer en misschien toch te longeren voor het rijden. Zodat grootste ernergie eruit is.
Wat ik tegenwoordig doe is als hij echt knetterhard wil dat k achterover ga zitten, mezelf zwaar maak en de teugels toch wat losser laat. Zo kan hij de frustratie eruit, kan ik nog beetje sturen en dus de schade beperken en kunnen we daarna weer verder. Dit kan je ook nog proberen.

ik hoop ook dat de tanden het probleem warwn, maar ik ben er bang voor van niet...
verder krijgt ze 1 handje basisbrok nu dus daar moet het niet aan liggen, haha.
vandaag gelongeerd voor het rijden en het ging nog slechter dan normaal. dit is ook de rede dat ik er nu even niet op ga, omdat ik elke keer met tegenzin op stap.
omdat ik het eng vind als ze gaat rennen trek ik wel aan de teugels. ben er vorig jaar keihard afgevallen met alle gevolgen van dien. oor er af, cap kapot en een hersenschudding... door een paard die er vandoor vloog (volgensmij, ik kan het me niet meer herinneren)
lolotjeh schreef:
ff een goede tip met een dribbelend paard.
ga pas draven waneer het paard twee rondes rustig stapt. als ze boven jou tempo loopt ga je het moeilijk maken door aan het werk te zetten. als ze op je tempo loopt ga je het makkelijk maken en laat je de teugels wat langer worden maar houd licht contact met de mond.

in stap is ze wel rustig... geen idee waarom dan wel.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 00:08

Waarschijnlijk is dit paard uit balans. .Ze is nog erg jong! Kijk een bij een goeie rechtrichtinstructeur bijvoorbeeld www.atletischerijkunst.nl

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:48

Hoe lang is ze onder het zadel en hoe vaak per week rijd je haar?

Als ik het zo lees helpt je eigen spanning nu ook niet mee, vervelend probleem zeg. Misschien kun je in overleg met de instructrice de focus even verleggen, niet op het rijden maar bijvoorbeeld het grondwerk en longeren en dus even een stapje terug naar de basis.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 16:50

biscaya schreef:
Waarschijnlijk is dit paard uit balans. .Ze is nog erg jong! Kijk een bij een goeie rechtrichtinstructeur bijvoorbeeld http://www.atletischerijkunst.nl

Dat denk ik niet. Ze liep eerder namelijk heel goed en dit is echt gekomen nadat ik niet meer mocht rijden vanwege mijn schouder en zij naar een andere stalling is gegaan.

Leo schreef:
Hoe lang is ze onder het zadel en hoe vaak per week rijd je haar?

Als ik het zo lees helpt je eigen spanning nu ook niet mee, vervelend probleem zeg. Misschien kun je in overleg met de instructrice de focus even verleggen, niet op het rijden maar bijvoorbeeld het grondwerk en longeren en dus even een stapje terug naar de basis.

Ze is al sinds zomer 2014 onder het zadel, maar begin mei is het serieus opgepakt. Ik heb omdat ik niet mocht rijden vanwege mijn schouder 3 weken lang gelongeerd en grondwerk gedaan en daarna is het alleen maar slechter gegaan... maar ik zal het er zeker met mijn instructrice over hebben!