Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Azmay schreef:Als ik mijn Spaanse klopjes geef denkt ze dat ik haar straf (sla). Snap ook niet waarom klopjes positief zouden zijn voor een paard wat niet weet dat het een beloning moet voorstellen eigenlijk.
CraziiEmma schreef:Ik geef eigenlijk automatisch klopjes tijdens het rijden. Op stal kriebel/aai ik haar. Ik denk dat je het niet als een straf moet zien. Als je paard dit al zijn hele leven gewend is voelt het niet als een straf maar als een beloning. Stel je hebt een bang, jong, schrikkend paard en je geeft hem een klopje om hem terustestellen(?) kan ik me voorstellen dat hij daar dan van schrikt..
palousa_boy schreef:Het is denk ik ook net wat je je paard leert. Als deze van veulen af aan leert dat klopjes een beloning is, denk ik niet dat je paard daar grote problemen mee heeft
Zelf combineer ik het meestal, ook een beetje afhankelijk van de situatie en wat ik er mee wil bereiken
OneAndOnlyx schreef:Azmay schreef:Als ik mijn Spaanse klopjes geef denkt ze dat ik haar straf (sla). Snap ook niet waarom klopjes positief zouden zijn voor een paard wat niet weet dat het een beloning moet voorstellen eigenlijk.
Bij mij gaat het meestal zo: Na het rijden geef ik mijn paard een lange teugel en praat ik tegen hem en dan geef ik een aantal klopjes. Met praten bedoel ik belonen met de stem(brave vent! goed hoor!). Ik heb het idee dat omdat ik het zo vaak herhaal, mijn paard begrijpt dat hij braaf is(met de stem erbij dan)
leannelogi schreef:Vooral op tv zie je vaak ruiters hun paard 'belonen', en dan denk ik, wil je stoppen met het slaan van je paard![]()
Ze voelen al een vlieg... hoe hard komt een klopje dan wel niet aan denk ik dan
Azmay schreef:Maar waarom iets duidelijk negatiefs (slaan) gebruiken als beloning als er genoeg positieve manieren zijn?