Is een paard dat een ander paard in de ogen kijkt dominant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xKim97

Is een paard dat een ander paard in de ogen kijkt dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 14:58

Ik ben bezig met mijn pws waarvoor ik dit graag zou willen weten, maar ik kan het nergens vinden.
Weet iemand toevallig of een dominant paard een ander paard in de ogen kijkt? En of een onderdanig paard dan zal wegkijken? Dit is bij honden wel zo, maar over de paarden is niet echt iets te vinden.

Simpelman

Re: Is een paard dat een ander paard in de ogen kijkt dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:01

Dominantie bij paarden uit zich in de hoogte van het oog t.o.v. die van de andere en de houding van de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:06

Bij ons in de kudde in elk geval niet. Maar dominantie is sowieso wel een erg rechtlijnig begrip, ik denk dat de verhoudingen in kuddes heel anders werken eigenlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:07

Een paard kan een ander paard helemaal niet 'in de ogen kijken'.

Een hond heeft, net als een mens, z'n ogen naast elkaar voor in z'n kop staan. Daarmee kan een hond net als een mens stereo-kijken en dus diepte zien. Dat is zinnig als je een roofdier bent.

Een paard heeft z'n ogen aan weerszijden van z'n kop staan, ziet recht vooruit niets, maar heeft links en rechts twee aparte beeldvelden van ongeveer 160-170 graden. Dat is handig als je prooidier bent. Maar dat maakt meteen dat een paard geen stereo kan zien (dus niet met twee ogen hetzelfde beeld kan vormen) en daarmee dus ook niet een ander paard 'aan kan kijken'.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:10

Dan zou deze je dus niet zien als je voor hem staat?

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:14

Deze zal je alleen met z'n rechteroog zien - foto is niet van precies rechtvoor. Stel je maar eens voor welk beeld er op de retina valt...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:16

Mis hoor, hij kan je uitstekend zien met beide ogen.
Probeer maar bij je iegen paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:19

Paard ziet maar in een klein gebied stereo, voornamelijk in gebruik om een bewegend iets te volgen (baas met voer of iets onbekends wat interessant of gevaarlijk kan zijn). Pony's staan hier regelmatig geconcentreerd in de verte te staren naar iets op de weg achterlangs (400? meter verder op). Wegkijken is ook bij paarden een kalmerend signaal naar de andere partij. Vrijruiter (blad NVVR) had er een interessant artikel over, gebruik van kalmerende signalen van paarden naar de mens toe.

Ja het kan dus, maar gebruikelijk is het in een kudde minder, oorbeweging is stuk simpeler en heeft geen stereo zicht nodig om goed ingeschat te worden. Ergens alert naar staren en dus beide ogen gebruiken is meer let op mogelijk gevaar signaal dan rot op bij mijn eten signaal.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:28

Afbeelding
Verder heb ik geen toevoeging :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:33

Ibbel schreef:
Een paard heeft z'n ogen aan weerszijden van z'n kop staan, ziet recht vooruit niets, maar heeft links en rechts twee aparte beeldvelden van ongeveer 160-170 graden. Dat is handig als je prooidier bent. Maar dat maakt meteen dat een paard geen stereo kan zien (dus niet met twee ogen hetzelfde beeld kan vormen) en daarmee dus ook niet een ander paard 'aan kan kijken'.

Dat is wat te simpel hoor. Het blikveld van beide ogen van het paard overlapt wel degelijk aan de voorkant. En het inschatten van afstanden (zoals obstakels op je pad) is ook echt wel handig voor prooidieren, niet alleen voor roofdieren.

Om elkaar in de ogen te kijken is het verder niet zo heel erg belangrijk of je dat met overlappend blikveld doet of niet, dat kan ook best met 1 oog. Wat wel belangrijk is, volgens mij, is of het valt op de zijkanten van het oog, wat meer gebruikt wordt voor bewegingsdetectie - ook bij mensen, of op het centrale deel wat meer geschikt is voor details. En met de harde, gefocuste blik of een zachte, brede blik. (Sally Swift beschrijft het bij mensen, maar je herkent het bij paarden net zo goed, net als bij luisteren waarbij je weet of een paard de omgeving als geheel in de gaten houdt, of heel erg gericht is op 1 specifiek iets.)

Paarden onderling hebben zulk direct oogcontact niet vaak, en als het zo is dan is het meestal iets redelijk intens. Dat kan inderdaad dominantie / uitdaging zijn (vorige week nog een erg mooi voorbeeld van gezien, waarbij de uitdaging wel degelijk ging via het elkaar aankijken), maar ik heb het ook een keer meegemaakt waarbij twee paarden elkaar over de boxdeur ruim 5 minuten verliefd hebben aangestaard _O- (En neusje aan neusje, maar ook de blik was op elkaar gericht.)

In beide gevallen was het trouwens wel zo dat de normale manier van doen van paarden niet kon: als die paarden helemaal vrij waren geweest hadden ze vermoedelijk iets gedaan (gekroeld, op elkaar afgelopen, de ander in z'n neus proberen te bijten, iets dergelijks.)
In beide gevallen kon dat niet omdat wij als mensen daar beperkingen aan hadden gesteld.