Rustig paard nu ineens geen land mee te bezeilen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca72

Rustig paard nu ineens geen land mee te bezeilen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 16:40

Hallo mede paardrijders,

Ik zit momenteel met het volgende probleem. Mijn paard is sinds een week of twee erg druk en moeilijk te hanteren. Het begint al met het uit de wei/paddock halen. Daar ligt een grote blubberplas waar ze niet doorheen wilt. Er ligt nu een hoop hooi overheen zodat ze het water niet zo erg ziet. Dat hielp eerst wel, maar nu niet meer. Ik ben een kwartier a half uur bezig voordat ik haar over dat hooi heen heb. Meestal heb ik daar wel hulp van iemand anders bij nodig, anders lukt het helemaal niet. Vandaag was het zelfs zo erg dat ze tot twee keer toe uit mijn handen glipte en als een idioot bokkend en rennend door de wei ging. Uiteindelijk bij stal aangekomen was ze enorm warm en bezweet van de stress en stond ze maar te schrapen en draaien in de stal. Er was geen land meer mee te bezeilen. Ik heb haar een poosje rustig laten worden en toen weer terug gebracht naar de paddock. Het was eigenlijk de bedoeling dat ze gelongeerd zou worden, maar zoals gezegd er was geen land mee te bezeilen, zo onrustig was ze.
Ik heb dit paard nu ongeveer drie en een halve maand. De eerste maand was moeilijk omdat ze niet gewend was aan ons, en ook niet aan buiten staan in een kudde. Maar dat ging na een maand heel goed. Ze leek weer het lieve rustige paard dat we gekocht hadden en toen konden we echt van haar genieten en van het rijden. Maar nu ineens is ze weer niet te houden. Ze schrikt overal van (schapen die in een andere wei lopen, een vogel die overvliegt, een uitrijdeken die buiten de bak ligt). Daardoor ben ik er zelf vorige week ook vanaf gevallen en heb een nare klapper gemaakt. Ik heb er sindsdien wel weer opgezeten, maar nog niet met een goed gevoel. En zoals ze nu is zie ik het ook echt even niet zitten. Ze ziet me niet staan en loopt me bijna omver, ook in de stal duwt ze me gewoon aan de kant. Niet erg prettig kan ik je vertellen....
Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken? Misschien moet ik erbij vertellen dat ze 5 jaar is (puber), 1.75 m groot is en erg sterk.

Groet,
Bianca

anjali

Re: Rustig paard nu ineens geen land mee te bezeilen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:45

Ik heb medelijden met je, maar daar kom je niet verder mee. Nieuwe paarden gaan vaak uitproberen. Ik zou hier professionele hulp bij inroepen.Als ze even doorgepakt wordt door iemand die niet bang is, kan het zijn dat ze beter gaat gehoorzamen. :( /3

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:50

Les is hierbij het toverwoord. Verder zou ik ook grondwerken aanraden. Goed voor jullie band en het paard te gymnastiseren.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:53

Bij het naar buiten gaan moet ze toch ook door die plas? Doet ze het dan wel zonder problemen?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:53

Wat jij beschrijft is een beetje mijn 'angst' met mijn toekomstige paard. Maar ik zou hulp inschakelen, bij de basis beginnen. Grondwerk en flink investeren in wederzijds vertrouwen. Dan maar even een poosje niet rijden. Ze moet weten dat jij de leider bent, dat het goed komt als jij in de buurt bent. Dat gevoel heeft ze nu niet en dan worden juist haar angsten vergroot. Zoek hier de juiste hulp bij en verwacht niet teveel, kleine stapjes.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:55

Ik neem aan dat het in nederland nu ook kouder word dat kan ook een reden zijn dat ze gewoon een beetje gekker is. Maar inderdaad zoek er iemand bij met veel verstand en ervaring en ga aan het werk. Als jij dit paard over je heen laat lopen word het alleen maar erger.

Word het gedrag wel beter nadat ze aan het werk is geweest? Want dan zou ik haar juist meer aan het werk zetten. Vooral als het niet gemeen is maar gewoon energie teveel. Als een paard teveel energie heeft worden de stomste dingen ineens heel erg eng ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:55

Klinkt als een merrie die gewoon over je heen loopt omdat jij geen leiding kunt geven.
Ik zou lesnemen te beginnen met grondwerk en als je haar op de grond weer de baas bent terug erop gaan rijden.
Houd ook wel rekening ermee dat met dot weer bijna alle paarden wel wat drukker zijn als normaal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:56

Ik denk ook dat ze aan het drammen is en aan het uitproberen. Kan het zijn dat er ook iets in het rantsoen veranderd is? Dat ze voordroog krijgen met veel suiker erin? Of meer krachtvoer?

Haar `maar terugzetten in de paddock` is wel heel erg lonend voor het verkeerde gedrag. Nu weet ze dat ze hier vooral mee door moet gaan want dan hoeft ze niet met jou aan de slag.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 01-12-15 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:57

Het schrikkerige gedrag kan ook goed door de tijd van het jaar komen, mijn merrie heeft daar ook erg last van.
Ik voer nu voor het 2e jaar magnesium bij, daar veranderd ze enorm door, ze is een stuk rustiger en relaxter.
Ik kan het je absoluut aanraden, het kost even wat, maar heb er al veel paarden van zien veranderen(in positieve zin ;) )

En staat ze in de wei met andere paarden? dan kan het ook zo zijn dat ze onzeker wordt wanneer ze 'alleen' op pad moet, wat erg logisch is gezien kort geleden voor haar zoveel veranderd is.

Veel succes!
Laatst bijgewerkt door malouuu op 01-12-15 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:59

Hier ook zo'n hyperkonijn opeens. Merrie is snel wat nerveus en opgewonden, maar het ging heel lang goed. Sinds een week of twee heeft ze dat gekke gedrag weer. Ik denk dat het aan de tijd van het jaar ligt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:02

Goh en ik zelf heb het tegenovergestelde. Ik ben zo verschrikkelijk moe moe en nog eens moe, dat ik aan de vitaminepillen zit om weer wat energie te krijgen. Ik wil wel ruilen met die paarden....

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:06

Desiree schreef:
Goh en ik zelf heb het tegenovergestelde. Ik ben zo verschrikkelijk moe moe en nog eens moe, dat ik aan de vitaminepillen zit om weer wat energie te krijgen. Ik wil wel ruilen met die paarden....

Hier is het -10 en de paarden zijn zo gek als een deur := Ik merk het altijd als het kouder word dat ze echt energie teveel hebben. Ik zelf daar in tegen ga niet zo snel als het koud is hoor!

Bianca72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 17:12

We krijgen al les, twee keer in de week komt te instructrice bij ons op stal. Dus daar ligt het niet aan. Wat betreft rantsoen, we zijn door haar drukke gedrag haar eten aan het aanpassen. Ze krijgt nu minder brok in de hoop dat dat helpt.
Dat ze mij niet als leider ziet, daar ben ik het mee eens. Ik had het gevoel dat het de afgelopen anderhalve maand goed ging wat leiderschap betreft, maar na mijn val lijkt het wel of ze me niet serieus meer neemt. Want zoals ik al zei, ze loopt me bijna omver!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:14

Jouw paard reageert misschien heel erg op suiker en dan zou high fiber pellets wat kunnen zijn voor jouw paard, en anders cavalor pianissimo. Ik voer dat laatste nu aan mijn merrie en ik moet zeggen dat het wel wat verschil maakt. Maar mijn merrie is erg onvolwassen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:16

__Elizabeth schreef:
Desiree schreef:

Hier is het -10 en de paarden zijn zo gek als een deur := Ik merk het altijd als het kouder word dat ze echt energie teveel hebben. Ik zelf daar in tegen ga niet zo snel als het koud is hoor!

Hier vriest het niet maar mijn merrie heeft een deken op en als ik dat er af haal en ik ga rijden, ga ik niet zo heel lang los stappen, want ik denk dat de spieren niet zo snel warm worden. Dus ga ik in een heel licht drafje om haar wat sneller warm te krijgen. Ga maar na, trek je jas uit buiten en je krijgt het koud.

Hier in Nederland is het nu absoluut niet koud. Het lijkt niet op winter, slechts op herfst. Ik vraag me af of de winter overgeslagen wordt en de herfst door gaat duren tot in juni...

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:17

Bianca72 schreef:
We krijgen al les, twee keer in de week komt te instructrice bij ons op stal. Dus daar ligt het niet aan. Wat betreft rantsoen, we zijn door haar drukke gedrag haar eten aan het aanpassen. Ze krijgt nu minder brok in de hoop dat dat helpt.
Dat ze mij niet als leider ziet, daar ben ik het mee eens. Ik had het gevoel dat het de afgelopen anderhalve maand goed ging wat leiderschap betreft, maar na mijn val lijkt het wel of ze me niet serieus meer neemt. Want zoals ik al zei, ze loopt me bijna omver!

Ben jij bang voor haar? Als jij ook maar iets van twijfel laat merken loop een paard dwars over je heen. Jij moet sterk in je schoenen staan. Ik zou als ik jou was meer op de grond aan het werk gaan maar eerst longeren want ik heb het vermoeden dat het meeste van teveel energie is waardoor jij te terughoudend word en je paard dus lekker over je heen loopt.

Als je eerst longeerd en daarna gaat werken aan het stilstaan/ lopen/achterwaarts als jij het zegt.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:19

Zit het paard lichamelijk goed in haar vel? Als er lichamelijk ergens iets niet goed zit kunnen ze ook heel "vervelend" doen.

Verder zou ik kijken naar grondwerk. Kan je ook heel veel problemen mee verhelpen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:19

Desiree schreef:
__Elizabeth schreef:

Hier vriest het niet maar mijn merrie heeft een deken op en als ik dat er af haal en ik ga rijden, ga ik niet zo heel lang los stappen, want ik denk dat de spieren niet zo snel warm worden. Dus ga ik in een heel licht drafje om haar wat sneller warm te krijgen. Ga maar na, trek je jas uit buiten en je krijgt het koud.

Hier in Nederland is het nu absoluut niet koud. Het lijkt niet op winter, slechts op herfst. Ik vraag me af of de winter overgeslagen wordt en de herfst door gaat duren tot in juni...

Ik zei ook niet dat het koud is ion nl ik vroeg het ;)
Maar dan nog waren er reacties van anderen waar ze het gedrag in hun paarden hebben zien veranderen in de laatste weken. Herfst betekent dat het kouder is en dus paarden vaak een beetje gekker zijn. Dat in combinatie met wellicht te hoog in het voer en te weinig beweging zou een hoop verklaren :)

Bianca72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 17:20

Eerlijk gezegd ben ik wel geschrokken van hoe ze gisteren en vandaag deed. Bang is een groot woord, maar wel wat op mijn hoede. Daar zal ik dus mee aan de slag moeten. Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen zullen we maar zeggen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:23

__Elizabeth schreef:
Ik zei ook niet dat het koud is ion nl ik vroeg het ;)
Maar dan nog waren er reacties van anderen waar ze het gedrag in hun paarden hebben zien veranderen in de laatste weken. Herfst betekent dat het kouder is en dus paarden vaak een beetje gekker zijn. Dat in combinatie met wellicht te hoog in het voer en te weinig beweging zou een hoop verklaren :)

Ja dat klopt. Een en ander kan een rol spelen. En wat hier nog niet gezegd is.... het heeft afgelopen dagen veel gewaaid. Misschien dat het tijdens de wind gebeurde. Paarden zijn dan anders.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:24

Kan ik het karakter zitten.
Kan "veel bloed" hebben.

Ik heb ook een paard, de rust zelfe, maar er zijn momenten dat hij zich zo opfokt dat ik er niks mee kan.

Dan ga ik toch longeren.
Op een gegeven moment is de energie eruit, daarna zet ik hem nog even aan het werk om goed af te sluiten en klaar.

Wel mee bezig blijven, dat in en uit de wei, doe er alsjeblieft een longeertouw aan, dan heb je net wat meer vast en haal je paard standaard met 2 man uit de wei.
Zorgen dat je m voor bent.

Kan angst zijn, maar ook uitproberen, beide moeten ze leren.
Afstraffen heeft in dit geval geen zin.

Voer kijk je al naar, minder suikers en eventueel poeders etc bijvoeren kan helpen .

Desnoods ga je voor het rijden even longeren, ben je de ergste druk en energie kwijt.

En met rijden, als het niet helemaal goed voelt, ga veel longeren en vooral rijden onder begeleiding, tot het voor jou weer vertrouwder is.

Voor vragen staat pb open.

Heel veel succes iig!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:27

_lotteeee schreef:
Wel mee bezig blijven, dat in en uit de wei, doe er alsjeblieft een longeertouw aan, dan heb je net wat meer vast en haal je paard standaard met 2 man uit de wei.
Zorgen dat je m voor bent.

Alleen als je er zeker bent dat je haar kan houden! Ik heb teveel ongelukken zien gebeuren met paarden die toch losbreken met een longeerlijn en dan slaat de longeerlijn om de benen! Dan is er pas paniek.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:29

Je leest heel vaak dat het misloopt tussen paard en ruiter na een val, operatie, ziekte, noem maar op.
Ik ben daar ook 1 van. Dit is niet makkelijk en je zal idd je leiderschap en het vertrouwen in jou, opnieuw moeten winnen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:33

Bianca72 schreef:
We krijgen al les, twee keer in de week komt te instructrice bij ons op stal. Dus daar ligt het niet aan.

In rijden of grondwerk? Want dat verschilt nogal. Zo te lezen kan het een hoop winst behaald worden op het gebied van grondwerk. Veel mensen onderschatten dat.
Als je paard over je heen loopt zit er sowieso een gebrek aan respect/vertrouwen, en ik zou daar aan gaan werken als ik jou was. Mijn paard schrikt ook wel eens en is ook wel eens hyper of gestrest. Maar over me heen lopen... Nooit! Als er al wat is, dan gaat ze om me heen.

En de kwaliteit van de instructie speelt natuurlijk ook mee ;). Maar laten we er maar even vanuit gaan dat dat wel goed zit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:45

Wel een tip, trek handschoenen aan!
Als je paard zich los wil trekken kun je hem beter vast houden omdat het touw niet in je handen snijd / brand.