Outdoordeken met hals en buikflap

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimS2090

Outdoordeken met hals en buikflap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 14:33

Mijn paard is momenteel niet geschoren en loopt overdag buiten met een 200g Outdoordeken, ook als het wat slechter weer is. Ik zou haar graag volledig scheren (behalve benen en hoofd) maar vrees dat ze het dan te koud gaat hebben.. Daarom dacht ik aan een Outdoordeken met hals en buikflap, dit lijkt echter moeilijk te vinden. Iemand hier ervaringen mee?

Anoniem

Re: Outdoordeken met hals en buikflap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:46

Loopt jou paard serieus ongeschoren nu al rond met een 200 grams deken?
Het is echt heel warm nog, mijn geschoren koukleum staat nu onder een 200 grams zonder hals en buikflap.
Waarom wil je je paard scheren? Is het noodzakelijk?
Buikflap is niet nodig hoor, heb die van mij nog nooit met buikflap gedaan, hals krijgt ze alleen als het regent of echt begint te vriezen.
Ze kunnen wel wat hebben en je kan het zelf goed in de gaten houden of je paard het niet te koud heeft, als je paard nu al zo zwaar in de dekens staat (het is rond de 10 graden! Hè)hoe doe je dat dan straks als het gaat vriezen?

KimS2090

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 16:20

Paard heeft al lang het deken op, net om haar kort in het haar te houden. Ze zweet hier niet onder dus dat lijkt me wel OK ;-)

Ik zou scheren omdat ik laat op de avond train en nu altijd nog een hele tijd moet wachten voor ze droog is en ik het deken kan opleggen, de reden waarom meeste mensen scheren vermoed ik ;-)

Staat jou paard dan ook echt uren aan een stuk buiten? Wanneer ik aan het werk ben en het regent uren kan ik ook niet snel naar stal. Is ook de bedoeling dat dit kan bij heel koud/nat weer.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:27

Hier staan ze ook elke dag buiten en worden getraind. Mijn ervaring met een buikflap zijn niet positief.
Heb een paard gehad wat met zijn voet vastzat tijdens het rollen. Nu staan ze met een gewone outdoordeken met hals buiten en dat werkt prima in mijn ogen. Staan met sneeuw en regen ook gewoon buiten en kan nit zeggen dat ze kou hebben of dat hun buik langere haren heeft

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:11

buikflap ben ik ook niet voor, meer kans om vast te zitten, en als ze gaan liggen komt heel die flap nat (en koud)
ik heb jaren mijn geschoren paard dag en nacht buiten gehad in de winter, die had dan een bucas all in one op ...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:14

Hier ook twee helemaal geschoren paarden 24/7 buiten met dekens zonder buikflap.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:20

Als ze snachts binnen staan kun je best scheren hoor! Gewoon even voelen met hoeveel grams ze lekker warm aanvoelen!
Je zou ook kunnen overwegen om gedeeltelijke te scheren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:48

Ik vroeg voornamelijk waarom omdat misschien gedeeltelijk scheren ook een oplossing zou kunnen zijn.

Ja mijn paard staat de hele dag buiten zonder beschutting (snachts wel op stal) ongeacht het weer.
Ik vind persoonlijk 200 gram echt heel erg veel voor een ongeschoren paard met deze temperaturen.

Als het echt gaat vriezen hoeveel grams moet je dan wel niet opleggen? Ik heb echt een koukleum maar ze heeft het nu echt niet koud hoor onder haar 200 grams en helemaal geschoren.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:52

Ik vind idd dat je al erg veel op hebt zou nu niet meer dan een regen deken opleggen is meer dan genoeg. Mijne stond gewoon bloot de hele dag buiten en geschoren nooit meer dan 300 grams was ruim voldoende nooit buikflap en ook nooit halsstuk dus gewoon scheren en gewoon je 200 er weer op is meer dan genoeg nu

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:53

Waarom niet deels scheren? Heb ik bij mijn haflinger gedaan. De hals is half gedaan, benen helemaal niet en buik ook niet. Rug ook niet.

Edit: foto

Afbeelding

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:01

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:21

de rambo dekens hebben vrij lange uitgesneden zijkanten, die vallen met de 3 singels best een heel eind onder de buik en ze zijn er met een losse hals

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:21

Die van mij is ook geschoren, behalve zijn hoofd en benen en staat met deze temperatuur ook met 200 gram de hele dag buiten. Met veel regen en wind wel met hals, maar liever gewoon zonder. Als het wat meer richting het vriespunt gaat doe ik er een 100 gram liner onder. Buikflap lijkt me echt niet nodig hoor trouwens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:36

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:48

http://www.decathlon.nl/ heeft hele fijn staldekens met buikflap, daaroverheen een regendeken met hals en je paard is lekker droog en warm, ik heb mijn outdoordeken met buikflap besteld op http://www.uhg-shop.nl/ je kunt er een losse hals bij krijgen. Ik ben ook voor een buikflap omdat er ook veel warmte via de buik verloren gaat, daar zitten ook belangrijke organen enze dit is eens bewezen in een onderzoek. Een waterdichte buikflap doet zijn werk prima, maar ze moeten natuurlijk niet in een grote plas water gaan rollen. Die van wheaterbeeta heb ik ook, ideaal water kan er wel weer uit lopen zeg maar, en toch warm. Paard blijft ook een stuk schoner onder zijn buik.