(ik heb al veel gezocht maar kon geen bestaand topic hierover vinden

Ik hoop met dit topic dat ik iemand vindt met hetzelfde 'probleem' of er ervaringen mee heeft. Ik zit namelijk met het volgende:
Mijn (dominante) fjordenmerrie gaat altijd bokken als we met een buitenrit gaan galopperen. Ze bokt met aangalopperen en het liefst ook nog tijdens de (ren) galop. Het is uit te zitten maar alles behalve fijn. Ik ben er inmiddels achter dat ze dit alleen doet als ze niet voorop loopt. Echter durft ze ook niet altijd voorop en zeker in de galop is ze dan heel voorzichtig (duidelijk spannend/eng). Komt er iemand door t trage tempo te dichtbij gaat ze ook weer slaan. Bijkomend probleem is dat het paard van mijn vriendin (waarmee ik ook vaak buitenritten maak)gewoon zo gruwelijk snel is dat ze er niet achter kan blijven. Het volgende heb ik al geprobeerd:
- voorop galopperen. Maar dit geeft enorm veel onrust in de groep door t lage tempo en vaak blokkeerd ze waardoor er alsnog iemand langs moet en t verhaal opnieuw begint.
- negeren en uitzitten, ze stopt uiteindelijk wel... Maar t gaat een keer mis voorzie ik

- afstraffen door terug te nemen en net zo lang door te gaan tot ze ermee stopt (op een pad van 5 km en 20 overgangen geen verbetering)
- zweep erbij. Echter reageert ze dan daarop waardoor t nog erger wordt.
- Dyvana is helemaal gecheckt en er zijn geen lichamelijke redenen om te bokken voor zover we kunnen beoordelen met DA osteo fysio en zadelmaker.
Dyvana is dominant, door middel van grondwerken (met instructrice) en consequent zijn ben ik haar de baas. Echter lijkt dit echt op de kudde gericht en niet op mij als ruiter (die op dat moment alleen maar uit kan zitten en hopen dat ze niet valt)....
Ik vind t erg moeilijk, in de stap en de draf doet ze dit namelijk niet. Is ze wel drammerig en wil ze voorop maar gaat ze niet bokken of fel uithalen.
Soms heb ik ook t gevoel dat t joligheid is, ze staat wel 24/7 buiten met een vriendinnetje en schuilstal dus te weinig beweging naast t rijden hoeft ze niet te hebben...
Vandaag was het echter zo heftig (parabool en hoofd tussen de benen) dat we gekapt zijn met galopperen. Ik wil er ook niet graag naast belanden namelijk

Ze krijgt 2x pd 1/4e kg brok (havens draver) en veel hooi. Na training krijgt ze ook een handje brok (verschil rust en werkdagen). Ik heb niet het gevoel dat ze te veel energie aan brok krijgt want in de bak en met andere gangen is ze gewoon rustig, genoeg energie voor de training maar zeker niet heet.
Sorry voor het veel te lange verhaal en respect voor diegene die t gelezen heeft. Ik zit momenteel gewoon even met mn handen in t haar. Ben een beetje klaar met dat ge-emmer buiten.

Ik hoop dat iemand misschien ervaring heeft of een tip. Iets waar ik mee bezig kan om uit te proberen..
Alvast bedankt:)