Don Juan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Don Juan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 12:06

Sinds september staat mijn lieve knappe Guus (ruin, 4 jaar oud) op een nieuwe stal.
Hiervoor in een hengstenopfok gestaan en daarna in een ruinen kudde.

Op deze stal staan de paarden in kleine groepjes. Guus staat met 4 andere ruinen in een wei.
Er zijn vier van die kampjes naast elkaar.

2 kampjes ruinen en 2 merries.

Het was volgens zeggen altijd erg rustig. De gemiddelde leeftijd van de paarden is redelijk hoog en ze staan daar ook allemaal al erg lang.

Maar nu....

Guus brengt de dames het hoofd op hol. Zodra ze hengstig zijn is het bal. Staan allemaal te neuzen over het draadje...bij hem.
Laatst zijn ze ook losgebroken en was het helemaal een bende. De eigenaar van 1 van de merries kan inmiddels bijna niet meer buitenrijden als deze merrie hengstig is. Ze wil alleen maar naar Guus.
Voor dat Guus kwam was dit niet zo.

Nu vraag ik me af kan dat? Hebben paarden een dergelijke voorkeur? Kiezen ze niet gewoon de eerst beschikbare "man" en doen het daar mee. Hebben paarden esthetische voorkeuren?
Of komt het ergens anders door?

Overigens,...niemand vind het erg. Er gebeurt uiteraard ook uiteraard niets ernstigs. Voor de merrie-eigenaar misschien wat onhandig.

Guus is overigens echt ruin en gedraagt zich geheel niet macho. Gedraagt zich eerder als mister Bean maar wordt inmiddels Don Juan genoemd. Tis ook geen dominant paard ofzo.Het is overigens een echt moederskindje...woont nog steeds bij zijn moeder in die in de bos naast hem staat en hij hinnikt alleen naar mama.

Afbeelding
Don 'Guus' Juan...ja hij kijkt wel guitig,....maar raken daar de merrie's nu zo van in de war?

Bij jullie ook een ruin populair?
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 19-11-15 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:20

Ja toen ik met mijn ruin op een pensionstal stond was menig merrie van slag mega hengstig en claimerig over hem, zelfs andere ruinen waren nogal aanhalig tegenover hem.
M'n eigen merrie die ik nog nooit hengstig had gezien ging helemaal los.
Blijkbaar werd hij woest aantrekkelijk doordat andere dames hem wel zagen zitten
Nu weer thuis wil ze niets meer van hem weten :=

Maar ik denk dat dat door geur, uitstraling, mannelijkheid, kracht etc komt dat merries vallen op een bepaalde ruin als er geen geschikte hengst is. In het wild zullen ze natuurlijk ook de sterkste, gezondste en beste hengst kiezen om zo betere nakomelingen te krijgen

vienna1987

Re: Don Juan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:18

Ik herken het van mijn vorige ruin. Merries werden acuut hengstig als ze hem zagen/roken. Hij was wel super Macho. Hij was laat gecastereerd. Echt altijd als ik langs een wei met merries liep dan reageerde ze heel heftig en hengstig. Op de manege had hij een vriendinnetje. Die stond naast hem en die werd echt helemaal gek als ik wilde gaan rijden. Was echt lastig. Hoe vaak ik niet te horen kreeg is het geen kloppenhengst was niet normaal. Was echter echt niet zo dit helemaal laten controleren.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:50

Nog nooit meegemaakt hierzo!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:59

Hier ook hoor. Merrie op de stal waar ik straks heen ga, is helemaal gek van hem terwijl ze elkaar amper kennen. Hij vindt haar ook erg leuk terwijl de merrie berucht is om haar sjaggie gedrag. Paar jaar geleden hebben ze wel 2 maanden samen op dezelfde stalling gestaan, maar naar mijn weten is er nooit echt contact geweest tussen hun 2-en. Merrie waar hij nu mee staat, is ook verknocht op hem.