Ik heb sinds een half jaar een vierjarige shet x welsh. Nogal een pittige en dominante tante die na veel grondwerk en loswerken gaat het eigenlijk steeds beter op alle vlakken (aan de hand, met rijden, longeren). Behalve vastzetten. Dat is echt nog een probleem. Ze hangt zichzelf letterlijk op als ik niet oplet. Kort of lang, ze weet er altijd een been door te halen of haar hoofd er op een of andere manier onder te krijgen. Daarbij is ze constant aan het draaien. Iemand tips hoe ik dit op een goede manier kan afleren? Komt het door de druk op het halster dat ze zo reageert op vaststaan? Ik weet inmiddels wel dat ze dat heel vervelend vind (druk op haar hoofd). Ik hoor graag jullie tips om dit op te lossen.
Eerst zorgen dat je haar op druk van het halstertouw naar voren kan laten bewegen. Dus voor haar gaan staan (veel ruimte, bijv. met een leadrope), dan druk zetten op het touw en haar zo naar voren vragen. Elke reactie naar voren direct belonen door de druk eraf te halen. Vervolgens neem je een leadrope of longeerlijn. Die haal je door de vastzetring, maar je zet je paard niet vast. De lijn houdt je zelf vast. Zet je paard een eind van de ring af en zet weer druk op de lijn. Je vraagt haar dus weer naar voren, maar nu via de ring. Elke stap in de goede richting belonen! Zo kun je haar als het ware 'binnenhengelen'. Als dit goed gaat, zou ik haar voorlopig nog niet vastzetten, maar de lijn via de ring laten lopen en haar zelf vasthouden. Als ze dan in paniek schiet, kun je de lijn laten vieren tot ze ontspant, en haar daarna weer naar de ring toevragen.
Precies dat en leren stil te staan. Ze hoeven van mij niet helemaal stokstijf stil te staan, maar dat gedraai en drukke gedrag hou ik niet van. Gewoon corrigeren door weer stil te zetten en/of stem te gebruiken.
xLyan
Geplaatst: 10-12-15 18:46
Het helpt inderdaad om d'r aan te leren dat ze bij druk niet nog meer naar achter gaat 'hangen' maar leert dat ze de druk weghaalt door juist naar voren te gaan. En dan in het begin nog niet echt vast te zetten.