Paard schrikt in binnenbak.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marlefeenstr

Paard schrikt in binnenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 17:28

Hallo,

Ik rij een 8 jarige nakomeling van ed king hill.
ik ben gek van dr, alles waarbij ik naast dr sta gaat super! Als ik met dr rij gaat het alleen niet zo goed.

Ik rij weleens bij een vriendin thuis (dat is gezelliger dan alleen) en daar doet ze het super goed, ik denk dat zij het ook wel gezellig vindt. helaas kan ik niet altijd daar rijden en heeft zij alleen een buitenbak.
als ik op stal rij gaat het buiten net zo goed als bij die vriendin (maar daar is het ook blubberig en nat). In de binnenbak lijkt het nergens op. Er zijn een paar plekken in de bak die ze heel eng vindt. Dus ik rij op een volte om dat te ontwijken, gedurende de training gaat ze wel opzoek naar dingen die ze eng kan vinden.

ik weet dat het inrijden niet helemaal goed is gegaan, meer details weet ik niet. en omdat ze overal behalve in de binnenbak wel normaal loopt, weet ik ook dat het niet rijtechnisch is, of dat ze pijn heeft oid.

nu, dit is de situatie tot nu toe. ik hoop dat er mensen zijn die ideeën hebben zodat ik haar meer op mij kan laten letten in de binnenbak. zodat we daar ook gewoon kunnen rijden, dat zou ik wel heel fijn vinden.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:30

Paarden hebben daar vaker last van in een binnenbak. Ze zijn opgesloten en kunnen dus niks zien. Misschien meer moeilijkere overgangen rijden enz. Zodat ze echt op moet letten op jou hulpen en veel geduld. :D

CestLaVie_97

Re: Paard schrikt in binnenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:33

Inderdaad gewoon bezighouden, en juist niet die enge plekken ontwijken, want als jij ze ontwijkt bevestigd dat alleen maar de angst van je paard.

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 17:37

ik stapte vanmorgen op met het doel. ik wil er gewoon ontspannen langs kunnen stappen. Tijdens de training ging ze steeds meer spoken, door de hele bak heen. Op de "engste" plek schrok ze en deed ze zo ge stringen dat we samen tegen de bakrand aan lagen. en toen had ik het idee dat doen alsof er niks is niet werkt

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:44

Herkenbaar, ik heb ook zo'n pipo van een paard...

Buiten geen enkel probleem maar binnenbakken (groot en normale grote) is een ramp. Ik kan hem nog enigszins afleiden door veel figuren te rijden. Maar ja die schaduw van een paard (van hemzelf dus) is ook wel heel gevaarlijk :+

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:50

Misschien kun je beginnen met aan de hand met lang touw,rustig rondstappen, gewoon ontspannen, de tijd nemen en schrikreacties negeren, laten zien dat jij rustig blijft, en goed belonen als er een stuk goed is gegaan. En lees de stukken van Simpelman, die heeft hier goede adviezen over in het topic 'dressuur, rijkunst beoordeling' als ik het goed schrijf :)* succes!!!

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 17:52

Dank je, ik ga eens kijken/proberen

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:52

Sommige paarden hebben dit inderdaad. Enige wat werkt is kilometers maken, en de bak leuk maken misschien? eten in de enge hoek? Via longeerlijn alles laten zien. Dan blijft het veilig en kan ie zo gek doen als ie maar wil.
Paar wat ik reed had dat ook. Daarom waren indoor wedstrijden ook zonde van de tijd.
Toch door blijven proberen en uiteindelijk werd het wel iets beter

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:22

Vooral geen haast hebben, probeer je paard te benaderen alsof het een een angstige kleuter.. Jij weet dat alles oke is, nu je paard nog overtuigen, of beter nog, zichzelf overtuigen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:35

marlefeenstr schreef:
ik stapte vanmorgen op met het doel. ik wil er gewoon ontspannen langs kunnen stappen. Tijdens de training ging ze steeds meer spoken, door de hele bak heen. Op de "engste" plek schrok ze en deed ze zo ge stringen dat we samen tegen de bakrand aan lagen. en toen had ik het idee dat doen alsof er niks is niet werkt

Klinkt als een onzekere neuroot. Die kan niet op eigen benen ontspannen de bak door, simpelweg omdat ze dan niet weet wat ze doen moet. Zo'n paard (net als een slimme die zich snel verveeld) zet je aan het werk, bij schrik op die plek meteen meer werk geven. Dat laat de spanning veilig afvloeien, maar het maakt het schrikken ook veel vermoeiender dan het eigenlijk eng is, waardoor een andere reactie als gewoon rustig blijven stappen/draven veel aantrekkelijker wordt.

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:17

Allereerst heel erg bedankt voor de tips en adviezen!

@pocca_locca
Dat is wel een onderdeel van het probleem, als ik zeg dat het oke is, doet ze er niks mee.

@tamary
Ik denk dat ze wel een beetje neuroot is, ze gaat ook heel hard schudden met dr hoofd als ik geen contact heb met dr mond.
Alleen mijn probleem is dat ze dit alleen in de binnenbak doet, verder nergens. En er was geen probleem geweest als ik in de herfst en de winter ergens anders zou kunnen rijden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:20

En met een of meerdere andere paarden erbij?

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 22:40

Ik rij meestal alleen, de hele stal vindt dr eng en gevaarlijk.
Wat ik niet snap, ik ben er in bijna 4 jaar 2x vanaf gevallen, nooit gebeten of getrapt ofzo. ik moet toegeven dat ze een beetje lomp is. Dus het is voor het contact met de mensen op stal beter als ik niet bij ze rij.
Ik rij weleens met een vriendin bij haar thuis, dat gaat super net als in de buitenbak op stal. Alleen zij moet geld betalen om bij ons in de binnenbak te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:47

Ed king hill daar kende ik ook zon nakomeling van.. Neuroot idd.
Flink aan het werk zetten na een schrikmoment werkt het best vind ik.En belonen bij goed gedrag

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:51

Mijn paard is ook lang bang geweest in de binnenbak, vooral in een bepaalde hoek. Ik werd er ook bang van, omdat ze heel raar kon wegspringen. We staken elkaar aan. Mijn instructrice heeft me veel geholpen hierbij. We hebben veel aan de longe gewerkt, waarbij we steeds wat dichter naar de hoek gingen. Ik had steun aan mijn instructrice en mijn paard moest ook goed op haar letten en had dus minder tijd om te schrikken. Toch heeft het een jaar geduurd voordat ik fatsoenlijk door die hoek kon.

Nu ben ik zelf relaxter en minder bang. Laatst was er wat veranderd achter in de bak. Er waren 2 balken weg onderaan de bakrand. Doodeng volgens mijn paard. Ik heb me er niet druk om gemaakt. Lekker er naartoe stappen tot ze niet meer verder durfde. Dan rustig laten kijken en snuiven. Dan belonen en een nieuw rondje. Keer op keer erlangs zo ver als ze durfde. Elke keer belonen als ze dichterbij ging. Tussedoor gewoon lekker getraind zonder al te dicht bij de enge plek te komen. Na 6 weken was de angst helemaal weg.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:23

Mijn paard schrikt in een binnenbak ook sneller dan in een buitenbak. Wind tegen de wanden, takken die tikken, vogels op het dak...

Je zegt op de volte te blijven rijden om de spookhoeken te ontwijken. Persoonlijk zou ik juist zoveel mogelijk door die hoeken gaan rijden zodat het 'gewoon' wordt. Door het te ontwijken geef je je paard gelijk in dat het eng is. En zoals je zelf al aangeeft gaat ie andere spoken zoeken.
Gewoon flink aan het werk zetten, dan verdwijnen de spoken in de hoek vaak al

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:29

Ja zo'n pony heb ik ook. Die loopt buiten echt stukken beter dan binnen.

Je moet dan goed rechtop blijven zitten en je concenteren op beide zitbeenknobbels.
Als je weet dat een hoek bijv eng is dan kan je je erop voorbereiden.

Wat bij ons altijd helpt is dat ik mijn pony de hulpen geef om naar voren te gaan. (en dan niet ervandoor schieten maar een soort middendraf te doen)
Anders gaat ze heel langzaam lopen en blokkeer ik zelf ook.

De kunst is om juist met die spanning te spelen en het om te zetten in oefeningen.

Wat ook helpt is om er juist geen aandacht aan te schenken (dus niet denken o nee daar komt die hoek weer) maar aan niks te denken.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt maar je moet maar zien of je er iets mee kan.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:39

Naast bovengenoemde methodes (aan het werk zetten en het geweldige filmpje van clinton anderson) moet ik wel toevoegen dat je moet proberen om het niet te doen in voorbereiding van die enge hoek.
Wat ik daarmee bedoel; je rijd rustig op de hoefslag met het contact dat je altijd hebt en beenactie die je op dat moment wel of niet hebt. Ga dan niet in 'voorbereiding' van die enge hoek de teugels strakker nemen of zelf gespannener zitten. etc.

Ik heb gemerkt bij mijn VP dat dit namelijk juist bevestigd dat er iets engs zou kunnen zijn in die hoek. :+ Die ging kijken omdat ik 'ineens' mijn teugels oppakte en anders werd. Gewoon neutraal aan het werk houden.

Wat bij ons ook hielp:

drama1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 17:13

Mijn paard was laatst ook fris en onrustig in de binnenbak, van alles opzoeken om te schrikken. Mijn instructrice zei dat ik vooral voltes links en rechtsom moest gaan rijden en juist niet recht op die " spannende" moest gaan rijden omdat je daar alleen maar 1 groot gevecht van gaat krijgen. Dus eerst geen lange lijnen maar haar lekker aan het werk zetten totdat ze op een gegeven moment wat begon te ontspannen en ik de lijnen steeds langer en rechter kon gaan maken. Halverwege de les reed ik heerlijk over de hoefslag met een nog wel wat kijkerig paard maar goed te rijden was.

xLyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:47

Je moet het paard in ieder geval niet dwingen op gelijk recht om die enge plek op te gaan, of het probleem negeren.

Houdt het paard actief en bezig door oefeningen te rijden. Blijf niet alsmaar hetzelfde doen, zorg ervoor dat het paard niet de volgende oefening al kan voorspellen zodat hij goed op jou moet blijven letten.
Als het paard steeds meer ontspant hem alsnog flink aan de gang houden, en dan langzaam proberen dichterbij de plekken te rijden die hij eng vindt.
En niet gespannen raken en bijv. de teugels korter nemen als je op de enge plek afrijdt: gewoon doen alsof je het niet eens doorhebt en hem blijven rijden zoals je dat overal in de bak zou doen.
Mocht het paard echt zo gefocust blijven op die enge plekken, dan kun je proberen ze een voor een echt aan te pakken door er op te focussen, maar hem niet die hoek in te dwingen (zoals het filmpje hierboven geplaatst door Sicayes).

Het bezig houden hielp bij mij wel.

Ik reed in de bak en er vloog opeens een ooievaar achter de mesthoop vandaan en het paard ging er vandoor. Niet alleen eventjes wegschieten, maar hij bleef erna echt nogal dol doen van het schrikken.
Langzaam weer langs die mesthoop rijden lukte echt niet. Iemand raadde me toen aan om hem eerst aan de andere kant van de bak bezig te zetten met iets anders zodat dat niet het eerste meer is waar ie mee bezig was en langzaam weer proberen dichterbij de enge plek te rijden, en aan het einde van dat uur reed ie er weer langs alsof er niks aan de hand was: hij had volgens mij op het einde pas door dat ie er gewoon weer langsreed. :P

En ik reed een keer op een pony die bang was voor een stukje bakrand omdat ik er een keer langsreed en toen sprong er een kikker vanaf. Die bleef er wel enorm gefocust op die plek en daar ben ik toen echt even een tijdje mee bezig geweest.