In de bergen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elsemiekevm

In de bergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 15:03

Hallo :D

Zijn er mensen die in de bergen met hun paard hebben gereden? Ik ben heel erg benieuwd naar wat verhalen hierover. Klinkt erg romantisch natuurlijk <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:14

Nou, dat kan best wel tegenvallen :j Het ligt er maar aan wat jouw definitie van "berg" is.

De heuvels in Wales zijn best wel heel mooi om te rijden, evenals het Lakedistrict, Nidderdale en North York Moors. Dichter bij huis zijn ook de Ardennen mooi om te rijden maar dat zijn (naar mijn idee) mooie, soms pittige, heuvels.

Geen van allen zijn dat echter gebieden waar ik "zomaar" mijn eigen paarden mee naar toe zou nemen. Als ik dat al zou willen (en ja, er zijn hier vage plannen voor het peak-district), dan zou ik daar zeer serieus op gaan trainen want heuvel-op-heuvel-af is echt iets anders dan rechtuit meters maken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:26

Ik woon in de bergen in Oostenrijk en heb hier dus ook met mijn paarden gereden. Als je plan is om je eigen paard mee op vakantie te nemen in de bergen dan raad ik dat zeer af. Je moet het heel langzaam opbouwen en ook niet elk paard is geschikt voor kleine bergpaadjes en stijle stukken.

Maar met een groep ervaren bergpaarden een bergrit te maken is enorm gaaf.
http://www.reiten-tirol.com/

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:30

Ja, ik heb in de bergen van Zwitserland gereden (daar woont familie)
Maar wel op een paard van daar.
Zwitserland is nog niet zo eenvoudig, er zijn veel regeltjes.

Wat dat betreft heb ik gehoord dat de Jura wat makkelijker is, maar daar zijn de bergen eigenlijk ook hele hoge heuvels
De vogezen zijn ook geschikt

En zoals ikke schrijft, in the Peak District in Yorkshire, Groot Brittanië. Daar heb ik eveneens familie wonen (midden in het national park) en zijn veel ruiterpaden.
In Wales is het ook mooi rijden.
Dit zijn dan misschien niet echt de bergen zoals je ze in gedachten hebt.

Misschien denk je meer aan haflingers in Tirol?

In Zwitserland gingen we tot 2500 meter hoogte, tussen de bergmarmotten door en keerden op een gegeven moment om, omdat er nog teveel sneeuw lag (vrij gevaarlijk, begin juni)

In mijn profiel staan wat foto's

Ook leuk, San Jon ranch in het Zwitserse Graubünden. Ik heb hier eens gereden, is makkelijk bereikbaar en midden in de hoge bergen.
Ze doen er veel NH en grondwerk trainingen en organiseren erg veel ritten, van 2 uurtjes tot aan dagtochten of meerdaagse trektochten toe.
Er zijn huisjes en kamers waar je kunt overnachten met zicht op de weides:
http://www.sanjon.ch/

Maar eigen paard mee zou ik inderdaad afraden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:49

Ja heb zowel met mijn eigen paard (merens) als met paard van mijn vriendin (ook een merens) in de Pyreneeën gereden. In een woord gaaf! Deze paardjes zijn zo trefzeker en ook die Nederlandse merens van mij deed hier zijn werk alsof hij nog nooit anders gedaan had. Geweldige ervaring om dat met hem mee te mogen maken. Met het hengstje van mijn vriendin ooit de heuvel opgeklauterd terwijl de bomen net gekapt waren. De werkers die aan het pauzeren waren riepen allé hup, saut! (Spring). De kwpn-er van mijn vriendin springpaard gefokt sprong royaal en prachtig over al die bomen. Het hengsje dacht :Y) en zocht zijn weg zelf naar boven, al klauterend en struikelend en als het echt niet anders kon sprong hij. Ik pieste bijna in mijn broek van het lachen zo humorvol vond ik dit.
Met de Schotse Highlands heb ik in Schotland gereden. Erg gaaf vond ik dat. Ik vond deze nog harder als de merens. Met hen reden we in een dal op een gegeven ogenblik over de rotsblokken waar de rivier langs stoomden. Daarna hoppakee de bergen op geklauterd voor het prachtige uitzicht. Echt super gaaf. Dus als je de kans krijgt, doen!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:05

In de echte 'bergen' heb ik nog niet gereden, maar dit jaar wel 3 keer naar de Ardennen geweest voor een aantal dagen en ook enkele dagen naar de Eifel in Duitsland. Dit alles met eigen paarden. Het is best pittig, maar nu ook weer niet ondoenbaar. Paarden zijn wel wat gewend aan stijgen en dalen, we trainen regelmatig in het Hallerbos en Zoniënwoud.

Het is heel mooi, maar echt snelheid maken doe je daar best niet, tenzij je echt een super getraind toppaard hebt. Vooral de streek rond Rendeux vond ik echt pittig qua hellingen, daar hebben we bijna uitsluitend gestapt. Normaal halen we een gemiddelde snelheid van zo een 7,5 km/uur (op vlak terrein) maar daar lag onze gemiddelde snelheid op slechts 5 km/uur.

Volgend jaar staan zowel de Eifel als de Ardennen weer op het programma, het is er echt prachtig rijden en ongelooflijk rustig. Op een hele dag kom je soms helemaal niemand tegen. En de bossen worden er afgewisseld met prachtige vergezichten.

Anoniem

Re: In de bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:24

Ja, heb een paar keer in de frans/spaanse Pyreneeen gereden.
Op sommige momenten was ik echt bang terwijl ik al jaren rijd. Met name de steile(en ECHT steil, ik gleed er bijna af)stukken omlaag over nauwelijks begaanbare rotspaden vond ik best...apart...
Maar ook stukken zo steil omhoog dat ik me echt goed moest vastgrijpen aan de manen.

We zijn alle keren bij dezelfde persoon geweest die daar zijn kudde paarden op de bergweides heeft. Echt heel gaaf.
Alle paarden ook bitloos en heel natuurlijk allemaal.

Ik ben samen met vriendlief wezen rijden die wel enkele lesjes gehad heeft, maar verder niet. Dus die kreeg, uiteraard, alle keren hele makke paarden.

Echt mooie ritten gemaakt. Snelheid maken ging niet, vooral veel stappen. en op sommige stukken wel draf en kleine galopjes.

sil

Re: In de bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:13

ik ben vorig jaar verhuist naar frankrijk samen met mijn paarden en ondanks dat ze hier geen bergen hebben zijn de op en afdalingen best zwaar voor een paard, in het begin moesten ze daar echt aan wennen, nu na een jaar gaat dat veel beter en hebben ze er veel minder spierpijn van haha en ook ik vindt de op en afdalingen steeds minder spannend!