Probleem trailerladen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Probleem trailerladen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 14:39

Hey hey,

Aangezien ik hier geen ander topic over kon vinden (waar nog in wordt gepraat), open ik er zelf een.
Ik heb sinds 27 april een 4 jarige barock pinto merrie.
Destijds had zij nog nooit op de trailer gestaan, toen we haar kwamen ophalen heeft het daarom ook 4 uur geduurd voordat ze op de trailer stond (en is ze ook gebracht want mijn moeder wou niet meer met haar in de trailer rijden, begrijpelijk).

Nu ben ik een tijdje geleden gaan oefenen met het trailerladen en dit ging redelijk goed.
Ze liep na wat aanmoediging en brok zo de trailer op en at daar lekker haar biks uit een emmer.
Op commando ging ze er ook zo weer uit, en daarna kon ze, weer met wat aanmoediging, de trailer weer op.
Ze bleef het spannend vinden maar ze gaf me niet de indruk dat ze het eng vond.
Toen wou ik, omdat het zo goed ging, proberen met een vriendin of de stang er ook achter kon... maar helaas ging het daar mis en knalde ze keihard de trailer uit.
Daarna heb ik haar diezelfde dag nog wel een keer op de trailer gehad en ook een aantal dagen later heb ik haar er nog eens opgedaan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Lees trouwens goed: ik ga niet een longeerlijn er achterlangs spannen, dit is een tijdelijke oplossing en ik wil haar later ook in het eentje kunnen laden als ik m'n BE heb.
Ook ga ik haar niet de trailer opslaan.

Kan iemand me helpen?
Ik wil het trouwens ook eerst zelf oefenen voordat ik iemand er bij haal... dus verwijzingen naar iemand die me kan helpen hoeven niet.

Alvast bedankt voor de mensen die reageren met nuttige info! :)

cocochanel

Re: Probleem trailerladen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:03

Erop en de stang er meteen achter is misschien nog net een te grote stap voor haar, ze weet immers nog wel van de verhuizing dat de stang erachter betekent dat de klep dichtgaat en dat enge ding vervolgens ook nog eens gaat bewegen.

Probeer als ze erin staat iemand bij de achterklep te laten staan,beetje praten, haar eens over haar kont te aaien en bijvoorbeeld eens geluid met de haakjes te laten maken.
Pas als ze dat allemaal oké en vertrouwt is kun je verder met de stang gaan.
Vergeet ook niet om haar goed te belonen en afentoe de trailer even af te gaan als beloning omdat ze het goed doet.

Je kunt de stang ook uit de trailer oefenen door hem eens tegen haar kont te houden en haar zo aan de stang te laten wennen.

Ga in haar tempo en ga niet te snel aan de volgende stap beginnen wanneer ze nog niet op haar gemak is want een paard die er zelf uit gaat voor de stang dichtzit leer je op dat moment dat als ze snel genoeg eruit kan gaan ze niet opgesloten word en dus juist ongewenst gedrag en als ze zichzelf pijn doet aan de stang bevestig je juist haar angst voor de trailer..
Succes met oefenen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:10

ED--> TAO

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:15

En denk er aan dat je haar pas vast zet als de stang dicht zit en eerst weer los doet en dan de stang open.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:26

Maar hoezo wil je niet als tussenoplossing/stap eerst zorgen dat je paard een lijn achter hem niet eng vindt?
Dit wordt nl heel veel gebruikt om een probleem met de stang op te lossen.
Je kan ook een halstertouw nemen (is wat korter en makkelijker opzij te gooien als je paard alsnog naar achteren komt).
Pas als een touw goed geaccepteerd wordt kun je de stap naar de stang maken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:29

Ik ga mee met Brainless, dus niet de lijn gebruiken om haar erin te krijgen, maar in plaats van de stang. Een lijn laten vieren als het mis gaat is tenslotte veel makkelijker als een stang loshalen.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:33

ik heb een hele goede hulp aan Sabine Toetenel !
zij is een studente van E-quine misschien is E-quine de online Cursus wat voor je :) daar kan je mijn pony in de cursus ontmoeten :P maar goed dat is niet belangrijk! veel succes er mee voor vragen sta ik altijd open :) besef wel dat jij zijn 4 benen beweegt en hij niet jou 2 benen. blijf je ook niet op de trailer fixeren maar doe er andere oefeningen bij :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 19:05

@cocochanel, ik denk ook dat de stang er achter nog een te grote stap is... dat dacht ik ook omdat ze als enigste ervaring heeft dat de stang er achter gaat en ze naar een compleet andere plek gaat. Ze is nu natuurlijk hier gewend, dus wil nu niet weer opnieuw naar een andere plek toe.

Bedankt voor de tips! Hier heb ik zeker wat aan! (:

@Rizette, haha ja tuurlijk dat weet ik!

@Brainless, ik bedoel dat ik haar niet met de longeerlijn er in wil trekken omdat ze er wel gewoon in loopt. Dan doe ik inderdaad liever later een halstertouw er achter om wel te oefenen dat er iets tegen haar kont aan komt.

@Princesj, helemaal mee eens! Dus dat ga ik dan ook onthouden en meenemen voor de volgende keer!

@Shar_Angel, ja deze fout heb ik tot nu toe gemaakt, maar toen zag ik een filmpje van een man die eerst het verkeerde liet zien en toen het goede. Niet elke keer opnieuw aanlopen maar zelf proberen zo weinig mogelijk te bewegen. Jij moet het paard aansturen en het paard niet jou, het paard moet bewegen en jij niet... dus daar ga ik de volgende keer aan denken! (:

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:56

Toch kun je er beter wel iemand die genoeg ervaring heeft er bijhalen die samen met jou oefent. Als je nl het verkeerde oefent kun je het onbedoeld erger maken of je bent vele malen langer bezig dan nodig. Je timing en lichaamstaal moeten goed zijn en daar heb je hulp bij nodig.

Er zijn heel veel oefeningen die je kunt doen om de stang minder eng te maken.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:30

cissy schreef:
Toch kun je er beter wel iemand die genoeg ervaring heeft er bijhalen die samen met jou oefent. Als je nl het verkeerde oefent kun je het onbedoeld erger maken of je bent vele malen langer bezig dan nodig. Je timing en lichaamstaal moeten goed zijn en daar heb je hulp bij nodig.

Er zijn heel veel oefeningen die je kunt doen om de stang minder eng te maken.

Ja dit snap ik.
Maar ik probeer het liever eerst zelf. Ik werk hard voor het onderhouden van mijn paard maar een sessie kost veel geld en dat heb ik er dan niet voor over als ik eerst zelf een poging kan wagen... vooral niet als je twee sessie's nodig hebt.
De pony van mijn nichtje wou ook niet op de trailer, en mijn oude verzorgpony ook, maar zijn toch allebei de trailer opgekomen.
Mocht het echt niet lukken dan haal ik er wel iemand bij...

(net even op jou site gekeken, en moet wel zeggen dat bij jou de tarieven heel erg meevallen! :+ )

(helaas je wordt 144 km verderop :') )
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 27-11-15 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:34

Hoezo wil je niet met een longeerlijn erachter werken?Zo kan je leren wennen aan druk.. Wat die stang ook doet.

Dat je dat niet wil ivm op den duur alleen kunnen laten is echt onzin hoor! Mijn paard wou ook amper de trailer in toen ik hem kocht 2 jaar geleden. Ook gedaan met longeerlijn en alles.. en inmiddels ga ik al ruim een jaar in mijn eentje overal heen en kan ik hem makkelijk alleen laden.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:38

Yvank_ schreef:
Hoezo wil je niet met een longeerlijn erachter werken?Zo kan je leren wennen aan druk.. Wat die stang ook doet.

Dat je dat niet wil ivm op den duur alleen kunnen laten is echt onzin hoor! Mijn paard wou ook amper de trailer in toen ik hem kocht 2 jaar geleden. Ook gedaan met longeerlijn en alles.. en inmiddels ga ik al ruim een jaar in mijn eentje overal heen en kan ik hem makkelijk alleen laden.

Omdat dit al eens is geprobeerd toen ik haar kwam halen toen ik haar had gekocht, en ze hier helemaal van in paniek is geraakt... dus nee... mijn paard gaat dan zeker een link leggen met angst en de trailer en dan ben ik nog verder van huis.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:42

Gewoon met rust en vertrouwen er aan blijven werken.

Die van mij heeft ook wat tijd nodig gehad en in het begin als ik dan 5 minuten gereden had stond hij letterlijk in zijn eigen zweet en kon ik het stro uit de trailer gooien, zo nat was het. Maar langzaam ging het steeds beter en beter. Nu gooi ik het touw over zijn hals en loopt hij erop, stang dicht, klep omhoog en ik ben weg. (owja paard vastzetten dat vergeet ik nog al eens :P)

Een longeerlijn of halstertouw hoef je zeker niet als dwang te gebruiken maar het kan haar wel doen wennen aan iets achter haar kont wat je makkelijk weg kan halen. Nadeel kan zijn dat ze leert dat ze naar achteren kan stormen en dat wil je zeker niet!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:42

Je zou kunnen oefenen met een butt-rope zoals ze ook bij veulentjes gebruiken om ze te leren meelopen. Neem een leadrope en geen longeerlijn want een leadrope is minder scherp en door het gewicht van het touw prettiger om mee te werken.
Daarmee leer je ze dat iets achter de bips wel meevalt en kun je druk van achter zetten en kijken hoe ze daarop reageert.

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:17

Ik volg dit even :)

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:31

Hi, geen idee of er twee paarden in je trailer kunnen maar ik zie goede ervaringen als de eerste paar keer een paard mee gaat in de trailer die dit gewend is en rustig blijft.
Wel bewonderenswaardig dat je het zo voorzichtig aanpakt. Als 't lukt heb je een paard dat je alleen kunt laden straks!

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:51

ik volg ook even

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:33

Tja de ultimo tips voor het trailer laden, mijn paarden zijn alletwee niet de makkelijkste, soms lopen ze er zo op, de volgende keer sta ik weer minimaal een half uur of meer te laden en probeer dan maar de hele tijd rustig te blijven. Ik wil absoluut niet gaan dwingen of geweld gebruiken maar soms kan ik ze wel wat. Met zijn tweeën gaat het wel aardig maar wil ik alleen met 1 van de twee weg dan duurt het soms heel lang voordat ze erin staan. Half op de loopplank, er aan de zijkant afspringen,erin en er weer uit. Zonder voer en lekkere hapjes is er al helemaal geen enthousiasme en elke keer als ik denk dat we er zijn, begint het weer van voor af aan. Ik zou zo graag gewoon mijn paarden willen laden, in mijn eentje, zonder gedoe. Heeft iemand tips? Iemand laten komen kan inderdaad altijd nog.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:49

cissy schreef:
Je zou kunnen oefenen met een butt-rope zoals ze ook bij veulentjes gebruiken om ze te leren meelopen. Neem een leadrope en geen longeerlijn want een leadrope is minder scherp en door het gewicht van het touw prettiger om mee te werken.
Daarmee leer je ze dat iets achter de bips wel meevalt en kun je druk van achter zetten en kijken hoe ze daarop reageert.

Hier zou ik ook mee beginnen. En dan niet in of bij de trailer, maar gewoon in de (longeer)bak. Je doet de leadrope dus om de achterhand heen, en zet dan druk (het handigst is om de lijn in een lus te leggen en vast te houden net achter de schoft). Als je paard niet reageert: druk eraf en belonen. Als je paard wel reageert, druk erop houden tot ze ontspant / stopt met lopen (of bokken), dan de druk eraf en belonen. En uiteraard herhalen.

De volgende stap zou bij mij zijn om te oefenen met een hindernis opgesteld als een oxer. Vooruit erin, achteruit eruit, stapje voor stapje. Daarna zet je haar in de oxer en laat je iemand anders achterlangs lopen, aaien, beetje frummelen aan de hindernispaal, etc. Als dat goed gaat, kun je een leadrope of hindernisbalk gebruiken om je paard achteruit tegenaan te laten lopen, alsof ze op de trailer de stang tegen komt. Laat dan wel twee personen de leadrope of balk vasthouden, zodat niet de hele hindernis instort als ze toch achteruit stormt ;) Wat je hiermee wat mij betreft wil bereiken is dat ze a) niet in paniek schiet als ze de lijn of balk voelt, en b) een stapje naar voren wil doen als ze de lijn/balk voelt (ipv hard achteruit).

Als deze oefeningen bevestigd zijn, komt de trailer aan bod. In feite herhaal je de oefeningen van de oxer. Paard in de trailer, en er stapje voor stapje weer uit (ook proberen of je haar half kunt uitladen, en dan weer inladen). Daarna vraag je weer of iemand achterlangs wil lopen, beetje kletsen, de stang oppakken en weer neerzetten, aan de zekeringshaakjes frummelen, kont aaien, over de klep stampen, etc. etc. Uiteraard steeds goed in de gaten houden of je paard er goed mee om kan gaan, of dat een bepaalde oefening spanning oplevert. Daar focus je je dan wat meer op.

Ik werk nooit met een longeerlijn achterlangs om het paard de trailer in te hijsen. Wel gebruik ik twee lange lijnen, die in eerste instantie als ondersteuning dienen. In tweede instantie kunnen ze ook corrigeren als het paard een verkeerde keuze maakt, zoals tegen de druk van het halster in komen en achteruit de trailer afdenderen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 12:00

Hilary schreef:
cissy schreef:

Hier zou ik ook mee beginnen. En dan niet in of bij de trailer, maar gewoon in de (longeer)bak. Je doet de leadrope dus om de achterhand heen, en zet dan druk (het handigst is om de lijn in een lus te leggen en vast te houden net achter de schoft). Als je paard niet reageert: druk eraf en belonen. Als je paard wel reageert, druk erop houden tot ze ontspant / stopt met lopen (of bokken), dan de druk eraf en belonen. En uiteraard herhalen.

De volgende stap zou bij mij zijn om te oefenen met een hindernis opgesteld als een oxer. Vooruit erin, achteruit eruit, stapje voor stapje. Daarna zet je haar in de oxer en laat je iemand anders achterlangs lopen, aaien, beetje frummelen aan de hindernispaal, etc. Als dat goed gaat, kun je een leadrope of hindernisbalk gebruiken om je paard achteruit tegenaan te laten lopen, alsof ze op de trailer de stang tegen komt. Laat dan wel twee personen de leadrope of balk vasthouden, zodat niet de hele hindernis instort als ze toch achteruit stormt ;) Wat je hiermee wat mij betreft wil bereiken is dat ze a) niet in paniek schiet als ze de lijn of balk voelt, en b) een stapje naar voren wil doen als ze de lijn/balk voelt (ipv hard achteruit).

Als deze oefeningen bevestigd zijn, komt de trailer aan bod. In feite herhaal je de oefeningen van de oxer. Paard in de trailer, en er stapje voor stapje weer uit (ook proberen of je haar half kunt uitladen, en dan weer inladen). Daarna vraag je weer of iemand achterlangs wil lopen, beetje kletsen, de stang oppakken en weer neerzetten, aan de zekeringshaakjes frummelen, kont aaien, over de klep stampen, etc. etc. Uiteraard steeds goed in de gaten houden of je paard er goed mee om kan gaan, of dat een bepaalde oefening spanning oplevert. Daar focus je je dan wat meer op.

Ik werk nooit met een longeerlijn achterlangs om het paard de trailer in te hijsen. Wel gebruik ik twee lange lijnen, die in eerste instantie als ondersteuning dienen. In tweede instantie kunnen ze ook corrigeren als het paard een verkeerde keuze maakt, zoals tegen de druk van het halster in komen en achteruit de trailer afdenderen.

Dit klinkt goed inderdaad!
Helaas hebben we op de pensionstalling geen hindernissen... en ik zou niet weten hoe ik anders deze oefening zou kunnen doen ): anders was dit inderdaad perfect geweest om te oefenen met een 'krappe ruimte' inlopen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 12:01

Bora2013 schreef:
Hi, geen idee of er twee paarden in je trailer kunnen maar ik zie goede ervaringen als de eerste paar keer een paard mee gaat in de trailer die dit gewend is en rustig blijft.
Wel bewonderenswaardig dat je het zo voorzichtig aanpakt. Als 't lukt heb je een paard dat je alleen kunt laden straks!

Nee er kunnen helaas geen twee paarden in de trailer... dus ze zal het echt alleen (of naja, met mij) moeten doen!
Bedankt! En ja, dat is de bedoeling! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:39

Lolala73 schreef:
Tja de ultimo tips voor het trailer laden, mijn paarden zijn alletwee niet de makkelijkste, soms lopen ze er zo op, de volgende keer sta ik weer minimaal een half uur of meer te laden en probeer dan maar de hele tijd rustig te blijven. Ik wil absoluut niet gaan dwingen of geweld gebruiken maar soms kan ik ze wel wat. Met zijn tweeën gaat het wel aardig maar wil ik alleen met 1 van de twee weg dan duurt het soms heel lang voordat ze erin staan. Half op de loopplank, er aan de zijkant afspringen,erin en er weer uit. Zonder voer en lekkere hapjes is er al helemaal geen enthousiasme en elke keer als ik denk dat we er zijn, begint het weer van voor af aan. Ik zou zo graag gewoon mijn paarden willen laden, in mijn eentje, zonder gedoe. Heeft iemand tips? Iemand laten komen kan inderdaad altijd nog.

Iemand laten komen is de slimste oplossing, we kunnen hier wel tips geven maar met alleen oefenen kom je er niet. Je moet het juiste oefenen want anders oefen je alleen maar meer hoe ze niet laden.
Paarden hebben nou eenmaal net iets meer geduld dan wij en zodra jij je emoties kunt uitschakelen en je timing goed is geven ze het ook eerder op. Waarschijnlijk weten jouw paarden precies waar jouw grenzen liggen want je zegt zelf al: probeer dan maar de hele tijd rustig te blijven... Je zult wel moeten want anders duurt het nog langer of geef je op uit frustratie.
Je moet er even een keer doorheen met goede hulp en als je weet wat je moet doen gaat het de volgende keer een stuk sneller of is zelf het probleem helemaal weg.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 01:28

Goed ik weet niet of je er iets aan heb...

Maar mijn paard was ook een tijdje niet te laden...
Al heb ik dan een wagentje waarin ze natuurlijk wel wat anders staan.
Op het moment dat we 1.5 uur ergens stonden terwijl het onder 0 was en lichtjes sneeuwde hebben we heb na advies van iemand waar hij toen in training stond.. Wel een longeerlijn erachter gehouden.

Daarna was hij thuis niet echt fijn te laden.
Toen ik het probleem thuis opgelost had, had ik hetzelfde probleem als ik weer naar huis wilde. Dan hoefde ik op gegeven moment het lijntje maar te pakken en hij liep erin.
Nu loopt hij er zo in. Zowel van huis als van vreemd terrein naar huis.

Hij ging er hij mij eerst 5 meter vanaf staan.. Toen met 2 benen erop (lange periode gehad) toen 2 benen echt in de wagen, toen 4 benen in de wagen.. En dan het moeilijkste.. De draai. Man daar hebben we ook even over gedaan. Tja na de draai kwam de sluiting en de deur natuurlijk. Nadat de draai erin zat heb ik het nog een paar dagen volgehouden hem in de wagen te zetten met wat te eten. Uiteindelijk gaf ik hem ook alleen zijn eten daar.. Eerst met de klep open (wel de sluiting/scheidingsdeur dicht) daarna helemaal afgesloten.

Toen een tijdje zonder eten gedaan en duurde het weer langer. Ach met een handje muesli.. Als hij er dan wel in loopt met oortjes erop/ draait en rustig is. Vind ik het fine. Ik haal de bak weg voordat we gaan rijden. Hij doet ook niet spastisch ofzo als we gaan rijden.

Maar de draai en daarna de sluitings wand kan je wel vergelijken, zodra ik maar aan zijn kont zat of een poging deed donderde hij er volle vaart uit.

- de tijd ervoor nemen. Veel geduld
- elke dag meenemen (routine maken)
- geen druk (niet erin trekken van voren)
- en toch wel met voer.... Aantrekkelijk maken om erin te staan. Misschien al klaar zetten misschien later pas geven.
+ een stalgenoot die eenmalig geholpen had met uitvinding kwart draai. Daarna kwam de halve draai vanzelf.
Hij moet namelijk om jou heen draaien.. En dat deed hij niet. Liep zo ongeveer door mij heen. (Net na een operatie en precies die arm zat ik de weg :( )

Hoe ik hem daadwerkelijk erin heb gekregen met al mijn pogingen zal je kunnen vergelijken met het sprookje van de broodkruimels }:0

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:30

Hoi,

Van mijn fries wist ik niet hoe hij op de trailer zou reageren. De eerste keer heb ik de trailer achteruit in een soort van gangpad gezet, alle deurtjes, raampjes etc open. En er gewoon rustig met hem ingelopen. Meneer zette twee voeten op de laadklep, snoof wat en blokkeerde. Ik ben er rustig afgegaan met hem, rondje gedaan in de stal en toen met iemand rustig er achter lopend nog een keer geprobeerd. Stond er zo in.

En ja, rustig, ik heb goed gelezen, dit ging bij jouw ook goed.. totdat de stang kwam. Bij mijn hengst was dit geen probleem. Alleen het achterlaten vond hij eventjes spannend. Mijn tip is om alles rustig te doen. Niks willen overhaasten, geen attributen als zwepen/longeerlijnen gebruiken want dit zet onbewuste druk bij een paard en op deze manier zal hij het nooit natuurlijk accepteren.
En wat betreft het rustig zijn.. begin eerst met rust bij jou! Niet gelijk willen dat je hem inlaadt en zo wegrijdt, rustig in je hoofd zijn, niet driftig worden, alleen met je paard bezig zijn geen andere situaties als bv werk erbij halen.

Good Luck!

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:34

wat moeilijk blijft is al die mensen die zich met je gaan bemoeien als je even bezig bent. Veelal op een agressieve manier, veel mensen vinden dat je toch een paard de trailer op moet rammen merk ik. Als ik dan een tijd op mijn eigen manier bezig ben, zie ik ze naar ons kijken. Ik sla tegenwoordig elke vorm van hulp beleefd af maar dat is niet altijd even makkelijk want mensen worden zelfs boos als je zegt dat je het even op je eigen manier wil doen. Wat is dat toch?