Wanneer deken opleggen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Wanneer deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:14

Hallo beste bokkers.

(excuus als het fout staat)
Ik heb voor mijn verjaadag een 100 grams regendeken gekregen.

Ik rijd best intensief maar ik rijd geen wedstrijden.

Mijn pony is 12 jaar en heeft al een beetje een wintervacht. Hij is niet geschoren.

De bedoeling is dat hij deze deken ook in de winter op krijgt. Zodat ik op een droog paardje kan stappen.

Zou ik zijn deken nu al opleggen?

Groetjes!

xxVon

Re: Wanneer deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:16

Je kan het een keer proberen, je kan dan later in zijn/haar lies voelen of je pony het te warm heeft.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:17

Ik ben in september al begonnen!

Je kan nu de 100 grams er op leggen, maar dan moet je denk ik wel wat meer dekens hebben zoals een 200/300 grams deken voor als het kouder wordt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:17

Ik zou wachten tot dit weekend. Dan wordt het ineens een stuk kouder en kan je paard de deken goed gebruiken. Nu is het nog relatief warm en je paard is gewend om met deze temperatuur zonder deken te staan.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:18

xxVon schreef:
Je kan het een keer proberen, je kan dan later in zijn/haar lies voelen of je pony het te warm heeft.

Bedankt voor je reactie!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:19

Eef_Bam schreef:
Ik zou wachten tot dit weekend. Dan wordt het ineens een stuk kouder en kan je paard de deken goed gebruiken. Nu is het nog relatief warm en je paard is gewend om met deze temperatuur zonder deken te staan.

Bedankt voor je reactie! Dus als ik hem na het weekend opleg zou goed zijn? Het gaat nu ook weer meer de herfst/winter kant op met al die regen. Als het smorgens heeft gereden dan kan ik smiddags op een droog paard stappen.. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:20

Ja hoor! Zondag ga ik de mijne scheren en dan gaat ook de dikkere deken erop.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:21

Cas123 schreef:
Eef_Bam schreef:

Bedankt voor je reactie! Dus als ik hem na het weekend opleg zou goed zijn? Het gaat nu ook weer meer de herfst/winter kant op met al die regen. Als het smorgens heeft gereden dan kan ik smiddags op een droog paard stappen.. :)

Je kan je zadel ook op een nat paard leggen he? Als er geen aangekoekte modder/mest onder de zadelplek ligt maakt alleen nat niet uit

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:21

Ess_Ramona schreef:
Ik ben in september al begonnen!

Je kan nu de 100 grams er op leggen, maar dan moet je denk ik wel wat meer dekens hebben zoals een 200/300 grams deken voor als het kouder wordt

Dankjewel voor je reactie! Zou een 200 niet te warm zijn? Hij is niet geschoren en heeft het altijd zonder deken gedaan. Heb hem vorig jaar winter een 0 grams deken opgedaan zodat ik enigzins droog kon opstappen alleen toen heeft die deken gelekt dus hebben we die weg gedaan. Laatst een nieuwe gekregen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:24

xxVon: Mij is altijd verteld dit nooit tedoen omdat er altijd wel iets van zand mee komt. Als het heeft geregent dan zit ie helemaal ondr het zand wat tussen de haren zit. Bij het rollen heeft ie altijd zand boven op liggen

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:25

Als je de deken alleen gebruikt om je paard droog te houden en je hem niet scheert kan hij gewoon heel de winter die 100 grams deken op, tenzij je merkt dat hij het echt koud krijgt.
Ik zou het niet na het weekend doen maar op zaterdag, dan wordt het ineens een stuk kouder.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:27

Cas123 schreef:
xxVon: Mij is altijd verteld dit nooit tedoen omdat er altijd wel iets van zand mee komt. Als het heeft geregent dan zit ie helemaal ondr het zand wat tussen de haren zit. Bij het rollen heeft ie altijd zand boven op liggen

Afborstelen als je paard droog is en gewoon afspoelen als je paard nog nat is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:29

Eef_Bam schreef:
Als je de deken alleen gebruikt om je paard droog te houden en je hem niet scheert kan hij gewoon heel de winter die 100 grams deken op, tenzij je merkt dat hij het echt koud krijgt.
Ik zou het niet na het weekend doen maar op zaterdag, dan wordt het ineens een stuk kouder.

Dankjewel! Hij word inderdaad niet geschoren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:19