Merrie erg schuw? Of gewoon eigenwijs?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bucksinlover

Merrie erg schuw? Of gewoon eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 13:58

Hallo,

Hiervoor had ik een post geplaatst ("lastige" jonge hengst... Help!!), maar hij heeft ook een moeder die me op een dood spoor heeft doen belanden. Nu even over haar dus.

Eerst even de geschiedenis die me door de eigenaar verteld is en zijn kijk op de zaak. (Ik ken eigenaar en zijn dieren sinds medio dit jaar.)

Hij heeft haar verleden winter bij een handelaar gekocht die hem vertelde dat de merrie (8 jaar) beleerd is, en kan worden bereden en voor de kar ingezet kan worden.
Thuisgekomen met het dier na de aankoop blijkt daar dus niets van waar te zijn. Maar aangezien hij het "zo'n mooi pony vindt, gaat ze niet meer weg!"
Zijn kijk erop is dat het Fell-pony ras best eigenzinnig en koppig is, en dat je haar gewoon goed moet laten weten wie de baas is.
Toch krijgt hij zelf bij haar ook lang niet alles voor elkaar wat hij wil.

Nu over wat ik zelf constateer tot dusver.

De merrie loopt de hele zomer in de wei en er wordt zeer weinig mee gedaan. Ze is niet kopschuw, maar ze wil beslist niet aangeraakt worden aan haar snuit en kin. Maar weer wel als je iets lekkers voor haar houdt en zij denkt dat ze het krijgt. heeft ze dan door dat ze het niet krijgt, wil ze weer niet en loopt ze bijkans ook van je weg.

Ze vindt borstelen niet heel erg leuk, ze laat dan het wit van haar ogen zien, doet haar hoofd omhoog, staart tegen de kont en oren naar achteren. Als je haar benen wilt borstelen, wil ze voor weglopen. Heel gespannen tijdens borstelen.
Maar soms ook weer niet...... De ene dag gaat het goed, de andere dag niet, dat kan per dag verschillen.
Haar gewoon aaien vindt ze al niks, alleen ze vindt het dan wel weer fijn om over haar voorhoofd gewreven te worden en achter haar oren krabben vindt ze lekker. Als ze eenmaal doorheeft dat dat is wat je wilt doen, wordt ze rustig en doet ze haar hoofd omlaag. Ook hier vindt de eigenaar dat dat vreemd is, maaaarrrr ... Het is een Fell dus eigenzinnig zegt hij.

Hoeven uitkrabben was een big no no toen ik haar leerde kennen. Nu heb ik haar zover dat ik twee voorhoeven "zonder problemen"(ze vindt het nog steeds niet fijn) uit kan krabben (de ene dag wat gemakkelijker dan de andere...) en de linker achtervoet gaat ook nog wel... Maar haar rechter achterbeen is elke keer weer een hele toestand. Aai ik vanaf haar kont naar beneden, da gaat nog tot aan haar pijpbeen (maar ook dat gaat de ene keer wel andere keer wat minder), maar kom je bij de enkel dan wil ze je schoppen.
Saillant detail is dat wanneer ik haar zover krijg dat ze haar hoef op de voorpunt zet (als in een ruststand), dan laat ze haar hoef wel optillen als ik direct haar hoef beetpak (en dus beslist niet hoger, dus niet om de koot of de enkel!)
Dit is me ee paar maal gelukt, tot de hoefsmid kwam... Ik had hem uitgelegd wat haar gedrag is en hij heeft toen laten zien hoe ik met een touw haar hoef optillen moest gaan trainen..
Ze schrok erg maar bleef min of meer staan uit verbazing.
De volgende dag kwam ik met het touw bij haar achterhand in de buurt en sprong ze zowat door het dak heen. Twee keer geprobeerd en toen veranderde haar gehele gedrag weer met alles.....
Voelt alsof zij zich door me verraden voelt o.i.d...

Laatst wilde de eigenaar haar gaan borstelen, had hij haar gewoon bij het halster vast zonder touw in haar box. Dat vond ze eng (ik had haar alleen nog geborsteld terwijl iemand haar dan aan halstertouw vasthield).
Ik zei tegen hem dat hij er dan beter een touw aan kon doen, maar hij vond "dat ze nu maar eens moest leren wie de baas is met haar eigenzinnigheid".
Eerst kwam zij als er iets was, bij mij versterking zoeken. Nu ben ik een weekend weg geweest, kom ik terug, alles naar de maan. Nu is ze nog erger, ze snorkelt en snuift naar/om alles en rent door de paddock heen wanneer ik ergens loop (niet eens naar haar toe...) met een hooivork of een bezem.

Aangezien de eigenaar het dan met me eens is en het andere moment het weer gooit op eigenzinnigheid, kan ik aan hem geen touw vastknopen en heeft het m.i. weinig zin om nnog met de merrie aan het werk te gaan. Ik merk het gewoon aan haar wanneer er weer iets gebeurd is en dat gebeurd geregeld.

Wat is jullie advies?

NaomiJouke

Re: Merrie erg schuw? Of gewoon eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:13

Ik heb zelf ook een Fell Pony en merens gehad, ze staan wel bekend om hun "eigenwijze karakter". Maar dit zijn immers niet de enige paarden , het verhaal wat jij beschrijft heeft niks met het karakter te maken.

Als ik jou was zou ik rustig beginnen met het vertrouwen te gaan opbouwen tussen jou en de pony. Let wel op je eigen veiligheid en die van je pony!.

Je weet nooit wat de pony heeft meegemaakt in zijn verleden en/of dat hij daardoor nu bang is geworden of vertrouwen in de mens is kwijtgeraakt.

Als ik jou was zou ik in rustige stappen gaan beginnen en vertrouwen proberen te winnen, ga is bij je pony zitten en doe niks, komt ze naar je toe om een kijkje te nemen beloon er!, mocht je er ergens niet aanraken en nu wel in de buurt komen of een klein stukje?, belonen. Het belonen hoeft niet altijd met wat lekkers te gebeuren, maar kan ook met een aai of met je stem.

Als je meer vragen heb mag je me altijd een PB sturen :j

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 14:23

Naomi dank je voor je reactie.

Ik had haar vertrouwen ook... Eerst toen ik met haar begon, ze kende me natuurlijk nog niet zo goed, kreeg ik haar niet uit het weiland. De eigenaar zelf trouwens ook niet. Of althans, de ene keer niet, de andere keer wel.
Mijn gevoel daarover is, dat zij zeer gevoelig is voor energieën en gemoedstoestanden die zij feilloos aanvoelt.

Ik heb haar toen eerst de ene kant op en toen de andere kant op door de wei voortgedreven, tot op het moment dat zij haar binnenste oor mijn richting op draaide, ging likken en kauwen, kleinere cirkels ging maken en haar hoofd liet zakken.
Toen ik me van haar afkeerde kwam ze direct naar me toe. Sindsdien kon ik heel veel dingen met haar doen die haar eigenaar zelf niet voor elkaar had gekregen. Zij het dan met enige tegenzin nog, maar ze stond het wel toe.

Daarom zei ik in mijn post hierboven dat ze zich op één of andere manier nu door me varraden voelt ofzo, sinds ik op advies van de hoefsmid met een touw heb geprobeerd haar achtervoet op te tillen en zij nog erger ging flippen dan voorheen.
Sindsdien is zij naar mij terughoudender geworden, en helemaal toen ik vorige week een weekend weg ben geweest.
Ik kwam terug en zij gedraagt zich als opgejaagd wild, ook naar mij toe terwijl ik niks gedaan heb want ik was er niet.
Ik kan aan haar merken dat iemand haar met een stok geslagen heeft of achterna heeft gezeten.
Ik denk dat ik weer helemaal opnieuw moet beginnen?

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:57

Ik denk dat die eigenaar ze verrot slaat als er niemand bij is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:00

He getver wat een akelige gedachte. Dat zal toch niet? Maar iemand lijkt te snel te zijn gegaan voor deze pony. Loopt ze wel goed mee aan het halster?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:05

Soms wel aanhankelijk en soms niet. Loopt dit gelijk met haar cyclus of laat ze geen hengstigheid zien?

Onzeker is ze duidelijk wel en dat los je niet op met ongeduld. Flooding (wat de eigenaar probeert) werkt enkel als je heel goed weet hoeveel en hoe lang je dat moet doen. Doe je het verkeerd, dan bereik je er het omgekeerde mee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:11

Hoeveel ervaring heb je zelf? Op zich is die oefening met dat touw wel een goede mits je weet hoe je dat moet doen. Je wil desensibiliseren maar als je het verkeerd oefent en te vlug stopt dan wordt het sensibiliseren en dus het tegenovergestelde.

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:22

Oh wat jammer dat het ineens slechter gaat, terwijl je al zo mooi op weg was met haar. Ik ben bang dat je inderdaad weer opnieuw moet beginnen, maar de kans is wel dat ze er sneller in slaagt je weer te vertrouwen. Het blijft lastig als paarden een waarschijnlijk een nare ervaring hebben gehad in het verleden. Ik merk dit ook bij mijn paard die ik nu sinds een half jaar heb. Het heeft veel tijd nodig om hun vertrouwen te winnen.