Pony 23 jaar, 24/7 buiten: deken twijfels!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annne

Pony 23 jaar, 24/7 buiten: deken twijfels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 09:15

Mijn pony, arabiertje van 23 is de afgelopen weken best wat afgevallen.
Hij staat in een kudde 24/7 buiten (met schuilstal waar die nooit in gaat/durft) zonder deken. Zijn vacht is redelijk dik.
Voeren veel hooi bij en 2x in de week na het rijden krijgt die een schep brokken.

Ik twijfel nu erg over wel of geen deken opleggen. Eigenlijk kan zon vacht dat goed zelf regelen, maar omdat die wat ouder is en ik m aan de schrale kant vind (begin Vd winter!) wil ik dus miss toch een deken opleggen.
Gaat dit hem nou minder energie kosten of heeft die er vooral last van? (Haren niet meer rechtovereind zetten).

Wat zouden jullie doen?

Change3x

Re: Pony 23 jaar, 24/7 buiten: deken twijfels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:17

Een dekentje is nooit mis, vooral niet als hij wat ouder is.

Misschien is het ook een idee om slobber bij te voeren aangezien hij wat schraal aan het worden is?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:17

Waarom durft hij de stal niet in dat vraag ik mij eerder af word hij verjaagt uit de stal of......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:18

Je geeft zelf al aan dat hij mogelijk niet in de schuilstal durft. Kan zijn dat hij in de kudde laag in de rangorde staat en daarom de schuilstal niet in kan. Pony is op leeftijd en valt af. Ik zou hem een lekkere - natuurlijk waterdichte - deken geven voor de winter.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 09:19

De stallen staan met de opening richting het bos, en met name met winderig weer vind hij het daar vaak "eng". Dus weer niet zo goed of het van m echt niet hoeft of dat die het gewoon spannend vindt..

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:21

Als hij wat schraal word zou hij eigenlijk onbeperkt goed ruwvoer moeten krijgen en misschien moet je in plaats van 2x per week elke dag wat brokken gaan geven om wat vitamines aan te vullen?

Maar mijn pony van 24 staat ook zo, en die heeft een 100 grams deken op, gaat prima zo en pony is veel blijer :j

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 09:26

We voeren ze al echt ruim hooi, helemaal onbeperkt wordt denk ik voor de andere paarden " te veel". Rest Vd kudde is eerder te dik..(staan allemaal zonder deken overigens). Slobber of seniores priores bijvoeren is ook nog n optie ja.
@ellepel: heb jij n 100grams voor de hele winter?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:29

Ik voerde destijds seniores priores en bietenpulp bij. Hij is nu lekker rond :') dus denk dat hij de winter wel goed doorkomt nu. Hij heeft geen deken maar gaat wel de stal in snachts (eigen initiatief)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:30

Ik heb een Bucas gekocht. Is een hele uitgave maar dan zit je niet met het wisselen van dekens. Door een speciale laag kan de deken temperaturen aan van +12 tot -15. En idd ook zorgen dat er genoeg hooi gevoerd word.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:33

Ons oudje krijgt een deken op als het nodig is, dus als ze aangeeft het toch wel koud te hebben. Tot die tijd blijft ze lekker zonder deken lopen.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:36

Anne, in principe loopt hij onder 100 gram
maar als het echt heel koud word, en dan spreek ik over -5 overdag en snachts -10 dan leg ik er een 300 grams op :j

Goed kijken naar je dier, je kent je pony zelf het beste, als je twijfelt dan leg je er een deken op :j

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 09:42

Tja lastig, ik zie niet dat hij het koud heeft (staat niet te bibberen) maar dat die schraler is geworden geeft wel aan dat het hem veel energie kost m warm te houden. En dan is het dus de vraag of een deken hem hierbij helpt. Als je er eenmaal een oplegt kan je deze er niet meer afhalen..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:46

Oh wij halen hem er na een paar dagen gewoon weer vanaf hoor, die wintervacht heeft ze dan toch al.
De deken is dan alleen maar om de paar koudere dagen door te komen.

Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld de hele week regen en begon het ook erg koud te worden, waardoor ze stijf begon te worden in d'r rug. Ze heeft 3 dagen een deken op gehad tot de regen weer minder was zodat ze weer wat aan d'r vacht zou hebben en was daarna ook niets meer aan de hand en heeft de rest van de winter zonder deken gelopen.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:48

Tja, je moet het toch zelf bekijken, maar als de rest te dik is, is het dan een idee om je pony een deel apart te zetten zodat het extra kan eten en zodoende weer wat aan komt in gewicht?
Een speklaagje is bijna hetzelfde als een lekkere deken :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:49

Sinds vorige winter heeft ons oudje van bijna 25 een 100 gr. dekentje om en daar kwam ze toch wel heel fijn mee de winter door. Het hoeft niet eens heel erg koud te zijn, maar juist dat gure wind en regen weer wat we hier vaak hebben vinden onze paarden iig niet prettig.
Ik heb ze nooit zien bibberen tijdens een stevige winter periode maar wel met dat soort weer, dan krijg je ze hier ook echt letterlijk de stal niet meer uit.

Zou je hem anders niet misschien alleen als het echt regenachtig weer is een dun regendek op kunnen doen? Scheelt ook heel wat en is toch iets minder heftig dan een echte zware deken.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:04

Daar hebben jullie denk ik gelijk in, nat weer is denk ik wel t "meest veel eisend van een pony". Als ik dan iig op die dagen een deken opleg (afhankelijk van het aantal graden de dikte bepaal.. Nu bv 100 grams) dan kan die ook weer af als t weer droog/zachter weer wordt.
Thnx bokkers!

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:06

En "extra eten" helpt wel iets maar niet veel.. Zelf in de zomer op volle wei blijft meneertje mooi in model.. Hij is echt niet "dik" te krijgen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:54

Ons oudje (27) krijgt een deken op als ie het koud heeft. Maar is de laatste jaren al niet meer voorgekomen.
Het is me niet duidelijk of het afvallen komt omdat hij alles verbrand om warm te blijven of dat het ergens anders van komt. Je spreekt je daarin best tegen, in de openingspost zeg je dat hij de afgelopen weken best is afgevallen (hoge temperaturen, dus geen kou), en in de volgende post:

Annne schreef:
Tja lastig, ik zie niet dat hij het koud heeft (staat niet te bibberen) maar dat die schraler is geworden geeft wel aan dat het hem veel energie kost m warm te houden. En dan is het dus de vraag of een deken hem hierbij helpt. Als je er eenmaal een oplegt kan je deze er niet meer afhalen..

geef je weer aan dat het schraler worden is omdat ie zich warm moet houden.
Zelf denk ik dat het schraler worden daar niets mee te maken heeft, omdat hij al schraler werd voordat het koud werd. Zou in ieder geval je oudje apart bijvoeren, ze hebben heel wat meer nodig.
Ons oudje krijgt nu 4 keer (!) zoveel te eten als toen hij volop in de wedstrijdsport op het hoogste nivo van Nederland liep, en die is echt niet moddervet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:54

ik zou hem zeker een deken opgeven..
Heb zelf ook een oudje die dit jaar flink achteruit is gegaan en staat nu ook al onder een dikkere deken dan normaal, omdat hij anders te veel energie verspilt aan het warm houden waardoor hij afvalt. Hij krijgt voldoende en het juiste te eten maar viel toch af, totdat ik hem zijn dikkere deken opgaf. Ervoor zorgen dat hij het lekker warm heeft..

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:32

Een goed alternatief voor Bucas zijn de dekens van Fedimax, ook een stay dry voering maar dan een stuk goedkoper. Ik zou dan inderdaad wel gaan voor een hele goede deken zoals de bucas all in one of de fedimax met 300 gram, daar gaan ze ook niet onder zweten als ze het toch te warm krijgen, ze ademen super.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:45

Het invallen kan een teken zijn dat er veel energie gaat naar het warm houden en dat hij daardoor gaat invallen. Onze ruin maakt relatief weinig wintervacht aan en ze staan in buitenstallen. Geen deken betekend een mager paard waar je de ribben van kan tellen en de heupen die uitsteken. Daar is niet tegen op te voeren. Met deken heb ik een mooi gevuld paard die geen energie meer kwijt is aan warm houden.
Mijn oude merrie heeft tot nu toe geen deken op, heeft een enorme vacht nu al aangemaakt en voelt goed aan ook 's avonds bij de laatste voerbeurt. Mocht ik merken dat ook zij gaat invallen en dat de haren overeind gaan staan is er heel snel een deken op gedaan.

Bedenk wel dat als je nu met een deken gaat beginnen dat je paard niet meer zonder zal gaan deze winter.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:54

Mocht het binnen je budget vallen, dan zou je eens kunnen kijken naar een CoolHeat Rug (als ik dat goed schrijf zo). Die kwam in een ander topic voorbij, is bij wijze van spreken een mobiele schuilstal omdat het alleen de nattigheid tegenhoudt maar de vacht juist wel mogelijkheid geeft zelf de temperatuur te regelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:17