Pony extreem bang voor vuurwerk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JackAebe

Pony extreem bang voor vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 19:29

Het is nog maar november maar wij zitten alweer met onze handen in het haar.

Onze pony (hackney-kruising) is extreem bang voor vuurwerk. Hij staat sinds hij op stal(nu 3 weken) staat alweer te stressen. Hij staat in een hoekje achterin de stal. Komt alleen gauw zijn biks eten en daarna meteen weer terug. S' ochtends is zijn hooinet wel leeg. Ook schuurt/drukt hij zijn staart aan de stalwand, wat hjj doet wanneer hij stress heeft.

hij komt ook niet meer uit het land wanneer je hem roept. Ook niet als de andere 2 paarden wel naar binnen gaan. Waarschijnlijk omdat hij de stal associeerd met het vuurwerk.

Op stal kan hij onze fries zien en aanraken, de fries is altijd heel rustig ook met oud en nieuw.

Rijden gaat ook niet meer omdat wij geen bak hebben en alleen maar buiten kunnen rijden. En hier in het park zijn ze al druk bezig met vuurwerk.

De afgelopen 7 jaar hebben wij hem tijdens oud en nieuw verdoofd met domosedan (??) Wat we met overleg van de dierenarts hebben gekregen. Wij hebben alleen het idee dat hij hiermee verdoofd is in zijn lichaam en het wel meemaakt in zijn hoofd, waardoor het elk jaar erger wordt.

de afgelopen jaren had hij dit altijd 2 weken voor de jaarwisseling, en was het daarna ook meteen weer weg.

Radio, licht aan, etengeven, erbij blijven enzovoort doen we natuurlijk allemaal al

wie weet de oplossing voor ons?

troi

Re: Pony extreem bang voor vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:21

Trainen! Zoek een erg goede grondwerktrainer (gezien de ernst zou ik wel echt goed zoeken en niet de eerste de beste vragen) en vraag die om een programma te maken en jullie daarin te begeleiden. Als je afwacht heb je kans dat het elk jaar erger wordt.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:29

Misschien al geprobeerd en ik denk ook niet dat dit de oplossing is:
je zou hem om het geluid iets te verzachten oordoppen in kunnen doen wanneer het vuurwerk begint.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:30

Ik weet niet hoe jij tegenover bach bloesems staat? Ik heb toen voor mijn paard een mix laten samenstellen adh van de problemen die ik toen had (hij was extreem nerveus/gespannen voor zijn doen). Heeft toen heel goed geholpen om hem wat rustiger in zn koppie te krijgen