Ander gedrag aan leren tegenover andere paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

Ander gedrag aan leren tegenover andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:19

Ik heb een vrij pittige merrie tegenover andere paarden. Ze is 'dominant' , staat nu bovenaan in rangorde maar niet op een vriendelijke manier. Ze rent graag achter de andere paarden aan, kan goed gillen en dreigen. Maar ze verwond ze niet, het ziet er (naar mijn idee) erger uit dan het is. Maar paarden die minder zelfverzekerd zijn, zijn hiervan wel erg onder de indruk.
Vooral rond etenstijd is dit gedrag erg.
Alleen staat ze er beetje verloren bij dus ze wil wel vriendjes om haar heen. En ik ben ook van mening dat een paard niet alleen moet staan, draadje er tussen voldoet ook niet voor mij, dan kunnen ze niet voldoende sociaal contact hebben.

Haar verleden: Eerste 3 maanden van haar leventje heeft ze geen andere paarden gezien als haar moeder, daarna is ze in een kudde gekomen en heeft tot haar 3e jaar op een begrazing gestaan (kudde van 20 paarden) Ook toen ze thuis kwam ging het heel goed. Langzaam is dit gedrag erin geslopen. Ik ben niet degene geweest die voerde maar ze leert erg snel dus misschien is dit gedrag zo onbewust beloond? Ik denk dat ze onzeker is en dit gedrag houd ze op afstand. Waarom ik dit denk, als er een paard bij staat met veel zelfvetrouwen en die haar niet serieus neemt is ze erg onder de indruk.

Nu is het probleem dat we 3 paarden op stal hebben, het paard van mijn zusje kan er goed mee omgaan, die gaat optijd aan de kant en laat zich niet gek maken. de andere paard daar en tegen kan zo onder de indruk zijn dat hij uit de wei springt... Alleen zetten is in mijn ogen geen optie maar het andere paard alleen ook nie,t want het is natuurlijk niet alleen voor mijn paard zielig. Het paard van mijn zusje staat nu de ene dag bij mijn paard en de andere dag bij het andere paard. Hele nette oplossing maar het gaat erg tegen mijn gevoel in dat ze toch soms alleen moet staan.

Ik zit nu na te denken kan ik gedrag in de kudde trainen? Honden kunnen veel leren tegenover andere honden, maar een paard is geen hond... Zou er een manier zijn dit te oefenen, haar te leren dat ze subtieler kan zijn?

Brand maar los met ideeën, ik ben erg benieuwd. Ze is natuurlijk een geweldig paard, lijkt niet ongelukkig maar misschien kan het wel veel beter :)