Keuze Rijvereniging (huur binnenbak)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Keuze Rijvereniging (huur binnenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 14:13

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik op zoek naar een rijvereniging, zodat ik straks (nu) met slecht(er) weer eventueel binnen zou kunnen rijden. Mogelijk plak ik daar dan nog af en toe een avondje per week aan, zodat ik ook doordeweek vaker zou kunnen rijden.

Ik ben niet op zoek naar les, en ik hoef ook niet de mogelijkheid te hebben wedstrijden te starten via de KNHS, gezien ik een Ijslander heb.

Nu zijn er hier in de buurt verschillende rijverenigingen. Eentje daarvan valt af, omdat zij nauwelijks uren beschikbaar hebben voor vrij rijden. Dan blijven er nog twee over. Eentje zit dichterbij (zou ik zelfs naar toe kunnen stappen), maar deze is meer dan 2 keer zo duur voor alleen lidmaatschap van de vereniging en bakgebruik.
De ander is iets van een kwartiertje verder met de auto, maar die afstand is eigenlijk onder het zadel al niet meer te doen. Dit is de goedkoopste van de twee.
Qua bezetting en faciliteiten zijn de twee erg vergelijkbaar. En dan komt dus de keuze, wat doe je daarmee?

Ik heb echt nog geen idee hoe vaak ik de bak ga gebruiken. Momenteel rijd ik ook erg vaak buiten (ook als het miezert en dergelijke), maar ik zou het dus fijn vinden dat ik altijd iets droogs achter de hand heb voor als het echt slecht weer is.
Helaas bieden zij beiden niet de mogelijkheid om per keer dat je de bak gebruikt te betalen.

En nu ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.
Op basis waarvan hebben jullie je huidige vereniging/binnenbak gekozen? Wat gaf voor jullie de doorslag? Prijs, gezelligheid, nevenactiviteiten, faciliteiten?

Brand los, en alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Mungbean

Re: Keuze Rijvereniging (huur binnenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:21

Geen.
Rij alleen binnen als ik les heb.
Bij heeeel erg slecht weer (lees: storm of sneeuw) ga ik ook niet met een trailer de weg op, dus dat schiet niet op.
Als het langdurig zou gaan vriezen kan ik op 30 min auto afstand wel per keer betalen. Maar dan heb ik nog niet gedaan tot nu toe.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:27

bij de dichtstbijzijnde vereniging ben je wel KNHS lid en bij de iets verdere vereniging niet?
Officieel als je lid bij een vereniging wordt moet je ook KNHS lid worden i.v.m. verzekeringen.

dan even over je keuze:
als het regent ga je (neem ik aan) niet stappens naar de binnenbak, anders ben je al nat voordat je droog kunt rijden. dus je moet de auto toch starten om erheen te gaan. Ik zou kijken bij welke vereniging je meer gevoel hebt en wat de eisen zijn van je lidmaatschap(helpen met concoursen, bak slepen, mest opruimen, kantinedienst of andere vrijwillige taken).

ik zelf zit bij RV waar we geen eigen binnenbak hebben. dus bij heel slecht weer rij ik bij me privé-instructeur in de binnenbak. bij lang aanhoudende sneeuw/vorst. zet ik me paard daar in pension en kan ik elke dag rijden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:27

Neem bij de berekening ook de kosten mee van het heen en weer rijden met de trailer en de extra tijd die hier bij komt kijken.
Benzine is niet gratis en door al het gedoe met aankoppelen, schoonmaken, wegzetten bedenk ik me wel twee keer of ik elders ga rijden of niet. Als je lopend heen gaat is de drempel een stuk lager.
Maar als het regent ben je bij beide opties al nat eer je er bent door het heel lopen of aankoppelen, laden etc.

Verder telt voor mij mee wat de vereniging allemaal organiseert en hoe de sfeer is.
Is een vereniging duurder, maar zijn er veel activeiten waar je voor weinig aan mee zou kunnen doen is dat ook wellicht aantrekkelijker dan een goedkope die alleen maar eens per maand een wedstrijd organiseert waar je toch al niet aan mee doet.

Wat je ook zou kunnen doen is kijken of er stallen zijn met binnenbak waar je in zou kunnen rijden. Misschien dat je daar wel per keer kan betalen. Die deal hadden wij met de buurstal.

Als je een goede buitenbak hebt kan je redelijk lang doorrijden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:32

anke_e schreef:
bij de dichtstbijzijnde vereniging ben je wel KNHS lid en bij de iets verdere vereniging niet?
Officieel als je lid bij een vereniging wordt moet je ook KNHS lid worden i.v.m. verzekeringen.

dan even over je keuze:
als het regent ga je (neem ik aan) niet stappens naar de binnenbak, anders ben je al nat voordat je droog kunt rijden. dus je moet de auto toch starten om erheen te gaan. Ik zou kijken bij welke vereniging je meer gevoel hebt en wat de eisen zijn van je lidmaatschap(helpen met concoursen, bak slepen, mest opruimen, kantinedienst of andere vrijwillige taken).

ik zelf zit bij RV waar we geen eigen binnenbak hebben. dus bij heel slecht weer rij ik bij me privé-instructeur in de binnenbak. bij lang aanhoudende sneeuw/vorst. zet ik me paard daar in pension en kan ik elke dag rijden.

Dat was eigenlijk ook het eerste waar ik aan dacht...

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 14:35

Bedankt voor de reacties al!

Inderdaad, met aankoppelen en dergelijke ben je ook snel nat, maar naast het slechte weer zou ik de binnenbak dan eventueel ook kunnen gebruiken zodat ik 's avonds nog kan rijden. Helaas is dat nu in de winter niet te doen. En even nat worden met aankoppelen en dergelijke is nog weer wat anders dan door- en door nat doordat je een uur in de regen hebt gereden.

Anke_e, bij beide verenigingen betaal ik afdracht aan de KNHS.

Ingevdh, dat is inderdaad wat ik ook meeneem in mijn berekening, het enige is dat ik (nog) niet zo goed kan inschatten hoe vaak ik daadwerkelijk zou gaan en of het dan veel verschil zou maken.
Lopend er heen is inderdaad een optie, maar ook met slecht weer ben je dan toch al nat. En het is toch wel tien minuten stappen (en dat is wel lang als het echt vies weer is ;) )
Dus inderdaad, zoals hier al eerder aangehaald wordt, dat doe je uiteindelijk toch niet met vies weer, want dan kun je net zo goed gewoon een rondje buiten maken.

Beide verenigingen zijn overigens gelijk in het aantal verplichtingen dat je hebt. Bij beiden zou ik 1 tot 2 keer per jaar eens moeten helpen met poetsen of met een wedstrijd.

Lastig lastig...

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:36

Kan je daar geen sleutel lid worden dan ? Dus geen les geen gedoe alleen bak gebruik? Kan bij ons wel namelijk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:37

Je moet voor jezelf een berekening maken wat voor jou 1x rijden waard is.
Dan deel je de kosten door de verwachte aantal keer binnen rijden.
Zijn die hoger dan het je waard was: niet doen, dat veroorzaakt dan van die suffe schuldgevoelens dat je er heen 'moet' omdat je betaald heb.

Als je toch al onderweg met de trailer bent kun je net zo goed nog iets verder rijden, zit er op een half uur ook nergens iets waar je per keer kan betalen en geen verplichting hebt (gewoon bij een prive stal ipv een vereniging).?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 14:38

snorkel1986 schreef:
Kan je daar geen sleutel lid worden dan ? Dus geen les geen gedoe alleen bak gebruik? Kan bij ons wel namelijk

Je hebt inderdaad bij beide verenigingen de mogelijkheid om geen lessen te volgen, maar wel de bak te gebruiken. Hier betaal je dan ook minder voor dan wanneer je wel les zou willen volgen.
Dus die optie bieden ze allebei.

De meest handige optie was als ik bij de dichtstbijzijnde binnenbak gewoon per keer zou kunnen betalen, maar helaas!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:41

Op dit moment ben ik lid bij een vereniging waar ik de bak kan gebruiken, maar eerder reed ik altijd bij een prive stal. Even een belletje als ik wilde rijden en per keer betalen. Ik denk als ik jou zo hoor dat goedkoper is als lid worden van een vereniging.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:47

Woont er niet een particulier vlakbij in de buurt met een binnenbak waar je wel tegen vergoeding af en toe binnen kan rijden? Dus wel per keer betalen?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 14:48

nontie schreef:
Woont er niet een particulier vlakbij in de buurt met een binnenbak waar je wel tegen vergoeding af en toe binnen kan rijden? Dus wel per keer betalen?

Nee helaas, had ik die luxe maar! Dan was het helemaal een makkelijke oplossing :)

Wel iemand met een buitenbak, maar ja, het gaat mij juist om de slechtere dagen en de avonduren...

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:17

BernetteO schreef:

+:)+ oke, gelukkig voor € 20 moet je de ellende niet willen(mocht er iets gebeuren)

lastige keuze..
je zou eens bij de lessen kunnen gaan kijken. zo leer je de mensen kennen van de RV. misschien maakt dat de keuze makkelijker.
hoe vaak rij je nu in de week? is jouw buitenbak wel goed te berijden of is deze snel nat na een regenbui?
houden de verenigingen ook nog wedstrijd in de binnenbak? misschien dan meenemen hoe vaak. niet dat je om het weekend bijv. maar kunt rijden.
misschien dat je zo een schatting kunt maken hoe vaak je kunt/wilt rijden.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 15:26

anke_e schreef:
BernetteO schreef:

+:)+ oke, gelukkig voor € 20 moet je de ellende niet willen(mocht er iets gebeuren)

lastige keuze..
je zou eens bij de lessen kunnen gaan kijken. zo leer je de mensen kennen van de RV. misschien maakt dat de keuze makkelijker.
hoe vaak rij je nu in de week? is jouw buitenbak wel goed te berijden of is deze snel nat na een regenbui?
houden de verenigingen ook nog wedstrijd in de binnenbak? misschien dan meenemen hoe vaak. niet dat je om het weekend bijv. maar kunt rijden.
misschien dat je zo een schatting kunt maken hoe vaak je kunt/wilt rijden.

Ik heb momenteel geen buitenbak. Helaas ;)
Ik rijd echt buiten-buiten, langs de weg/door het bos dus. Pak daar ook veel dressuuroefeningen en dergelijke mee :)

Ik rijd nu eigenlijk alleen in het weekend, vanwege mijn studie. Ik ben helaas te laat thuis om dan nog 's avonds te rijden. Ik heb wel tijd 's avonds, maar ik zit dan natuurlijk met dat het donker is. En ik vind dat toch niet prettig om nog de weg op te gaan met pony.
Dat is dus, naast als optie voor slecht weer, een tweede reden om naar een rijvereniging te kijken.
Ik rijd nu dus 1 tot 2 keer per week.

De verenigingen houden beide een keer per jaar wedstrijd in de binnenbak.
Er had gewoon meer verschil in moeten zitten, dan was de keuze misschien ook wel makkelijker ;)

Bij de lessen kijken is wel een hele goede. Ondanks dat ik die zelf niet mee zou willen rijden, je krijgt toch een beeld van wat voor mensen er zoal komen rijden en hoe de sfeer onderling is. Bedankt voor die tip! +:)+

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:45

oke, het is dus geen tijdelijk probleem(bedoel met dit slechte/natte weer).. Je gebruikt de bak dus het hele jaar door.
misschien het tarief delen door 52 weken. zodat je per week kunt kijken wat het kost. hoe vaker je in de week gaat hoe goedkoper het is :P
indicatie: ik betaal per keer €7 bakhuur(dit is incl. licht). mijn kosten per jaar bij 1x in de week huren €364.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 15:49

anke_e schreef:
oke, het is dus geen tijdelijk probleem(bedoel met dit slechte/natte weer).. Je gebruikt de bak dus het hele jaar door.
misschien het tarief delen door 52 weken. zodat je per week kunt kijken wat het kost. hoe vaker je in de week gaat hoe goedkoper het is :P
indicatie: ik betaal per keer €7 bakhuur(dit is incl. licht). mijn kosten per jaar bij 1x in de week huren €364.

Dat is inderdaad dan ook nog weer zo. In principe zou ik in de zomer waarschijnlijk minder vaak de binnenbak gebruiken dan in de winter, maar de berekening blijft dan natuurlijk hetzelfde.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:53

anke_e schreef:

Welke verzekeringen?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:53

ik heb toevallig net een lidmaatschap afgesloten. 40 euro per jaar voor mij. 35 per jaar voor mijn paard (een 2e paard zou nog maar 25 kosten). Een evt. bijrijder kan daar voor 40 euro ook lid worden en dan ook mijn paard rijden zonder dat paard nog een keer betaald hoeft te worden.
Afstand deed het hem voor mij. Deze 6 km, de andere op 15 km. afstand. Na 20 uur is deze bak altijd vrij. Op zaterdag vanaf 12 uur en zondag hele dag. Ik wilde eerst zelf verlichting aanleggen bij mijn rijbak, maar voor dit bedrag ga ik er nieteens mee prutsen.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:59

LadyMadonna schreef:
anke_e schreef:

Welke verzekeringen?

iedereen die lid is bij KNHS is verzekerd via KNHS. Er beroep op doen is in het echt inderdaad moeilijk. https://www.knhs.nl/lidmaatschap/collectieve-ongevallenverzekering/ voor meer informatie

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:11

Dus alleen dekking bij blijvend invalide of overlijden....

Staat nergens dat dit verplicht is. Alleen als je lid bent van de knhs, ben je automatisch verzekerd

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:47

LadyMadonna schreef:
Dus alleen dekking bij blijvend invalide of overlijden....

Staat nergens dat dit verplicht is. Alleen als je lid bent van de knhs, ben je automatisch verzekerd

de rijvereniging is dit sowieso verplicht :+
het is hun accommodatie. En vaak, in hun andere verzekering, staat gemeld dat de sportbond(KNHS) ook een gedeelte van de verzekering dekt. Dit is ook één van de redenen waarom de KNHS kosten in 2016 maar € 20 is(vergeleken met dit jaar iets van €45?). Om de mensen niet het risico te laten lopen op problemen. en voor zo'n bedrag wil je de problemen toch ook niet?

Maar gelukkig is dit niet van toepassing bij BernetteO. Laten we nu weer ontopic gaan. :Y)
wil je toch nog wat kwijt doe het dan PB.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:01

Je zou kunnen stappen. Maar je gaat toch niet stappen lees ik zo.
Dan zou ik voor de goedkoopste gaan.