wel of geen automatische transmissie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herintreder1
Berichten: 85
Geregistreerd: 16-11-12

wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 23:18

Na het wegen van mijn paarden werd mij duidelijk dat mijn huidige auto de kar niet kan/mag trekken wanneer beide paarden er in staan. Ben dan ook op zoek naar een zwaardere auto. Krijg het idee dat mijn keuze ruimer is wanneer ik voor automatische transmissie wil kiezen. Er is me de afgelopen week ook verteld dat voor een beladen trailer beter een handgeschakelde auto kan. Wat is nu wijsheid?
Zijn er Bokkers met relevante ervaring?

Yessy

Berichten: 23132
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:31

Persoonlijk vind ik automatische transmissie fijner want die trekt altijd vloeiender op dan ik (of misschien ben ik gewoon niet zo'n talent in schakelen :+ ). Maar dan zou ik wel kiezen voor een auto die de trailer met paarden met gemak kan trekken. Mocht je niet ruim zitten in je trekgewicht dan zou ik juist voor een handgeschakelde auto gaan zodat je ieder geval zelf kan kiezen wat de optimale versnelling is voor bijvoorbeeld een stijle brug.

Dees

Berichten: 19405
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:42

Het rijdt fantastisch. Maar je levert in op trekkracht en zo'n auto rijdt standaard met een hoger brandstofverbruik. Dus als geld geen issue is, koop er eentje met PK's te over en kijk bij het tanken gewoon maar even de andere kant op :D

Hilary

Berichten: 9341
Geregistreerd: 22-05-04

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:46

Ik rij veel in een automaat (Outlander), maar ook regelmatig in schakelauto's (Audi A3, Peugeot 107, Opel Meriva). Als ik mag kiezen, neem ik voor de trailer altijd de automaat. Een vriendin heeft een keer een stukje achterin de trailer gestaan; ze gaf aan totaal niet te voelen dat de auto schakelt (alleen de hobbels in de weg waren te voelen, en als ik de auto van de cruise control haalde). Ik denk niet dat ik dat met een handgeschakelde auto voor elkaar zou kunnen krijgen.
Voor de paarden vind ik het dus erg fijn dat het zo smooth gaat. Mijn eigen portemonnee heeft dan maar even pech; met de trailer rijden is sowieso niet heel goedkoop (in verhouding tot 'gewoon' rond rijden).

daffie1986
Berichten: 4324
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:54

Het is wel handig om te kiezen voor 1 waar je wel zelf nog de eerste 2 versnellingen kunt gebruiken als je geregeld moet optrekken of in het geval van heuvels rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:03

Automaat rijd vele malen soepeler en hebben van koppel omvormer heeft ook veel voordelen. Vooral bij wegrijden op een helling.

Handmatig omlaag schakelen kan eigenlijk wel bij elke automaat in klasse auto's die geschikt zijn voor een aanhanger. Daar hoef je geen zorgen om te maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-15 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:03

Ik wil persee een handgeschakelde, helemaal met rijden met de trailer. Wat Daffie al schrijft, als je geen invloed hebt op de eerste 2 versnellingen is het best lastig als het wat heuvelachtig wordt. Maar ik wil sowieso gewoon die invloed hebben, ook in de hogere versnellingen.
Was met het blik wat ik nu heb best lastig zoeken. En daar heeft de garagehouder ook echt moeite voor moeten doen die te vinden. De meeste XC 90 zijn tiptronic wat ik dus echt niet wilde :D

ikke

Berichten: 38676
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:23

Tobbes schreef:
Automaat rijd vele malen soepeler en hebben van koppel omvormer heeft ook veel voordelen. Vooral bij wegrijden op een helling.

Handmatig omlaag schakelen kan eigenlijk wel bij elke automaat in klasse auto's die geschikt zijn voor een aanhanger. Daar hoef je geen zorgen om te maken.

Het punt is alleen of degene aan het knopje ook een idee heeft waar ie mee bezig is.
Die automaat is op zich geen probleem maar bij het trekken van zware aanhangers is het wenselijk dat de motor wat meer toeren maakt (meer koppel/vermogen beschikbaar).
Als de automaat een sportstand heeft, is dit vaak een goede keuze en anders inderdaad handmatig opschakelen.

War het technisch om gaat: als de motor meer toeren maakt, gaat er meer olie rond in de automaatbak wat ervoor zorgt dat de krachten gemakkelijker overgebracht kunnen worden en de olie beter gekoeld wordt. Dit is het behoud van je automaatbak (een revisie kost je zo 3k).

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:27

Koop een Amerikaan, alle problemen opgelost.
Je hebt een 'tow haul' knopje, die maakt dat de auto meer toeren maakt en afremt op de motor.
Het is een automaat en je hebt toch controle over de eerste versnellingen als je dat zou willen.

Hier ook absoluut de voorkeur voor een automaat. Hebben nu zowel een geschakelde als een automaat staan voor de trailer te trekken.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:20

2 paarden en de trailer samen weegt gauw een 1800 kg, we praten dus over auto,s met een trekvermogen van minimaal 2000 kg.

Als je de kilometers in nederland maakt is het wat jij prettig vind, maar zodra daar bv meer heuvels bij komen zou ik voor een handgeschakelde versie gaan.
Of liever nog een 4x4 zoals een pick-up.

Wij hebben geen idee van wat je zoekt, benzine/gas diesel, personen auto busje of SUV.
Maar een automaat vind ik een slechte combi voor een personenauto met een zware aanhanger.
Voor de japaners en amerikanen die een 4x4 leveren en ruim voldoende trekvermogen is een automaat een stukje extra confort en technisch betrouwbaar genoeg.

Voor de bestelbusjes zit je meer in de europeese merken ik denk dat ik dan toch liever de geschakelde versie heb.

Dees

Berichten: 19405
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:26

Kirrr schreef:
Koop een Amerikaan, alle problemen opgelost.

Maar nieuw probleem geboren: 1 op 3 :D

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:30

Tjaaa je krijgt er wel heel fijn rijcomfort voor terug.
Denk dat dat probleem met de nieuwe 3liters ook al wel erg opgelost is.

Tow haul vraagt idd wel heel wat extra brandstof, is natuurlijk logisch.

RonTexel
Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-13

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:38

Een automaat is lekkerder alleen je levert gelijk veel trekkracht in. Het voordeel van een schakelbare is dat je je koppel en pks "mooier en vloeiender" kan inzetten. Nog lekkerder zijn diesels. Veel koppel en ze verbruiken veel minder. Het enige nadeel is de wegenbelasting

BertBaley

Berichten: 6824
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: 's-Gravenzande , Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:40

Kirrr schreef:
Koop een Amerikaan, alle problemen opgelost.
Je hebt een 'tow haul' knopje, die maakt dat de auto meer toeren maakt en afremt op de motor.
Het is een automaat en je hebt toch controle over de eerste versnellingen als je dat zou willen.

Hier ook absoluut de voorkeur voor een automaat. Hebben nu zowel een geschakelde als een automaat staan voor de trailer te trekken.


Dat knopje gebruikte wij ook idd in de dodge :j super wagen idd!!!!

ikke

Berichten: 38676
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:19

Kirrr schreef:
Tjaaa je krijgt er wel heel fijn rijcomfort voor terug.
Denk dat dat probleem met de nieuwe 3liters ook al wel erg opgelost is.

Tow haul vraagt idd wel heel wat extra brandstof, is natuurlijk logisch.

Ehm, in NL zijn dergelijke auto's niet echt grappig meer om te rijden sinds de NL-versie van het Belgische "lichte vracht" is afgeschaft voor particulieren.
Er is nog wel een voordeeltje voor de particulier maar dat is minimaal en maakt de grote trekauto's een stuk lastiger om te blijven rijden.
die actie heeft de Land Rover Club indertijd flink wat leden gekost omdat mensen hun Land Rover simpelweg niet meer konden betalen.

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:23

De vraag was ook niet hoe rij ik zo goedkoop mogelijk dacht ik...

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:47

Kirrr schreef:
De vraag was ook niet hoe rij ik zo goedkoop mogelijk dacht ik...


hollanders <:) :){ }:0 }:0 }:0 }:0 }:0 /3 }:0 }:0 }:0 }:0 /3 :7

Percy

Berichten: 12687
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:00

Rij ook met een automaat en ben daar heel tevreden over. Heb wel een sportstand die heel erg van pas komt als er twee paarden op staan. Die gebruik ik bij het optrekken.

Dat lichte vrachtverhaal ken ik niet? Mijn man heeft een veertig jaar oude Landrover gekocht dus ben wel benieuwd. Die komt trouwens wel op Belgisch kenteken.

superpony
Berichten: 26446
Geregistreerd: 25-02-05

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:09

Wij hebben een amerikaanse 4x4 met 3lt v6 motor automaat. Trailer merk je niks van. In de normale stand blijft hij wel laag in zijn toeren inderdaad.
Hij verbruikt normaal al best veel. Met een trailer net iets meer, maar ligt ook een beetje aan de route die we moeten rijden. Binnendoor of veel snelweg. Het rijdt super

Sappos
Berichten: 10091
Geregistreerd: 25-09-05

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:03

Ik had een Golf 6 DSG benzine voor de trailer staan en dat was een heeeeeeerlijke trekauto. Nu heb ik een zwaardere Volvo V40 diesel die de trailer in zn 5/6 amper een berg op krijgt. Wat een poedersuiker. Maar een automaat met een trailer is gewoon heerlijk rijden, als je wat meer gas geeft of 'm op de cruise control zet schakelt ie vanzelf terug naar een lagere versnelling. Uiteraard zijn dit niet de trekauto's voor een tweepaardstrailer maar als ik weer de keuze heb tussen een goede automaat of handgeschakeld dan kies ik toch echt voor de automaat. Heerlijk voor mij en heerlijk voor de pony's. Hier had de automaat toch echt veel en veel meer trekkracht dan de handgeschakelde diesel.

herintreder1
Berichten: 85
Geregistreerd: 16-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 00:19

BMHP schreef:
Kirrr schreef:
De vraag was ook niet hoe rij ik zo goedkoop mogelijk dacht ik...


hollanders <:) :){ }:0 }:0 }:0 }:0 }:0 /3 }:0 }:0 }:0 }:0 /3 :7


Haha.

Gaat om 1900-2000 kg wat versleept moet worden af en toe. Dan moet je ook al niet meer op een euro meer of minder kijken. Onze hobby heeft helaas een pittig financieel randje.
Krijg de indruk dat een en ander ook met persoonlijke voorkeuren te maken heeft en dat blijft altijd.
De auto moet ook voor personen vervoer gebruikt, qua km's heeft benzine de voorkeur.

Bedankt voor de reacties tot nu.

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 00:24

Dees schreef:
Het rijdt fantastisch. Maar je levert in op trekkracht en zo'n auto rijdt standaard met een hoger brandstofverbruik. Dus als geld geen issue is, koop er eentje met PK's te over en kijk bij het tanken gewoon maar even de andere kant op :D


Als geld geen rol speelt koop een nieuwe automaat.

Die zijn juist zuiniger dan de handgeschakelde bakken.

Het rijdt inderdaad fantastisch.

Man man rijdt al 10 jaar automatisch en ik sinds 3 maanden ook.

Geweldig!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 01:07

NatasjavE schreef:
Dees schreef:
Het rijdt fantastisch. Maar je levert in op trekkracht en zo'n auto rijdt standaard met een hoger brandstofverbruik. Dus als geld geen issue is, koop er eentje met PK's te over en kijk bij het tanken gewoon maar even de andere kant op :D


Als geld geen rol speelt koop een nieuwe automaat.

Die zijn juist zuiniger dan de handgeschakelde bakken.

hmm voor zover ik de cijfers altijd heb gezien is een automaat minder zuinig in gebruik, zeker bij de grotere auto,s


Er zijn maar bar weinig auto,s die zomaar 2000 kg mogen trekken. motor vermogen speelt wel een rol maar de constructie is vaak belangrijker.
Met het aanscherpen van de helling percentages zullen de maximale trekgewichten de komende jaren zelfs nog verder gaan dalen.

Ik rijd een Subaru maar 1800 kg is wel de max. ook bv voor een Ford Mondeo benzine.
Volvo XC70 2100 - 1800 kg en bij BMW audi of mercedes mag je ook niet zomaar 2000 kg meenemen.

Ik rijd met een arabier mix en een pony maar heb ook 2 AA jaarlingen die straks 1,65 - 1,75 m zijn en met 1000 kg aan paard kom ik dan ook met het trekgewicht in de problemen.
Het alternatief is dan een busje, Mercedes Ford, Fiat Peogeot trekgewichten zijn dan standaard 2000 kg.

amyke

Berichten: 687
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 01:30

Wij hadden vroeger een handgeschakelde voor de trailer. Een skoda Octavia break. Nu hebben mijn ouders een nieuwe VW Amarok (mag 3,2T trekken) automatisch, maar wel met de keuze voor handgeschakeld en een sportstand.
Mijn vriend heeft een Nissan Patrol (mag 3,5T trekken), handgeschakeld waar da trailer ook regelmatig achter hangt.
Ik kan dus kiezen tussen 2 auto's en ik zal sneller de amarok nemen.

Percy

Berichten: 12687
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 02:24

BMHP: wij hebben toch echt een BMW die 2000 kg. mag trekken en dat ook met het grootste gemak doet en het is ook nog een automaat. Superfijne auto met de paarden er achter.