Wat te doen met dit weer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Wat te doen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 12:53

Ik ben heel benieuwd wat jullie doen met dit weer.

Dit weer?
Ja, het weer op zich is niet zo'n ramp moet ik zeggen. Maar mijn bak wel... Er zou dit jaar een nieuwe aangelegd worden, maar daar is het door drukte van de eigenaar niet aan toe gekomen.
Nee, ik heb geen eigen paard. Kan het paard wel als eigen beschouwen. Naast de mijne heeft hij nog 7 paarden en 2 veulens. Deze lopen overdag (afgewisseld) in de bak. Bak ligt er al jaren, niet gedraineerd, ligt op klei. In de zomer is de bak te stevig, lostrekken heeft het klei omhoog gehaald en maakt de bak nu glad en blubberig. Er 30cm in gaan, is geen uitzondering. Echt rijden kan je er dus niet in op dit moment. Als het iets droger is, klinkt het wel wat in gelukkig en is er weer wat basiswerk in te doen.

Daarom gaan we nu gewoon 2 keer per week binnenrijden, maar ik ben behoorlijk fanatiek, zeg maar gerust bloedfanatiek. Met 2 keer per week rijden, kan ik geen zware dingen van mijn paard vragen, dat vind ik niet redelijk. Dus zal ik hem waarschijnlijk daarnaast 1 of 2 keer per week aan een halster longeren, zodat hij niet uit balans wordt gehaald, dat vind ik te eng.
Buitenrijden vinden we allebei leuk, maar ik wil niet alleen langs een 80km weg rijden met een paard dat auto's niet zo leuk vindt. Daarbij werk ik gewoon 4 dagen per week en is het 's avonds donker en nog gevaarlijker. Er is namelijk ook nauwelijks straatverlichting. Dus dat doen we af en toe op zaterdag, mits stalgenootje er ook is en we geen wedstrijden gepland hebben.

Wedstrijden afzeggen ga ik er niet om doen zolang de wegen begaanbaar zijn, aangezien hij op dit moment binnen zo spannend vindt, dat hij gewoon kilometers moet maken. Voor de punten rijden we dus in ieder geval al niet. ;) Dan maar zien als extra training.

Maarja, dan wil ik thuis nog wel wat gerichte training doen aan de hand. Zo heb ik afgelopen week al geoefend op het achterwaarts gaan. Maar om hem nu aan te leren hoe hij moet piafferen, lijkt me wat veel van het goede :')

Ik ben heel benieuwd hoe jullie het aanpakken met dit weer?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:58

Kan je geen trailer regelen en doordeweeks in de avonden met de trailer naar een goede (binnen)bak?
Dat lijkt me de beste oplossing, maar niet iedereen heeft een trailer en auto tot zijn beschikking.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:00

Pfoe ja daar had ik voor deze stalling ook behoorlijk last van. We hadden toen alleen een kapot getrapt grasveldje als bak, ook niet te doen in de winter dus.

Aangezien ik ook bloedfanatiek was (en ben) heb ik er altijd het beste van proberen te maken. Al is het maar oefeningen in stap of halthouden. (oefeningen in buigen, werken aan de reactietijd van de hulpen).
Anders ging ik op een goede dag een beetje door de wei rijden. Een heel stuk minder glad waardoor je toch een beetje ook de draf en galop mee kon nemen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 13:00

Eef_Bam schreef:
Kan je geen trailer regelen en doordeweeks in de avonden met de trailer naar een goede (binnen)bak?
Dat lijkt me de beste oplossing, maar niet iedereen heeft een trailer en auto tot zijn beschikking.

Dat staat er, we gaan 2 keer per week binnenrijden.

Auto, trailer en chauffeur tot mijn beschikking. Zelf helaas nog geen E rijbewijs en de combinatie is ook zo enorm groot dat ik er direct nog niet alleen mee van huis wil.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 13:03

JudArthos schreef:
Pfoe ja daar had ik voor deze stalling ook behoorlijk last van. We hadden toen alleen een kapot getrapt grasveldje als bak, ook niet te doen in de winter dus.

Aangezien ik ook bloedfanatiek was (en ben) heb ik er altijd het beste van proberen te maken. Al is het maar oefeningen in stap of halthouden. (oefeningen in buigen, werken aan de reactietijd van de hulpen).
Anders ging ik op een goede dag een beetje door de wei rijden. Een heel stuk minder glad waardoor je toch een beetje ook de draf en galop mee kon nemen :)

Alleen een beetje stappen heb ik ook wel eens gedaan, misschien dat dan maar zonder zadel doen. Maar goed, als je dan valt... dan ben je ook meteen goed nat :')
Ik rij bijna nooit overdag (en 's avonds is er geen licht, dat schijnt alleen op de bak), maar ik zie dat jij in Limburg woont, daar kan je ook makkelijker door de wei dan hier. Ook de wei is natuurlijk kleigrond en dus spekglad en daarmee onverantwoord. Zelfs als ik er proppen in zou draaien.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:09

Janine1990 schreef:
Eef_Bam schreef:

Dat staat er, we gaan 2 keer per week binnenrijden.

Auto, trailer en chauffeur tot mijn beschikking. Zelf helaas nog geen E rijbewijs en de combinatie is ook zo enorm groot dat ik er direct nog niet alleen mee van huis wil.

Maar waarom ga je dan niet gewoon vaker naar de binnenbak?
Volgens mij is je conclusie dat je eigen bak gewoon te slecht is, dus als je vaker wilt trainen moet je vaker op pad. Of je er bij neerleggen dat je niet zo vaak kunt trainen?

Zo doe ik het in ieder geval, ik rij zoveel mogelijk thuis maar als het echt nat is moet ik naar de binnenbak. Wordt wel een dure grap als je bakhuur moet betalen elke keer, daarvoor ben ik lid geworden van een vereniging in de buurt die 2 binnenbakken heeft waar de leden gratis in mogen rijden als ze vrij zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 13:16

Eef_Bam schreef:
Maar waarom ga je dan niet gewoon vaker naar de binnenbak?
Volgens mij is je conclusie dat je eigen bak gewoon te slecht is, dus als je vaker wilt trainen moet je vaker op pad. Of je er bij neerleggen dat je niet zo vaak kunt trainen?

Zo doe ik het in ieder geval, ik rij zoveel mogelijk thuis maar als het echt nat is moet ik naar de binnenbak. Wordt wel een dure grap als je bakhuur moet betalen elke keer, daarvoor ben ik lid geworden van een vereniging in de buurt die 2 binnenbakken heeft waar de leden gratis in mogen rijden als ze vrij zijn.

Omdat ik de eigenaar er niet constant mee wil belasten. Ik heb al alleen maar de lusten. Als ik mijn E had, kon ik elke dag wel gaan. Maar dat is nu eenmaal niet zo.
Daarbij is het inderdaad wel een dure grap, mijn eigen vereniging heeft alleen een buitenbak, maar ook die is loodzwaar. Van vereniging veranderen voor een bak is in mijn omgeving niet echt een optie.

Mijn vraag is wat voor manieren van trainen anderen er op na houden. Twee keer per week rijden en twee keer per week longeren is in principe voldoende onderhoud voor mijn paard. We rijden gelukkig nog maar L2. Weliswaar al met 7 winstpunten en willen begin 2016 graag over naar het M1. Maar het is niet zo dat ik een paard op kracht te houden heb. Conditie en soepelheid is in mijn ogen het meest belangrijke.

Ik ben niet iemand van vrijheidsdressuur en allerlei tierelantijntjes. Sterker nog, ik vind het verschrikkelijk! Maar ik zie wel heil in trainen vanaf de grond, zoals ik ook aangeef wil ik graag wat meer doen met trainen aan de hand. Als ik hem daarmee aan het werk hou de komende twee/twee en halve maand, ben ik dik tevreden. :)

Brendatil77

Re: Wat te doen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:59

In jouw geval zou ik echt serieus overwegen naar een stal met binnenbak te verhuizen. Als je zo ambitieus bent, is een plek met alleen een buitenbak zowieso lastig te doen denk ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:09

nane schreef:
In jouw geval zou ik echt serieus overwegen naar een stal met binnenbak te verhuizen. Als je zo ambitieus bent, is een plek met alleen een buitenbak zowieso lastig te doen denk ik.

Zoals gezegd, misschien niet helemaal duidelijk, is het niet mijn paard en is verhuizen geen optie.

Alleen een buitenbak is overigens prima te doen hoor, mits het een goede buitenbak is. Allweather bijvoorbeeld. Of gewoon goed gedraineerd en voor de vorst een beetje losmaken. En anders de vorstdagen gewoon voor lief nemen en dan binnen trainen.

Ik moet zeggen dat het momenteel wel heel erg fijn gaat. Afgelopen week twee keer binnen getraind en één keer los aan de longe (dus echt alleen aan het halster, want hulpmiddelen zijn gewoon geen optie in deze bak), resulteerde gisteren toch in een 2e en 3e prijs en weer twee winstpunten erbij met 1 en 2 punten afstand van de 1e prijs.

Maar het zou toch mooi zijn om hem nog wat meer aan de hand te kunnen trainen. We hebben een overdekt stuk dat is verhard, waar ik best wel dingen aan de hand zou kunnen trainen, wat naar mijn idee niet verkeerd is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:16

Dan moet je iemand zoeken die je bv 1x in de week lange teugel les wilt geven. Dan heb je 1x les en train je zelf nog 1x in de week ermee. Daarnaast 2x rijden en 2x longeren. Denk dat je zo de komende maanden wel doorkomt dan. Dat lange teugelen is best leuk en niet zweverig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:20

Cowgirl schreef:
Dan moet je iemand zoeken die je bv 1x in de week lange teugel les wilt geven. Dan heb je 1x les en train je zelf nog 1x in de week ermee. Daarnaast 2x rijden en 2x longeren. Denk dat je zo de komende maanden wel doorkomt dan. Dat lange teugelen is best leuk en niet zweverig.

Dus alsnog door de zware en natte bak gaan stampen? Sowieso spreekt me dat totaal niet aan.
Ik denk meer aan andere oefeningen, richting het vrijheidsdressuur, maar dan wel bruikbaar onder het zadel. Dus hij hoeft echt niet te steigeren of de spaanse pas leren. Tenzij ik met die spaanse pas meer schoudervrijheid in draf kan creëren??

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:25

Dan is de trt methode misschien iets voor je. Hij leert zijn paarden alle voeten op te tillen en daar te houden als voorbereiding op de piaffe. En hij heeft iets van een wand met latten erop voor meer schoudervrijheid.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:26

Dan is het toch gewoon een kwestie van je E rijbewijs halen. Dat kun je al in een dag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:32

pol013 schreef:
Dan is de trt methode misschien iets voor je. Hij leert zijn paarden alle voeten op te tillen en daar te houden als voorbereiding op de piaffe. En hij heeft iets van een wand met latten erop voor meer schoudervrijheid.

Ja, zit ik inderdaad dus ook al een beetje aan te denken inderdaad. Die video's heb ik bekeken inderdaad. Dat benen optillen lijkt me eerst makkelijker dan dat bord met die latten.

Jennyj01 schreef:
Dan is het toch gewoon een kwestie van je E rijbewijs halen. Dat kun je al in een dag.

Jep, maar eind januari loopt mijn contract af. Dus ik wil eerst zien dat ik dan een nieuwe baan heb. Als dat lukt, ga ik van mijn vrije uren die worden uitbetaald inderdaad mijn E rijbewijs halen. Op dit moment zou het een luxe uitgave zijn, wat ik niet eerlijk vind tegenover mijn ouders, aangezien ik nog thuis woon. Sparen is op dit moment voor mij even belangrijker.
En het is wel fijn om niet met zo'n enorme combinatie te hoeven rijden, het is namelijk niet een gewone personenauto voor een trailer. We steken op het parkeerterrein meer dan anderhalve meter uit ten opzichte van de rest... :+

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:19

sorry ik had eroverheen gelezen dat het niet jouw paard is:-)

contagious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:48

Nog even sparen dus! Is er in de tussentijd niet iets wat je kan doen om wat extra bij te verdienen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 21:29

contagious schreef:
Nog even sparen dus! Is er in de tussentijd niet iets wat je kan doen om wat extra bij te verdienen?

Ik werk 32 uur :P Het is niet zo dat ik niet kan sparen, ik spaar ook gewoon.
Maar ik ga nu geen geld uitgeven als ik niet zeker weet dat ik na 29 januari ook gewoon werk heb. En hopelijk dan wel op mijn eigen niveau.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:35

Waar ik mijn paard enorm mee heb geholpen is toch de weg op gaan (aan de hand), stappen, 'paard parkeren in de kant', draven op het harde, stilstaan ook al is er chaos, ... Daar is mijn paard veel rustiger van geworden op vreemde locaties.

Op de duur zijn we zelfs met de fiets op pad gegaan, ik met de fiets links, paard aan een touwtje rechts, en maar sterke pezen kweken op de harde ondergrond.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 21:48

Seltje schreef:
Waar ik mijn paard enorm mee heb geholpen is toch de weg op gaan (aan de hand), stappen, 'paard parkeren in de kant', draven op het harde, stilstaan ook al is er chaos, ... Daar is mijn paard veel rustiger van geworden op vreemde locaties.

Op de duur zijn we zelfs met de fiets op pad gegaan, ik met de fiets links, paard aan een touwtje rechts, en maar sterke pezen kweken op de harde ondergrond.

In het donker, aan een weg waar bijna niet langzamer dan 80 wordt gereden? Mmmmmmn naah... thanks, but no thanks...

Als ik met hem naar buiten ga, zit ik er op. Stuk veiliger dan er naast... Maar ook dat is al het te nat is bijna geen optie, erg zachte bermen, als ze niet al verreden zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 08:12

Kun je wel stappen in de bak?
Ik behelp met in een echt strenge winter (bak is alleen met sneeuw en vorst niet te rijden) met 2x in de week binnenbak en 2x in de week 3 kwartier/uur staptraining. Dat gaat namelijk wel in de bak en goed stappen is ook behoorlijk intensief.
Wel moet je de training goed afwisselend maken. Ik gebruik pionnen en balken. En dan de balken niet alleen om overheen te gaan, maar ook doorheen, een L, achterwaarts, enz. Verder alle oefeningen in stap die je maar kunt bedenken, ook het wijken, travers, schouderbinnenwaarts, enz.

De andere dagen ga ik dan VD doen of aan de hand wandelen.

Dan kun je de 2 keren in de binnenbak best prima fanatiek rijden.