Paard gaat niet vooruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Paard gaat niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:41

Ik val maar direct met de deur in huis:

Ik heb een verzorgster van bijna 12jaar voor 1 van mijn paarden. Ze doet het erg goed en ben erg tevreden over haar. Maar we of eigenlijk zij heeft een probleem.

Bij het leiden (ernaast aan halster) wil het paard niet altijd mee als die moe is (bvb van de bak weer naar de wei). Bij mij doet het paard niet vervelend. Als ik achter of langs het paard wandel en verzorgster heeft paard, is die ook braaf.
Maar dus niet als ik bvb voor hun loop met een ander paard of een stukje achter hun.

Ik liet verzorgster al het paard helemaal links buigen (moet die wel een stapje zetten) en den rechts. Maar ze is er niet zo handig in en het wordt gewoon een soort dansje, achterbenen blijven staan.

Een rondje maken helpt niet, dan staan ze op net dezelfde plek weer stil (elke dag/keer wel een andere plaats. Paard blijft niet specifiek op steeds dezelfde plaats staan)

En het is toch echt de bedoeling dat mijn verzorgster het paard zelf/alleen vooruit krijgt.

Zo, wat een tekst sorry :) iemand nog tips?

cobyg

Re: Paard gaat niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:48

Zweepje meenemen en als hij stil gaat staan een tikje geven

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:03

VSW -> OPG

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:10

Is je verzorgster beetje (onbewust) bang of onzeker?
En wat gebeurt er als niet jij maar een andere volwassene je verzorgster helpt?

12 jaar is trouwens nog best wel jong... zeker om een niet helemaal meewerkend paard op het goede pad te krijgen... ik zou er wel voorzichtig mee zijn... en misschien geeft je paard wel aan dat hij het zo niet vertrouwd en heeft hij jou nodig om aan te geven dat het goed is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:16

Als ik kijk hoe onze dochter was toen ze 12 was ben ik het helemaal met Evelijn eens. Het lijken soms hele dametjes, maar het zijn ook nog maar kinderen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:54

Leer haar de pony achterwaarts te zetten, en dan de pony kiezen of hij achteruit of vooruit wil. Dan is het vaak rap opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:00

Je paard ziet je verzorgster niet als leider en loopt daarom niet mee. Als je samen met ze aan het grondwerken gaat pak je het probleem aan ipv dat je het verlegd. Paard zal leren dat het meisje ook leiding kan geven en haar vertrouwen gaan, meisje zal leren dat het paard haar als leiding ziet, zelfverzekerder worden en het paard meer gaan vertrouwen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:26

En als ze m nou eens omkeert en uiteruit laat lopen in de richting die ze op wil? Wil bij sommige paarden ook wel eens helpen

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 04:39

Grondwerken en je paard opvoeden :D

Paard zou mee moeten lopen op de plek waar jij m wilt (achter je, naast je, schuin voor je, whatever) zonder ook maar enige druk op t halster. Dat is wat je eigenlijk wilt. Hij moet JOU (of in dit geval je verzorgster) volgen. Niet het halster of zweep of whatever.
En dat is zeker mogelijk, tis alleen wat werk wat je moet doen en je moet weten hoe. Wat ik dan dus zou zeggen; neem les of investeer in horsemanship films.

Ik had t zelfde probleem met mn bijrijdpaard toen ik nog in nederland zat. En zie nu precies wat t probleem was; leiderschap. T paard ziet haar niet als leider en neemt dus de leiding over.