vuurwerk vraag: beetje vroeg maar toch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

violafan

vuurwerk vraag: beetje vroeg maar toch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:20

Wat doen jullie met de paarden die dagen nacht buiten lopen (met schuilstal) met vuurwerk? Eerder bracht ik ze altijd naar mijn vader die een boerderij had en dan zetten ik ze daar een nacht in de stal. Maar de boerderij is verkocht en nu moeten ze gewoon op de wei blijven. Maar ik vind het eng, zit vrij dicht tegen het dorp aan met de pony s.

eenitraM

Re: vuurwerk vraag: beetje vroeg maar toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:23

Gewoon laten staan..

Ik snap dat gesleep met die dieren eigenlijk niet. Het levert (nog) meer stress op. Het is maar een paar dagen. Gaan ze niet dood van :D

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:55

Hier blijven ze gewoon op de paddock staan en,kunnen zelf kiezen of ze binnen gaan of niet. Als we ze opsluiten worden ze gek. Als ze buiten kunnen blijven ze rustig. Staan gewoon in groep rond te kijken. En er wordt hier wel wat vuurwerk afgeschoten met de feestdagen.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:56

nou heb eens een pony gezien die ging van een carbid bus dwars door houten hek heen. Z dressuur pony op landelijk nivo. Been gebroken. Niet echt leuk hoor. Daardoor toch huiverig voor.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:56

Lekker wat extra ruwvoer op de wei en gewoon laten staan. Desnoods s'nachts even langs rijden met oud en nieuw.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:57

ik heb ook wel eens gehoord van proppen watten in de oren met een oornetje eroverheen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:59

Ik blijf bij ze rond middernacht, flinke berg hooi, eventueel biet. Ze staan altijd op wei met schuilstal. Als het heel heftig gaat knallen, rennen ze paar rondjes en daarna gaan ze naar de lucht staan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:00

Bij ons wordt op Oudjaarsdag met carbid geschoten. Paardlief verdraaide geen oor, het geluid sloeg tegen de stal aan en rammelde door tot in mijn maag. Verder vliegen hier regelmatig van die Chinooks over, soms zelfs twee tegelijk.
Zolang je zelf er geen drama van maakt doet je paard dat ook niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:53

Hier blijft hij gewoon buiten.
Op stal zelf wordt, in het verst gelegen weiland, waar dan uiteraard geen paarden rondom of in lopen, carbid geschoten op oudjaarsdag.
Dat levert vaak de eerste knallen wat 'feest' op in de wei, maar na een knal of 2-3 gaan de meesten gewoon verder eten en suffen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:38

Bij mij is het wel de enige nacht per jaar dat ze gegarandeerd op stal staan. Vinden ze prima . Om een uur of 10 haal ik ze naar binnen dan ligt er een berg hooi en wat lekkers. Om kwart voor 12 ga ik naar ze toe en krijgen ze een emmer wortels en om 10 over 12 check ik ze nog maals. De merrie staat dan met grote ogen te snuiven de ruin heeft het druk met zijn wortels (iets met prioriteiten). Dan krijgen ze nog een pluk hooi en rond een uur of 3 krijgen ze nog een keer hooi en dan wil ik meestal wel slapen. Paarden staan dus aan huis en we vieren oud en nieuw met de straat.
Dit alles heeft overgens niet direct met vuurwerk te maken maar wel met dronken idioten die hier een aantal jaar geleden de omheining hebben vernield waardoor de paarden losliepen . Binnen zetten voelt veiliger, als er dan iets gebeurd is het gelijk huisvredebreuk misschien dat de politie dan ook iets doet. Deden ze de vorige keer niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:39

Onze paarden waren echt bang van het vuurwerk. Met heel erg veel hooi met zijn tweeën de container stal in werkte toen het beste toen we nog in NL woonde en bij iemand buiten terrein huurden. De container ging dicht zodat het gewoon donker was en geluid gedemd. Dus keuze maken die het beste bij jouw paard(en) past.
Hier in Frankrijk is het erg rustig dus ze staan gewoon aan huis buiten en of ze wel of niet in de stal gaan is hun eigen keuze.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:40

hier onbeperkt hooi en een dikke laag stro, radio en lampen aan en verder niks. verhuizen levert stress op wat ik mijn beestjes ook niet aan wil doen!

contagious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:50

Gewoon zorgen voor een plekje om te schuilen en goed het hek afsluiten.