uittesten van paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LittleLesley

uittesten van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 11:19

ik heb maar paard al 10 jaar. zij is in die 10 jaar enorm vooruitgegaan in gezondheid en gedrag en is nu eigenlijk een super paard. ze is eigenlijk van mijn moeder en mij samen. mijn moeder kan haar zonder problemen rijden en ook een vriendin van ons met heel veel ervaring kan haar perfect rijden.

nu is het probleem dat ik dat niet kan. volgens mij is dit niet rijtechnisch, heb evenveel rijervaring als mijn moeder en rijd andere paarden zonder problemen. maar ze is bij mij erg vervelend. ze is nu al 22 jaar maar gedraagt zich bij mij als een jonge merrie. op buiten rit is ze erg vervelend en kijkt ze overal naar. ook binnen wil ze niet door galopperen en heb ik minstens 20 minuten strijd met haar om haar de baas te worden. zodra ik mijn vriendin erop zet is ze even vervelend maar daarna weer braaf. als ik dan weer ga rijden is ze in het begin braaf maar gaat dan gewoon weer verder met kloten.

ik merk dat ik buiten angstig wordt als ze vervelend is, nou weet ik dat dat bij haar averechts werkt en ze dan alleen maar vervelender wordt. hier werk ik aan met die vriendin door veel buitenritten te maken en over mijn angst heen te komen.

maar binnen ben ik totaal niet angstig, wat kan ik dan doen aan haar vervelende gedrag?

MissBmx

Re: uittesten van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:23

Heel eerlijk, als ze bij jou moeder en je vrienden wel goed loopt en niet bij jou, waar denk je dan dat het probleem zit, bij het paard of bij jou?
Je zal echt heel kritisch opzoek moeten naar wat jij anders doet dan je vriendin of je moeder.
Zit jij je paard meer in de weg, geef jij geen goede duidelijke hulpen, stap je al gefrustreerd op, ben je te streng, te lief, enz

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:26

Welkom op Bokt :)

Ik denk dat je zelf al het antwoord geeft:
Citaat:
heb ik ... strijd met haar om haar de baas te worden

Het paard ziet jouw dus niet als haar leider. Misschien als kuddegenoot, als speelmaatje, maar niet als leider. Om dat op te lossen zul je je wat zakelijker op moeten stellen naar je paard toe, niet alleen onder het zadel maar juist ook op de grond. Vanaf het moment dat jij de stal of weide in loopt moet zij zich gedragen zoals jij wilt. Geen spelletjes, geen flauwekul, boem - luisteren!

Het beste kun je iemand zoeken die je kan helpen met grondwerken. Er komen vast nog reacties als "join-up doen" en meer, maar de signalen van jouw en paard zijn zo subtiel dat je daar zonder kundige begeleiding meer kwaad dan goed doet. Met een paar goede lessen kun je vast grote stappen vooruit maken. Succes!

LittleLesley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 11:28

Rex_Rolfo schreef:
Welkom op Bokt :)

Ik denk dat je zelf al het antwoord geeft:

Het paard ziet jouw dus niet als haar leider. Misschien als kuddegenoot, als speelmaatje, maar niet als leider. Om dat op te lossen zul je je wat zakelijker op moeten stellen naar je paard toe, niet alleen onder het zadel maar juist ook op de grond. Vanaf het moment dat jij de stal of weide in loopt moet zij zich gedragen zoals jij wilt. Geen spelletjes, geen flauwekul, boem - luisteren!

Het beste kun je iemand zoeken die je kan helpen met grondwerken. Er komen vast nog reacties als "join-up doen" en meer, maar de signalen van jouw en paard zijn zo subtiel dat je daar zonder kundige begeleiding meer kwaad dan goed doet. Met een paar goede lessen kun je vast grote stappen vooruit maken. Succes!

dankjewel, ik volg inderdaad lessen bij mijn vriendin die daar ook de certificaten voor heeft. ik ben van plan deze meer te doen. moet ik dit dan ook toepassen buiten, of is buiten wel ontspanning behalve wanneer ze vervelend is?

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:36

Ik heb een paar keer op de manege op een paard gereden dat moeilijk galoppeert, vooral op rechts. Maar bij mij ging ze op rechts juist mooi en beheerst in galop. Volgens de instructrice ben ik zelf scheef, op een manier die dit paard hielp. Misschien ben jij scheef op een manier die je paard dwars zit. Scheef zijn voel je niet, want het voelt natuurlijk aan. Ik zou daar eens iemand voor laten komen, of op een flexkruk, wat was dat een eye opener.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:59

LittleLesley schreef:
of is buiten wel ontspanning behalve wanneer ze vervelend is?

De manier om paarden te sturen (in gedrag en richting) is wijken voor druk. Dus eigenlijk geldt dat altijd: als het paard doet wat jij wilt neem je de druk weg. In veel gevallen kan je dat als ontspanning zien.

Maar ik zou zeggen, zorg dat ook tijdens buitenritten de merrie doet wat jij wilt. Als jij wilt dat ze naast de weg loopt mag ze niet op de weg. Als jij wilt dat ze rustig draaft mag ze niet snel draven. Als ze om zich heen zit te kijken welk blaadje genoeg beweegt moet ze zich op jouw gaan richten. Dan leert het paard dat ze op jouw kan vertrouwen en is de totale ervaring meer ontspannen dan als ze het gevoel heeft alles zelf te moeten doen.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:05

Wat doet je paard precies als ze vervelend doet en hoe reageer jij daarop?
Ik denk dat jij niet consequent genoeg rijdt, aangezien jouw moeder en vriendin het paard wel goed aan het werk krijgen.
Vraag anders eens of jouw moeder/vriendin jou kunnen helpen bij het rijden en kunnen laten zien hoe zij zo'n situaties oplossen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:17

En wat is diorgalopperen? Hoe lang is dat? Je hebt t over een ouder paard..

LittleLesley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:22

als ze vervelend doet is dit bijvoorbeeld:
hoofd omhoog
aan de teugels trekken
net naast de hoefslag lopen
schudden met het hoofd
verspringen in de galop
dreigen met bokken of steigeren (ze heeft het nog niet gedaan maar toont er wel aanleiding toe)

buiten:
scheef lopen
niet in de berm willen lopen
plakken aan het andere paard
overal naar kijken
uitwijken voor dingen die het niet waard zijn en ze vaak wel gewoon langs loopt
dribbelen

ik reageer hier zo veel mogelijk op met correcties, maar soms wordt ik angstig of gefrustreerd en wordt het alleen maar erger. aan de angst en frustratie werk ik. en ook al is die een stuk minder, is zij zich alleen maar erger gaan gedragen.
Laatst bijgewerkt door LittleLesley op 27-11-15 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

LittleLesley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:23

nine1987 schreef:
En wat is diorgalopperen? Hoe lang is dat? Je hebt t over een ouder paard..

door galopperen zoals zij bij mijn vriendin doet.
ze galoppeert bij mijn vriendin gemakkelijk 6 rondjes in de binnen bak en bij minder dan 1. ook mijn moeder krijgt hooguit 1,5 rondje voor elkaar

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:39

LittleLesley schreef:
als ze vervelend doet is dit bijvoorbeeld:
hoofd omhoog
aan de teugels trekken
net naast de hoefslag lopen
schudden met het hoofd
verspringen in de galop
dreigen met bokken of steigeren (ze heeft het nog niet gedaan maar toont er wel aanleiding toe)

buiten:
scheef lopen
niet in de berm willen lopen
plakken aan het andere paard
overal naar kijken
uitwijken voor dingen die het niet waard zijn en ze vaak wel gewoon langs loopt
dribbelen

ik reageer hier zo veel mogelijk op met correcties, maar soms wordt ik angstig of gefrustreerd en wordt het alleen maar erger. aan de angst en frustratie werk ik. en ook al is die een stuk minder, is zij zich alleen maar erger gaan gedragen.

Dit allemaal lijkt mij dat je paard aan het compenseren is en daarom scheef gaat lopen en verspringt in galop.
Hij zoekt balans door te plakken aan een ander paard.
Het hoofd om hoog steken en aan de teugels trekken zou kunnen komen doordat je hand veel te streng is.
Het lijkt me echt een balans probleem

Is het al genoemd? maar een flec-chair en zitlessen lijkt me erg geschikt voor jou want de tekenen van je paard zijn volgens mij wel erg duidelijk

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:56

Ik sluit niet uit dat scheefheid ook speelt. Zoals wel vaker in het leven is de kans levensgroot dat de oorzaak niet één probleem is maar een combinatie van factoren. Je zult dan ook aan elke factor moeten werken om echte verbetering te krijgen.

Je schrijft dat je vriendin certificaten heeft om instructie te geven en dat zij het paard perfect kan rijden. Waarschijnlijk is zij EN handiger in het leiden van het paard EN handiger als ruiter. Ze geeft dus niet alleen de juiste hulpen in de juiste dosering op het juiste tijdstip, het paard accepteert ook dat je vriendin de leiding heeft en ze die hulpen op moet volgen.

Heb jij met aan het halster lopen, poetsen en opzadelen wel eens van die kleine dingetjes waar je vriendin helemaal geen last van heeft? Dat het paard bij jou net even kliert wat ze bij vriendin niet doet?

LittleLesley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 14:54

Rex_Rolfo schreef:
Ik sluit niet uit dat scheefheid ook speelt. Zoals wel vaker in het leven is de kans levensgroot dat de oorzaak niet één probleem is maar een combinatie van factoren. Je zult dan ook aan elke factor moeten werken om echte verbetering te krijgen.

Je schrijft dat je vriendin certificaten heeft om instructie te geven en dat zij het paard perfect kan rijden. Waarschijnlijk is zij EN handiger in het leiden van het paard EN handiger als ruiter. Ze geeft dus niet alleen de juiste hulpen in de juiste dosering op het juiste tijdstip, het paard accepteert ook dat je vriendin de leiding heeft en ze die hulpen op moet volgen.

Heb jij met aan het halster lopen, poetsen en opzadelen wel eens van die kleine dingetjes waar je vriendin helemaal geen last van heeft? Dat het paard bij jou net even kliert wat ze bij vriendin niet doet?

nee, tijdens het verzorgen is ze super braaf en lief. ook met aan de hand lopen heb ik geen problemen. het is puur het rijden. mijn vriendin is inderdaad kundiger in het rijden en kent geen angst op het paard.