Paard een klopje op de hals geven, niet goed?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard een klopje op de hals geven, niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 11:09

Ik zat even op Facebook en toen kwam ik dit artikel tegen: http://www.dressuur.nl/berichten/vijf-s ... jden/4287/

De eerste verbaasde mij. Ik rij inmiddels alweer 11 jaar en heb nog nooit gehoord dat een klopje op de hals als 'niet goed' word beschouwd. Een vriendin van mij aait haar paard ook op de hals, maar dat vond ik altijd maar raar. Schijnt niet zo raar te zijn als het leek. Ik kriebel mijn paard wel eens bij de schoft omdat hij braaf is maar meestal houd ik het bij klopjes op de hals.

Wie aait zijn paard ipv klopjes en heb je daar bewust voor gekozen of doe je dit automatisch? Ik ben benieuwd!

Geryon

Re: Paard een klopje op de hals geven, niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:11

Tijdens het rijden geef ik een aai, omdat het praktischer is. In de omgang en uitstappen doe ik het eigelijk allemaal :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:14

Als ik mijn Spaanse klopjes geef denkt ze dat ik haar straf (sla). Snap ook niet waarom klopjes positief zouden zijn voor een paard wat niet weet dat het een beloning moet voorstellen eigenlijk.

Athelas

Ik kriebel meestal, maar soms geef ook wel eens een klopje. Waarom weet ik eigenlijk niet, ik denk dat het automatisch gaat. :P

Dat het 'niet goed' was had ik nooit van gehoord, maar soms zie ik mensen paarden zo enorm hard / lang 'klopjes' geven, dat ik me afvraag of het wel fijn is.

lianne304

meestal geef ik ook altijd kloptjes, maar ik aai ze ook.
er was allen eens een paard en die vond het echt niet fijn dus aaide ik die wel altijd.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:16

Ik aai/kriebel en heb daar bewust voor gekozen.
Heb het nooit logisch gevonden dat een paard klopjes lekker zou vinden en paard liet ook niet merken dat hij het fijn vond. Bij aaien of kriebelen laat hij dit wel zien, zo ook bij mijn andere paard. Die vond klopjes in het begin zo raar dat ze er spanning van kreeg terwijl ze bij kriebelen juist ontspanning ervoer. Dit was wel helemaal in het begin, ondertussen zijn klopjes oke maar ziet ze het niet als beloning.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 11:16

Azmay schreef:
Als ik mijn Spaanse klopjes geef denkt ze dat ik haar straf (sla). Snap ook niet waarom klopjes positief zouden zijn voor een paard wat niet weet dat het een beloning moet voorstellen eigenlijk.

Bij mij gaat het meestal zo: Na het rijden geef ik mijn paard een lange teugel en praat ik tegen hem en dan geef ik een aantal klopjes. Met praten bedoel ik belonen met de stem(brave vent! goed hoor!). Ik heb het idee dat omdat ik het zo vaak herhaal, mijn paard begrijpt dat hij braaf is(met de stem erbij dan)

Emoreoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:19

Ik geef eigenlijk automatisch klopjes tijdens het rijden. Op stal kriebel/aai ik haar. Ik denk dat je het niet als een straf moet zien. Als je paard dit al zijn hele leven gewend is voelt het niet als een straf maar als een beloning. Stel je hebt een bang, jong, schrikkend paard en je geeft hem een klopje om hem terustestellen(?) kan ik me voorstellen dat hij daar dan van schrikt..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:20

Het is denk ik ook net wat je je paard leert. Als deze van veulen af aan leert dat klopjes een beloning is, denk ik niet dat je paard daar grote problemen mee heeft ;)

Zelf combineer ik het meestal, ook een beetje afhankelijk van de situatie en wat ik er mee wil bereiken

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 11:22

CraziiEmma schreef:
Ik geef eigenlijk automatisch klopjes tijdens het rijden. Op stal kriebel/aai ik haar. Ik denk dat je het niet als een straf moet zien. Als je paard dit al zijn hele leven gewend is voelt het niet als een straf maar als een beloning. Stel je hebt een bang, jong, schrikkend paard en je geeft hem een klopje om hem terustestellen(?) kan ik me voorstellen dat hij daar dan van schrikt..

Ja precies. Ik ben niet anders gewend, daarom vind ik het aaien wat een vriendin van mij doet ook raar. Ze ging laatst met mijn paard eventjes uitleggen hoe ik iets het beste kon doen en toen aaide ze mijn paard ook toen hij braaf was. Je zag gewoon dat hij dat gek vond.

leannelogi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:22

Vooral op tv zie je vaak ruiters hun paard 'belonen', en dan denk ik, wil je stoppen met het slaan van je paard :\

Ze voelen al een vlieg... hoe hard komt een klopje dan wel niet aan denk ik dan :+

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 11:23

palousa_boy schreef:
Het is denk ik ook net wat je je paard leert. Als deze van veulen af aan leert dat klopjes een beloning is, denk ik niet dat je paard daar grote problemen mee heeft ;)

Zelf combineer ik het meestal, ook een beetje afhankelijk van de situatie en wat ik er mee wil bereiken

Als ik naast mijn paard sta en hem lief vind geef ik hem aaitjes, maar als ik gereden heb en hij braaf was(na afloop) dan geef ik hem gewoon klopjes.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:24

OneAndOnlyx schreef:
Azmay schreef:

Bij mij gaat het meestal zo: Na het rijden geef ik mijn paard een lange teugel en praat ik tegen hem en dan geef ik een aantal klopjes. Met praten bedoel ik belonen met de stem(brave vent! goed hoor!). Ik heb het idee dat omdat ik het zo vaak herhaal, mijn paard begrijpt dat hij braaf is(met de stem erbij dan)

Maar waarom iets duidelijk negatiefs (slaan) gebruiken als beloning als er genoeg positieve manieren zijn? ;)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:27

Paard heeft een klopje zo door hoor, zeker als er een waarderend woord bij gesproken word :j

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 11:29

leannelogi schreef:
Vooral op tv zie je vaak ruiters hun paard 'belonen', en dan denk ik, wil je stoppen met het slaan van je paard :\

Ze voelen al een vlieg... hoe hard komt een klopje dan wel niet aan denk ik dan :+

Ja soms ik het een beetje overdreven. Maar bijv toen ik met mijn inmiddels verkochte pony onze laatste wedstrijd reed en ze de proef echt keurig had afgelegd, toen gaf ik haar een behoorlijke klop(en echt niet slaan hoor, maar gewoon behoorlijk) omdat ik zo trots op haar was. Als ik nu train met mijn andere paard dan krijgt hij gewoon een zacht klopje op zijn hals na het rijden.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 11:35

Azmay schreef:
Maar waarom iets duidelijk negatiefs (slaan) gebruiken als beloning als er genoeg positieve manieren zijn? ;)

Omdat ik merk dat hij aaien een raar iets vind. Mijn stalgenoot aaide hem laatst bij de arbeid en dat vond hij heel gek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:36

RT-V ---> OPG

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:50

Waarom je paard leren dat zacht slaan goed is als je een ook een aai kan geven waarvan ze direct door hebben dat het positief is omdat dat fijn voor ze aanvoelt?

Ik kriebel of aai, veel simpeler

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:01

Azmay schreef:

Slaan lijkt me wel een groot wordt. Een mens krijgt toch ook weleens een schouderklopje.
Als je paard gewend is dat het beloning is dan is daar niets negatiefs aan. Dat is wat mensen er weer van maken.
Dan heb ik het wel over een normaal schouderklopje en niet dat harde gedoe.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:01

Het is maar net hoe je het brengt denk ik. Een keiharde mep op zn hals wordt denk ik niet gewaardeerd. Ook heb ik wel eens iemand gezien die zei heel boos en keihard BRAAF als het paard het goed deed. Je zag hem echt kijken van "wat doe ik nou weer fout?" _O-

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:02

vrij vertaald van Pat Parelli: vrouwen en paarden aai je, mannen en honden krijgen klopjes :+ *D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:09

Overigens is het grote voordeel van klopjes geven dat een paard niet zo snel schrikt van bewegingen met je hand en geluiden.
Dus al zal hij het niet als direct als beloning ervaren, het heeft altijd nut.
Daarbij hoort het bij teugelontspanning, wat als beloning of op z´n minst rustpuntje wordt gevoeld.

Een paard hoort daarbij ook aan je stem wel en voelt bovendien aan je lichaamsspanning, hoe iets bedoeld is.

Ik ben zelf erg van de manenkam strijken (ik ben van de oude stempel) en daarbij gaat het helemaal niet om de aanraking maar om het loslaten van contact aan een kant.
Belonen doe ik verder vooral met de stem en door stappauzes in te lassen na iets lastigs/zwaars.
En verder geef ik ook wel eens eens klopje, maar altijd als een paard aan de lange teugel gaat en dus in een ontspannen toestand is.

Juist door het weglaten van klopjes worden paarden zo overgevoelig voor alles wat afwijkt.
Ooit meegemaakt in een clinic dat een paard harder schrok van een klopje dat van zweepslagen...

Ik verjaag ook vliegen met mijn zweepje, ook op paarden die eerst bang waren van de zweep.
Ik vind het verschrikkelijk belangrijk dat ze niet bang zijn van bewegingen en doe er alles aan om dat voor elkaar te krijgen. Klopjes geven met prijzende stem erbij is 1 middel.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-11-15 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:10

Mijn groentje vindt klopjes heel spannend en schrikt er van. Ik was bij mijn vorige pony al gewend te kriebelen als beloning dus gaat voor mij redelijk automatisch, veel anderen geven automatisch een klopje en dan verschiet hij. Moet zeggen dat ik ook wel eens per ongeluk een klopje geef, zit er van 'vroeger' toch flink ingebakken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:15

En dat vind je handig? Dat hij schrikt van een klopje, Leo? Wat als je uit evenwicht raakt en per ongeluk snel je hand naar zijn hals brengt?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:19

Lusitana schreef:
En dat vind je handig? Dat hij schrikt van een klopje, Leo?

Vast niet :D