lange jas vs middellange jas

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

lange jas vs middellange jas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 19:37

Hoi!

Ik sta sinds deze maand op een stal zonder binnenbak en de buitenbak ligt in het open veld :brr:
Ik heb nu een gewone dikke jas die ik al een paar jaar gebruik op/rond het paard.
Deze is alleen niet waterdicht.

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe jas.
En vraag ik me af wat fijner is; een lange jas die je met beenflappen vast kunt zetten, dus ook warme benen? Of een halflange jas, die net voorbij je billen komt dus met splitjes aan de achterkant?

De jas moet in ieder geval water- en winddicht zijn, en geschikt om in de rijden.
Hoe rijdt een jas die je om je benen bevestigt, zit dat wel een beetje lekker?
Zijn ze voor op stal te lang, zijn ze functioneel genoeg?

Eigenlijk bedoel ik dus een model zoals deze:
http://www.horze.nl/winterjassen/horze- ... l?color=DB

Afbeelding

Afbeelding

Of zoals deze:
http://www.horze.nl/winterjassen/b-vert ... color=RCRE

Afbeelding

Anoniem

Re: lange jas vs middellange jas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:31

daar ben ik ook wel heel benieuwd naar.

Ik heb een héle lange, tot bijna op de grond. *ik ben 1.66 ongeveer*
Dat is echt een regenmantel, met een enorme split en beenflappen.

Ook ik zoek nog een nieuwe warme jas, maar te lang dan zit je er snel op met draven..

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:36

En als je door de modder wandelt, is ook de onderkant van heel je jas vies :') Het lijkt mij vreselijk zitten als je je jas vast kunt maken, want dan moet je echt de juiste verhoudingen hebben.. Stel je hebt een langer bovenlichaam of wat dan ook...

Ik zou dan liever voor een losse overbroek gaan dan zo'n jas...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 21:38

Wat voor broek bedoel je dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:43

Ik rij in de winter het liefst met een normale winterjas over meerdere uittrekbare lagen en lange leren chaps
Uit mijn ervaring zit een lange jas gewoon in de weg als je echt trained en dan ook re warm en zweterig wordt zodat je daarna ijskoud bent. Voor een buitenritje is het prima.
Leren chaps vervangen dan ook meteen je koude rijlaarzen zodat je lekker dikke sokken kan aanhouden in je schoenen.
Omdat leer goed warmte isoleerd maar niet gaat zweten heb ik het dan nooit te warm of te koud.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:49

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:50

Ik heb een lange jas met beenkoordjes. Vind het voor echt koude / regenachtige dagen ideaal! Even wennen met opstijgen maar verder heb je er geen last van en je blijft heerlijk warm

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:52

Die hele lange heb ik met rijden vaak ruzie mee. Dat doe ik liever met een half lange met full chaps eronder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:53

Ja maar in die dikke krijg je het veel te warm als je serieus bezig bent (ik heb ze geprobeerd). Bovendien vind ik dat veel te pofferig voor goed gevoel en ze kruipen vaak in je lies omhoog.
Met uitzondering misschien bij -10 maar dan is de bak toch bevroren.
Voor buitenrijden zit ik wel gewoon in een skibroek :j
Of ik leg een deken over het paard en sla deze terug over mijn eigen benen.

Voor flinke regen heb ik wel zo'n lange regenjas, maar dan rij ik niet zo fanatiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:54

ja ik heb dus ook die lange regenjas, maar die komt als ik loop echt tot mn enkels.
Dus eigenlijk wel érg lang. Met rijden blijf ik wel droog,haha.

ik zou t liefste een hebben die net wat korter is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:00

Ik heb altijd laagjes jas aan. Dat is soms net strippen.... :D
Eerst de sjaal af, dan de bovenste jas uit, dan de jas eronder, dan het fleecevest, dan komt het soms voor dat ook het truitje eronder nog uit gaat en je zo ineens in je hemd in de bak aan het sturen bent terwijl de sneeuw op de weilanden ligt. 8)7

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:09

Ik heb ook een (half)lange jas met drukkers aan de achterkant die je open moet doen om mee te rijden. Maar mijn hele zadel is beschadigd door die drukkers. Ik zou daar dus wel een beetje mee opletten mocht je met een lange jas gaan rijden... Verder vind ik het wel lekker zitten als ik alleen naar de paarden ga om te voeren enzo, lekker warm :)

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:07

Ik heb ook een lange jas tot nét over mijn knieën. Ook met van die dingen die je rondom je been kan doen en een flap die over je zadel ligt. Ideaal vind ik zelf! Alleen je moet hem wel vaak goed doen tijdens het rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:22

Ik heb nu een paar jaar al deze jas, rijd altijd buiten en vind deze dus heel lekker!
Achteraan 2 ritsen, geen bandjes om benen, maar blijft altijd netjes zitten wel dus droge/warme benen. Met opstappen geen verschil met korte jas. Met rijden zelf ook geen last van, hangt netjes stil ook

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:24

maar zit je er dan niet op met je billen Haike? of hoe valt de achterkant dan 'te paard'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:27

Anoniem schreef:
maar zit je er dan niet op met je billen Haike? of hoe valt de achterkant dan 'te paard'?

Zitten links en rechts splitten, dus dat valt over het zadel. Wel ruim genoeg dus nooit idee 'vast' zit aan de lepel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:38

ja zoiets lijkt me prettig. dat je na het rijden, met poetsen enzo wel lekkere lange warme jas hebt.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:51

Ik zou nooit een hele lange doen. Soms heb je van die dagen dan is het koud maar niet heel koud. Tijdens het rijden krijg je het wel wat warmer en het zijn meestal je handen en voeten die zo koud worden.
Ik zou inderdaad voor zo'n overbroek gaan
http://www.bokt.nl/markt/ad/292849/rege ... 82%AC-2995 zoiets als dit.
Eerlijk lijkt me zo'n hele lange jas mij alleen maar in de weg te zitten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 11:59

Maar rainlegs geven geen warmte.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:11

opisop_shop schreef:
Maar rainlegs geven geen warmte.

Klopt maar houden wel de wind tegen. Dat kan al een hoop uitmaken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:15

Anoniem schreef:
ja ik heb dus ook die lange regenjas, maar die komt als ik loop echt tot mn enkels.
Dus eigenlijk wel érg lang. Met rijden blijf ik wel droog,haha.

ik zou t liefste een hebben die net wat korter is.

zo eentje heb ik ook, meteen een soort regendeken voor mijn paard :D Ideaal! Zodra ik van het paard af stap, doe ik de jas dan ook uit.

Verder heb ik al jaren dit soort winterjassen ik vind ze heerlijk!
(deze komt van Kramer)

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:40

Ik zal geen rainlegs kopen. Een vriendin van mij had ze ook. Ze helpen wel tegen de wind maar absoluut niet tegen de regen. Die druipt er gewoon langs. Als je lichtrijd wordt je hele achterwerk ook nat oa van het natte zadel!
Google eens op Loesdau, die heeft fijne en goede lange regenjassen! Zelf heb ik deze jas van BR http://bremas.nl/ruiter/bovenkleding/he ... enjas.html
, net iets minder kolossaal als de Loesdau jassen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:51

Rainlegs vond ik echt totaal zinloos en zonde van mijn geld.

JagerM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:54

pff.. volgensmij is het voor ieder verschillend, Het lijkt mij niet prettig om "met een jas om je benen" te rijden. Ook ben ik er achtergekomen dat je veel blijft haken achter dingen met een lange jas :P Maar het is natuurlijk voor iedereen anders *\o/*

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:05

JagerM schreef:
pff.. volgensmij is het voor ieder verschillend, Het lijkt mij niet prettig om "met een jas om je benen" te rijden. Ook ben ik er achtergekomen dat je veel blijft haken achter dingen met een lange jas :P Maar het is natuurlijk voor iedereen anders *\o/*

daarom trek ik hem ook pas aan als ik ga opstappen en trek ik hem uit zodra ik ben afgestapt ;)