Alleen achterblijven in inrijpiste = drama?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnc

Alleen achterblijven in inrijpiste = drama?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 20:20

Ik weet niet of het hier juist staat...

Mijn merrie van 7 vond het gisteren super eng dat we helemaal alleen achterbleven in de inrijpiste op dressuurwedstrijd. We moesten namelijk als allerlaatste de ring in.
Ze was helemaal in paniek. Toen ik binnen moest om mijn proef te rijden was ze nog steeds heel gespannen, ze deed wel alles wat ik vroeg, maar er zat meer in.
We werden tweede in de L6 (Belgische proeven, vergelijkbaar met M in Nederland), er zat zeker meer in, had ze niet zo gespannen geweest.

Heeft iemand tips?

Ik probeerde haar gerust te stellen met mijn stem toen ze zo panikeerde en probeerde haar hals laag te houden om te ontspannen, maar tevergeefs. Het inrijden zat erop voor ons.

Thuis had ze dit in het begin ook toen een ander paard de rijbaan verliet, maar nu praktisch niet meer.

Icrack

Re: Alleen achterblijven in inrijpiste = drama?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:28

Ik volg. Mijn merrie heeft hier ook "last" van. Niet dat ze erg in paniek schiet, maar wel gespannen wordt. Ook als de paarden naar binnen gehaald worden als wij in de bak rijden. Maar ook als er bv iemand richting de rijbak loopt om ook te willen rijden.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:29

Ik volg ook even..... Mijn ruin heeft hier ook enorm last van. Ook bij binnen/buiten zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:32

Het is een normale reactie van een paard uiteraard.
Om het te doorbreken kan je het beste zulke situaties op vreemd terrein opzoeken zonder tijdsdruk.
Het moet dan leren dat jij er ook nog bent en niet echt alleen is. Vertrouwen mist dus gewoon.
Je kunt het ook oefenen door tijdens een buitenrit van andere mensen weg te rijden, of anderen van jou laten wegrijden.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:03

Mijn pony had dit ook. Heb het gewoon thuis geoefend. Er kwamen stalgenoten erbij rijden in de bak, dan gingen er weer andere uit de bak die klaar waren. En reed soms ook gewoon helemaal alleen in de bak. Gewoon doen en dan komt het vanzelf wel weer goed :)

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 21:04

Denk dat het inderdaad met vertrouwen te maken heeft.
Thuis vindt ze het niet meer erg dat er paarden uit de wei worden gehaald tijdens het rijden of dat de andere paarden weg gaan uit de piste, maar op vreemd terrein ligt dat nog net iets anders.
Op wandeling raakt ze ook in paniek als een ander paard weg gaat van haar, vorige keer rende ze zomaar de baan op en begon ze zich te rechten.

Misschien op buitenrit eens oefenen en beginnen met eerst een korte afstand en dan de afstand steeds groter maken.

Het rare is dat ik overal met haar alleen kan gaan, dan maakt ze er helemaal geen probleem van. Maar als er andere paarden zijn en die gaan opeens weg, dan is het grote paniek. Haar kudde instinct zal dan boven komen zeker ...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:14

Ik kan me dat wel voorstellen, in een vreemde omgeving. Wat je kan doen is vragen of degene die als laatste aan het uitstappen is, even wil blijven stappen tot jij de ring ingaat. Dan kan je in ieder geval zo optimaal mogelijk je proef rijden. Dan kom je na je proef terug in een lege inrijbaan en op die manier went ze er misschien wel wat aan. Indien nodig kan je dan de eerste keren aan de hand uitstappen (sommige paarden voelen zich dan minder alleen) en het op die manier wat opbouwen. Maar eigenlijk, dit is een situatie die meestal maar weinig voorkomt (hoe vaak ben je nou eenmaal de laatste starter zonder dat mensen van de volgende klasse al aan het losrijden zijn) en daarom zou ik kiezen om iemand te vragen even te blijven zodat je paard geen onnodige spanning op leert bouwen. Als ik zelf aan het uitstappen ben en er is maar één andere combi aan het losrijden vraag ik zelfs vaak even of ze het fijn vinden als ik even blijf.

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 21:19

Het probleem is dat dit de hoogste klasse van het wintercriterium is en er dus niemand meer moet inrijden.
Uitstappen moet in een andere bak gebeuren, waardoor er dus geen paarden meer terugkomen na hun proef.

Het komt inderdaad niet echt veel voor dat je helemaal als laatste moet, maar toch wel vervelend als het gebeurt.

Denk dat ik in het vervolg iemand zal vragen om gewoon te voet wat naast ons te stappen, misschien dat dit haar wat geruststelt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:24

Oh dat werkt helemaal anders dus, dat wist ik niet.
Inderdaad dan maar iemand te voet in de bak, kan ook best al helpen. Heb er ook eentje die super onzeker was, daar heeft de eerste paar keer dat hij mee ging ook een tijdje iemand mee meegelopen, had hij echt steun aan. Toen hij eenmaal durfde te ontspannen was het goed en kon ik gewoon weer gaan rijden.

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 21:29

Dan zal ik dat volgende keer eens even zo proberen :)

Deze zomer hadden we hier geen last van omdat er nog verschillende andere klassen volgden en we dus nooit alleen achterbleven.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:56

Lynnc schreef:
Denk dat het inderdaad met vertrouwen te maken heeft.
Thuis vindt ze het niet meer erg dat er paarden uit de wei worden gehaald tijdens het rijden of dat de andere paarden weg gaan uit de piste, maar op vreemd terrein ligt dat nog net iets anders.
Op wandeling raakt ze ook in paniek als een ander paard weg gaat van haar, vorige keer rende ze zomaar de baan op en begon ze zich te rechten.

Misschien op buitenrit eens oefenen en beginnen met eerst een korte afstand en dan de afstand steeds groter maken.

Het rare is dat ik overal met haar alleen kan gaan, dan maakt ze er helemaal geen probleem van. Maar als er andere paarden zijn en die gaan opeens weg, dan is het grote paniek. Haar kudde instinct zal dan boven komen zeker ...

Op buitenrit is het lastiger haar aan het werk te zetten dan in een piste. Ik zou het liever eerst in een onbekende piste oefenen. Eventueel onder begeleiding van je instructrice zodat je haar sowieso echt lekker aan het werk krijgt met haar aandacht volledig bij jou.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:05

Wat bij mijn paard werkte was mee naar buiten gaan met de laatste en dan een rondje buiten stappen en alleen de baan weer in, ik weet niet of dat mogelijk is ?

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 11:06

Zal ik zeker eens proberen!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:42

Mij. Paard draaide echt door als hij alleen achter moest blijven in de baan, als ik dan even mee naar buiten ging, dan deed ik beenbeschermers af en ging ik weer naar binnen en dan waren we alleen in de ring , dan was er niks aan de hand

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 20:01

Goed idee! Denk dat het bij mijn paard net hetzelfde zal zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:27

Ik ben wel benieuwd, als je het geprobeerd hebt laat t dan even weten?

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 20:58

Zal ik doen