Bokken in de galop als ze niet voorop mag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gwenr86

Bokken in de galop als ze niet voorop mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 18:51

Hallo allemaal!
(ik heb al veel gezocht maar kon geen bestaand topic hierover vinden :o )
Ik hoop met dit topic dat ik iemand vindt met hetzelfde 'probleem' of er ervaringen mee heeft. Ik zit namelijk met het volgende:
Mijn (dominante) fjordenmerrie gaat altijd bokken als we met een buitenrit gaan galopperen. Ze bokt met aangalopperen en het liefst ook nog tijdens de (ren) galop. Het is uit te zitten maar alles behalve fijn. Ik ben er inmiddels achter dat ze dit alleen doet als ze niet voorop loopt. Echter durft ze ook niet altijd voorop en zeker in de galop is ze dan heel voorzichtig (duidelijk spannend/eng). Komt er iemand door t trage tempo te dichtbij gaat ze ook weer slaan. Bijkomend probleem is dat het paard van mijn vriendin (waarmee ik ook vaak buitenritten maak)gewoon zo gruwelijk snel is dat ze er niet achter kan blijven. Het volgende heb ik al geprobeerd:
- voorop galopperen. Maar dit geeft enorm veel onrust in de groep door t lage tempo en vaak blokkeerd ze waardoor er alsnog iemand langs moet en t verhaal opnieuw begint.
- negeren en uitzitten, ze stopt uiteindelijk wel... Maar t gaat een keer mis voorzie ik -O-
- afstraffen door terug te nemen en net zo lang door te gaan tot ze ermee stopt (op een pad van 5 km en 20 overgangen geen verbetering)
- zweep erbij. Echter reageert ze dan daarop waardoor t nog erger wordt.
- Dyvana is helemaal gecheckt en er zijn geen lichamelijke redenen om te bokken voor zover we kunnen beoordelen met DA osteo fysio en zadelmaker.

Dyvana is dominant, door middel van grondwerken (met instructrice) en consequent zijn ben ik haar de baas. Echter lijkt dit echt op de kudde gericht en niet op mij als ruiter (die op dat moment alleen maar uit kan zitten en hopen dat ze niet valt)....
Ik vind t erg moeilijk, in de stap en de draf doet ze dit namelijk niet. Is ze wel drammerig en wil ze voorop maar gaat ze niet bokken of fel uithalen.
Soms heb ik ook t gevoel dat t joligheid is, ze staat wel 24/7 buiten met een vriendinnetje en schuilstal dus te weinig beweging naast t rijden hoeft ze niet te hebben...
Vandaag was het echter zo heftig (parabool en hoofd tussen de benen) dat we gekapt zijn met galopperen. Ik wil er ook niet graag naast belanden namelijk :')

Ze krijgt 2x pd 1/4e kg brok (havens draver) en veel hooi. Na training krijgt ze ook een handje brok (verschil rust en werkdagen). Ik heb niet het gevoel dat ze te veel energie aan brok krijgt want in de bak en met andere gangen is ze gewoon rustig, genoeg energie voor de training maar zeker niet heet.

Sorry voor het veel te lange verhaal en respect voor diegene die t gelezen heeft. Ik zit momenteel gewoon even met mn handen in t haar. Ben een beetje klaar met dat ge-emmer buiten. {:)-:(

Ik hoop dat iemand misschien ervaring heeft of een tip. Iets waar ik mee bezig kan om uit te proberen..
Alvast bedankt:)

Foreverkliek

Re: Bokken in de galop als ze niet voorop mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:43

Hoi, heb met mijn paard hetzelfde gehad. Altijd voorop willen, bokken als hij achter een ander moest galopperen en voorop niet willen terugkomen als er achter hem nog iemand galoppeerd. Heb het opgelost door alleen met hem te rijden. Is gelijk goed voor het zelfvertrouwen van het paard. Gaat prima, samen kunnen we de hele wereld aan. Ik rij af en toe wel stukjes met anderen op maar als meneer onrustig word ga ik de andere kant op.
Overgens vind ik draversbrok voor een fjord wel heftig.
Succes

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:53

Ik heb dit met mijn paard ook gehad, maar die was nooit ergens bang voor en heel snel. Eerste jaar reed ik m dus alleen of voorop. Daarna was het probleem eigenlijk over. Hij vind het nog steeds het leukst om voorop te lopen maar accepteert in de groep lopen ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:06

Het eerste wat ik me afvraag: is het ook een probleem als je helemaal achteraan rijdt? Sommige paarden vinden dat fijner want dan hebben ze in elk geval niemand meer achter zich waar ze op moeten letten, en ze zijn dan meer geneigd om bij de groep te blijven.

Daarnaast geef je aan dat ze ook in draf en stap drammerig is. Dus daar zou ik aan werken: zelf bezig gaan met het tempo - een metertje meer of minder afstand nemen dan ze wil, of wat stelling / buiging vragen, de buitenbocht nemen bij bochten, etc. Er zijn ook op een buitenritje heel veel momenten waarop je kunt rijden (of dat juist net niet genoeg doet.) Allemaal dingen die haar versterken in het idee dat jij de leiding niet helemaal heeft en ze het (dus) zelf op moet lossen.

Let ook op haar signalen eerder als andere paarden in de buurt komen. Zodra ze haar oren verdraait, meteen de aandacht vragen met hand of been. Als ze met haar staart zwaait, naar voren rijden of een tikje met de zweep - dat is niet toegestaan. Als ze zich bol maakt / haar kont zeg maar intrekt dan naar voren rijden. Zorg dat jij belangrijker bent dan het paard voor/achter haar. Ze moet niet teveel letten op de kudde, maar op jou.

Heel belangrijk is ook dat je zelf de overgangen rijdt. In het begin kun je dan bv een halve seconde eerder of later de overgang maken, gewoon net even een momentje anders dan ze het op zichzelf zou doen (maar ook niet zo dat ze zich helemaal alleen voelt.) Dat momentje kun je steeds een beetje uitbouwen.

Verder kun je de impact van de bokken verminderen, bijvoorbeeld door haar hoofd wat omhoog te houden, en ook kun je gaan staan zodat de bok min of meer onder je doorgaat (niet naar voren met je lijf, maar omhoog.) Terugnemen als afstraffen is denk ik niet zinvol, dan krijgt ze meer opgekropt verzet. Ik zou eigenlijk met het bokken zelf niet al te veel doen en vooral letten op al die zaken eromheen waarmee je het vaak kunt voorkomen.

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:27

Bedankt voor alle goede tips!!
Dravers is idd pittig, maar er wordt ook wel pittig met haar getraind. Ik merkte dat ze op basis gewoon net de impuls mistte en sneller 'op' was zeg maar. Dit is met dravers verholpen. Kan zo gewoon beter door de lessen komen en is fitter.
Alleen buitenrijden heb ik wel eens geprobeerd (en doe ik nog wel eens) maar dat kost tijd. Ga zeker verder uitbouwen!!Ze is dan alleen erg onzeker en wordt erg lomp en onbenullig (voor de naderende auto springen, achterwaarts de sloot in, gigantisch bokken....) dus ik moet zelf een erg zelfverzekerde dag hebben om daar tegenop te boxen *D

Met haar aan het werk gaan tijdens de buitenritten is een goeie! Nu ik dit lees besef ik mij dat de buitenritten 'lean back en met lange teugel' zijn als we met zn 2-en zijn. In de groep ben ik alleen maar bezig met haar gedram, maar ik moet gewoon de aandacht terug brengen naar mijzelf! Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb!!!
Als ze achteraan loopt is ze overigens niet vooruit te branden, behalve in de galop :=
Het bokken is idd over het algemeen wel uit te zitten, omdat ik al ga staan als degene voor mij aan galoppeerd. Misschien ook niet goed, maar een soort overlevingsmeganisme 8)7 ik probeer er ook vaak niet de nadruk op te leggen en het te negeren, maar vandaag ging ze 3 keer achter elkaar behoorlijk de lucht in dus de lol was er nogal af.... Zeg maar -O-
Maar bedankt voor alle reacties, ik kan hier veel mee! Ik ga hier zeker mee aan het werk!!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:30

Misschien geen echte oplossing voor je probleem, maar heb je weleens naast elkaar gereden?

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 21:16

Naast elkaar rijden is helaas niet een optie. Dan trapt ze ook naar degene naast zich... :(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:49

Je hebt het al aangegeven, je gaat niet aan het werk met haar tijdens buitenrit. Dan ben je passagier en waarom zou ze dan niet doen wat ze wil en kwaad worden als je in gaat houden?

Het is handig om in een buitenrit paardje gewoon aan de teugel te hebben en wat pasjes voortwaarts- zijwaarts te vragen en overgangen te rijden. Ook binnen een gang naar wat kortere of langere passen is mogelijk. Oftwel, gewoon blijven rijden en geen passagier worden...

Veel mensen hebben bij buitenritten ook een beetje de neiging om van het galopperen het hoogtepunt te maken, de paarden totaal te laten gaan en het vaak op de terugweg/richting stal te doen.
Paarden gaan daar ook op anticiperen. Dan maak je het jezelf gewoon moeilijker dan nodig.
Beter las je gewoon verschillende galopstukjes in die niet lang duren op steeds verschillende plekken (al is dat soms lastig als er niet veel plekken zijn waar je kunt galopperen).
De galop moet "gewoon een andere gang" zijn die ook in de rit zit en niet het "jippie we mogen weer als een dolle tekeer".
(Dit even algemeen, ik heb natuurlijk geen idee hoe ritten van TS zijn)

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 19:39

Dankjewel lusitana! Als dyvana deze week weer beslagen is ga ik weer met de naar buiten en nu inderdaad niet passagieren. Dus aan het werk zetten zodat de aandacht bij mij is, en niet het paard achter ons. Wij hebben zandpaden in overvloed dus ik galoppeer niet altijd op dezelfde plek en zeker niet richting de stal. Maar het galopperen is door haar gebok inderdaad wel een dingetje geworden waar ik me schap voor zet. Hier ga ik ook aan werken! Niet vanuit de lange teugel 'gaan met die banaan' maar vanuit het werken aangalopperen. Bedankt voor de tip! Ik heb helemaal zin om het straks 'uit te proberen' :)