uitkering wa verzekering bij trap van ander paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hedwig1

uitkering wa verzekering bij trap van ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 12:01

Wie heeft er ervaring met het volgende?

Ons paard heeft in de wei een trap gekregen van een ander paard. Nu wilde ik de dierenartskosten verhalen op de wa verzekering van de eigenaar van het paard dat heeft getrapt. De verzekering wijst het in eerste instantie af.

Wie heeft er ervaring met een soortgelijk geval?
Heeft de verzekering toen wel uitgekeerd?

Ik ben benieuwd.

Vjestagirl

Re: uitkering wa verzekering bij trap van ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:06

Mijn ervaring is dat ze niet uitkeren omdat je wist dat dit kon gebeuren toen je ze bij elkaar zette

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:07

Mijn ervaring is ook dat ze niet uitkeren.
Het is een eigen risico dat je je paard in een groep zet.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:11

Niet in de wei maar onder het zadel. Mijn zusje was met mijn pony op buitenrit met iemand anders. Dat andere paard doet ineens moeilijk en wil niet verder lopen. Met die aktie verwond hij mijn pony weet niet meer precies hoe wand is al paar jaar terug. Heb gewoon via de wa van de eigenaar van dat paard de volledige da kosten vergoed gehad. Was niet een hoog bedrag ging om 90 euro. I moest mijn kant van het verhaal op sturen en zij ook verder niet.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:13

Mijn vorige pony heeft een keer, op de trailer weliswaar, een trap gehad waarbij het puntje van het griffelbeen was gebroken. Pony moest geopereerd worden, totale kosten zon 3200 euro. Nu was het wel zo dat ik de pony verzekerd had. De WA verzekering van de andere eigenaresse heeft alle kosten vergoed die mijn paardenverzekering niet vergoedde (transportkosten, eigen risico etc), dat kwam op zo'n 800 euro uit.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:16

Omdat je jouw paard vrijwillig bij het andere paard hebt staan, keert de verzekering niet uit.
Had je gezegd dat ze ze zonder jouw toestemming bij elkaar hebben gezegd, hadden ze wel uitgekeerd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:26

HorseTopShop schreef:
Omdat je jouw paard vrijwillig bij het andere paard hebt staan, keert de verzekering niet uit.
Had je gezegd dat ze ze zonder jouw toestemming bij elkaar hebben gezegd, hadden ze wel uitgekeerd.

Niet waar. Zal per verzekering verschillen.

Situatie:
Mijn pony staat sinds een jaar samen met het paard van mijn vriendin.
Paard komt met een beenwond de weide af waarvan aangenomen wordt door de DA dat dit door een trap van mijn pony komt.
Dierenarts ingeschakeld, verzekering gebeld en formulier ingevuld en foto's van de weide/paddock meegestuurd.

Keurig alle DA kosten uitbetaald gekregen, vervolgens springt diezelfde wond na 3 weken weer open, weer een dikke DA rekening, weer ingediend en ook keurig uitbetaald.
Totale kosten rond de 1100 euro die door mijn WA verzekering dus is afgedekt.

Ja de paarden staan altijd bij elkaar maar juist omdat dit zo is wordt uitbetaald omdat je er redelijkerwijs van uit mag gaan dat paarden die altijd samen gaan elkaar niet zo verwonden. Dat gaf mijn verzekering aan als reden van uitbetaling.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:28

ik weet niet anders dan dat dat zo gaat. Bij de verzekeringen die ik gehad heb in ieder geval wel.

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:31

Mijn paard heeft iets meer dan een jaar geleden het paard van een stalgenoot/vriendin van mij getrapt toen ze samen in de paddock stonden, we wisten dat mijn merrie dit zou kunnen doen. De dierenarts kosten waren meer dan 500 euro, en heeft mijn wa verzekering zonder al te veel gedoe gewoon uitgekeerd

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:31

Mijn (inmiddels overleden) merrie heeft een keer een andere merrie getrapt in de bak. In eerste instantie leek het oppervlakkig, en heeft ze geen Da laten komen.
Later heeft ze dit toch nog gedaan. Die kosten heb ik bij mijn WA geclaimed en zijn gewoon uitbetaald.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:36

De mate van eigen schuld wordt per situatie beoordeeld. Je kunt daar geen pasklaar antwoord op geven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:16

WA verzekering??? Die zal niets uitkeren, paarden zijn geen auto's......Of bedoel je de AVP?
Dieren, mits particulier bezit, horen daar wel onder te vallen.
Wat geeft de verzekering als reden op voor de afwijzing?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:25

In een soortgelijke situatie heeft mijn AVP wel uitgekeerd, dierenartskosten waren ca. 500 euro.

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:29

Ik heb zelf in het land een trap gehad van het paard van mijn zus. Was ook op haar verzoek het land in gegaan. Ziekenhuis opname en mijn telefoon was kapot. Dit werd vergoed

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:39

Neonlight schreef:
WA verzekering??? Die zal niets uitkeren, paarden zijn geen auto's......Of bedoel je de AVP?
Dieren, mits particulier bezit, horen daar wel onder te vallen.
Wat geeft de verzekering als reden op voor de afwijzing?

Mijn paard valt wel onder mijn wa verzekering. Staat ook gewoon in de polisvoorwaarden 'Uw huisdieren: Honden, katten en zelfs een paard, enkele schapen en ander kleinvee zijn meeverzekerd als u deze voor uw hobby houdt' Dus TS zou de polisvoorwaarden eens lezen of een belletje geven naar je verzekering.

edit: even nagezocht en er zijn inderdaad andere termen voor. AVP of WA }:0

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:50

WA is Wettelijke Aansprakelijkheid, een verzekering die wettelijk verplicht is. Vroeger was de gewone aansprakelijkheidsverzekering wettelijk verplicht, nu al jaren niet meer. Alleen voor auto's is ie nog verplicht, en dat is de enige WA verzekering die er nog is. ;)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:07

Oh nou ja, ik bedoel dan kennelijk de AVP. ik dacht dat ook WA heette :')

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:27

What's in the name? Het gaat toch om een aansprakelijkheidsverzekering... niet zo moeilijk over doen.

De casus is wel wat lastiger: het draait om wie er heeft besloten dat deze twee paarden met elkaar in aanraking konden komen. Heeft de stalhouder dat bijv. volledig op eigen houtje besloten, is hij aansprakelijk te stellen voor de schade van de gedupeerde eigenaar. Maar heeft de stalhouder de eigenaar van te voren om toestemming gevraagd, dan is de stalhouder niet meer aansprakelijk te stellen.
Het ligt inderdaad wel in de lijn van verwachtingen dat je wanneer je paarden bij elkaar zet, er een gewoon risico is dat er een schop kan gebeuren. Dat hoort bij 'paard'. Wanneer het ene paard dus het andere trapt, is er sprake van normaal te verwachten gedrag en geen onrechtmatige daad. In dat geval is er niemand aansprakelijk te stellen en hoort de schade die nu is ontstaan in de eigen risicosfeer. Het had net zo goed andersom kunnen zijn.

Ik heb het ooit meegemaakt: mijn paard trapte in de wei naar het paard van de pensionhouder. Reuze sneu en de afloop was helaas ook nog fataal. Ik heb geprobeerd om mijn aansprakelijkheidsverzekering in te schakelen maar die wees de claim af. Ik voelde me misschien wel verantwoordelijk, maar ik was het technisch niet. Hierbij was het criterium dat de pensionhouder zelf de paarden bij elkaar in de wei had gezet.

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:04

Bedankt voor jullie reacties. Er is blijkbaar nogal wat verschil in hoe verzekeringsmaatschappijen hiermee omgaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:32

Dott schreef:
Oh nou ja, ik bedoel dan kennelijk de AVP. ik dacht dat ook WA heette :')

Is ook helemaal niet raar Dott, zo heette het vroeger ook. Alleen was het heel verwarrend omdat die van de auto ook zo heet. Dus hebben ze er AVP van gemaakt.

evidentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:22

Myour schreef:
Mijn vorige pony heeft een keer, op de trailer weliswaar, een trap gehad waarbij het puntje van het griffelbeen was gebroken. Pony moest geopereerd worden, totale kosten zon 3200 euro. Nu was het wel zo dat ik de pony verzekerd had. De WA verzekering van de andere eigenaresse heeft alle kosten vergoed die mijn paardenverzekering niet vergoedde (transportkosten, eigen risico etc), dat kwam op zo'n 800 euro uit.

Dat is fijn. Ik heb soortgelijke situatie (zie mijn topic) zou he daar willen uitleggen hoe jullie dit hebben aangepakt om tot vergoeding te komen?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:47

Ik ben met haar gaan praten of ze wilde meewerken om het op haar WA verzekering te verhalen. Dat vond ze geen probleem. Wij hebben toen een hele documentatie gemaakt wat er precies wanneer gebeurd is (dus precieze data ongeval, data DA erbij, operatie etc etc, kopietjes van alle rekeningen). Dat heeft zij toen opgestuurd naar de verzekering. Tussentijds is er iemand van haar WA langs geweest om de trailer te bekijken hoe het gebeurd is (volgens mij meer een formaliteit aangezien er volgens mij toen al niks meer te zien was). Heeft wel lang geduurd hoor voor we definitief het geld terug hadden. Geloof dat het hele gebeuren in april heeft plaatsgevonden en tegen Kerst kregen we bericht dat het geld gestort zou worden.

evidentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 20:16

Myour schreef:
Ik ben met haar gaan praten of ze wilde meewerken om het op haar WA verzekering te verhalen. Dat vond ze geen probleem. Wij hebben toen een hele documentatie gemaakt wat er precies wanneer gebeurd is (dus precieze data ongeval, data DA erbij, operatie etc etc, kopietjes van alle rekeningen). Dat heeft zij toen opgestuurd naar de verzekering. Tussentijds is er iemand van haar WA langs geweest om de trailer te bekijken hoe het gebeurd is (volgens mij meer een formaliteit aangezien er volgens mij toen al niks meer te zien was). Heeft wel lang geduurd hoor voor we definitief het geld terug hadden. Geloof dat het hele gebeuren in april heeft plaatsgevonden en tegen Kerst kregen we bericht dat het geld gestort zou worden.

Hartelijk dank hier kan ik zeker verder mee!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:19

evidentie schreef:
Myour schreef:

Dat is fijn. Ik heb soortgelijke situatie (zie mijn topic) zou he daar willen uitleggen hoe jullie dit hebben aangepakt om tot vergoeding te komen?

Ik had in je andere topic gereageerd, maar gek genoeg is dat topic verdwenen en je naam gewijzigd. Heel vreemd... >;)